|
|
Kód předmětu:
YBKC184 |
Garant:
Svoboda,A. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
média, teorie umění
|
Rozvrh:
po 9:30 - 10:50, místnost YT241 (Troja)
|
Volné pokračování kurzu Digitální umění a nová média I. bude zaměřeno méně popisně a historiograficky, zato více problémově. Pokud předcházející kurz mapoval obsah "umění elektronického věku" (Popper, Wands), snaží se tento kurz spíše formou semináře diskutovat úspěchy a problémy uměleckých děl "digitálního umění a umění nových médií". Jde o témata "otevřenosti", "novosti", "interaktivnosti", "emergence", "imerze", "nové společenské angažovanosti", "hybridnosti", "mazání mezí stroj-člověk nebo stroj-organismus", atd. Souběžně bude kurz pátrat po osudu uměleckých prognóz a extrapolovat vývojové tendence umění nových médií. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBHC128 |
Garant:
Šimek,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
film, média, paměť
|
Rozvrh:
st 12:30 - 13:50, místnost YT112 (Troja)
|
Předmět „Historická látka ve filmu“ nabízí bakalářským studentům SHV další možný způsob, jak zkoumat historickou látku, a to prostřednictvím filmové a televizní tvorby. Obsah předmětu je zaměřen především na českou (potažmo československou) filmovou a televizní tvorbu. V první části jsou studenti seznámeni s teoreticko-metodologickými přístupy zkoumání historické látky ve filmu. Další části pak sledují vždy na určitém období jak filmy tzv. historické (tedy ty vzniklé v současnosti a pojednávající o událostech minulých), tak i ty tzv. dobové (filmy současné pro dobu, kterou z dnešního aspektu zkoumáme). Tento předmět by tak měl bakalářským studentům pomoci širšímu rozhledu pro soubornou zkoušku historického modulu Evropské dějiny v kontextech (EDK).V rámci distanční formy výuky probíhá seminář prostřednictvím platformy MS Teams, a to stylem videokonferečních setkání ve stejný den a čas jako je uvedeno v rozvrhu. Od studentů je požadováno připojení do videokonference s funkčním mikrofonem a kamerou. Odkaz pro přístup do kurzu v MS Team https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad90dfe7934f24afa8fc4aa718ac5153f%40thread.tacv2/conversations?groupId=bccd62ed-86cf-4f73-86ba-5fda8588c129&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 (POUZE pro řádně zapsané studenty v SIS). |
|
|
|
Kód předmětu:
YBKC187 |
Garant:
Svoboda,A. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
média, výtvarné umění
|
Rozvrh:
út 11:00 - 12:20, místnost YT221 (Troja)
|
Kurz nabízí možnost seznámit se s programem Processing, který propojuje tvořivé výtvarné přístupy s programovacími schopnostmi. Získání základních dovedností při práci s programovacím jazykem může vést k základům obecného pochopení vztahu tvořivé práce a počítačů. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBSB007 |
Garant:
Müller,K. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
komunikace, metodologie, média, sociálněvědní teorie
|
Rozvrh:
čt 14:00 - 15:20, místnost YT242 (Troja)
|
Cílem kurzu je přispět k porozumění aktuálním problémům interakce mezi věděním a jednáním a jejím významu pro komunikaci a institucionalizaci lidského a sociálního jednání. Využívá k tomu klasické i současné poznatky sociologie vědění – oboru, který se rozvíjel od počátku ustavovaní věd o člověku a společnosti (počínaje od počátku 19. století) a sleduje epistemické otázky tohoto pole vědeckého poznání v jejich zvláštnosti i v jejich vztahu k vědám o přírodě. Sociologický výklad sociálně ustavovaných forem vědomého a znalého jednání bude podpořen historizujícím pohledem a doprovázen filozofickou reflexí, což umožní porozumět integrující úloze vědění v panujících mocenských a kulturních poměrech. Historizující pohled vychází od idejí osvícenství a "projektu modernity". Epistemické problémy jsou prezentovány pomocí dvou poznávacích „tradic“ vědění o člověku a společnosti – pozitivní tradice a fenomenologické tradice. Pozitivní tradice je diskutována s pomocí poznatků klasických zakladatelů společenskovědních oborů (A. Comte, E. Durkheim a představitelů tzv. vídeňského kruhu) a také s pomocí zde probíhajících metodologických sporů a průniku pozitivních přístupů do současných společensko-vědních oborů. Fenomenologická tradice je diskutována s využitím koncepčních přístupů M. Schelera a A. Schütze a také s využitím diskuze k přínosu K. Mannheima ke studiu ideologií. Výše uvedený výklad seznámí studenty-tky se základními pojmy a přístupy k analýze vztahů mezi jednáním a věděním a mezi logickými, sociálními a etickými aspekty panujících soustav vědění. Následující témata kurzu využívají výše prezentované poznatky k analýze poznávací zdrojů současných institucí a jejich možných změn. Klíčovým pojmem je institucionální reflexivita – schopnost panujících institucí sledovat důsledky svého fungování, kriticky reflektovat změny v prostředí jejich fungování a přehodnocovat habitualizovaná východiska svých praktik. Okolnosti a formy institucionální reflexivity budou diskutovány na příkladu probíhajících změn v oblasti vědeckých a politických institucí a s využitím poznatků aktuálních studií moderního vědění, jednání a moci. |
|
Teorie fotografie
|
|
Kód předmětu:
YBKC018 |
Garant:
Hájek,V. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
média, teorie umění
|
Rozvrh:
čt 11:00 - 12:20, místnost YTAULA (Troja)
|
Fotografie je exemplem moderního technického obrazového média, které prodělalo řadu proměn nejen po stránce technologické, ale i po stránce epistemologické či diskursivní. Fotografie není pouhá technologie, ale je to především koncept vnímání, poznání a zobrazování. Diskuse kolem fotografie se vedly o otázce pravdivosti, realističnosti, demokratičnosti, autenticity apod. nebo naopak o problémech konvenčnosti, manipulativnosti, pasivity atd. Řada filosofů, teoretiků kultury, umělců či kritiků uvažovala o společenské roli fotografie, o její úloze v rámci proměny dějinné epistémé, o jejích kladech či záporech, o její moci, o jejím vztahu s divákem atd. Tyto teoretické diskuse budeme shrnovat a konfrontovat v rámci sledování charakteristických pojmů, popř. stereotypů, s nimiž se odborná i laická veřejnost k fotografii vztahuje. |
|
Základy audiotvorby
|
|
Kód předmětu:
YBKC189 |
Garant:
Holodňák,R. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
média
|
Rozvrh:
čt 17:00 - 18:20, místnost YT032 (Troja)
|
Cílem kurzu je nabytí a aplikace dovedností spojených s nahráváním a produkcí audiozáznamů, především v ohledu formátu podcastu. Kurz je orientován na celý produkční postup: scénář, nahrávání (studio/terén), režii záznamu, střih, zvukovou postprodukci, distribuci a propagaci. V rámci kurzu se studenti seznámí se základní nahrávací technikou a produkčním softwarem, budou provádět terénní a studiové nahrávky a tyto nahrávky budou editovat a postprodukovat. Absolvent získá základní kompetence v oblasti samostatné audio tvorby. Nabyté dovednosti mu umožní samostatně vytvářet podcasty, záznamy přednášek atd. a tyto formáty prezentovat veřejnosti. V LS 2021 bude výuka probíhat distančně skrze platformu MS Teams. |
|
|
Základy videotvorby
|
|
Kód předmětu:
YBKC158 |
Garant:
Říha,D. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
média
|
Rozvrh:
út 12:30 - 13:50, místnost YT033 (Troja)
|
Kurz seznamuje se základními vyjadřovacími prostředky videotvorby. Cílem je naučit se ovládat tyto prostředky při tvorbě jednoduchého vlastního snímku dokumentárního charakteru. |
|