Výběr kurzů - klíčové slovo

Vyučované předměty

Přehled povinně volitelných předmětů vyučovaných v letním semestru akademického roku 2019/2020

(Klíčové slovo: vizualita)


Bohemian (Contemporary) Art in Global Philosophical Context

Kód předmětu: YBAJ165 Garant: Váša,O.
Semestr: letní Jazyk výuky: angličtina
Kredity: 3 Klíčová slova: vizualita, výtvarné umění
Rozvrh: st 16:00 - 17:30, místnost BLOK (Jinonice)
Kurz bude v rámci seminárních diskusí a četby vybraných krátkých esejů a pasáží sledovat dobrodružství otázky, která pronásledovala avantgardní umění od chvíle jeho vzniku a kterou bychom mohli formulovat následovně: pakliže má umění překračovat veškeré možné hranice, negovat veškerá světská omezení a být absolutně svobodným, není posledním pokušením takového umění vražda jakožto absolutně radikální umělecké dílo (jak tento motiv tematizoval Lars von Trier ve svém snímku The House that Jack Built, 2018)? Takový závěr je pochopitelně zcela absurdním: nicméně položení této otázky vede k tématům, která jsou i pro současné umění důležitá (vztah umění a života, politiky či veřejného prostoru, angažovanost umění apod.). Kurz bude založen na seminární práci s texty v přímé konfrontaci s uměním, o kterém tyto texty přímo či nepřímo vypovídají nebo se kterým se přinejmenším setkávají v rámci uchopování stejného problému. Kurz tedy probíhat výhradně "v terénu". V rámci jednotlivých diskusí navštívíme aktuální výstavy i stálé expozice Národní galerie, Muzea Kampa, Galerie hlavního města Prahy či DOX - Centrum současného umění. Zároveň využijeme nabídky aktuálních výstav menších pražských galerií současného umění. V tomto ohledu se zaměříme zejména na program Nadace a Centra pro současné umění, které nám zároveň zprostředkuje besedy s vystavujícími umělci, jejichž motivace a díla tak budeme moci diskutovat přímo s jejich autory. Co se samotných témat týče, budeme se věnovat otázkám jako jsou "vztah umění a politiky", "paradoxy avantgardy", "limity umění", "umění a svoboda", "myšlení obrazem", "kritický potenciál umění", "odcizení současného světa" atp. Výběr autorů, kterým se budeme věnovat: Adorno, Chalupecký, Ranciere, Danto... DŮLEŽITÁ INFORMACE: Výuka proběhne v angličtině. Vstup do galerie si studenti musí hradit sami: cena se pohybuje v rozmezí 20-60 Kč za 1 vstup. Jedná se každopádně o výrazně zlevněné vstupné, které v normálním případě dosahuje výše i několika set Kč. Místo srazu bude vždy upřesněno emailem, výstavy budeme navštěvovat v čase Středa 16:00 - 17:30. Prosím vezměte v úvahu, že ačkoliv samotná přednáška či diskuse zabere předepsaných 1 hod 20 min, návštěva může společně s cestou z univerzity a zpět (máte-li ještě nějaký večerní kurz) zabrat až dvě a půl hodiny.

Gnoseologické aspekty vizuálních médií

Profilový předmět Filosofie
Kód předmětu: YBFB037 Garant: Vančát,J.
Semestr: letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: komunikace, vizualita
Rozvrh: čt 14:00 - 15:20, místnost Y2071 (Jinonice - budova A, U Kříže 8, Praha 5)
Analýza sémiotických kvalit vizuálních médií v jejich gnoseologické a komunikační funkci s příklady výtvarného umění, filmu, TV, internetu, reklamy. Smyslová, individuálně personální a sociální stránka analýzy.

Grafika - hlubotisk

Kód předmětu: YBKC159 Garant: Kornatovský,J.
Semestr: zimní i letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: vizualita, výtvarné umění
Rozvrh: nepravidelná výuka viz SIS
Blokový kurz osvětluje studentům podstatu hlubotiskových grafických technik a zároveň se i pokouší naznačit specifické možnosti výtvarného plošného vyjadřování.

Intermediální tvorba I.

Kód předmětu: YBKC161 Garant: Vančát,J.
Semestr: zimní i letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: vizualita, výtvarné umění
Rozvrh: nepravidelná výuka viz SIS
Blokový kurz objektového umění a prostorového vytváření má posluchači, který neprošel žádnou předchozí uměleckou přípravou, nabídnout příležitost pokusit se prakticky odhalit své vlastní prameny tvořivosti. Předvede ukázku, jak v tomto procesu souvisí utváření a interpretace znaku s osobní zkušeností v jejích vědomých i podvědomých strukturách. Posluchači si budou moci vyzkoušet několik technik výtvarné tvorby odvozených z umění 20. století (od dadaismu po objektové umění). Kurz má posluchače zbavit případného respektu před výjimečností umělecké tvorby, pomoci mu porozumět jejímu smyslu a seznámí jej se zásadami její teoretické reflexe.

Intermediální tvorba II.

Kód předmětu: YBKC162 Garant: Vančát,J.
Semestr: zimní i letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: vizualita, výtvarné umění
Rozvrh: bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
Na základě poznatků získaných v účasti v kurzu Intermediální tvorba I. má student vytvořit v průběhu kurzu samostatnou realizaci a obhájit ji před jeho účastníky. Cílem je ověřit si postoj tvůrce v procesu ověřování nových vizuálních znaků. Podle pokynů vyučujícího se také účastní při práci s účastníky Intermediální tvorby I.

Modelování

Kód předmětu: YBKC164 Garant: Devínska,E.
Semestr: zimní i letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: vizualita, výtvarné umění
Rozvrh: nepravidelná výuka viz SIS
Blokový kurz, který rozvíjí plasticko-prostorové cítění studentů a který procvičuje prostorovou paměť a představivost.

Od krajiny k abstrakci

Kód předmětu: YBKC186 Garant: Hájek,V.
Semestr: letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: vizualita, výtvarné umění
Rozvrh: nepravidelná výuka viz SIS
Jak a proč se v moderní době proměňuje obraz přírody v abstrakci? Moderní vnímání přírody, které využívá nových esteticko-filosofických pojmů, se v Evropě rodí v polovině 18. století (na rozdíl od mnohem bohatší a starší tradice "estetického" uchopování přírody v Číně, Japonsku atd.). Tato nová vize přírody souvisí s proměnami v oblasti teorie poznání a vnímání i se společenskými, technickými a hospodářskými proměnami (urbanizace, průmyslová revoluce, rozvoj přírodovědy, osvícenský koncept veřejnosti, význam pojmu přirozenost či příroda atd.). Příroda začíná být chápána jako "jiné", které je od subjektu odděleno distancí, jež ale zároveň umožňuje kontemplaci. Toto "jiné" je otevřené imaginaci, symbolické interpretaci, dotváření a dourčování ze strany diváka. Obraz přírody (krajina) se už v romantice stává jakýmsi prázdným či temným místem, které divák zaplňuje významy. Cestu k autonomnímu obrazu za pomoci abstrahování krajiny podstoupili třeba Turner, Kandinskij, Mondrian a mnozí další.

Relační malba I.

Kód předmětu: YBKC023 Garant: Vančát,J.
Semestr: zimní i letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: vizualita, výtvarné umění
Rozvrh: bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
Blokový kurz malby v přírodě, jehož cílem je porozumět malířské výstavbě obrazu, založené na relačním chápání barevných tvarů. Metoda, vytvořená francouzskými postimpresionistickými malíři, překonávající renesanční principy založení obrazu, je branou do chápání principů vizuálního vnímání a poznávání a komunikace vizuálních obsahů v nových médiích (strukturalita, interaktivita). Od studentů je očekávána samostatná malířská tvorba a písemná reflexe metodiky relační malby.

Relační malba II.

Kód předmětu: YBKC024 Garant: Vančát,J.
Semestr: zimní i letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: vizualita, výtvarné umění
Rozvrh: bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
Prostřednictvím vlastní tvorby drobných studií získají posluchači uvědomění o jednotlivých snahách výtvarného umění moderny, o jejich souvislostech a celkovém vyznění. Pochopí, jaké existují souvislosti mezi uměním moderny a postmoderny. Od studentů je očekávána samostatná malířská tvorba a písemná reflexe metodiky relační malby.

Umění a vizuální kultura

Profilový předmět Filosofie
Kód předmětu: YBFB036 Garant: Hájek,V.
Semestr: zimní i letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: vizualita, výtvarné umění
Rozvrh: pá 14:00 - 15:20, místnost Y1034 (Jinonice - budova B, U Kříže 8, Praha 5)
Současnost je označována za období hypertrofie či nadvlády obrazů. Lze v rámci obrazových médií vymezit segment umění? A pokud ano, jaký vztah je mezi "uměleckými obrazy" a ostatní obrazovou produkcí? Tyto otázky si kladou relativně nové výzkumné obory, jako jsou vizuální studia, věda o obraze, vizuální sémiotika. Co zajišťuje status umění: instituce, arbitr, společenské přijetí či nějaké esenciální kvality uměleckých obrazů? Je koncept umění mýtem? Při reflektování těchto otázek se budeme věnovat historickým proměnám konceptu obrazu a umění i současným teoretickým debatám.

Visual Sociology

Kód předmětu: YBAJ351 Garant: Wladyniak,L.
Semestr: letní Jazyk výuky: angličtina
Kredity: 3 Klíčová slova: vizualita
Rozvrh: po 9:30 - 10:50, místnost Y1036 (Jinonice - budova B, U Kříže 8, Praha 5)
ANOTACE ANOTACE ANOTACE

Vizuální sociologie I.

Kód předmětu: YBKC046 Garant: Šmíd,R.
Semestr: letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: vizualita
Rozvrh: čt 9:30 - 10:50, místnost Y2071 (Jinonice - budova A, U Kříže 8, Praha 5)
Fotografie a sociologie jsou tak trochu dvojčata. Narodily se ve stejném roce a společné je i místo narození. V roce 1839, kdy francouzský stát předával slavnostně celému světu vynález J. N. Niepce a L. J. M. Daugerra – fotografii, nahradil filozof A. Comte ve 47. lekci svého díla Cours de Philosophie Positive původně užívaný výraz sociální fyzika pojmem sociologie. Kurz je určen především pro studenty, kteří již mají elementární znalosti ze sociologie a zároveň zvládají základní fotografické dovednosti. Na praktických „rozcvičkách“ si studenti mohou sami vyzkoušet specifika fotografického jazyka a uvědomit si moc obrazu v historickém kontextu i současném světě.

Základy tvorby interaktivních multimediálních aplikací I.

Kód předmětu: YBKC021 Garant: Vančát,J.
Semestr: zimní i letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: média, vizualita
Rozvrh: čt 12:30 - 13:50, místnost Y2071 (Jinonice - budova A, U Kříže 8, Praha 5)
Kurz má seznámit se základními principy tvorby interaktivních multimediálních aplikací. Vychází z relační analýzy obrazové složky, kterou uvádí do vztahů k složce textové, popř. zvukové. Posluchač je po absolvování kurzu schopen vytvořit storyboard a pilotní realizaci základů jeho struktury.

Základy výstavní praxe

Kód předmětu: YBKC030 Garant: Zavadil,K.
Semestr: letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: kurátorství, vizualita
Rozvrh: pá 12:30 - 13:50, místnost Y1034 (Jinonice - budova B, U Kříže 8, Praha 5)
Kurs je ve výkladové části zaměřen na uchopení problematiky uměleckého provozu, kdy je charakterizován především praktický proces veřejné prezentace výtvarných děl, ale i širší společenský kontext. V praktické části pak je kladen důraz na modelovou realizaci fiktivního výstavního projektu.

Poslední změna: 19. květen 2004 16:46 
print
Sdílet na:  
Váš názor
Kontakty

Univerzita Karlova

Fakulta humanitních studií

U Kříže 8

158 00 Praha 5 - Jinonice

Česká republika


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČ: 00216208

DIČ: CZ00216208

Podatelna

Všechny kontakty


Jak k nám