Výběr kurzů - klíčové slovo

Vyučované předměty

Přehled povinně volitelných předmětů vyučovaných v zimním semestru akademického roku 2023/2024

(Klíčové slovo: výtvarné umění)


Etapy (výtvarné) moderny

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB026 Garant: Svoboda,A.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: 20. století, výtvarné umění
Rozvrh: po 11:30 - 12:50, místnost YT003 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
This course is the first part of a two-course series. Its aim is to provide you with an introduction to the brain, how it works, and what its neural and neurochemical mechanisms are that underlie behavior. The emphasis on mechanisms, structures, and concepts is designed to prepare you for the next course in the series, called “Brain and Behavior” (offered in the Summer semester) that makes use of the concepts learned in this course and applies them to complex motivated behaviors. It is also necessary for any other neuroscience-related courses, like Psychofyziologie a neuropsychologie (by Lenka Martinec Nováková), and courses that may be offered in the future, such as Hormones and Behavior, Drugs and Behavior, etc. Although the highly interdisciplinary material is drawn primarily from the subdisciplines of neuroscience, including neuroanatomy, neurophysiology, neuropharmacology, and neuroendocrinology, our ultimate interest is in behavior. How do we understand behavior on the basis of its biological mechanisms? The course is divided into three units with an equally-weighted examination at the end of each. In the first unit, we will examine the gross structure and function of the nervous system and neuron, with an emphasis on the mechanisms by which nerves send information over long distances. The second unit examines the electrochemical connections between nerve cells and the way that those connections convey information from one cell to another and across networks of nerve cells. You will be exposed to concepts developed in molecular biology, and the way that neurobiologists have applied those concepts to the neuron. The third unit will focus on neurochemical pathways in the brain, neuroendocrinology, and the organization of the autonomic nervous system. This section will conclude by exploring the way in which sensory information is transmitted in the brain using the chemical senses of taste and smell as examples. Students who know psychology solely as a social science will likely find the early part of this course challenging. This is to be expected in any course in which the terminology and concepts are entirely new. But by learning this “alien” terminology of neurobiology and building up your understanding of new concepts in a step-by-step manner, you will come to view psychology from a different, more biological perspective, and you will have acquired an overview of neuroscience in the process. There is no required textbook. The lectures will provide you with all the necessary material. However, if you would like a book, I can recommend the introductory neuroscience textbook by Bear, M.F., Conors, B.W., and Paradiso, M.A. (2015). Neuroscience: Exploring the brain (4th Ed), Lippincott, Williams & Wilkins, Baltimore. I include the corresponding chapters to each lecture in the syllabus (called “BCP”; see below). It is very important that you do not fall behind in the lectures because cramming before the exams will tend to drive you crazy and really won't help you understand the information. I will do my best to help you understand what you have read and will be available for office hours by appointment. I encourage questions from the class during lectures. I tend to lecture quickly because there is quite a lot to cover. I would strongly suggest that you pair up with one or two other students and form a study group to go over the information.

Imaginativní tvorba jako nástroj reflexe, vyjádření a interpretace - výtvarný workshop

Kód předmětu: YBKC160 Garant: Hájek,V.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: vizualita, výtvarné umění
Rozvrh: nepravidelná výuka viz SIS
Kurs je určen především studentům, kteří se chystají pracovat na svém bakalářském překladu nebo na něm již pracují, ale nejen jim, ježto jeho cílem je prohlubovat vědomí jazyka a tříbit jazykovou kulturu. Setkávání dvou jazyků (konkrétně angličtiny s češtinou) umožňuje vnímat jazykové jevy, které jinak většinou zůstávají skryty. Na překladech se ukazuje, kdy máme pocit, že textu rozumíme, a kdy mu rozumíme skutečně. Krátké texty, překládané v tomto kurzu, se zaměřují především na úskalí, která často činí při překládání obtíže. Jejich postupným rozkrýváním si pozvolna upevňujeme základní překladatelské návyky a celkově rozvíjíme své jazykové vědomí. Jazyk je základním nástrojem humanitních studií, a proto je třeba jej dobře ovládat.

Intermediální tvorba I.

Kód předmětu: YBKC161 Garant: Vančát,J.
Semestr: zimní i letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: vizualita, výtvarné umění
Rozvrh: nepravidelná výuka viz SIS
Kurz na úrovni A2 podle Evropského referenčního rámce. Známku dostane ten, kdo má účast 80%. Zápis nad limit bohužel není možný.

Intermediální tvorba II.

Kód předmětu: YBKC162 Garant: Vančát,J.
Semestr: zimní i letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: vizualita, výtvarné umění
Rozvrh: nepravidelná výuka viz SIS
Rozvíjení jazykové kompetence v němčině pro pokročilé studenty. Kurz je na úrovní konec B1/začátek B2. Známku dostane ten, kdo má účast 80%. Zápis nad limit bohužel není možný.

Prvky výtvarné tvorby

Kód předmětu: YBKC022 Garant: Svoboda,A.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: vizualita, výtvarné umění
Rozvrh: nepravidelná výuka viz SIS
Předmět je věnován základním problémům, které jsou diskutovány v teoretických koncepcích historické sociologie. Výuka respektuje skutečnost, že historická sociologie je multiparadigmatickou disciplínou s interdisciplinárními přesahy. Předmět je koncipován tak, aby absolventi doktorského studia byli nejen dobře obeznámeni se základními školami, směry a paradigmaty teoretického myšlení, ale aby navíc disponovali hlubším porozuměním a vhledem do základních metateoretických předpokladů, problémů a teoretických dilemat, jež jsou v koncepcích historické sociologie explicitně či implicitně obsaženy.

Relační malba I.

Kód předmětu: YBKC023 Garant: Vančát,J.
Semestr: zimní i letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: vizualita, výtvarné umění
Rozvrh: nepravidelná výuka viz SIS
The aim of this lecture series is to explain the function of games, sports and other leisure activities in human culture and society. The course will introduce the basic research and theoretical approaches. Huizinga’s and Caillios’s texts are a good starting point for understanding the of social and cultural function of games. Modern and postmodern Pparadigmatic types of modern and postmodern: the stranger, flâneur, tourist, pilgrimer, player, collectioner, amateur, photographer etc. The eEmphasis iswill be placed on the an advanced analytical insight into the considered issues and on the historical and comparative perspective. Particular attention will be paid given to the the development of some sports.

Relační malba II.

Kód předmětu: YBKC024 Garant: Vančát,J.
Semestr: zimní i letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: vizualita, výtvarné umění
Rozvrh: nepravidelná výuka viz SIS
The course deals with the social phenomenon of Genocide, particularly genocidal violence. The structure of the course is divided into three interconnected parts. The first part deals with the phenomenon of genocide itself. The second part provides a deeper understanding of the worst cases of genocidal violence in the 20th century. The last part focuses on the specific types of violence, which take place during genocide. Lectures are accompanied by two special lessons, one guest lecture and one interactive lecture. The main aim of this course is to provide a better understanding of genocidal violenceat its different forms and introduce different perspectives. In other words, the main goal of the course is to persuade you, that genocide is the most extreme form of violence and when the time of genocide comes, we have to do our best to stop it.

Teorie a kritika současné výtvarné tvorby I.

Profilový předmět Filosofie
Kód předmětu: YBFB038 Garant: Svoboda,A.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: teorie umění, výtvarné umění
Rozvrh: čt 11:30 - 12:50, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Kurz je zaměřen na problematiku zrodu moderního úřednictva v osvícenství, zejména v době Josefa II. Věnuje se především střednímu úřednictvu habsburské monarchie, přičemž sleduje i evropský kontext, srovnává normy s praxí. Představuje koncepty byrokratizace a centralizace společnosti, pokouší se zodpovědět otázku formování nové osvícensko-úřednické elity, její identity, vzdělanostních, kulturních a rodinných strategií a vzorců chování. Studenti jsou seznamováni s pramenným materiálem a sami se pokoušejí zkoumat mikrohistorické případy úřednických kariér a každodenního života nižšího a středního úřednictva. Kurz se věnuje rovněž komunikaci mezi úřady a „občany“, pracovním podmínkám úředníků, šikaně i korupci a jejímu řešení.Podmínky atestu: písemná práce na poslední "atestační" hodině formou zodpovězení 2 - 3 otázek z probírané látky,nebo referát na hodině.

Teorie a kritika současné výtvarné tvorby I.

Profilový předmět Filosofie
Kód předmětu: YBFB038 Garant: Svoboda,A.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: teorie umění, výtvarné umění
Rozvrh: čt 11:30 - 12:50, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
V přednášce se budeme věnovat antické tradici zkoumání člověka a přírody. Zaměříme se na klasické období antického Řecka, během kterého byly položeny základy přírodních věd a které vrcholí Aristotelovou reformou přírodní filosofie a založením zoologie jako autonomní vědy. Cílem přednášky je seznámit studenty nejen s problémy, koncepty a metodami, které jsou klíčové pro porozumění nejstarším dějinám přírodní filosofie a vědy, ale také s nejdůležitějšími prameny, ze kterých v tomto oboru vycházíme (tj. kromě Aristotelových přírodovědných a metodologických spisů také se zlomky předsokratovských myslitelů, Hérodotovými Dějinami, Hippokratovskými spisy, Platónovými dialogy, atd.).

Vnímání uměleckého díla v čase

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB021 Garant: Alt,J.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: teorie umění, výtvarné umění
Rozvrh: st 10:00 - 11:20, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
V kurzu se zabýváme definováním historické a estetické hodnoty výtvarných uměleckých děl minulosti, způsobem jejich popisu a interpretace pro poznání minulosti a jejich významu v současnosti. Zaměříme se na rozpoznávání časových sedimentů v uměleckém díle, problematiku restaurování, konzervování, rekonstrukce, konverze a v té souvislosti i proměny funkce uměleckého díla v čase. Kurz je vhodný pro studenty, kteří ve své bakalářské práci hodlají využívat obrazové prameny umělecké povahy (malířství, sochařství, architektura, urbanistické celky, kresby, grafiky aj.) nebo předpokládají, že by se v dalším studiu chtěli věnovat dějinám výtvarného umění, muzejnictví, historie nebo práci v muzeu, galerii, památkové péči, v průvodcovské službě apod. Náplň kurzu vychází z praktické zkušenosti restaurátora uměleckých děl a historičky umění.

Poslední změna: 19. květen 2004 16:46 
print
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na:  
Váš názor
Kontakty

Univerzita Karlova

Fakulta humanitních studií

Pátkova 2137/5

182 00 Praha 8


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČ: 00216208

DIČ: CZ00216208

Podatelna

Všechny kontakty


Jak k nám