|
|
Kód předmětu:
YBSC159 |
Garant:
Rynda,I. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
politická teorie
|
Rozvrh:
st 16:00 - 17:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz je volným přednáškovým cyklem. Je mezioborový, tedy určen všem studujícím bakalářského studia FHS se zájmem o danou problematiku. Klade si za cíl nastínit a diskutovat vybrané problémy demokracie se zřetelem k výzvám a rizikům, před kterými stojí současný svět. Studující získá základní vhled do problematiky vlivu médií, elit, populismu a demokratizace veřejného prostoru na podobu zastupitelské demokracie včetně příkladů zemí, kde demokratická tradice západního typu chybí (Rusko, islám). |
|
|
|
Kód předmětu:
YBSC158 |
Garant:
Rynda,I. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
politická teorie
|
Rozvrh:
út 14:30 - 15:50, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Zatímco ve druhé polovině 20. století probíhal proces globalizace (jíž byl po řadu let věnován obdobný kurz), počátek 21. století přinesl v globálním měřítku krizi finanční, ekonomickou, environmentální, ale do krizových situací se dostává i oblast demografie, sídelní struktury, migrace. Krizi zažívá i politická sféra, věda, kultura a sdělovací prostředky a informace. Ve všech oblastech je různě zasažena místní, regionální a globální úroveň. V cyklu přednášek předních odborníků se posluchači seznámí s jejich názorem na jednotlivé oblasti a jejich problémy, klíčové hráče, rizika a možnosti řešení, bude-li krize pochopena správně – Jako příležitost ke změně. |
|
|
|
Sociologie institucí (kombinovaná forma)
|
Profilový předmět Společenské vědy - Sociologie
|
Kód předmětu:
YBSB006K |
Garant:
Müller,K. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
politická teorie
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Cíle kurzu 1. Představit sociálně vědní diskuzi ke koncepcím modernizace a její význam pro porozumění situaci současných společností 2. Objasnit význam institucí při jednání a soužití lidí a prostředky i okolnosti změny institucionálního uspořádání společností 3. Praktikovat a prohlubovat poznávací dovednosti při studiu společností (oborové a mezioborové pohledy, funkční a kulturní přístupy, strukturní a činnostní aspekty). Výklad využívá poznatky jednotlivých vědních oborů (antropologie, historie, ekonomie, sociologie) při studiu změn současných / moderních forem soužití. Převažující historicko-sociologický přístup prezentuje představy klasických myslitelů o faktorech ovlivňujících proměny tradičních společností v jejich moderní podobu (Marx, Weber, Durkheim). Pro aktuální analýzu současných společností je využita sociologická diskuze posledních dekád, která interpretuje krizový / postmoderní stav současných soutěživých forem institucí (kapitalistického hospodaření, demokratického vládnutí, industriálního vztahu k přírodě a forem kontroly násilí); navrhuje nekatastrofický / reflexivní přístup k řešení krizových jevů pomocí koncepce institucionálního shluku moderních společností (Giddens) a konfrontuje ji s alternativními interpretacemi forem institucionální změny (Luhmann, Habermas, Berger, Luckmann, Alexander). Uvedené teoretické přístupy budou podpořeny analýzou problémů institucionální reflexivity ve vybraných institucích (soukromtržních, politických, univerzitních, mediálních a rodiny). |
|