|
|
Kód předmětu:
YBHB058 |
Garant:
Nešpor,Z. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
náboženství, raný novověk
|
Rozvrh:
po 10:00 - 11:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Přednáška rozdělená do dvou semestrů podává základní informace o vývoji české religiozity v evropském kontextu v období raného novověku, zejména v 17. - 18. století, v souvislosti s procesy konfesionalizace a rekatolizace, později s nástupem osvícenství a josefinských náboženských reforem. Důraz je kladen nejen na církevní zbožnost, její vývoj a vztahy se státem a dalšími kolektivními reprezentacemi, ale rovněž na zbožnost lidovou a pololidovou a možnosti jejich studia. |
|
Interdisciplinární přístupy k dějinám reformace
|
|
Kód předmětu:
YBHC148 |
Garant:
Čapská,V. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
náboženství
|
Rozvrh:
út 17:30 - 18:50, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Cílem kurzu je nabídnout studentům nové pohledy na reformaci s využitím širokého spektra interdisciplinárních přístupů. Využijeme např. přístupy transkulturních dějin (dějin mobilit, dějin překladu), perspektivu ekonomie daru, antropologie rituálu, gender history, materiálních dějin, dějin jídla apod. Budeme tak zkoumat raně novověkou reformaci jako proměnu v systémech dárcovství, jako revoluci v oblasti rituálu a v tištěné či vizuální kultuře, jako stimul k vyhánění jinověrců, ale také jako diskusi nad stravovacími praxemi (zahrnujícími jídlo i půst). Budeme diskutovat o tom, proč se v zahraničí mluví o reformacích v plurálu a jak vypadá výzkum tzv. globálních reformací (N. Terpstra). |
|
Je křesťanství morálním náboženstvím?
|
|
Kód předmětu:
YBFC189 |
Garant:
Pinc,Z. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
náboženství
|
Rozvrh:
út 14:30 - 15:50, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Je křesťanství morálním náboženství? Ve stopách knih Fustel de Coulanges: Antická obec; M. Stern, H. Pölmann: Desatero v životě židů a křesťanů; Bernhard Casper: Míra lidství; R. Brague: O bohu u křesťanů a o jednom nebo dvěma dalších; ad. sledujeme otázku, kterou položil Platon, když nahradil náboženství založené na mýtu ideou dobra. Pojem morální náboženství použil poprvé Jan Patočka v přednáškovém cyklu Platon a Evropa. V kurzu se najde prostor i pro prezentaci vlastní četby studentů.Kurz bude atestován podle pravidel Úvodní kurzy a cykly (viz UKC v Moodle v Historickém modulu).V zimním semestru školního roku 2021/22 bude výuka kurzu prováděna klasickou formou, pokud nenastane nějaká změna. |
|
Platónovy dialogy VI. (Parmenidés, Kratylos)
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB041 |
Garant:
Kružík,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
antika, náboženství
|
Rozvrh:
st 13:00 - 14:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
V pokračování platónských interpretací nejprve v nejzákladnějších rysech představíme problematiku Platónových tzv. nezapsaných nauk, kdy se pokusíme podívat na platónskou filosofii očima jeho žáků. Stažejní část kursu potom bude věnována dialogu Parmenidés, který je od antiky tradičně považován za Platónovo vrcholné dílo. Na pozadí portrétu eleatského filosofa Parmenida, jenž je Platónem pojat jakožto portrét filosofa při díle, budou ukázány metodické předpoklady a metafyzické důsledky tázání po ARCHÉ, jež ústí v osm slavných hypotéz o Jednu (HEN) a Jiném (TALLA). Snad se nám na tomto základě nakonec podaří rozhodnut otázku, zdali je lepší oddat se filosofii nebo pěstovat koně (Parm 126C).Progres, kterého v dialogu dosáhneme, bude současně mírou toho, kolik jsoucnosti jsme schopni unést: pokud by se ukázalo, že nikoliv příliš, obrátíme ve větší míře svou pozornost k dvojici exkursů, jednak k interpretaci vybraných pasáží dialogu Kratylos, který pojednává o povaze lidské řeči a původu slov; druhý exkurs — pokud zbude čas — se pak bude zabývat dialogem Euthyfrón, jehož protagonista je spojen s dialogem Kratylos subtilní, leč patrně významnou vazbou, když této postavě připisuje Sókratés v Crat 396C svou DAIMONIA SOFIA, s níž vykládá etymologie božských jmen. Seminář bude tentokrát o něco málo náročnější, doporučuji ho zejména těm studentům, kteří již mají s platónskou filosofií alespoň základní zkušenost (tj. absolvovali minimálně úvod do filosofie či lépe některý z platónských seminářů). |
|
Uvedení do křesťanské filosofie I.
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB071 |
Garant:
Kružík,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
náboženství
|
Rozvrh:
st 10:00 - 11:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurs je uvedením do křesťanské filosofie či - obecněji a přeněji řečeno - myšlení, a to prostřednictvím interpretace novozákonního spisu Skutky apoštolské. Na semináři bude přečtena a okomentována první část Skutků apoštolských (Sk 1, 1 – 14, 28), jež pojednává jednak o rozšíření evangelia v Jeruzalémě (seslání Ducha Svatého o Letnicích, zázračné uzdravování, první perzekuce a smrt Štěpána) a jednak o šíření evangelia v Samařsku, obrácení Pavla a jeho první misijní cestu. Cílem semináře je poskytnou studentům praktickou průpravu v četbě novozákonních textů, která obnáší porozumět užitým žánrům a jejich rozdílům, být si vědom záměru, s jakým svatopisci své texty psali, chápat základní použité pojmy a problémy, které se snaží řešit; orientovat se v jejich struktuře a rozpoznat základní argumentační celky; pochopit různé způsoby argumentace; uvědomit si, na čem je založena její závaznost a platnosti, v čem spočívá rozdíl od způsobu, jak se argumentuje ve filosofických textech; rozpoznat důležitost kontextu a obecně prostředí, do něhož jsou texty psány; vyznat se na elementární rovině v náboženských a historických narážkách, které texty obsahují. V rámci semináře bude nadto probrána řada známých a slavných motivů, jež byly opakovaně zpracovávány mimo jiné též v literatuře či ve výtvarném umění. Seminář by měl též v neposlední řadě naznačit odpovědět na otázku, jak je možné, že se křesťanství šířilo po Římské říši s udivující rychlostí a úspěchem.V semináři bude — vzhledem k rozsahu textu — užíván dvojí způsob výkladu: některé pasáže budou probrány velmi podrobně v podstatě metodou line-by-line komentáře, k jiným bude poskytnut spíše narativní komentář, tj. výklad se soustředí na větší celky a text bude celkově spíše pouze shrnut. Cílem semináře je poskytnout praktickou znalost Skutků apoštolských a dále představit možnosti a limity, které skýtá primárně filosofické čtení biblických či náboženských textů vůbec.V případě zhoršení epidemické situace, zdravotní indispozice přednášejícího či jiných okolností bude seminář pokračovat zde:https://www.youtube.com/user/2007ulysses/featured |
|
Úvod do antropologie náboženství
|
Profilový předmět Společenské vědy - Antropologie
|
Kód předmětu:
YBSB045 |
Garant:
Klepal,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
náboženství
|
Rozvrh:
út 16:00 - 17:20, místnost YT242 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Problematika náboženství a souvisejících fenoménů představuje zásadní téma antropologie od jejího ustanovení jako vědecké disciplíny. „Antropologie náboženství“ se stala důležitým polem pro vedení teoretických debat i vznik empirických studií formujících celý obor. Prostřednictvím přednášek, četby, diskuzí a audiovizuálních materiálů získají studující základní přehled o 1) teoretických pozicích, ze kterých je náboženství v antropologii zkoumáno; 2) klasických tématech, kterým se antropologie náboženství věnuje (víra, rituál, magie, šamanismus, náboženská změna, náboženské objekty); 3) konkrétních studií náboženských reprezentací a praktik založených na etnografickém terénním výzkumu. |
|