|
|
|
Kód předmětu:
YBEC196 |
Garant:
Timingeriu,F. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
jazyk
|
Rozvrh:
st 14:30 - 15:50, místnost YT201 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Cílem semináře je blíže seznámit studenty s „filosofií jazyka“. Jednak v širším významu, jako horizontu tázaní, který nemůže nebýt – ať už explicitně nebo implicitně – vždy již zahrnut a „spolumíněn“ v každém bádání; jednak v užším významu jako výslovná tematická oblast filosofického zkoumání. Obsahem kursu bude sledování, jak se v rozmanitých dějinných podobách ustanovily vůdčí otázky filosofie jazyka jakožto problémy „filosofie ideálního jazyka a „filosofie běžné řeči“, jež jsou v současnosti především artikulovány v prvním případě analytickou a v druhém případě kontinentální filosofií. V rámci kurzu bude třeba kriticky zvážit a zproblematizovat, zdali by filosofie jazyka mohla být onou společnou půdou, na níž by oba tradiční způsoby myšlení a jednání mohly najít společnou řeč, která by vedla k vzájemnému porozumění a strukturovanou spolupráci s ohledem na rozmanitost jednotlivých jazyků a různost lingvistických perspektiv. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBEC172 |
Garant:
Pavlásková,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
jazyk
|
Rozvrh:
po 14:30 - 15:50, místnost YT117 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Jazyk se často považuje za něco, co pro lidské myšlenky není kdovíjak určující – jako by šlo o jakési neutrální prostředí, stejně neviditelné a bez vlastností jako vzduch. Některé proudy moderní lingvistiky ale ukazují, že to ani zdaleka nemusí být pravda. Přirozené jazyky jsou s největší pravděpodobností všechno, jen ne neutrální; obraz světa, který nám nabízejí, má do objektivnosti velmi daleko; a naše myšlení je tak dost možná vydáno na milost naší mateřštině daleko víc, než si běžně uvědomujeme. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBSB033 |
Garant:
Schöffelová,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
dětství, jazyk, rodina
|
Rozvrh:
čt 10:00 - 11:20, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Tento přednáškový cyklus volně navazuje na přednáškový cyklus Vývojová psychologie. Nabízí studentům přehled stěžejních poznatků současné vývojové psychologie, včetně metod výzkumu užívaných v současné vývojové psychologii. Témata kurzu se zaměřují na popis zákonitostí psychického vývoje v období školního věku, dospívání, dospělosti a stáří. Cyklus přednášek provází studenta systematickou četbou základní literatury, která je významnou oporou přípravy pro SZK Společenské vědy v interdisciplinární perspektivě.DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: Kurz určen pouze pro studenty druhého a vyššího ročníku. Žádosti o zápis nad limit budeme řešit osobně na konci první hodiny, na emailové žádosti o zápis nad limit nebudeme reagovat. |
|
Sociolingvistika
|
|
Kód předmětu:
YBEC101 |
Garant:
Vlková Hingarová,V. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
jazyk
|
Rozvrh:
út 11:30 - 12:50, místnost YT131 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz seznamuje se základními pojmy sociolingvistiky, která studuje jazyk jako integrální součást lidské společnosti. Sociolingvistika zkoumá, jak mohou různé sociologické faktory (věk, vzdělání, pohlaví, původ) ovlivnit jazyk jednotlivce. Rozlišuje teritoriální, sociální a situační variety jazyka, normy mluveného a psaného jazyka, zabývá se jazykovou kulturou, jazykovým plánováním, bilingvismem, jazyky menšin atd. Kurz se bude také zabývat metodami výzkumu, jež sociolingvistika používá. |
|
Úvod do studia jazyka II.
|
|
Kód předmětu:
YBEC028 |
Garant:
Císařovská,L. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
jazyk
|
Rozvrh:
st 11:30 - 12:50, místnost YT120 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Toto setkávání s jazykem otevírá nové pohledy a spojitosti. Tříbí schopnost vnímat různé analogie mezi jazykovými kategoriemi a světem kolem nás i jevy, které se nás bezprostředně dotýkají. Vedle probouzení vědomí jazyka je jedním z cílů i posilovat odolnost vůči četným manipulačním vlivům, které jako svůj nástroj využívají jazyk (reklama, propaganda, rétorika, polopravdy apod.). Poznávání různých jazykových vrstev lze prakticky využívat nejen při bakalářském překladu, ale vůbec při každé práci s jazykem (při četbě, studiu, psaní bakalářské či jiné práce a také při ústním vystupování apod.). Kurz je kombinací přednášek a cvičení. Vyžaduje systematickou přípravu v průběhu semestru i aktivní účast na seminářích. Osnova učiva se přizpůsobuje potřebám účastníků kurzu: důraz na teoretické zakotvení se může přesouvat na praktické procvičení probírané látky a naopak. Paralelně s výkladem se v krátkých sondách zabýváme i některými notoricky problémovými oblastmi české gramatiky, pravopisu i ortoepie. Kurz volně souvisí s předmětem Nácvik anglického překladu. |
|
|
|