|
|
Kód předmětu:
YBFC263 |
Garant:
Pětová,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
architektura
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Kurz sleduje architekturu jako specifickou výpověď o našem rozumění světu a člověku, nikoli ale "kunsthistoricky". Nemá suplovat dějiny architektury, ač se v jejich kontextu bude pohybovat a v základních obrysech je připomene. Východiskem nám budou současné úvahy o architektuře, její roli i vnímání. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBFB102 |
Garant:
Pětová,M. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
architektura
|
Rozvrh:
čt 16:00 - 17:20, místnost YT003 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Budeme se věnovat architektuře a její roli v životě člověka. Architekturu lze chápat jako specifický způsob výpovědi o tom, jak člověk sobě i světu rozumí. Bývá označována jako umění - byť v jistém ohledu specifické. Budeme tedy přemýšlet o architektuře i v kontextu obecnějších úvah o umění a jeho podstatě - proto je také kurz vypsán jako tzv. profilový. |
|
Aristotelés: Etika Níkomachova
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB052 |
Garant:
Synek,S. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
antika, etika
|
Rozvrh:
st 13:00 - 14:20, místnost YT221 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Četba a komentář vybraných pasáží klasického díla filosofické etiky. Kurz poskytuje základní vhled do klíčových pojmů Aristotelovy etiky (štěstí, dobro, ctnost, záměrná volba, slast, atd.). Absolventi kurzu získají solidní představu o pojmové a argumentační architektuře tohoto základního díla západního etického myšlení. |
|
Co znamená myslet?
|
|
Kód předmětu:
YBFC271 |
Garant:
Kuna,D. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
čt 14:30 - 15:50, místnost YT120 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Seminář bude věnován společné četbě a výkladu přednáškového cyklu Martina Heideggera "Was heißt Denken?", vyučovaného na Freiburgské univerzitě v letech 1951/52, s cílem tematizovat záležitost myšlení (Sache des Denkens), stejně jako autorovu koncepci pamětlivého myšlení (gedächtnise Denken), jíž staví do protikladu k logicko-racionálnímu před-stavování, které považuje za prosadivší se variantu toho, co pro nás dnes myšlení je.Pro účast v semináři není nutná předchozí znalost myšlení M. Heideggera, a je proto vhodný i pro studující prvního ročníku bakalářského programu. |
|
|
|
|
Feminizmus a umenie
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB100 |
Garant:
Tomková,D. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
teorie umění
|
Rozvrh:
po 14:30 - 15:50, místnost YT120 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Cieľom kurzu je ponúknuť prehľad kľúčových feministických textov s odkazom na umeleckú tvorbu a rozvoj vizuálneho umenia a v dialógu s nimi. Kurz má za cieľ oboznámiť študujúcich s kritickými otázkami, ktorými sa zaoberá feministické hnutie od 20. a 21. storočia až po súčasnosť. Kurz je založený na čítaní a diskusii o textoch, ktoré budú v triede doplnené príkladmi z umenia a kurátorstva 20. a 21. storočia. Kurz predstaví feministické témy, ako sú: mužský pohľad, mzda za domáce práce, viditeľnosť umelkýň v dejinách umenia, feministické kurátorstvo, umelecké ateliéry, intersekcionálny feminizmus, glitch feminizmus, kyberfeminizmus a feministický killjoy. Ako reaguje súčasné umenie na tieto politické programy a ako ponúka alternatívne alebo emancipačné naratívy? |
|
Fenomenologická estetika
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB103 |
Garant:
Josl,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
teorie umění
|
Rozvrh:
st 11:30 - 12:50, místnost YT120 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Seminář se zaměřuje na četbu a interpretaci textů, které souvisí s fenomenologickou tradicí, nebo jejími tématy. Jádro budou tvořit texty: "Krize kultury" Hanny Arendtové, "Umění a čas" Jana Patočky a "Aktualita krásného" H.G. Gadamera. Všechny tři texty představují reflexi moderního umění a masové kultury v rámci fenomenologické tradice na počátku druhé poloviny 20. století. Zásadní otázky, kterých se dotkneme: Jakou roli hraje umění v moderním světě? Jak se liší masové umění od umění vůbec? Má umění emancipační potenciál? Může umění měnit svět? Seminář stojí na prezentacích referátů k jednotlivým pasážím z vybraných primárních textů a diskusi nad jejich obsahem. |
|
Fenomenologie I.
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB020 |
Garant:
Novotný,K. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
fenomenologie
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Úvod do některých základních pojmů fenomenologie, především v díle jejího zakladatele E. Husserla, a některých jeho prvních kritických následovníků. Seznam literatury: Husserl, E., Logická zkoumání, svazek II/1, V. O intencionálních prožitcích a jejich obsazích, Praha, OIKOYMENH, 2011Husserl, E., Ideje k čisté fenomenologii a fenomenologické filosofii, II. kniha, Praha, OIKOYMENH, 2004Husserl, E. Zkušenost a soud, §§ 17-21.FMerleau-Ponty, M., Fenomenologie vnímání. Přel. J. Čapek. Praha, OIKOYMENH 2013MPatočka, J., Sebrané spisy sv. 7, 8/1. Praha, OIKOYMENH, 2009, 2014. |
|
Fenomenologie II.
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB021 |
Garant:
Petříčková,T. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
fenomenologie
|
Rozvrh:
st 10:00 - 11:20, místnost YT242 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Předmět volně navazuje na předmět Fenomenologie I. Semináře se věnují převážně fenomenologii a existencialismu, tématu svobody, odpovědnosti a úzkosti (přednáška Existencialismus je humanismus doplněná o ukázky z dramatu Mouchy a Nedorozumění od A. Camuse), teorii intersubjektivity (pohledu druhého) a tělesnosti v Bytí a nicotě Jean-Paula Sartra a teorie emocí (strach) v Nástinu teorie emocí. Některé fenomény budou předvedeny v kontextu románu Neviditelný Jaroslava Havlíčka, případně román Cizinec (A. Camus). Pro doplnění odkážu i na teorii intersubjektivity u E. Husserla, nebo k panoptikonu u M. Foucaulta). Podmínky: aktivní účast, společná četba textů a rozbor textů (Existencialismus je humanismus) a krátký, písemný rozbor vybraného úryvku. Pokud budete mít zájem o známku výborně, můžete poslat krátkou, vlastní interpretaci nebo esej týkající se tématu, nebo vystoupit s referátem přímo v semináři. Pro splnění kurzu je nutné přihlásit se do MSTeams, kde jsou veškeré materiály ke společné četbě i závěrečný kvíz. |
|
|
|
Filosofický výklad básně Waste Land T.S. Eliota
|
|
Kód předmětu:
YBFC195 |
Garant:
Kružík,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
literatura
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
V rámci semináře přečteme a podrobně okomentujeme slavnou Eliotovu báseň Waste Land. Této básni budeme primárně rozumět jakožto náboženskému textu, v němž se autor snaží vydat počet nejen ze své osobní zkušenosti s posvátnem, nýbrž obecně z (post)křesťanské duchovnosti moderního západního člověka, která je plně ovládána fenoménem nudy (ennui) či lenosti ve smyslu theologického kapitálního hříchu acedia. V rámci semináře budeme postupovat filosofickou metodou a kombinovat intratextový a intertextový přístup, když vybrané pasáže budeme interpretovat na pozadí bible, artušovských legend, libret Wagnerových oper, Dantova Inferna a Purgatoria, a dalších textů. Krom těchto vysokých forem spirituality ovšem bude částečně pamatováno i na formy nízké, jako je např. věštění z tarotových karet madame Sosostris. Kurs bude probíhat v češtině, nicméně samotný text budeme číst v anglickém originále a paralelním českém překladu od Petra Onufera. Poslední dva semináře budou věnovány komentáři Eliotovy básně The Hollow men (v překladu Martina Pokorného). |
|
Filosofie jazyka
|
|
Kód předmětu:
YBEC196 |
Garant:
Timingeriu,F. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
jazyk
|
Rozvrh:
st 14:30 - 15:50, místnost YT117 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Cílem semináře je blíže seznámit studenty s „filosofií jazyka“. Jednak v širším významu, jako horizontu tázaní, který nemůže nebýt – ať už explicitně nebo implicitně – vždy již zahrnut a „spolumíněn“ v každém bádání; jednak v užším významu jako výslovná tematická oblast filosofického zkoumání. Obsahem kursu bude sledování, jak se v rozmanitých dějinných podobách ustanovily vůdčí otázky filosofie jazyka jakožto problémy „filosofie ideálního jazyka a „filosofie běžné řeči“, jež jsou v současnosti především artikulovány v prvním případě analytickou a v druhém případě kontinentální filosofií. V rámci kurzu bude třeba kriticky zvážit a zproblematizovat, zdali by filosofie jazyka mohla být onou společnou půdou, na níž by oba tradiční způsoby myšlení a jednání mohly najít společnou řeč, která by vedla k vzájemnému porozumění a strukturovanou spolupráci s ohledem na rozmanitost jednotlivých jazyků a různost lingvistických perspektiv. |
|
|
|
Goethe, Nauka o barvách – četba a interpretace
|
|
Kód předmětu:
YBFC252 |
Garant:
Benyovszky,L. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Náplní semináře je četba a interpretace Goethovy Nauky o barvách (1810), jež je vedena s cílem porozumět jeho pojetí přírody (Natur) a fenoménu. V tomto semestru (ZS 2023/24) předpokládám zvládnutí předmluvy, úvodu a výkladu fyziolockých barev. Četba bude probíhat na základě pracovního překladu a německého originálu. Znalost němčiny se nepožaduje. Podmínkou atestace je aktivní účast. |
|
Hannah Arendtová: banalita zla
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB061 |
Garant:
Petříčková,T. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
etika
|
Rozvrh:
pá 11:30 - 12:50, místnost YT212 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
ZÁPIS NAD LIMIT NENÍ MOŽNÝ (I Z DŮVODU POVINNÝCH PREZENTACÍ REFERÁTŮ PŘÍMO V HODINĚ). Hannah Arendt: Banalita zlaAnotace:V semináři se budeme věnovat zejména vybraným pasážím z knihy Úvahy a myšlení o morálce, Eichmann v Jeruzalémě a Původ Totalitarismu Hannah Arendt, kdy hlavním tématem bude banalita zla, problém, zda jsou radikální a banální zlo v rozporu (R.J. Bernstein), důležitost svědectví přeživších, otázka viny, modernita a podmínky pro vznik holocaustu. Tyto texty budeme doplňovat svědectvími i filmovými dokumenty: Primo Levi, Z. Bauman, K. Jaspers, D. Huberman, G. Agamben, T. Snyder, E. Wiesel, E. Kulka, R. Vrba, V. Frankl, S. Venezia, B. Bettleheim aj. Podmínky splnění: účast plus společná (cca 6 lidí) prezentace referátu z knihy o holokaustu (dám na výběr v MSTeamsech).Kdy by chtěl jedničku - navíc krátkou práci 2/3 strany. |
|
Hegelovský seminář
|
|
Kód předmětu:
YBFC110 |
Garant:
Benyovszky,L. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Seminář bude seznamovat se základním smyslem a povahou Hegelovy filosofie. Východiskem bude Hegelova Logika (Wissenschaft der Logik I., II.), jež bude chápána jako místo, jež usebírá smysl Hegelova systému. Seminář bude proto formou přednášek i postupné četby (jak bude vyžadovat téma) seznamovat jak s Logikou samou, tak s tématy Hegelovy „reálné“ filosofie (dle Encyklopedie a Fenomenologie ducha), jež příslušným ontologickým základům náleží. |
|
|
|
|
Je křesťanství morálním náboženstvím?
|
|
Kód předmětu:
YBFC189 |
Garant:
Pincová,E. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
náboženství
|
Rozvrh:
út 14:30 - 15:50, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Je křesťanství morálním náboženství? Obsah kurzu: Je celkem rozšířená představa, že v dnešní době se normální člověk charakterizuje postojem ateisty, zatímco teisté jsou jakýmsi reliktem minulosti. V tomto kurzu chceme ukázat, že ve 20. a 21. století se některá devocionální náboženství vyvinula více či méně v náboženství morální. Začátek tohoto procesu je explicitně obsažen v Platonově Ústavě, která je textem o uspořádání spravedlivé lidské společnosti, která ale v čisté podobě nemůže existovat = utopie. Je tedy návodem, jak nahradit náboženství založené na mýtu náboženstvím morálním. Ateismus je v tomto smyslu krajní postoj, který by také mohl založit morální náboženství. Jak by to muselo vypadat, je explicitně doloženo ve Spinozově etice, vybudované po geometrickém způsobu. Do důsledku vzato je to taky utopie. Spinozův ateismus je panteismus a vede k popření života. Kromě ateismu se lze setkat s velmi primitivní formou náboženství, kterou pro účely tohoto kurzu nazvěme konzumerismus = nauka jak si užít života. Je to přístup, kdy život je pro mně jenom ten „můj život“, jen ten může mít smysl, žádný smysl mimo můj život přece není. Důsledná pozice konzumerismu je tedy egodeismus – zbožnění sebe sama. Stoupenci morálního náboženství trvají na smyslu, jako na něčem, co nemůže být jen moje, ale na čem pouze mohu mít podíl. V morálním náboženství je výchozí myšlenka, že život je dar (Dar darů). Chceme tedy ukázat, že ačkoliv si dnes většina lidí myslí, že jsou ateisty, ve skutečnosti je možností více. Chceme se pokusit ukázat, že první formou, v níž se morální náboženství realizovalo, je křesťanství, a to proto, že jeho morální kořeny jsou platonské. V dějinách křesťanství jsou dlouhá období, která platonská neboli morální nejsou (konstituce katolické církve končí rozchodem s Platonem a převládnutím aristotelského postoje) a trvale je to možná většinovým postojem. Proto titul našeho kurzu končí otazníkem. Okrajově se zamyslíme, zda židovství nebo islám morálními náboženstvími tak jsou, anebo jsou jím v mnohem menším smyslu, i když morální rozměr v nich nepochybně obsažen je, stejně i v některých formách buddhismu a hinduismu. V konzumerismu však morální aspekt téměř úplně chybí. Kurz se řídí pravidly UKC. Na kurz v zimním semestru bude navazovat kurz téhož jména s číslem II. Výklad je veden ve stopách knih Fustel de Coulanges: Antická obec; M. Stern, H. Pölmann: Desatero v životě židů a křesťanů; Bernhard Casper: Míra lidství; R. Brague: O bohu u křesťanů a o jednom nebo dvěma dalších; ad. Kurz bude atestován podle pravidel Úvodní kurzy a cykly (viz UKC v Moodle v Historickém modulu). |
|
Kořeny evropské tradice I.
|
|
Kód předmětu:
YBFC130 |
Garant:
Pincová,E. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
antika
|
Rozvrh:
pá 13:00 - 14:20, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Uvedení k filosofii je v tomto kurzu předváděno na základě rozdílů mezi archaickou a moderní společností, na základě rozdílu mezi společenstvím žijícím v mýtu a společenstvím, v němž se mýtus stane alternativním a následně se rozpadá. Mýtus je zde vykládán jako symbolická forma, pro níž platí, že zde není místo pro otázky, a filosofie vzniká jako prostor pro otázky, reaguje na rozpadající se mýtus a usiluje nalézt novou pevnou půdu pod nohama. Filosofie je vždy skrze jazyk, je to jiný případ symbolické formy než mýtus, a souvisí s prožitkem různojazyčnosti. Výklad je střídavě koncipován historicky a fenomenologicky, reflektuje zakladatelskou tradici evropské filosofie v linii Sokrates, Platón, Aristoteles a sleduje začasté výklady prof. Patočky z přelomu 60. a 70. let. V oblasti fenomenologického výkladu jsou nejdůležitější výklady Husserlovy, zejména z "Krize evropských věd". Důležitým pojmem je výměr diskursu, kde se ukazuje rozdíl mezi přístupy založenými teoreticky, tedy matematikou, filosofií, antickou vědou, a přístupy založenými prakticky - mýtem, životem, moderní vědotechnikou. Kurz je důležitým doplnkem a rozvinutím výkladů o vědě jakožto epistémé, tedy výkladu kurzu Úvod do humanitních věd a studia vzdělanosti (UHVSV).Bližší podrobnosti najdete v Moodle v podatelnně pro tento kurz, pod názvem Úvodní kurzy a cykly (UKC). Tam je také popsán způsob zadávání úkolů, odevzdávání referátů a podmínky atestace. |
|
Kořeny evropské tradice II.
|
|
Kód předmětu:
YBFC182 |
Garant:
Pincová,E. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
antika
|
Rozvrh:
út 13:00 - 14:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurs souvicí s Kořeny evropské tradice I., který je v tomto semestru paralelní, a je věnován řecké tradici. KET II se bude věnovat hebrejské tradici. Pojítkem je téma platónského motivu péče o duši v (tés psychés epimeleisthai) v tradici evropského myšlení. Budeme se tedy věnovat především hebrejskému myšlení, tedy druhému kořenu evropské tradice a jeho vývoji v evropských dějinách. Bližší podrobnosti najdete v Moodle v odevzdávárně pro tento kurz, pod názvem Úvodní kurzy a cykly (UKC). Tam je také popsán způsob zadávání úkolů, odevzdávání referátů a podmínky atestace. Literatura: stejně jako v KET I. |
|
|
Mediální sémiotika
|
|
Kód předmětu:
YBEC186 |
Garant:
Bennett,Ľ. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
jazyk, komunikace
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Předmět si klade za cíl diskusní formou představit problémy média (v širokém slova smyslu), jeho roli při utváření významu v komunikaci, jeho vztahu k tradičně vymezovaným teoriím znaku a významu, na jedné straně založeným na existenci (resp. hypotéze) kódu, na straně druhé na intencionalitě (resp. jejich úloze v rámci teorie významu). V základních rysech se pokouší postihnout vliv média, kanálu a materiální složky znaku na způsoby, jakým znakům a jejich komplexům rozumíme, na jejich roli v komunikačním procesu. Pozornost věnuje jak teoretickým presupozicím takového typu uvažování, tak praktickým ukázkám aktuálního vlivu média jakožto technologie na lidské chování a rozhodování. Zvláštní pozornost je věnována fenoménu psaní, o němž uvažuje jako podstatném faktoru při formování identity kultury i jejích členů. |
|
Myšlení fenoménů současnosti III.: Máme budoucnost?
|
|
Kód předmětu:
YBFC275 |
Garant:
Váša,O. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
út 17:30 - 18:50, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Univerzita nás prý připravuje na budoucnost. Ale… máme ji? A kdo ji vlastně má? Vy? Já? Oni? My? A kdo jsou vlastně „oni“ a kdo jsme „my“? Není jedním z dělítek právě otázka, komu jako sudičky budoucnost přisuzujeme a komu ji naopak upíráme? Ať už proto, že někoho považujeme za druh spějící k vyhynutí, nebo za někoho, koho v budoucnosti nechceme, kdo do budoucnosti nepatří? A co když žádnou budoucnost nemáme? Nebo ji dokonce mít nechceme? Přesně o těchto otázkách budeme diskutovat na křižovatce současné pop-kultury, filozofie, umění, LGBTQ+ studies, sociologie, politiky, na jejichž souřadnicích se pokusíme o svébytnou archeologii budoucnosti, jež je zdá být permanentně na příchodu stejně jako se s námi ustavičně rozchází. Stejně tak budeme budoucnost vyslýchat s pomocí Vašich vlastních představ (o) budoucnosti a projektů, které si – budete-li chtít – sami vymyslíte a se kterými Vám rádi pomůžeme v sestavě Pavel Turek (nejen) z Respektu, Kateřina Kolářová a Ondřej Váša z FHS. |
|
Nietzsche: Filosofická interpretace - konzultační seminář
|
|
Kód předmětu:
YBFC139 |
Garant:
Chavalka,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Předmět je určen pouze pro posluchače kombinované/distanční formy studia (v případě zbývající volné kapacity mohou posluchači prezenční formy požádat o zápis přímo vyučujícího). Kurz je primárně orientován na dva navzájem se doplňující texty: Nietzschovu Genealogii morálky a Koubovu knihu Nietzsche. Filosofická interpretace. |
|
Novel and Consciousness
|
|
Kód předmětu:
YBFC274 |
Garant:
Fulka,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
angličtina
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
literatura
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
The aim of the course is to analyse literary strategies by the means of which novelists enable the readers to acces the consciousness of literary characters. The authors we will study range from Daniel Defoe to Alain Robbe-Grillet. |
|
|
Platónovy dialogy II. (Theaitétos, Sofistés, Politikos)
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB056 |
Garant:
Kružík,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
antika, náboženství
|
Rozvrh:
st 13:00 - 14:20, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
V pokračování platónských interpretací se tentokrát zaměříme na trojici vrcholných Platónových dialogů, jež přinášejí důležitou césuru v Platónově díle, kdy přestává být hlavním mluvčím Sókratés a na jeho místo nastupuje XENOS, HETAIROS, ANÉR FILOSOFOS (cizinec, přítel, muž filosofický). Začneme dialogem Theaitétos, který klade otázku po tom, co jest vědění (EPISTÉMÉ), nechává ji ovšem aporeticky nezodpovězenou. Odpověď na tuto otázku v následujících dvou dialozích už hledá host z Eleje, který představuje svébytnou dialektickou metodu, jež by snad mohla k vědění vést: v dialogu Sofistés je v portrétu sofisty jako „rybáře udičníka“ ukázána při díle jedna z jejích složek (tzv. diairetická metoda) a probráno její zakotvení v učení o jsoucím (TO ON); v dialogu Politikos pak je na pozadí portrétu státníka dialektická metoda dále prohloubena a následně za účelem promýšlení různých forem obecního zřízení filosoficky vytěženo umění tkaní látek a koberců. Seminář bude tentokrát o něco málo náročnější, doporučuji ho zejména těm studentům, kteří již mají s platónskou filosofií alespoň základní zkušenost, tj. absolvovali minimálně úvod do filosofie či lépe některý z platónských seminářů.Záznamy z podzimu 2020 viz zde https://www.youtube.com/channel/UCSL9kuxTersGLb1Vn1PbKZw?view_as=subscriber. |
|
Podoby těla v literatuře
|
|
Kód předmětu:
YBFC134 |
Garant:
Petříčková,T. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
literatura
|
Rozvrh:
st 11:30 - 12:50, místnost YT242 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
V semináři se zabýváme podobami a proměnami tělesnosti a intersubjektivity ve vybraných literárních dílech (Guy de Maupassant, H. James, P.Levi, B. Stoker - Dracula aj.). Obecnou perspektivu nám při tom poskytují převážně fenomenologické tematizace tělesnosti, např. v textech E. Husserla, M. Merleau-Pontyho, G. Agambena, H. Arendt, M. Foucaulta či D. Trigga. Doporučená literatura:M. Merleau-Ponty, Fenomenologie vnímání (vybrané pasáže).E. Husserl, Ideje k čisté fenomenologii a fenomenologické filosofii II (vybrané pasáže). |
|
|
|
|
|
Seminář k dílu Heinricha Rombacha
|
|
Kód předmětu:
YBFC233 |
Garant:
Kanócz,R. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
st 17:30 - 18:50, místnost YT117 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Seminář se pokusí uvést do myšlení Heinricha Rombacha. Budeme vycházet především z jeho knihy Strukturní antropologie a její vybrané pasáže budeme na hodinách společně číst a diskutovat. Četbu budu prokládat přednáškovými exkursy zpřítomňujícími potřebné kontexty. Rombach patří k nejoriginálnějším pokračovatelům Edmunda Husserla a Martina Heideggera. Domýšlením fenomenologického východiska se přibližuje zejména myšlení Gillesa Deleuze. Jeho filosofii lze označit za „etiku čistého dění“, dění, kterým vše jedinečně vzniká teď a tedy a ke kterému je dle Rombacha třeba se osvobozovat vymaňováním se ze všech postojů, které cokoli určitého berou jako samostatné či definitivní. |
|
|
Sokratovské dialogy
|
|
Kód předmětu:
YBFC140 |
Garant:
Novotný,J. + Winklerová,L. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
komunikace
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Jedná se o blokový seminář. Sokratovské rozhovory jsou specifickou formou skupinového rozhovoru. Seminář je vhodný pro všechny, kteří si chtějí vyzkoušet přemýšlení v praxi. Účastníci společně hledají odpověď na vybraná filosofická/etická/matematická témata.Účastníci vycházejí z konkrétní prožité zkušenosti, nikoliv ze známých teorií. Příklady témat: Co je přátelství? Kdy smím použít násilí? Kde leží hranice tolerance?Seminář probíhá formou blokového kurzu většinou mimo školní budovu ve Frýdlantu v předpokládaných termínech Frýdlant 11. - 13. 4. 2025 česky a anglickyFrýdlant 23. - 26. 8 2025 česky a anglickyPraha 8. - 9. 11. 2025 česky i anglickySemináře NEBUDOU PROBÍHAT ONLINE.Více k metodě výuky najdete zde: www.sokratici.czJe nutné se vždy přihlásit také online na výše uvedených webech: https://www.socraticdialogue.org/seminare/ |
|
Sokratovské dialogy - AJ, NJ
|
|
Kód předmětu:
YBFC141 |
Garant:
Novotný,J. + Winklerová,L. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
angličtina
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
komunikace
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Sokratovské dialogy v angličtině jsou vhodné od jazykové úrovně B1, B2. Vhodné pro všechny, které už na jazykových kurzech nebaví pořád dokola mluvit o tom, co dělali o prázdninách. Na tomto kurzu spojíte trénink jazyka a praktickou filosofii:Co je přátelství? Kdy smím použít násilí? Kde leží hranice tolerance?Vycházíme z vlastních zkušeností, porovnáváme je a hledáme společnou podstatu. Není zapotřebí žádná odborná angličtina, jedná se o každodenní užití jazyka.Sokratovská metoda je založena na skupinové spolupráci - postupuje se pomalu, dokud všichni neporozumí. Když se účastníte v angličtině, vypilujete své schopnosti vyjadřování i poslechu. Seminář probíhá formou blokového kurzu většinou mimo školní budovu ve Frýdlantu v termínech Frýdlant 11. - 13. 4. 2025 česky a anglickyFrýdlant 23. - 26. 8 2025 česky a anglickyPraha 8. - 9. 11. 2025 česky i anglickySemináře NEBUDOU PROBÍHAT ONLINE. Více k metodě výuky najdete zde: www.sokratici.cz Je nutné se vždy přihlásit také online na výše uvedených webech: https://www.socraticdialogue.org/seminare/ |
|
Sokratovské dialogy II. - AJ, NJ
|
|
Kód předmětu:
YBFC142 |
Garant:
Novotný,J. + Winklerová,L. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
angličtina
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
komunikace
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Jedná se o pokračující seminář pro účastníky Sokratovských dialogů v ČR. Pokud jste se ještě nikdy neúčastnili rozhovorů v ČR, prosím nehlaste se :)Termíny v Německu v roce 2025Frýdlant 11. - 13. 4. 2025 česky a anglickyFrýdlant 23. - 26. 8 2025 česky a anglickyPraha 8. - 9. 11. 2025 česky i anglicky |
|
Súčasné umenie v kontexte filozofie a súčasnej teorie
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB097 |
Garant:
Tomková,D. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
slovenština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
V priebehu semestra sa tento kurz bude zaoberať tým, ako súčasné umenie môže poskytovať priestor pre kritickú diskusiu a ako umenie prostredníctvom svojej tvorby poskytuje diskurz, ktorý odráža témy súčasnej filozofie a teórie. Kurz poskytne prehľad kľúčových teoretických prác na témy sociálneho obratu v umení, biopolitického umenia, archívneho obratu v umení, queer a crip perspektív v umení, antropocénu, ekológie, medzidruhovej komunikácie a možných budúcností z perspektívy súčasného umenia. Prednášky budú doplnené diskusiami, kritickým čítaním teoretických textov a konkrétnymi prípadovými štúdiami zo súčasného umenia, návštevami galérií a premietaním umeleckých diel pohyblivého obrazu. |
|
Téma člověka a společnosti v britské filosofii
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB072 |
Garant:
Kunca,T. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
st 16:00 - 17:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Cílem přednášky je představit posluchačům širokou paletu tematizací člověka a společnosti, jak byly kultivovány v myšlení britské provenience 17. a 18. století, a zpřístupnit jim alespoň některé významné či zlomové fenomény, v nichž se člověk a společnost ukazují myslitelům. Přednášky jsou koncipovány tak, aby poskytly posluchačům přístup k textům a idejím relevantním jak pro státní zkoušku z Filosofie v kontextu humanitních věd (Tematický okruh A – Jednání, svoboda a druzí, tematický okruh E – Člověk), tak inspiraci pro případnou bakalářskou práci. Cílem kurzu není podat jakýsi přehled názorů, ale inspirovat k samostatnému, kritickému myšlení. |
|
Téma člověka a společnosti v britské filosofii – seminář
|
|
Kód předmětu:
YBFC210 |
Garant:
Kunca,T. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
st 17:30 - 18:50, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Cílem semináře je kultivovat kompetenci ve filosofické (dílem i kontextuální) četbě vybraných textů z okruhu tematizací člověka a společnosti, jak se ukazují v myšlení britské provenience 17. a 18. století. Výběr textů je koncipován tak, aby poskytl posluchačům přístup k textům a idejím relevantním jak pro státní zkoušku z Filosofie v kontextu humanitních věd (Tematický okruh A – Jednání, svoboda a druzí, tematický okruh E – Člověk), tak inspiraci pro případnou bakalářskou práci. Cílem kurzu je inspirovat k samostatnému, kritickému myšlení, které není možné bez kompetence zpřítomnit „myšlení druhých“. |
|
|
Teorie obrazu
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB035 |
Garant:
Hájek,V. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
média, vizualita
|
Rozvrh:
pá 16:00 - 17:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Podíl obrazů na komunikaci zaznamenal v moderní době výrazný kvantitativní nárůst. Obraz zasahuje do všech úrovní sociální interakce a proměňuje ji. Veřejný prostor i komunikace se díky obrazu stává iluzivním, virtuálním, mocensky manipulovaným, ale též hravým, kreativním apod. Obraz v širokém slova smyslu je třeba podrobovat interpretaci a kritice a nespokojovat se s jeho prvoplánovým sdělením (za ním se většinou skrývá podprahová, manipulující informace). Studium obrazu je součástí mediální gramotnosti, což je v současnosti nezbytná složka porozumění kulturnímu dění. |
|
|
Uvedení do křesťanské filosofie I.
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB071 |
Garant:
Kružík,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
náboženství
|
Rozvrh:
st 10:00 - 11:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
V zimním semestru projdeme první čtyři oddíly Markova evangelia, tj. Ježíšovo vystoupení v Galileji (Mk 1, 14-3, 6), první (Mk 3,7-6, 29) a druhou (Mk 6, 30-8, 26) cestu k pohanům a též Ježíšovu cestu z Cesareje Filipovy do Jeruzaléma (Mk 8, 27-10, 52). V semináři budeme – vzhledem k rozsahu textu – užívat dvojí metodu výkladu: nejdůležitější pasáže probereme velmi podrobně v podstatě metodou line–by–line komentáře, k jiným oddílům poskytnu spíše narativní komentář, tj. soustředím se na větší textové celky a příslušné perikopy celkově spíše shrnu. Důraz při komentáři bude položen na historický, literární, náboženský a kulturní kontext Markova evangelia.Ačkoliv se jedná patrně o to nejméně metafyzické ze všech evangelií, bude východisko výkladu filosofické, text budeme číst jako v západní tradici privilegovaný způsob artikulace tzv. conditio humana, tj. v antice nově položené otázky po základních danostech lidského života, a zároveň odkrytí jejího nového řešení, nového modu bytí ve světě. Cílem semináře je poskytnout praktickou znalost Markova evangelia a dále představit možnosti a limity, které skýtá primárně filosofické čtení biblických či náboženských textů vůbec.V případě zdravotní indispozice přednášejícího či jiných okolností bude seminář probíhat zde:https://www.youtube.com/user/2007ulysses/featured |
|
Úvod do filosofie mysli
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB106 |
Garant:
Vrabec,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
st 13:00 - 14:20, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz se z filosofické perspektivy zaměřuje na otázky týkající se mysli a vědomí. Poskytuje základní přehled o historických kořenech této problematiky a soustředí se na současné debaty probíhající především v rámci tzv. analytické filosofie mysli. Mezi hlavní témata bude patřit otázka (ne)redukovatelnosti vědomí na fyzikálně-chemické či mozkové procesy, problém rozšíření vědomí v přírodě (existuje vůbec vědomí nebo je naopak přítomno i v celé neživé přírodě?), místo vědomí v neo-darwinovské evoluční teorii a problém identity našeho já. |
|
|
|
|
|
Základní pojmy filosofie I. (kombinovaná forma)
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB001K |
Garant:
Novotný,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Úkolem přednášek je představit a problematizovat základní pojmy filosofie, které prostupují její tradici a tvoří obecný základ vzdělanosti. Představení pojmů má zároveň ukázat na jejich vzájemné souvislosti, jež vyvěrají z původní jednoty a provázanosti základních otázek metafysiky, epistemologie a etiky. |
|