Výběr kurzů - klíčové slovo

Vyučované předměty

Přehled povinně volitelných předmětů vyučovaných v letním semestru akademického roku 2019/2020

(Klíčové slovo: média)


Digitální obraz

Kód předmětu: YBKC187 Garant: Svoboda,A.
Semestr: letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: média, výtvarné umění
Rozvrh: út 11:00 - 12:20, místnost Y5023 (Jinonice - budova B, U Kříže 8, Praha 5)
Kurz nabízí možnost seznámit se s programem Processing, který propojuje tvořivé výtvarné přístupy s programovacími schopnostmi. Získání základních dovedností při práci s programovacím jazykem může vést k základům obecného pochopení vztahu tvořivé práce a počítačů.

Digitální umění a nová média II.

Kód předmětu: YBKC184 Garant: Svoboda,A.
Semestr: letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: média, teorie umění
Rozvrh: po 9:30 - 10:50, místnost Y5023 (Jinonice - budova B, U Kříže 8, Praha 5)
Volné pokračování kurzu Digitální umění a nová média I. bude zaměřeno méně popisně a historiograficky, zato více problémově. Pokud předcházející kurz mapoval obsah "umění elektronického věku" (Popper, Wands), snaží se tento kurz spíše formou semináře diskutovat úspěchy a problémy uměleckých děl "digitálního umění a umění nových médií". Jde o témata "otevřenosti", "novosti", "interaktivnosti", "emergence", "imerze", "nové společenské angažovanosti", "hybridnosti", "mazání mezí stroj-člověk nebo stroj-organismus", atd. Souběžně bude kurz pátrat po osudu uměleckých prognóz a extrapolovat vývojové tendence umění nových médií.

Historická látka ve filmu

Kód předmětu: YBHC128 Garant: Šimek,M.
Semestr: letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: film, média, paměť
Rozvrh: út 9:30 - 10:50, místnost Y6022 (Jinonice - budova B, U Kříže 8, Praha 5)
Předmět „Historická látka ve filmu“ nabízí bakalářským studentům SHV další možný způsob, jak zkoumat historickou látku, a to prostřednictvím filmové a televizní tvorby. Obsah předmětu je zaměřen především na českou (potažmo československou) filmovou a televizní tvorbu. V první části jsou studenti seznámeni s teoreticko-metodologickými přístupy zkoumání historické látky ve filmu. Další části pak sledují vždy na určitém období jak filmy tzv. historické (tedy ty vzniklé v současnosti a pojednávající o událostech minulých), tak i ty tzv. dobové (filmy současné pro dobu, kterou z dnešního aspektu zkoumáme). Tento předmět by tak měl bakalářským studentům pomoci širšímu rozhledu pro soubornou zkoušku historického modulu Evropské dějiny v kontextech (EDK).

Sociologie vědění

Profilový předmět Společenské vědy - Sociologie
Kód předmětu: YBSB007 Garant: Müller,K.
Semestr: letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: komunikace, metodologie, média, sociálněvědní teorie
Rozvrh: čt 14:00 - 15:20, místnost Y6022 (Jinonice - budova B, U Kříže 8, Praha 5)
Cílem kurzu je přispět k porozumění aktuálním problémům technizace prostředků sociální interakce a komunikace a k hodnocení jejich (demokratizačního a manipulativního) vlivu na formy a prostředky vědění a jednání. Uvedené problémy budou diskutovány s pomocí klasických i aktuálních poznatků z oblasti sociologie vědění, která se zabývá zkoumáním souvislostí mezi věděním a jednáním. Její vznik doprovází ustavení moderních společenských věd, které se odehrává v 19 století na (evropských) univerzitách. Obsahové zaměření sociologie vědění bylo proto převážně ovlivněno klasickými badateli z těchto oborů (Marx, Weber, Durkheim) a jejich výkladem tematické orientace a poznávacích postupů věd o společnosti. Jako příklad k diskuzi těchto otázek budou využity spory o metodu zkoumání, které - i s ohledem na úspěchy vědy při technizaci přírody - reflektovaly jak vliv přírodovědných postupů na společenské vědy (pozitivní tradice praktikované v zejména v ekonomii i sociologii), tak i specifické nároky na platnost poznatků sociálněvědního zkoumání; další příklady se týkají vztahů vědeckého poznání a ideologického vědění (Mannheim), fenomenologických interpretací postupů sociálněvědního poznání (Scheler, Schutz) a v neposlední řadě i následného rozšíření sporů o metodu na celou oblast vědy, jak to lze sledovat v diskuzích o post-pozitivismu,. Historicko-sociologický pohled klasické sociologie vědění umožní studentům porozumět poznávacím problémům věd o společnosti v historicko-společenském kontextu jejich vzniku a zdůvodňování. Také na něj naváže druhá část přednášky, která je věnována důsledkům technizace sociálních interakcí, komunikace a lidského světa. Při výkladu budou rovněž využita aktuální témata sociologie vědění, včetně poznatků studií vědy a techniky, které doplňují pohled na vědu a její praktické využívání o poznatky dalších společenských věd. Jde o soubor témat, která postupně zpřesňují pohled na masivní šíření a využívání vědy v současných společnostech: možnosti vědeckého předvídání sociálních změn; sledování důsledků uplatnění vědy v praktické činnosti, zejména v oblasti techniky; proměny v oblasti vědy s ohledem na její masivní společenský vliv, jak to formuluje koncepce „nové produkce vědění“; studium vztahů mezi odborným věděním, symbolickým označováním a každodenním věděním jako předpokladů pro politickou orientaci vědy a deliberaci politiky. Poznatky ve zmíněných tématech budou využity pro diskuzi o sociálních a lidských důsledcích současné komunikační a informační techniky.

Teorie fotografie

Kód předmětu: YBKC018 Garant: Hájek,V.
Semestr: zimní i letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: média, teorie umění
Rozvrh: čt 11:00 - 12:20, místnost Y6021 (Jinonice - budova B, U Kříže 8, Praha 5)
Fotografie je exemplem moderního technického obrazového média, které prodělalo řadu proměn nejen po stránce technologické, ale i po stránce epistemologické či diskursivní. Fotografie není pouhá technologie, ale je to především koncept vnímání, poznání a zobrazování. Diskuse kolem fotografie se vedly o otázce pravdivosti, realističnosti, demokratičnosti, autenticity apod. nebo naopak o problémech konvenčnosti, manipulativnosti, pasivity atd. Řada filosofů, teoretiků kultury, umělců či kritiků uvažovala o společenské roli fotografie, o její úloze v rámci proměny dějinné epistémé, o jejích kladech či záporech, o její moci, o jejím vztahu s divákem atd. Tyto teoretické diskuse budeme shrnovat a konfrontovat v rámci sledování charakteristických pojmů, popř. stereotypů, s nimiž se odborná i laická veřejnost k fotografii vztahuje.

Základy 3D grafiky

Kód předmětu: YBKC020 Garant: Říha,D.
Semestr: zimní i letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: média
Rozvrh: út 12:30 - 13:50, místnost Y2071 (Jinonice - budova A, U Kříže 8, Praha 5)
Kurz má poskytnout studentům základní orientaci v oblasti 3D grafiky. Důraz je kladen především na porozumění procesu tvorby 3D obsahu, jeho možnostem a jeho využití v nejrůznějších aplikacích (interaktivní aplikace, vizualizace, VR, umělecká tvorba). Praxe probíhá v programu Cinema 4D producenta Maxon.

Základy tvorby interaktivních multimediálních aplikací I.

Kód předmětu: YBKC021 Garant: Vančát,J.
Semestr: zimní i letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: média, vizualita
Rozvrh: čt 12:30 - 13:50, místnost Y2071 (Jinonice - budova A, U Kříže 8, Praha 5)
Kurz má seznámit se základními principy tvorby interaktivních multimediálních aplikací. Vychází z relační analýzy obrazové složky, kterou uvádí do vztahů k složce textové, popř. zvukové. Posluchač je po absolvování kurzu schopen vytvořit storyboard a pilotní realizaci základů jeho struktury.

Základy videotvorby

Kód předmětu: YBKC158 Garant: Říha,D.
Semestr: zimní i letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: média
Rozvrh: út 15:30 - 16:50, místnost Y2071 (Jinonice - budova A, U Kříže 8, Praha 5)
Kurz seznamuje se základními vyjadřovacími prostředky videotvorby. Cílem je naučit se ovládat tyto prostředky při tvorbě jednoduchého vlastního snímku dokumentárního charakteru.

Poslední změna: 19. květen 2004 16:46 
print
Sdílet na:  
Váš názor
Kontakty

Univerzita Karlova

Fakulta humanitních studií

U Kříže 8

158 00 Praha 5 - Jinonice

Česká republika


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČ: 00216208

DIČ: CZ00216208

Podatelna

Všechny kontakty


Jak k nám