|
|
Kód předmětu:
YBFC263 |
Garant:
Pětová,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
architektura
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Kurz sleduje architekturu jako specifickou výpověď o našem rozumění světu a člověku, nikoli ale "kunsthistoricky". Nemá suplovat dějiny architektury, ač se v jejich kontextu bude pohybovat a v základních obrysech je připomene. Východiskem nám budou současné úvahy o architektuře, její roli i vnímání. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBFB102 |
Garant:
Pětová,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
architektura
|
Rozvrh:
čt 16:00 - 17:20, místnost YT003 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Budeme se věnovat architektuře a její roli v životě člověka. Architekturu lze chápat jako specifický způsob výpovědi o tom, jak člověk sobě i světu rozumí. Bývá označována jako umění - byť v jistém ohledu specifické. Budeme tedy přemýšlet o architektuře i v kontextu obecnějších úvah o umění a jeho podstatě - proto je také kurz vypsán jako tzv. profilový. |
|
Aristotelés, Politika - četba
|
|
Kód předmětu:
YBFC261 |
Garant:
Bartoš,H. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
antika
|
Rozvrh:
út 13:00 - 14:20, místnost YT113 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
V semináři budeme číst a diskutovat klíčové pasáže z Aristotelova díla Politika (převážně z knih IV-VI) týkající se základních principů demokracie, oligarchie a monarchie. Budeme se soustředit především na rozdíl mezi demokracií, jak byla chápaná v antice, a Aristotelem preferovaným konceptem „politeia“ (neboli smíšená ústava), který se stal předobrazem prakticky všech moderních ústav (od USA, přes Velkou Británii a ČR, až po Severní Koreu) a které dnes poněkud vágně říkáme „demokracie“. Seminář je vhodné kombinovat s přednáškou Svoboda, spravedlnost, demokracie (YBFB087), která poskytuje základní přehled antického politického myšlení. |
|
|
|
|
Fenomenologická estetika
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB103 |
Garant:
Josl,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
teorie umění
|
Rozvrh:
st 11:30 - 12:50, místnost YT120 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
"Seminář se zaměřuje na četbu a interpretaci textů, které souvisí s fenomenologickou tradicí, nebo jejími tématy. Tématicky se zaměříme na filosofickou reflexi proměny umění ve 20. století a to z různých perspektiv. Jádro budou tvořit texty „Umění a čas“ Jana Patočky, tento text nám nabízí ryze fenomenologický pohled, esej "Krize kultury" Hannah Arendtové naopak míří na sociologické-kulturologogickou analýzu fenoménu masového umění. Oba texty fenomenologické tradice doplníme o esej analytického estetika Arthura Dana "Konec umění". V průběhu semináře se dotkneme následujících problému, tradičně řešených v rámci fenomenologického pojetí estetiky: proměny stylu ve výtvarném umění, teze o konci umění, vztah umění a pravdy, nebezpečí technologizace umění, estetický postoj, umělecké dílo jako intencionální objekt.“ |
|
Fenomenologie I.
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB020 |
Garant:
Novotný,K. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
fenomenologie
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Úvod do fenomenologie v jejích klasických a současných podobách s důrazem na aktualitu tohoto filosofického směru ve vztahu k otázkám, co je svět, co je příroda. Výklad některých základních pojmů fenomenologie v díle jejího zakladatele E. Husserla bude doplňován alternativními koncepcemi na základě textů Eugena Finka, Maurice Merleau-Pontyho a Jana Patočky. Seznam literatury: Husserl, E., Ideje k čisté fenomenologii a fenomenologické filosofii, díl II, Praha, OIKOYMENH, 2004Fink, E., Hra jako symbol světa, Praha, Cs. sposivatel, 1993. Merleau-Ponty, M., Oko a duch a jiné eseje. Přel. O. Kuba. Praha, Obelisk 1971Merleau-Ponty, M., Struktura chování. Přel. J. Pechar a kol. Praha, Filosofia 2008Merleau-Ponty, M., Svět vnímání. Přel. K. Gajdošová. Praha, OIKOYMENH 2008, 2013Merleau-Ponty, M. Primát vnímání a jeho filosofické důsledky. Přel. J. Halák. Praha, Togga 2011Merleau-Ponty, M., Fenomenologie vnímání. Přel. J. Čapek. Praha, OIKOYMENH 2013Merleau-Ponty, M., Proměna vnímání a zkušenost pravdy. Podklady ke kandidatuře na College de France. Přel. J Halák. Praha, OIKOYMENH 2017Merleau-Ponty, M., Řeč, dějinnost, příroda. Shrnutí přednášek z College de France (1952-1960). Přel. J. Halák. Praha, OIKOYMENH 2018Patočka, J., Sebrané spisy sv. 7 a 8. Praha, OIKOYMENH, 2008, 2014 a 2016 |
|
Fenomenologie II.
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB021 |
Garant:
Petříčková,T. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
fenomenologie
|
Rozvrh:
st 10:00 - 11:20, místnost YT221 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Předmět volně navazuje na předmět Fenomenologie I. Semináře se věnují převážně fenomenologii a existencialismu, tématu svobody, odpovědnosti a úzkosti (přednáška Existencialismus je humanismus doplněná o ukázky z dramatu Mouchy a Nedorozumění od A. Camuse), teorii intersubjektivity (pohledu druhého) a tělesnosti v Bytí a nicotě Jean-Paula Sartra a teorie emocí (strach) v Nástinu teorie emocí. Některé fenomény budou předvedeny v kontextu románu Neviditelný Jaroslava Havlíčka Pro doplnění odkážu i na teorii intersubjektivity u E. Husserla, nebo k panoptikonu u M. Foucaulta). Podmínky: aktivní účast, společná četba textů a rozbor textů (Existencialismus je humanismus) a krátký, písemný rozbor vybraného úryvku. Pokud budete mít zájem o známku výborně, můžete poslat krátkou, vlastní interpretaci nebo esej týkající se tématu, nebo vystoupit s referátem přímo v semináři. Pro splnění kurzu je nutné přihlásit se do MSTeams, kde jsou veškeré materiály ke společné četbě i závěrečný kvíz. odkaz: FHS-Fenomenologie IIhttps://teams.microsoft.com/l/team/19%3ANEJv1WA1NYtoYK_1GSVyUNuBtzjcQ028CPE3O5nQM-Q1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1c0d6e72-7c3a-4be7-9331-0e8912713370&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2kód týmu: 064skzz |
|
|
Filosofická antropologie I. (kombinovaná forma)
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB024K |
Garant:
Novák,A. + Marek,J. + Chavalka,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Přehledový kurz seznamující se základními podobami filosofických tematizací člověka v kontextu západní filosofické tradice. Kurz postupuje kombinovaně jak historicky, tak systematicky. Budou se sledovat především čtyři modely toho, jak byl člověk tematizován: 1) člověk jako vtělená duše, duch či mysl; 2) člověk jakožto stvořená bytost zasažená vinou; 3) člověk jakožto živočich; 4) člověk jakožto stroj. Každý z modelů bude demonstrován jak v historickém kontextu na základě exemplárního autorského vypracování, tak v systematickém ohledu přesahující dílčí jednotlivé autorské vypracování. Jednotlivé modely se budou k sobě vztahovat a navzájem konfrontovat. |
|
|
Filosofické texty a zkušenost Gestaltu I.
|
|
Kód předmětu:
YBFC127 |
Garant:
Murgaš,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
čt 13:00 - 14:20, místnost YT241 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz je určen k rozvoji chápání při práci s texty a myšlenkami, ale také k osobnostnímu růstu, rozvíjení osobností i kolektivu studujících. Mezi přínosy patří interaktivnost, bezpečí, skutečnější setkávání se s druhými i se sebou, ale i některá pochopení potřebná na zkoušku z Filosofické antropologie. Prostřednictvím postupů odvozených z gestalt terapie se v kursu totiž podporuje pochopení a uvědomění si i sdílení obsahů textů a filosofických myšlenek ve vlastním prožitku a zkušenosti účastnících se. Důrazem na uvědomění kurs spojuje oblasti filosofie a psychologie, resp.osobního růstu, popř. další. Texty/motivy jsou věnovány otázkám svobody, tvorby, rozhovoru a vztahu Já-Ty. Pro absolvování je potřebná dostatečná fyzická i pracovní účast, které zde ale neunavují, nýbrž nabíjejí.Faktický maximální počet účastnících se je zřejmě asi 14. |
|
Filosofie a básnictví (Dante - Inferno)
|
|
Kód předmětu:
YBFC262 |
Garant:
Kružík,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
literatura
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Cílem semináře je představit a následně přivést studenty k poučené četbě Dantovy Božské komedie, jejíž znalost je důležitá nejen pro porozumění primárně filosofickým textům, ale též i pro celkovou kulturní orientaci humanitního vzdělance. V tomto běhu se zaměříme na Dantovo Inferno, zaměříme se přitom na nejznámější a nejpopulárnější motivy: pekelná brána, limbus, korespondence struktury pekla a Dantovy specifické klasifikace hříchů, charakter pekelných trestů (contrapasso a antiteze viny) apod. Metoda kursu je primárně hermeneutická, kdy umění intepretace odemyká duchovní a mentální svět, který je nám v jistém ohledu blízký, jelikož z něho náš svět vychází, ovšem který je zároveň dějinně, nábožensky i kulturně cizí, vzdálený, a v mnoha ohledech principiálně odlišný; současné podržení obého pak umožňuje zahlédnout nesamozřejmost a nedefinitivnost světa našeho, a lépe porozumět údělu moderního západního člověka, to jest svému vlastnímu údělu. |
|
|
Filosofie jazyka a řeči I.
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB101 |
Garant:
Timingeriu,F. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
jazyk
|
Rozvrh:
st 14:30 - 15:50, místnost YT117 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Cílem semináře je blíže seznámit studenty s „filosofií jazyka a řeči“. Jednak v širším významu, jako horizontu tázaní, který nemůže nebýt – ať už explicitně nebo implicitně – vždy již zahrnut a „spolumíněn“ v každém bádání; jednak v užším významu jako výslovná tematická oblast filosofického zkoumání. V kursu I. budeme sledovat, jak se v antice ustanovily vůdčí otázky filosofie jazyka a řeči jakožto problémy „filosofie ideálního jazyka a „filosofie běžné řeči“, jež jsou v současnosti především artikulovány v prvním případě analytickou a v druhém případě kontinentální filosofií. V rámci kurzu bude třeba kriticky zvážit a zproblematizovat, zdali by filosofie jazyka mohla být onou společnou půdou, na níž by oba tradiční způsoby myšlení a jednání mohly najít společnou řeč, která by vedla k vzájemnému porozumění a strukturovanou spolupráci s ohledem na rozmanitost jednotlivých jazyků a různost lingvistických perspektiv. |
|
|
Filosofie raného novověku - kontinentální tradice (kombinovaná forma)
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB012K |
Garant:
Vrabec,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Cílem kurzu je představit hlavní myslitele raně novověké kontinentální filosofické tradice: Descarta, Malebranche, Spinozu a Leibnize. Tématem bude jejich metafyzika, pojetí člověka (poznání, vášně), pojetí hmotné přírody a především role, již hráli při vzniku raně novověké vědy. Kurz bude probíhat v prostředí Moodle a bude mít formu postupně zveřejňovaných audionahrávek přednášek (podcast) doplněných třemi krátkými úryvku textů k samostatné četbě. V půlce semestru bude probíhat krátký nepovinný test z dosud probrané látky. |
|
|
Goethe, Nauka o barvách – četba a interpretace
|
|
Kód předmětu:
YBFC252 |
Garant:
Benyovszky,L. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Náplní semináře je četba a interpretace Goethovy Nauky o barvách (1810), jež je vedena s cílem porozumět jeho pojetí přírody (Natur) a fenoménu. V tomto semestru (ZS 2023/24) předpokládám zvládnutí předmluvy, úvodu a výkladu fyziolockých barev. Četba bude probíhat na základě pracovního překladu a německého originálu. Znalost němčiny se nepožaduje. Podmínkou atestace je aktivní účast. |
|
Hannah Arendtová: banalita zla
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB061 |
Garant:
Petříčková,T. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
etika
|
Rozvrh:
pá 11:30 - 12:50, místnost YT220 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
ZÁPIS NAD LIMIT NENÍ MOŽNÝ (I Z DŮVODU POVINNÝCH PREZENTACÍ REFERÁTŮ PŘÍMO V HODINĚ). Hannah Arendt: Banalita zlaAnotace:V semináři se budeme věnovat zejména vybraným pasážím z knihy Úvahy a myšlení o morálce, Eichmann v Jeruzalémě a Původ Totalitarismu Hannah Arendt, kdy hlavním tématem bude banalita zla, problém, zda jsou radikální a banální zlo v rozporu (R.J. Bernstein), důležitost svědectví přeživších, otázka viny, modernita a podmínky pro vznik holocaustu. Tyto texty budeme doplňovat svědectvími i filmovými dokumenty: Primo Levi, Z. Bauman, K. Jaspers, D. Huberman, G. Agamben, T. Snyder, E. Wiesel, E. Kulka, R. Vrba, V. Frankl, S. Venezia, B. Bettleheim aj. Podmínky splnění: účast plus společná (cca 6 lidí) prezentace referátu z knihy o holokaustu (dám na výběr v MSTeamsech).Kdy by chtěl jedničku - navíc krátkou práci 2/3 strany. FHS-Banalita zla.https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AnygFjvP33KQVtZ3gsEEtyfuyZyW_JuCERiSLpd_Rrn01%40thread.tacv2/conversations?groupId=bfde5935-5da2-44b7-9f0b-6ccb76b873e6&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2kod týmu: er0hsgx |
|
Hegelovský seminář
|
|
Kód předmětu:
YBFC110 |
Garant:
Benyovszky,L. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Seminář bude seznamovat se základním smyslem a povahou Hegelovy filosofie. Východiskem bude Hegelova Logika (Wissenschaft der Logik I., II.), jež bude chápána jako místo, jež usebírá smysl Hegelova systému. Seminář bude proto formou přednášek i postupné četby (jak bude vyžadovat téma) seznamovat jak s Logikou samou, tak s tématy Hegelovy „reálné“ filosofie (dle Encyklopedie a Fenomenologie ducha), jež příslušným ontologickým základům náleží.Od LS 2021 vzhledem k pokročilosti četby zápis podmíněn mejlovou dohodou s vyučujícím. |
|
|
|
Je křesťanství morálním náboženstvím?
|
|
Kód předmětu:
YBFC189 |
Garant:
Pinc,Z. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
náboženství
|
Rozvrh:
út 14:30 - 15:50, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Je křesťanství morálním náboženství? Ve stopách knih Fustel de Coulanges: Antická obec; M. Stern, H. Pölmann: Desatero v životě židů a křesťanů; Bernhard Casper: Míra lidství; R. Brague: O bohu u křesťanů a o jednom nebo dvěma dalších; ad. sledujeme otázku, kterou položil Platon, když nahradil náboženství založené na mýtu ideou dobra. Pojem morální náboženství použil poprvé Jan Patočka v přednáškovém cyklu Platon a Evropa. V kurzu se najde prostor i pro prezentaci vlastní četby studentů.Kurz bude atestován podle pravidel Úvodní kurzy a cykly (viz UKC v Moodle v Historickém modulu).V zimním semestru školního roku 2021/22 bude výuka kurzu prováděna klasickou formou, pokud nenastane nějaká změna. |
|
Kořeny evropské tradice I.
|
|
Kód předmětu:
YBFC130 |
Garant:
Pincová,E. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
antika
|
Rozvrh:
pá 13:00 - 14:20, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Uvedení k filosofii je v tomto kurzu předváděno na základě rozdílů mezi archaickou a moderní společností, na základě rozdílu mezi společenstvím žijícím v mýtu a společenstvím, v němž se mýtus stane alternativním a následně se rozpadá. Mýtus je zde vykládán jako symbolická forma, pro níž platí, že zde není místo pro otázky, a filosofie vzniká jako prostor pro otázky, reaguje na rozpadající se mýtus a usiluje nalézt novou pevnou půdu pod nohama. Filosofie je vždy skrze jazyk, je to jiný případ symbolické formy než mýtus, a souvisí s prožitkem různojazyčnosti. Výklad je střídavě koncipován historicky a fenomenologicky, reflektuje zakladatelskou tradici evropské filosofie v linii Sokrates, Platón, Aristoteles a sleduje začasté výklady prof. Patočky z přelomu 60. a 70. let. V oblasti fenomenologického výkladu jsou nejdůležitější výklady Husserlovy, zejména z "Krize evropských věd". Důležitým pojmem je výměr diskursu, kde se ukazuje rozdíl mezi přístupy založenými teoreticky, tedy matematikou, filosofií, antickou vědou, a přístupy založenými prakticky - mýtem, životem, moderní vědotechnikou. Kurz je důležitým doplnkem a rozvinutím výkladů o vědě jakožto epistémé, tedy výkladu kurzu Úvod do humanitních věd a studia vzdělanosti (UHVSV).Bližší podrobnosti najdete v Moodle v podatelnně pro tento kurz, pod názvem Úvodní kurzy a cykly (UKC). Tam je také popsán způsob zadávání úkolů, odevzdávání referátů a podmínky atestace. |
|
Kořeny evropské tradice II.
|
|
Kód předmětu:
YBFC182 |
Garant:
Pincová,E. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
antika
|
Rozvrh:
út 13:00 - 14:20, místnost YT242 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurs souvicí s Kořeny evropské tradice I., který je v tomto semestru paralelní, a je věnován řecké tradici. KET II se bude věnovat hebrejské tradici. Pojítkem je téma platónského motivu péče o duši v (tés psychés epimeleisthai) v tradici evropského myšlení. Budeme se tedy věnovat především hebrejskému myšlení, tedy druhému kořenu evropské tradice a jeho vývoji v evropských dějinách. Bližší podrobnosti najdete v Moodle v odevzdávárně pro tento kurz, pod názvem Úvodní kurzy a cykly (UKC). Tam je také popsán způsob zadávání úkolů, odevzdávání referátů a podmínky atestace. Literatura: stejně jako v KET I. |
|
Mediální sémiotika
|
|
Kód předmětu:
YBEC186 |
Garant:
Češka,J. + Gvoždiak,V. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
komunikace
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Předmět si klade za cíl diskusní formou představit problémy média (v širokém slova smyslu), jeho roli při utváření významu v komunikaci, jeho vztahu k tradičně vymezovaným teoriím znaku a významu, na jedné straně založeným na existenci (resp. hypotéze) kódu, na straně druhé na intencionalitě (resp. jejich úloze v rámci teorie významu). V základních rysech se pokouší postihnout vliv média, kanálu a materiální složky znaku na způsoby, jakým znakům a jejich komplexům rozumíme, na jejich roli v komunikačním procesu. Pozornost věnuje jak teoretickým presupozicím takového typu uvažování, tak praktickým ukázkám aktuálního vlivu média jakožto technologie na lidské chování a rozhodování. Zvláštní pozornost je věnována fenoménu psaní, o němž uvažuje jako podstatném faktoru při formování identity kultury i jejích členů. |
|
|
|
|
|
Platónovy dialogy VI. (Parmenidés, Kratylos)
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB041 |
Garant:
Kružík,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
antika, náboženství
|
Rozvrh:
st 13:00 - 14:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
V pokračování platónských interpretací nejprve v nejzákladnějších rysech představíme problematiku Platónových tzv. nezapsaných nauk, kdy se pokusíme podívat na platónskou filosofii očima jeho žáků. Stažejní část kursu potom bude věnována dialogu Parmenidés, který je od antiky tradičně považován za Platónovo vrcholné dílo. Na pozadí portrétu eleatského filosofa Parmenida, jenž je Platónem pojat jakožto portrét filosofa při díle, budou ukázány metodické předpoklady a metafyzické důsledky tázání po ARCHÉ, jež ústí v osm slavných hypotéz o Jednu (HEN) a Jiném (TALLA). Snad se nám na tomto základě nakonec podaří rozhodnut otázku, zdali je lepší oddat se filosofii nebo pěstovat koně (Parm 126C).Progres, kterého v dialogu dosáhneme, bude současně mírou toho, kolik jsoucnosti jsme schopni unést: pokud by se ukázalo, že nikoliv příliš, obrátíme ve větší míře svou pozornost k dvojici exkursů, jednak k interpretaci vybraných pasáží dialogu Kratylos, který pojednává o povaze lidské řeči a původu slov; druhý exkurs — pokud zbude čas — se pak bude zabývat dialogem Euthyfrón, jehož protagonista je spojen s dialogem Kratylos subtilní, leč patrně významnou vazbou, když této postavě připisuje Sókratés v Crat 396C svou DAIMONIA SOFIA, s níž vykládá etymologie božských jmen. Seminář bude tentokrát o něco málo náročnější, doporučuji ho zejména těm studentům, kteří již mají s platónskou filosofií alespoň základní zkušenost (tj. absolvovali minimálně úvod do filosofie či lépe některý z platónských seminářů). |
|
Podoby těla v literatuře
|
|
Kód předmětu:
YBFC134 |
Garant:
Petříčková,T. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
literatura
|
Rozvrh:
st 11:30 - 12:50, místnost YT221 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
V semináři se zabýváme podobami a proměnami tělesnosti a intersubjektivity ve vybraných literárních dílech (Guy de Maupassant, H. James, P.Levi, B. Stoker - Dracula aj.). Obecnou perspektivu nám při tom poskytují převážně fenomenologické tematizace tělesnosti, např. v textech E. Husserla, M. Merleau-Pontyho, G. Agambena, H. Arendt, M. Foucaulta či D. Trigga. Doporučená literatura:M. Merleau-Ponty, Fenomenologie vnímání (vybrané pasáže).E. Husserl, Ideje k čisté fenomenologii a fenomenologické filosofii II (vybrané pasáže). |
|
Propedeutika, hermeneutika, rétorika – cvičení
|
|
Kód předmětu:
YBFC199 |
Garant:
Pinc,Z. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
pá 13:00 - 14:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz má studentovi pomoct rozvinout schopnost psaný (čtený) text myšlenkově uchopit a formálně předat čtenáři nebo posluchači. Obsah kurzu je možné shrnout do tří slov: propedeutika, hermeneutika a rétorika. Tento zorný úhel bude pro zimní semestr 2022 uplatněn zejména pro texty, které jsou součástí doporučené literatuty kurzu Úvod do humanitních všd a studia vzdělanosti (UHVSV). Kurz se řídí pravidly podatelny UKC v Moodlu. Studenti využijí pro tento kurz i texty, které zpracovali jako referáty či reflexe v kurzu UHVSV. Počet účastníků není limitován, zejména na počátku semestru se předpokládá účast studentů, kteří se potřebují naučit zpracovávat základní odborné texty. Později bude kurz sloužit k procvičení této dovednosti, takže počet účastníků prezenční výuky posléze poklesne. |
|
Prostor, jeho teoretické rámce a architektonické realizace
|
|
Kód předmětu:
YBFC135 |
Garant:
Havelka,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
architektura
|
Rozvrh:
st 10:00 - 11:20, místnost YT131 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurs přiblíží různé přístupy pojetí prostoru a to jak na rovině teoretické, tak na úrovni jeho reálného uskutečňování v architektonických artefaktech, v utváření města či celé krajiny. Výklad teoretických předpokladů bude postupovat historicky, s ohledem na vývoj různých pojetí u různých myslitelů, (například Ch. Montesquieu, G. Simmel, M. Weber, H. Lefebvre či P. Bourdieu). Výklad konkrétních realizace začne kurs sledovat od doby baroka, kdy se začíná (alespoň v Čechách a okolní Evropě) utvářet také krajina, jejíž hominizace zde jako základ přetrvává dodnes. Důraz bude položen na dobu 19. a 20. století, které utváří prostor dnešního města a krajiny. Souběžně se budou sledovat různá řešení otázky prostoru v rozmanitých architektonických směrech a školách (jako například historismus, modernismus, post-modernismus).Smyslem kursu je jednak představit základní přístupy, vytvořit tedy obecný přehled, tak zároveň přitáhnout k této problematice pozornost kvůli její důležitosti v životě venku, v prostorovém světě. ¦ |
|
|
|
Sokratovské dialogy
|
|
Kód předmětu:
YBFC140 |
Garant:
Novotný,J. + Winklerová,L. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
komunikace
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Jedná se o blokový seminář. Sokratovské rozhovory jsou specifickou formou skupinového rozhovoru. Seminář je vhodný pro všechny, kteří si chtějí vyzkoušet přemýšlení v praxi. Účastníci společně hledají odpověď na vybraná filosofická/etická/matematická témata.Účastníci vycházejí z konkrétní prožité zkušenosti, nikoliv ze známých teorií. Příklady témat: Co je přátelství? Kdy smím použít násilí? Kde leží hranice tolerance?Seminář probíhá formou blokového kurzu většinou mimo školní budovu ve Frýdlantu v předpokládaných termínech Frýdlant 5. - 7. 4. 2024 česky a anglickyFrýdlant 29. 8. - 1. 9. 2024 česky a anglickyPraha 9. - 10. 11. 2024 česky i anglickySemináře NEBUDOU PROBÍHAT ONLINE.Více k metodě výuky najdete zde: www.sokratici.czJe nutné se vždy přihlásit také online na výše uvedených webech: https://www.socraticdialogue.org/seminare/ |
|
Sokratovské dialogy - AJ, NJ
|
|
Kód předmětu:
YBFC141 |
Garant:
Novotný,J. + Winklerová,L. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
angličtina
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
komunikace
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Sokratovské dialogy v angličtině jsou vhodné od jazykové úrovně B1, B2. Vhodné pro všechny, které už na jazykových kurzech nebaví pořád dokola mluvit o tom, co dělali o prázdninách. Na tomto kurzu spojíte trénink jazyka a praktickou filosofii:Co je přátelství? Kdy smím použít násilí? Kde leží hranice tolerance?Vycházíme z vlastních zkušeností, porovnáváme je a hledáme společnou podstatu. Není zapotřebí žádná odborná angličtina, jedná se o každodenní užití jazyka.Sokratovská metoda je založena na skupinové spolupráci - postupuje se pomalu, dokud všichni neporozumí. Když se účastníte v angličtině, vypilujete své schopnosti vyjadřování i poslechu. Seminář probíhá formou blokového kurzu většinou mimo školní budovu ve Frýdlantu v termínech Frýdlant 5. - 7. 4. 2024 česky a anglickyFrýdlant 29. 8. - 1. 9. 2024 česky a anglickyPraha 9. - 10. 11. 2024 česky i anglickySemináře NEBUDOU PROBÍHAT ONLINE. Více k metodě výuky najdete zde: www.sokratici.cz Je nutné se vždy přihlásit také online na výše uvedených webech: https://www.socraticdialogue.org/seminare/ |
|
Sokratovské dialogy II. - AJ, NJ
|
|
Kód předmětu:
YBFC142 |
Garant:
Novotný,J. + Winklerová,L. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
angličtina
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
komunikace
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Jedná se o pokračující seminář pro účastníky Sokratovských dialogů v ČR. Pokud jste se ještě nikdy neúčastnili rozhovorů v ČR, prosím nehlaste se :)Termíny v Německu v roce 2024Münster, Germany 9. - 12. 2. 2024Berlin, Germany 6. - 8. 9. 2024Buchenau, Germany 11. -13. 10. 2024 |
|
Súčasné umenie v kontexte filozofie a súčasnej teorie
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB097 |
Garant:
Tomková,D. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
slovenština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
V priebehu semestra sa bude tento kurz zaoberať tým, ako môže súčasné umenie poskytnúť priestor na kritickú diskusiu a ako umelectvo poskytuje prostredníctvom svojej práce diskurz, ktorý odráža témy súčasnej filozofie a teórie. Tento predmet poskytne prehľad kľúčových teoretických prác na témy kolektívnej pamäte, diaspóry, dekoloniality, postkolonializmu, tela a technológie, kyberfeminizmu, glitch feminizmu, biopolitického umenia, ekofeminizmu, antropocénu, medzidruhovej väzby, sociálne angažovaného umenia, radikálnej starostlivosti, nového materializmu a queer teórie. Prednášky budú doplnené o diskusie, spojené s kritickým čítaním teoretických textov a konkrétnymi prípadovými štúdiami zo súčasného umenia, návštev galérii, a premietania diel umenia pohyblivého obrazu. |
|
Svoboda, spravedlnost, demokracie – antické kořeny moderních hodnot
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB087 |
Garant:
Bartoš,H. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
antika
|
Rozvrh:
út 10:00 - 11:20, místnost YT032 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Přednáška bude věnovaná antickým konceptům demokracie, svobody a spravedlnosti. Východiskem pro reflexi a diskusi těchto témat bude komentovaná četba vybraných pasáží z řeckých autorů archaické a klasické doby, kteří principy demokracie obhajovali nebo kritizovali. Nejvíce pozornosti věnujeme Platónovu dialogu Ústava a Aristotelovu spisu Politika. Na antické výklady budeme nahlížet jednak v kontextu dané doby a politického přesvědčení jednotlivých autorů, a jednak anachronicky, tedy s ohledem na současné chápání těchto konceptů a jejich význam pro moderní demokratické společnosti. Cílem přednášky je nejenom poskytnout historické povědomí o antických kořenech demokratického myšlení, ale také rozvíjet schopnost vlastního kritického náhledu na hodnotové principy, na kterých stojí západní civilizace.Vážným zájemcům o dané téma doporučuji navštěvovat také seminář "Aristotelés, Politika - četba" (YBFC261). |
|
Téma člověka a společnosti v britské filosofii
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB072 |
Garant:
Kunca,T. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
st 16:00 - 17:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Cílem přednášky je představit posluchačům širokou paletu tematizací člověka a společnosti, jak byly kultivovány v myšlení britské provenience 17. a 18. století, a zpřístupnit jim alespoň některé významné či zlomové fenomény, v nichž se člověk a společnost ukazují myslitelům. Přednášky jsou koncipovány tak, aby poskytly posluchačům přístup k textům a idejím relevantním jak pro státní zkoušku z Filosofie v kontextu humanitních věd (Tematický okruh A – Jednání, svoboda a druzí, tematický okruh E – Člověk), tak inspiraci pro případnou bakalářskou práci. Cílem kurzu není podat jakýsi přehled názorů, ale inspirovat k samostatnému, kritickému myšlení. |
|
Téma člověka a společnosti v britské filosofii – seminář
|
|
Kód předmětu:
YBFC210 |
Garant:
Kunca,T. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
st 17:30 - 18:50, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Cílem semináře je kultivovat kompetenci ve filosofické (dílem i kontextuální) četbě vybraných textů z okruhu tematizací člověka a společnosti, jak se ukazují v myšlení britské provenience 17. a 18. století. Výběr textů je koncipován tak, aby poskytl posluchačům přístup k textům a idejím relevantním jak pro státní zkoušku z Filosofie v kontextu humanitních věd (Tematický okruh A – Jednání, svoboda a druzí, tematický okruh E – Člověk), tak inspiraci pro případnou bakalářskou práci. Cílem kurzu je inspirovat k samostatnému, kritickému myšlení, které není možné bez kompetence zpřítomnit „myšlení druhých“. |
|
|
Teorie obrazu
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB035 |
Garant:
Hájek,V. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
média, vizualita
|
Rozvrh:
pá 16:00 - 17:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Podíl obrazů na komunikaci zaznamenal v moderní době výrazný kvantitativní nárůst. Obraz zasahuje do všech úrovní sociální interakce a proměňuje ji. Veřejný prostor i komunikace se díky obrazu stává iluzivním, virtuálním, mocensky manipulovaným, ale též hravým, kreativním apod. Obraz v širokém slova smyslu je třeba podrobovat interpretaci a kritice a nespokojovat se s jeho prvoplánovým sdělením (za ním se většinou skrývá podprahová, manipulující informace). Studium obrazu je součástí mediální gramotnosti, což je v současnosti nezbytná složka porozumění kulturnímu dění. |
|
Tvořivost a osobnost
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB042 |
Garant:
Vančát,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
vizualita
|
Rozvrh:
čt 16:00 - 17:20, místnost YT221 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Témata:1. Tvořivost v historických modelech poznání - magický, mytický, reflexivní, triadický (moderna), pluralitní2. Pojetí subjektu v lineárním a pluralitním modelu poznání. Subjekt jako metastruktura (biologie, osobnost, societa), 3. Ontogeneze subjektu v struktuře senzorických interakcí.4. Estetický základ myšlení a jednání. 5. Metaforický základ získávání zkušenosti a myšlení. Vztah metaforického a vědeckého myšlení. 6. Sociální proces iniciace a uplatnění tvořivosti7. Znak a realita v lineárním a pluralitním modelu poznání. Proces inovace znaku.8. Umění jako nástroj transcendence – subjekt a societa. 9. Obraznost jako nástroj strukturování personální interakce (poznání prostřednictvím obrazu), 10. Obraz jako nástroj sociability (koordinace prostřednictvím obrazových forem), 11. Vizuální umění a historický vývoj obrazových forem., 12. Od autorství k portfoliu. Autorství podle postmoderny.13. Tvořivost jako holistický přístup k životu. |
|
Übung auf Deutsch: Deutschkurs für Philosophie Studenten
|
|
Kód předmětu:
YBFC212 |
Garant:
Novotný,K. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
němčina
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
němčina
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Diese Übung hat das Ziel, bereits erworbene Kompetenzen im Sprechen, Schreiben sowie im Hör- und Textverstehen der deutschen Sprache weiter zu vertiefen. Außerdem sollen Wortschatzkenntnisse erweitert sowie grammatische Fähigkeiten gefestigt werden. Diskutiert werden sollen im Rahmen der Übung Auszüge deutscher philosophischer Texte zum Themenkreis Argumentation und Logik sowie ggf. für diesen Themenkomplex geeignete Videos. Des Weiteren werden wir kleinere literarische und historiographische Texte lesen, um etwaige Unterschiede innerhalb des Deutschen im Hinblick auf Gattung und Zeitgeist ausfindig machen zu können. In der ersten Sitzung findet ein Einstufungstest statt. Teilnahmevoraussetzung: Deutschkenntnisse auf dem Niveau B1/B2 |
|
Uvedení do křesťanské filosofie I.
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB071 |
Garant:
Kružík,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
náboženství
|
Rozvrh:
st 10:00 - 11:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurs je uvedením do křesťanské filosofie či - obecněji a přeněji řečeno - myšlení, a to prostřednictvím interpretace novozákonního spisu Skutky apoštolské. Na semináři bude přečtena a okomentována první část Skutků apoštolských (Sk 1, 1 – 14, 28), jež pojednává jednak o rozšíření evangelia v Jeruzalémě (seslání Ducha Svatého o Letnicích, zázračné uzdravování, první perzekuce a smrt Štěpána) a jednak o šíření evangelia v Samařsku, obrácení Pavla a jeho první misijní cestu. Cílem semináře je poskytnou studentům praktickou průpravu v četbě novozákonních textů, která obnáší porozumět užitým žánrům a jejich rozdílům, být si vědom záměru, s jakým svatopisci své texty psali, chápat základní použité pojmy a problémy, které se snaží řešit; orientovat se v jejich struktuře a rozpoznat základní argumentační celky; pochopit různé způsoby argumentace; uvědomit si, na čem je založena její závaznost a platnosti, v čem spočívá rozdíl od způsobu, jak se argumentuje ve filosofických textech; rozpoznat důležitost kontextu a obecně prostředí, do něhož jsou texty psány; vyznat se na elementární rovině v náboženských a historických narážkách, které texty obsahují. V rámci semináře bude nadto probrána řada známých a slavných motivů, jež byly opakovaně zpracovávány mimo jiné též v literatuře či ve výtvarném umění. Seminář by měl též v neposlední řadě naznačit odpovědět na otázku, jak je možné, že se křesťanství šířilo po Římské říši s udivující rychlostí a úspěchem.V semináři bude — vzhledem k rozsahu textu — užíván dvojí způsob výkladu: některé pasáže budou probrány velmi podrobně v podstatě metodou line-by-line komentáře, k jiným bude poskytnut spíše narativní komentář, tj. výklad se soustředí na větší celky a text bude celkově spíše pouze shrnut. Cílem semináře je poskytnout praktickou znalost Skutků apoštolských a dále představit možnosti a limity, které skýtá primárně filosofické čtení biblických či náboženských textů vůbec.V případě zhoršení epidemické situace, zdravotní indispozice přednášejícího či jiných okolností bude seminář pokračovat zde:https://www.youtube.com/user/2007ulysses/featured |
|
|
|
|
|