|
|
Kód předmětu:
YBFC246 |
Garant:
Holeček,T. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
jazyk
|
Rozvrh:
čt 16:00 - 17:20, místnost YT233 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
AnotaceKurz představuje metodologii genderové analýzy při studiu náboženství na komparativních případech vybraných náboženských systémů. Odkazuje k různým možným interpretacím pojmu náboženství (zejména jako spirituálního hledání nebo jeho institucionalizované podoby – případně mocenského působení). Podrobněji tematizuje náboženství indická (jako příklad systémů cyklických a nemonoteistických, především hinduismus a buddhismus) a lineární a monoteistická (judaismus, křesťanství, islám). Upozorňuje na nezbytnost exegeze a na pluralitu interpretací. Průběžně se v kurzu diskutuje otázka genderových archetypů (a z nich vyplývajících stereotypů), kulturních a sociálních kontextů a jinakostí. U každého z probíraných systémů je rozebírána specifická podoba feministické teologie či obecněji spirituality i jejich společná východiska. |
|
|
|
|
|
Kód předmětu:
YBSC065 |
Garant:
Lindová,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
jazyk
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Současná komplexní společnost je charakteristická značnou heterogenitou, s níž je spojen vznik a existence mnoha různorodých sociálních uskupení. Subkultury mládeže představují jeden z význačných konceptů, který umožňuje tuto heterogenitu a z ní vzešlé kolektivity zkoumat. Kurz se bude zabývat výkladem konceptů, skrze něž lze těmto formacím (subkulturám, post-subkulturám, neo-kmenům, scénám) porozumět. Na příkladech subkultur jako je punk, techno, hip hop, emo, metal, hardcore, straight edge, graffiti, skinheadi, gothici nebo skejťáci bude pojednáván jednak vývoj uvažování o subkulturních formacích (od deviace přes třídní ukotvení až po otázku vkusu) a jednak hlavní analytické koncepty subkulturního stylu, identity a autenticity, společně s koncepty hierarchizace, rezistence, ideologie či praxe. Na jejich základě se pak bude kurz věnovat tématům genderu v subkulturách, reakcí dominantní společnosti, politizace subkultur, vyrůstání a stárnutí v subkulturách či globalizace a specifik subkultur v post-socialistických státech. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBSC065 |
Garant:
Lindová,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
jazyk
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
V priebehu semestra sa bude tento kurz zaoberať tým, ako môže súčasné umenie poskytnúť priestor na kritickú diskusiu a ako umelci*kyne pracujúci v týchto umeleckých formách poskytujú prostredníctvom svojej práce diskurz, ktorý odráža témy súčasnej filozofie a teórie. Tento predmet poskytne prehľad kľúčových teoretických prác na tému antiimperializmu, komunity, diaspóry, tela a technológie, kyberfeminizmu, glitch feminizmu, biopolitického umenia, ekofeminizmu, antropocénu, čierneho ekofeminizmu, radikálnej starostlivosti, nového materializmu a queer teórie. Prednášky budú doplnené o diskusie, spojené s kritickým čítaním teoretických textov a konkrétnymi prípadovými štúdiami zo súčasného umenia a premietania diel umenia pohyblivého obrazu. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBSB036K |
Garant:
Poláčková Šolcová,I. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
jazyk
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Anotace: Oblast občanské společnosti je v České republice velmi různorodá a to jak z hlediska teorií, reálné situace v praxi, organizačních forem i aktivit, které se na ně váží. Předmět by měl dát studujícím vhled do teoretických východisek oboru i do praktického fungování a jednání organizací občanské společnosti. Předmět je rozdělen do třech blokových částí: Úvod do studia organizované občanské společnosti, akademické dovednosti pro studium a základy práva pro občanskou společnost. Jednotlivé bloky budou uspořádány vždy tak, že studující se nejdříve dozvědí patřičné informace a na ně naváže beseda s několika hosty představujícími různé typy organizací občanské společnosti. Tak budou mít možnost se seznámit s formami OOS, jejich jednáním i reflexí jednotlivých aktérů a v neposlední řadě i s problémy, se kterými se organizace i jednotlivci setkávají v kontextu nejen české občanské společnosti. Atestace Vypracování rešerše a následná týmová diskuze a prezentace na zvolené téma. Témata: 1) Úvod do studia organizované občanské společnosti 2) Akademické dovednosti pro studium 3) Základy práva pro občanskou společnost |
|
Sociální psychologie (kombinovaná forma)
|
Profilový předmět Společenské vědy - Psychologie
|
Kód předmětu:
YBSB036K |
Garant:
Poláčková Šolcová,I. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
jazyk
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Úvod do studia jazyka volně souvisí s předmětem Nácvik anglického překladu a doplňuje i Redakci překladu Otevírá nové pohledy na jazyk jako takový, ukazuje smysl jazykových jevů v nových souvislostech tak, abychom mohli zahlédnout ústrojnost jazyka i některé zkušenosti, jež jsou v jeho vrstvách uloženy. Tato vnímavost bystří porozumění pro nesčetné analogie jazykových kategorií s mimojazykovými jevy, které se nás bezprostředně dotýkají, a posiluje naši schopnost odolávat mnohým manipulačním vlivům, které nepřetržitě usilují o naši pozornost. Jazyk je nástrojem humanitních studií, a proto se péče, již mu věnujeme, uplatní nejen při práci na bakalářském překladu, ale vůbec při každé práci s jazykem (např. při četbě, studiu, psaní bakalářské či jiné práce a také při komunikaci s druhými, při jednáních či vystupování apod.). Kurz je kombinací přednášek a cvičení a vyžaduje systematickou práci v průběhu semestru i aktivní účast na seminářích. Je určen zvídavým studentům, kteří si s jazykem rádi hrají a s chutí se hlouběji potápějí pod jeho povrch. |
|
Srovnávací psychologie
|
|
Kód předmětu:
YBSC059 |
Garant:
Lindová,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
jazyk
|
Rozvrh:
st 13:00 - 14:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Cílem předmětu je: rozvoj obecných výzkumných dovedností studentů. Důraz je kladem na přímé formy učení a vlastní zkušenost studenta v průběhu blokové interaktivní výuky.Předmět je vyučován blokově ve formátu intenzivní čtyřdenní série přednášek, seminářů (50 % časové dotace kurzu) a projektové výuky orientované k tématu grantové gramotnosti studenta (50 % časové dotace kurzu). V cyklu seminářů a přednášek se student seznámí se základními tématy z oblasti obecných výzkumných dovedností a kompetencí. V projektové části výuky pracuje student v týmu (cca 4 – 5 studentů) a připravuje grantovou žádost v rámci fiktivní výzvy mezinárodní grantové agentury. Cílem projektové části je podpora grantové gramotnosti studentů doktorské formy studia, ale i podpora kompetencí v oblasti týmové spolupráce a kooperace. Témata přednáškové, seminární a projektové části předmětu: • Prezentační dovednosti. • Zvládání času, organizace času, plánování a práce s časem v doktorském studiu. • Individuální studijní plán a rozvaha projektu výzkumu. • Grantové výzvy v doktorském studiu a jejich vyhledávání. • Publikování, vědecká a tvůrčí činnost v rámci doktorského studia - principy, postupy a nástroje. • Tvorby výstupů vědecké a tvůrčí činnosti. • Poster jako základní forma prezentace výsledků vědecké práce - výroba a prezentace • Dizertační práce - příprava, psaní a obhajoba. • Etické otázky současného systému publikování ve vědě. • Školitel a jeho role v doktorském studiu. • Řešení náročných situací v průběhu doktorského studia- návody, postupy, krizový plán. |
|
Srovnávací psychologie
|
|
Kód předmětu:
YBSC059 |
Garant:
Lindová,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
jazyk
|
Rozvrh:
st 13:00 - 14:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Předmět je určen výhradně pro studenty TVP. Tento předmět si klade za cíl nabídnout posluchači ucelený přehled empirických výzkumů v oblasti zkoumání sexuality člověka. V rámci kurzu je akcentován psychologický přístup ke studiu lidské sexuality, nicméně respektuje, že pochopení a teoretické uchopení jednotlivých konceptů vyžaduje fúzi poznatků z oblasti biologických, medicínských a sociálně-kulturních věd. V první části předmětu je student seznámen s metodologickými specifiky a historickými aspekty výzkumu sexuality a jsou mu poskytnuty základy biologických dějů nutných k pochopení fungování sexuální reakce, motivace a kognice. V následujících částech získává komplexní znalosti o stěžejních fenoménech a jejich výzkumu v rámci následujících tematických oblastí: průběh lidské sexuální reakce a poruchy jejího fungování, koncept genderové identity a sexuální orientace, psychologické aspekty související s výskytem pohlavních chorob, variabilita sexuálního chování a jeho proměny v průběhu života, variabilita v sexuálních preferencích a výzkum psychiatrických poruch souvisejících se sexualitou, konceptualizace společensky významných témat souvisejících se sexualitou a výzkum nových trendů v sexuálním chování a fungování. V průběhu předmětu bude kladen důraz na vliv empirické evidence na teoretické uchopení zkoumaných fenoménů či terapie psychických poruch. Nebudou opomenuty ani etické aspekty sexuologických témat. |
|
Úvod do studia jazyka I.
|
|
Kód předmětu:
YBEC105 |
Garant:
Císařovská,L. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
jazyk
|
Rozvrh:
st 11:30 - 12:50, místnost YT212 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Úvod do studia jazyka volně souvisí s předmětem Nácvik anglického překladu a doplňuje i Redakci překladu Otevírá nové pohledy na jazyk jako takový, ukazuje smysl jazykových jevů v nových souvislostech tak, abychom mohli zahlédnout ústrojnost jazyka i některé zkušenosti, jež jsou v jeho vrstvách uloženy. Tato vnímavost bystří porozumění pro nesčetné analogie jazykových kategorií s mimojazykovými jevy, které se nás bezprostředně dotýkají, a posiluje naši schopnost odolávat mnohým manipulačním vlivům, které nepřetržitě usilují o naši pozornost. Jazyk je nástrojem humanitních studií, a proto se péče, již mu věnujeme, uplatní nejen při práci na bakalářském překladu, ale vůbec při každé práci s jazykem (např. při četbě, studiu, psaní bakalářské či jiné práce a také při komunikaci s druhými, při jednáních či vystupování apod.). Kurz je kombinací přednášek a cvičení a vyžaduje systematickou práci v průběhu semestru i aktivní účast na seminářích. Je určen zvídavým studentům, kteří si s jazykem rádi hrají a s chutí se hlouběji potápějí pod jeho povrch. |
|
|
|