Výběr kurzů - klíčové slovo

Vyučované předměty

Přehled povinně volitelných předmětů vyučovaných v zimním semestru akademického roku 2025/2026

(Klíčové slovo: náboženství)


Česká a evropská religiozita 19. a 20. století I.

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB006 Garant: Nešpor,Z.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: náboženství
Rozvrh: po 10:00 - 11:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Výklad českých náboženských dějin v evropském kontextu v období tzv. dlouhého 19. století, od josefinských náboženských reforem po první světovou válku. Sledovány jsou státně-církevní vztahy, vývoj jednotlivých náboženských společenství a různé formy (doznívající) lidové zbožnosti i nově se objevujících náboženských alternativ. UPOZORNĚNÍ: Vzhledem k množícím se žádostem o zápis nad limit upozorňuji, že žádosti jsou ve standardní lhůtě k zápisu bezpředmětné. Vyčkejte, zda se neuvolní místo (pro absolvování kurzu vyžaduji četbu atd., mnozí zájemci si to včas rozmyslí). Pokud se tak nestane, napište mi hned po skončení zápisové lhůty - přijmu všechny zájemce, i kdyby bylo nutné přednášet v provizorních podmínkách (nedostatek židlí a stolů). Děkuji za pochopení, Z. R. Nešpor.

Je křesťanství morálním náboženstvím?

Kód předmětu: YBFC189 Garant: Pincová,E.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: náboženství
Rozvrh: út 14:30 - 15:50, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Je křesťanství morálním náboženství? Obsah kurzu: Je celkem rozšířená představa, že v dnešní době se normální člověk charakterizuje postojem ateisty, zatímco teisté jsou jakýmsi reliktem minulosti. V tomto kurzu chceme ukázat, že ve 20. a 21. století se některá devocionální náboženství vyvinula více či méně v náboženství morální. Začátek tohoto procesu je explicitně obsažen v Platonově Ústavě, která je textem o uspořádání spravedlivé lidské společnosti, která ale v čisté podobě nemůže existovat = utopie. Je tedy návodem, jak nahradit náboženství založené na mýtu náboženstvím morálním. Ateismus je v tomto smyslu krajní postoj, který by také mohl založit morální náboženství. Jak by to muselo vypadat, je explicitně doloženo ve Spinozově etice, vybudované po geometrickém způsobu. Do důsledku vzato je to taky utopie. Spinozův ateismus je panteismus a vede k popření života. Kromě ateismu se lze setkat s velmi primitivní formou náboženství, kterou pro účely tohoto kurzu nazvěme konzumerismus = nauka jak si užít života. Je to přístup, kdy život je pro mně jenom ten „můj život“, jen ten může mít smysl, žádný smysl mimo můj život přece není. Důsledná pozice konzumerismu je tedy egodeismus – zbožnění sebe sama. Stoupenci morálního náboženství trvají na smyslu, jako na něčem, co nemůže být jen moje, ale na čem pouze mohu mít podíl. V morálním náboženství je výchozí myšlenka, že život je dar (Dar darů). Chceme tedy ukázat, že ačkoliv si dnes většina lidí myslí, že jsou ateisty, ve skutečnosti je možností více. Chceme se pokusit ukázat, že první formou, v níž se morální náboženství realizovalo, je křesťanství, a to proto, že jeho morální kořeny jsou platonské. V dějinách křesťanství jsou dlouhá období, která platonská neboli morální nejsou (konstituce katolické církve končí rozchodem s Platonem a převládnutím aristotelského postoje) a trvale je to možná většinovým postojem. Proto titul našeho kurzu končí otazníkem. Okrajově se zamyslíme, zda židovství nebo islám morálními náboženstvími tak jsou, anebo jsou jím v mnohem menším smyslu, i když morální rozměr v nich nepochybně obsažen je, stejně i v některých formách buddhismu a hinduismu. V konzumerismu však morální aspekt téměř úplně chybí. Kurz se řídí pravidly UKC. Na kurz v zimním semestru bude navazovat kurz téhož jména s číslem II. Výklad je veden ve stopách knih Fustel de Coulanges: Antická obec; M. Stern, H. Pölmann: Desatero v životě židů a křesťanů; Bernhard Casper: Míra lidství; R. Brague: O bohu u křesťanů a o jednom nebo dvěma dalších; ad. Kurz bude atestován podle pravidel Úvodní kurzy a cykly (viz UKC v Moodle v Historickém modulu).

Platónovy dialogy II. (Theaitétos, Sofistés, Politikos)

Profilový předmět Filosofie
Kód předmětu: YBFB056 Garant: Kružík,J.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: antika, náboženství
Rozvrh: st 13:00 - 14:20, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
V pokračování platónských interpretací se tentokrát zaměříme na trojici vrcholných Platónových dialogů, jež přinášejí důležitou césuru v Platónově díle, kdy přestává být hlavním mluvčím Sókratés a na jeho místo nastupuje XENOS, HETAIROS, ANÉR FILOSOFOS (cizinec, přítel, muž filosofický). Začneme dialogem Theaitétos, který klade otázku po tom, co jest vědění (EPISTÉMÉ), nechává ji ovšem aporeticky nezodpovězenou. Odpověď na tuto otázku v následujících dvou dialozích už hledá host z Eleje, který představuje svébytnou dialektickou metodu, jež by snad mohla k vědění vést: v dialogu Sofistés je v portrétu sofisty jako „rybáře udičníka“ ukázána při díle jedna z jejích složek (tzv. diairetická metoda) a probráno její zakotvení v učení o jsoucím (TO ON); v dialogu Politikos pak je na pozadí portrétu státníka dialektická metoda dále prohloubena a následně za účelem promýšlení různých forem obecního zřízení filosoficky vytěženo umění tkaní látek a koberců. Seminář bude tentokrát o něco málo náročnější, doporučuji ho zejména těm studentům, kteří již mají s platónskou filosofií alespoň základní zkušenost, tj. absolvovali minimálně úvod do filosofie či lépe některý z platónských seminářů.Záznamy z podzimu 2020 viz zde https://www.youtube.com/channel/UCSL9kuxTersGLb1Vn1PbKZw?view_as=subscriber.

Uvedení do křesťanské filosofie I.

Profilový předmět Filosofie
Kód předmětu: YBFB071 Garant: Kružík,J.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: náboženství
Rozvrh: st 10:00 - 11:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
V zimním semestru projdeme první čtyři oddíly Markova evangelia, tj. Ježíšovo vystoupení v Galileji (Mk 1, 14-3, 6), první (Mk 3,7-6, 29) a druhou (Mk 6, 30-8, 26) cestu k pohanům a též Ježíšovu cestu z Cesareje Filipovy do Jeruzaléma (Mk 8, 27-10, 52). V semináři budeme – vzhledem k rozsahu textu – užívat dvojí metodu výkladu: nejdůležitější pasáže probereme velmi podrobně v podstatě metodou line–by–line komentáře, k jiným oddílům poskytnu spíše narativní komentář, tj. soustředím se na větší textové celky a příslušné perikopy celkově spíše shrnu. Důraz při komentáři bude položen na historický, literární, náboženský a kulturní kontext Markova evangelia.Ačkoliv se jedná patrně o to nejméně metafyzické ze všech evangelií, bude východisko výkladu filosofické, text budeme číst jako v západní tradici privilegovaný způsob artikulace tzv. conditio humana, tj. v antice nově položené otázky po základních danostech lidského života, a zároveň odkrytí jejího nového řešení, nového modu bytí ve světě. Cílem semináře je poskytnout praktickou znalost Markova evangelia a dále představit možnosti a limity, které skýtá primárně filosofické čtení biblických či náboženských textů vůbec.V případě zdravotní indispozice přednášejícího či jiných okolností bude seminář probíhat zde:https://www.youtube.com/user/2007ulysses/featured

Úvod do antropologie náboženství

Profilový předmět Společenské vědy - Antropologie
Kód předmětu: YBSB045 Garant: Klepal,J.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: náboženství
Rozvrh: út 16:00 - 17:20, místnost YT221 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Problematika náboženství a souvisejících fenoménů představuje zásadní téma antropologie od jejího ustanovení jako vědecké disciplíny. „Antropologie náboženství“ se stala důležitým polem pro vedení teoretických debat i vznik empirických studií formujících celý obor. Prostřednictvím přednášek, četby, diskuzí a audiovizuálních materiálů získají studující základní přehled o 1) teoretických pozicích, ze kterých je náboženství v antropologii zkoumáno; 2) klasických tématech, kterým se antropologie náboženství věnuje (víra, rituál, magie, šamanismus, náboženská změna, náboženské objekty); 3) konkrétních studií náboženských reprezentací a praktik založených na etnografickém terénním výzkumu.

Poslední změna: 19. květen 2004 16:46 
print
Napište nám
Kontakty

Studium humanitní vzdělanosti

Univerzita Karlova

Fakulta humanitních studií

Pátkova 2137/5

182 00 Praha 8


Mgr. Martin Vrabec, Ph.D.

garant studijního programu


Sekretariát programu SHV

tajemnická kancelář studijního programu


Podatelna

Všechny kontakty


Jak k nám