Výběr kurzů – historie

Vyučované předměty

Disciplína historie

Přehled povinně volitelných předmětů vyučovaných v zimním semestru akademického roku 2025/2026


Alchymie štěstí, nebo zrod totality? Osvícenství a svět od 18. století po naši dobu

Kód předmětu: YBHC170 Garant: Ondo Grečenková,M.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: -
Rozvrh: čt 10:00 - 11:20, místnost YT003 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Přednáška je zaměřena na dějiny kultury, mentalit a myšlení závěrečné etapy raného novověku. Bude věnována vybraným aspektům Století Rozumu/ období osvícenství a vnímání jeho odkazu v následujících staletích.Začátek kurzu: 9.10.2025

Alchymie štěstí, nebo zrod totality? Osvícenství a svět od 18. století po naši dobu – seminář

Kód předmětu: YBHC171 Garant: Ondo Grečenková,M.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: -
Rozvrh: čt 11:30 - 12:50, místnost YT211 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Seminář doplňuje přednášku stejného názvu (je ale otevřen i studentům, kteří na tuto přednášku nedocházejí) a je zaměřen na dějiny kultury, mentalit a myšlení závěrečné etapy raného novověku. Bude věnován vybraným aspektům především období osvícenství. Vzhledem k tomu, že jde o seminář, bude na něm vyžadována průběžná práce s historickým textem, popřípadě prezentace spojená s tématy k dané problematice. Účastníkům však přinese možnost seznámit se blíže s historickými prameny dané doby, i s jejich interpretací a "dešifrováním" (raně novověkou paleografií). Tyto schopnosti se mohou účastníkům později hodit při závěrečné bakalářské či diplomové práci. Začátek kurzu: 9.10.2025

Archeologie pro 21. století. Vývoj archeologie za posledních 2500 let

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB070 Garant: Matoušek,V.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: -
Rozvrh: čt 10:00 - 11:20, místnost YT221 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Smyslem kurzu je seznámit posluchače s hlavními charakteristikami oboru archeologie, zejména v českých zemích. Kurz otevírá diskuse o původu pojmu archeologie a předmětu, metodách a pramenech tohoto vědního oboru. Následně budou posluchači seznámeni s vývojem archeologie od raného novověku do současnosti, dále o možnostech studia i praxe v oboru. Zvláštní pozornost bude věnována metodám terénního studia a laboratorního zpracování poznatků získaných v terénu. Závěrem budou posluchači seznámeni se základními subdisciplínami archeologie: studia pravěku, středověku, raného novověku a studia moderních dějin.

Archeologie třicetileté války a hmotná kultura raného novověku

Kód předmětu: YBHC125 Garant: Matoušek,V.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: raný novověk
Rozvrh: čt 13:00 - 14:20, místnost YT221 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Prostřednictvím relativně nového oboru archeologie bojišť třicetileté války představuje kurz obor archeologie novověku a jeho přínos k poznání novověkých dějin. V úvodu budou posluchači seznámeni s procesem formování archeologie novověku a rozdíly mezi vývojem archeologie novověku u nás a v anglosaském prostředí. Následně budou posluchači seznámeni s genezí podoboru archeologie novověkého a moderního vojenství. Těžiště kurzu bude spočívat v představení metod a nejdůležitějších výsledků archeologického výzkumu jako součástí mezioborového studia bojišť třicetileté války. Pozornost bude věnována především lokalitám v českých zemích s přihlédnutím ke stavu výzkumu v dalších evropských zemích, zejména v Německu.

Badatelská dílna: historické prameny k moderním sociálním a kulturním dějinám českých zemí (a Československa) v praxi

Kód předmětu: YBHC211 Garant: Baloun,P.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: -
Rozvrh: po 11:30 - 12:50, místnost YT221 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Seminář je určen pro studentsvo se zájmem o historii českých zemí (ataké Československa), především první poloviny 20. století, zperspektivy kulturních a sociálních dějin (historické antropologie). Kromě stručnéhopředstavení teorie historického pramene v současné historiografii kurzslouží k seznámení s vybranými primárními historickými zdroji a kosvojení základních postupů pro práci s nimi. Kde historické prameny najít, jak se k nim dostat a jak s nimi lze(badatelsky) pracovat? Prostřednictvím zadané práce s vybranými soubory pramenů, pravidelné četby související sekundární literatury, diskuzí v hodinách i exkurzí v archivech siskupinové i individuální projektové činnosti a pravidelné četby sistudující budou moci vyzkoušet, jak se historie jako vědecká praxe "dělá".

Cibulský seminář dějin evropského ducha XVII.

Kód předmětu: YBEC232 Garant: Putna,M.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: literatura
Rozvrh: st 18:30 - 19:50
Seminář je trochu jiný, než bývá obvyklé v dnešní akademické mašinérii - posedlé metodologií, jež zhusta nahrazuje chybějícího ducha, a formálními kritérii, jež zhusta nahrazují chybějící étos. Koná se o středečních večerech od půl sedmé v soukromé prostoře na Cibulkách, u mé knihovny, aby byly další nápomocné či inspirativní texty k ruce. Čteme důležité knihy, a to opravdu pomalu.V tomto semestru započneme čtení Babičky Boženy Němcové v evropském kulturním kontextu.

Česká a evropská religiozita 19. a 20. století I.

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB006 Garant: Nešpor,Z.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: náboženství
Rozvrh: po 10:00 - 11:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Výklad českých náboženských dějin v evropském kontextu v období tzv. dlouhého 19. století, od josefinských náboženských reforem po první světovou válku. Sledovány jsou státně-církevní vztahy, vývoj jednotlivých náboženských společenství a různé formy (doznívající) lidové zbožnosti i nově se objevujících náboženských alternativ. UPOZORNĚNÍ: Vzhledem k množícím se žádostem o zápis nad limit upozorňuji, že žádosti jsou ve standardní lhůtě k zápisu bezpředmětné. Vyčkejte, zda se neuvolní místo (pro absolvování kurzu vyžaduji četbu atd., mnozí zájemci si to včas rozmyslí). Pokud se tak nestane, napište mi hned po skončení zápisové lhůty - přijmu všechny zájemce, i kdyby bylo nutné přednášet v provizorních podmínkách (nedostatek židlí a stolů). Děkuji za pochopení, Z. R. Nešpor.

"Český" antisemitismus – komparativní pohled (1848–1989)

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB038 Garant: Soukupová,B.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: 19. století, 20. století, menšina, česká národní identita
Rozvrh: út 8:30 - 9:50, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Kurz analyzuje zdroje, zrod, vývoj a významy moderních forem protižidovské nenávisti v českých zemích. Český a českoněmecký nacionalismus (a tedy i antisemitismus) chápe jako součást nacionalismu středoevropského a evropského. Paralelně se snaží o postižení národních, stranických apod. zvláštností tohoto mezinárodního fenoménu v českých zemích, na Slovensku, v Československu. Kurz je vybudován jako interdisciplinární (s jádrem v historii, etnologii, antropologii).

Češi ve věku extrémů, česká společnost mezi nacionalismem a diktaturami v dlouhém 20. století

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB080 Garant: Mrňka,J.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: -
Rozvrh: viz SIS
Kurz slouží jako úvod do moderní české historie. Během takzvaného období extrémů byly ve střední Evropě dva hlavní zdroje sociálních konfliktů, a to nacionalismus a diktatury. Začneme formováním moderního českého nacionalismu ve druhé polovině 19. století a pokračovat budeme trochu delší historií českého 20. století. Studenti budou číst nejvýznamnější a nedávno publikované historiografické práce a budou mít příležitost zvážit klíčové zvraty moderní české historie. Budeme debatovat o důležitých tématech moderní evropské historie, jako jsou nacionalismus, fašismus a komunismus, ale zároveň se zaměříme na vývoj moderní české společnosti.Hlavními tematickými okruhy jsou:Formování moderního českého resp. slovenského národa a státu (1918–1938)Nacistická okupace a obnova Československa (1938–1945)Státní socialismus, Československo a moderní společnost v pohybu (1945–1992)Poznámka k zápisu: navýšení počtu studentů nad limit není možné.

Dějiny každodennosti I.

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB039 Garant: Musílek,M.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: dějiny každodennosti, středověk
Rozvrh: čt 14:30 - 15:50, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Problematika dějin každodennosti je prezentována jako interdisciplinární obor přinášející formou sond a exkurzů vhled do sociálního prostředí venkova a kláštera ve středověku. Výklad je doplněn ukázkamipísemných, hmotných a ikonografických pramenů.

Dějiny kosmologie I.

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB019 Garant: Pražáková Seligová,M.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: -
Rozvrh: po 13:00 - 15:40, místnost YT242 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň) - sudé týdny
Kurz je koncipován jako dvousemestrální (přihlásit se v následujícím semestru na druhou část kursu není povinností; zápis do druhé části kursu v LS však bude podmíněn absolvováním první části kursu v ZS), jeho cílem je přiblížit vývoj názorů na podobu a uspořádání vesmíru od nejstarších dob až do radikální proměny kosmologického myšlení v 16. a 17. století (tzv. kopernikánská revoluce), kdy se zrodila moderní věda. V zimním semestru budou posluchači seznámeni s vývojem kosmologických představ v antice a ve středověku.

Dějiny rodiny v 19. a 20. století

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB078 Garant: Nešporová,O.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: -
Rozvrh: st 16:00 - 17:20, místnost YT211 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Předmět se zaměřuje na proměny rodiny v 19. a zejména 20. století. Geograficky jsou jádrem české země, s přesahem do Evropy, případně USA. Představuje základní teoretické koncepty, kterými humanitní a společenské vědy přistupují ke studiu rodiny. Starší koncepty a klasické teorie rodiny jsou doplněny novějšími poznatky a přehledem výsledků současných výzkumů zaměřených na rodinu, rodičovství a mezigenerační vztahy. Pozornost je věnovaná i sociální a rodinné politice ve 20. století.Absolvent předmětu by měl získat přehled o klíčových konceptech a tématech studia rodiny v humanitních a společenských vědách, včetně hlavních ukazatelů demografických. Měl by získat poznatky o pramenných a datových zdrojích ke studiu rodiny a umět s nimi pracovat. Naučí se využívat kvantitativní data proto, aby jimi mohl ilustrovat vývojové trendy a rámovat své vlastní kvalitativní výzkumy menšího rozsahu.

Dějiny rodiny v evropské společnosti I.

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB017 Garant: Pražáková Seligová,M.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: raný novověk, rodina
Rozvrh: čt 13:00 - 14:20, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Kurs se zaměřuje na seznámení posluchačů se základními rysy tzv. tradiční rodiny, rodiny v předprůmyslové, stavovské společnosti, a demografickým režimem s ní spjatým. Nastiňuje obrysy demografického vývoje u nás a v Evropě a ukazuje rozdílnosti mezi typem rodinného utváření v různých částech Evropy. Představuje všeobecně rozšířenou a uznávanou typologii rodinných struktur. Mapuje jevy ovlivňující charakter rodiny a rodinných vazeb, a pokouší se postihnout postoje a pocity spojené s rodinným životem.

Dějiny stavitelství v 19. a 20. století: sociální, ekonomické a technologické aspekty moderní architektury I

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB054 Garant: Suchý,M.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: 19. století, 20. století, architektura, město
Rozvrh: čt 16:00 - 17:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Soubor přednášek podává přehled dějin stavebního podnikání v 19. a 20. století v širších evropských souvislostech. Na příkladu stavebních dějin je sledována proměna předmoderní společnosti. Zvláštní pozornost je věnována možnosti užití tradičních (předmoderních) technologií při restaurování historických budov.

Dynastie I – Přemyslovci

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB076 Garant: Musílek,M.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: -
Rozvrh: čt 16:00 - 17:20, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Vládnoucí panovnické rody a dynastie hrály významnou úlohu (nejen) v evropských dějinách. Přednáška se zaměří na představení konkrétních panovnických rodů, které vládly od raného středověku až do prvních desetiletí 20. století v českých zemích (I. Přemyslovci, II. Lucemburkové, III. Jagellonci, IV. Habsburkové 1526–1792 a V. Habsburkové 1792–1918). Důležitou součástí kurzu bude představení širšího kontextu doby, politicko-mocenské situace, vývoje hospodářství a společnosti, každodennosti, konfesijních střetů apod. Důraz bude kladen také na lesk a bídu dvorského života, stejně jako na roli žen či proměny pohledu na výchovu dětí v průběhu staletí. Stranou nebude ponechán ani stavebně-historický a architektonický vývoj panovnických rezidencí, sídelních paláců, hradů a zámků, včetně mnohdy luxusního uměleckého a mobiliářového vybavení jejich interiérů. Také následovníci trůnu a panovníci měli své sny, touhy a ambice. Umožní-li to dochované písemné prameny, pozornost bude formou stručných biografických medailonů zaměřena na konkrétní osudy či na rozkrývání motivů konání a jednání významných rodových příslušníků. Jednotlivé kurzy na sebe budou v chronologickém pořadí volně navazovat.

Etapy (výtvarné) moderny

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB026 Garant: Svoboda,A.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: 20. století, výtvarné umění
Rozvrh: po 13:00 - 14:20, místnost YT003 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Přednášky sledují předpoklady zrodu moderního výtvarného umění, jeho vývoj a cestu ke konečnému ocenění. Důraz je kladen více než na uměleckohistorickou faktografii na rozpoznání a definování konstitutivních sil moderního umění a jeho přínosu pro ustavení mnohovrstevného vztahu člověka a světa 20. století.

Evropská literární kultura I.

Kód předmětu: YBEC151 Garant: Putna,M.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: antika, literatura
Rozvrh: čt 13:00 - 14:20, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
První část čtyřsemestrálního cyklu, věnovaného systematickému výkladu dějin evropské literární kultury od počátků po současnost. Součástí cyklu je jak výklad o krásné literatuře v užším smyslu, tak o slovesné a textové kultuře ve smyslu širším – o historicky významných textech, žánrech a slovesných projevech, patřících tematicky do oblasti náboženské, filosofické či politické, a rovněž o slovesných projevech z kulturních okrajů různého druhu (apokryfy, triviální literatura, ústní slovesnost, literatura menšin atd.). První semestr je věnován evropskému starověku.

Historická antropologie II.

Kód předmětu: YBHC153 Garant: Storchová,L.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: -
Rozvrh: bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
Předmět Historické antropologie se bude věnovat jak několika přístupům či metodologickým konceptům, které pozměnily tradiční pojímání dějin, tak tématům, dotýkajícím se přechodu od evropské předmoderny k moderně. Tradiční historickoantropologické téma bude zastupovat pozdněstředověká a raněnovověká lidová kultura, konkrétně karneval, který nahlédneme prostřednictvím autorů a autorek, vycházejících z různých historiografických prostředí (Bachtin, Davis, Burke). Z metodologických konceptů se seminář bude zajímat zejména o mikrohistorii.1. Historická antropologie a výzkum lidové kultury 2. Karnevalová kultura I. (Bachtin)3. Karnevalová kultura II. (Burke, Davis, Le Roy Ladurie)4. Historická antropologie a dějiny každodennosti – středověk a raný novověku5. Historická antropologie a dějiny každodennosti – novověk a soudobé dějiny6. Mikrohistorie I. (konceptuální východiska)7. Mikrohistorie II. (teoretická diskuse po roce 1990)8. Mikrohistorie III. (aplikované studie)9. Symbolická antropologie a historická věda I. (Darnton)10. Symbolická antropologie a historická věda II. (polemiky 90. let a po roce 2000)11. Historická antropologie (symbolického) násilí12. Mezi mikrohistorií, evidencí a narací (četba prací N. Z. Davis)13. Tradiční společnost a koncepty modernizace (Weber, Elias, Foucault ad.)

Historický seminář - Úvod do studia dějepisu

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB029 Garant: Tuček,J.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: metodologie
Rozvrh: čt 14:30 - 15:50, místnost YT003 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Kurz studující seznámí se základy historického výzkumu v jeho teorii i praxi, představí jeho metody, techniky, práci s informačními zdroji a zásady jejich interpretace. Dané problémy budou představeny jak z hlediska základních principů historické vědy (např. místo historiografie mezi společenskými vědami, možnosti a meze historického poznání, vztah mezi tzv. „historickou realitou“, historickým pramenem a subjektem historika), tak i z perspektivy vybraných disciplín.

Historie rockové hudby v Československu v letech 1955-1989

Kód předmětu: YBSC219 Garant: Poděbradský,O.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: hudba
Rozvrh: út 11:30 - 12:50, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Předmět si dává za cíl studenstvu přiblížit sociokulturní roli rockové hudby v Československu v letech 1955-1989. V rámci kurzu budeme probírat jak vznik rockové hudby jako takové, tak i její pronikání do prostoru československé populární hudby. Studenstvo se dozví jaká byla role rádia Luxembourgh při formování tehdejší rockové scény, o uvolnění v průběhu šedesátých let, perzekucích, kterým museli hudebníci čelit během tzv. "normalizace" i vyjednávání s režimem v rámci zachování hudební praxe. V rámci předmětu jsou plánovány i exkurze do míst, které jsou s československou rockovou tvorbou úzce spojeny nebo se o ní zajímají (Futurum Music Bar, dříve F Klub; Popmuseum, České muzeum hudby). Atestace bude sestávat z vyběru vlastního tématu v rámci kurzu a jeho rozpracování do vlastní seminární práce.

History of Medicine from Antiquity to the Middle Ages

Kód předmětu: YBHC173 Garant: Doyle,C.
Semestr: zimní Jazyk výuky: angličtina
Kredity: 3 Klíčová slova: antika, středověk
Rozvrh: bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
The course will introduce methods and topics for the study of pre modern Western medicine, that is medicine practiced primarily in Western Europe from the time of the Roman Empire to the establishment of prestigious medical faculties at Universities throughout Europe. The history of medicine is not just the history of great doctors, but is also the history of the diseases that every human suffered, from deadly pandemics such as the Black Death to the natural processes of birth, aging and death.

Idea univerzity v českých dějinách: pražská alma mater mezi středověkem a současností

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB069 Garant: Nodl,M.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: -
Rozvrh: čt 13:00 - 14:20, místnost YT211 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Cílem přednášky je zprostředkovat studentům širší povědomí o univerzitní vzdělanosti v českých zemích od středověku po současnost s důrazem na zlomové okamžiky: 1948-1951, 1939, 1918-1920, 1848-1849, 1621-1654, 1417, 1409, 1372, 1366, 1348 v kontextu politických a kulturních dějin.Doporučená literatura ke kurzu Idea univerzity:Le Goff Jacques, Intelektuálové ve středověku, Praha 1999Nodl Martin, Dekret kutnohorský, Praha 2010Petráň Josef: Filozofové dělali revoluci, Praha 2015Šmahel František, Die Prager Universität im Mittelalter. Gesammelte Aufsätze / The Charles University in the Middle Ages. Selected Studies, Leiden-Boston 2007Riché Pierre, Verger Jacques, Učitelé a žáci ve středověku, Praha 2011Dějiny Univerzity Karlovy I. (1347/48 – 1622), (ed.) Michal Svatoš, Praha 1995 Dějiny Univerzity Karlovy II. (1622–1802), (ed.) Ivana Čornejová, Praha 1995 Dějiny Univerzity Karlovy III. (1802–1918), (ed.) Jan Havránek, Praha 1995 Dějiny Univerzity Karlovy IV. (1918–1990), (edd.) Jan Havránek, Zdeněk Pousta, Praha 1995A History of the University in Europe. Vol. I: Universities in the Middle Ages. (ed.) Walter Rüegg, Cambridge 1992 - Geschichte der Universität in Europa. Band 1: Mittelalter). (ed.) Walter Rüegg, München 1993.A History of the University in Europe. Vol. II: Universities in Early Modern Europe (1500–1800). (ed.) Walter Rüegg, Cambridge 1996 - Geschichte der Universität in Europa. Band 2: Von der Reformation zur Französischen Revolution (1500–1800). (ed.) Walter Rüegg, München 1996.A History of the University in Europe. Vol. III: Universities in the Nineteenth and Early Twentieth Centuries (1800–1945). (ed.) Walter Rüegg, Cambridge 2004 - Geschichte der Universität in Europa III: Vom 19. Jahrhundert zum Zweiten Weltkrieg (1800–1945). (ed.) Walter Rüegg, München 2004A History of the University in Europe. Vol. IV: Universities Since 1945. (ed.) Walter Rüegg, Cambridge 2011 - Geschichte der Universität in Europa. Band 4: Vom Zweiten Weltkrieg bis zum Ende des 20. Jahrhunderts. (ed.) Walter Rüegg, München 2010.

Každodennost holokaustu: úvod do současného bádání

Kód předmětu: YBHC139 Garant: Baloun,P.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: dějiny každodennosti, menšina
Rozvrh: po 10:00 - 11:20, místnost YT221 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
V kurzu se seznámíme s různými přístupy ke studiu holokaustu s důrazem na každodennost. Rozmanité mikrohistorické studie, aplikace postupů gender history apod. v současné době na poli studií holokaustu (holocaust studies) významně navazují na starší badatelské diskuze z 80. a 90. let 20. století. Z toho důvodu si rovněž přiblížíme debatu mezi funkcionalisty a intencionalisty. Z tematického hlediska nevyhneme významu tzv. periferií, sexuální směně, roli diváků či přihlížejících, spolu-pachatelství ze strany obyvatelstva nacistickým Německem okupovaných zemí Evropy.

Kořeny evropské tradice I.

Kód předmětu: YBFC130 Garant: Pincová,E.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: antika
Rozvrh: pá 13:00 - 14:20, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Uvedení k filosofii je v tomto kurzu předváděno na základě rozdílů mezi archaickou a moderní společností, na základě rozdílu mezi společenstvím žijícím v mýtu a společenstvím, v němž se mýtus stane alternativním a následně se rozpadá. Mýtus je zde vykládán jako symbolická forma, pro níž platí, že zde není místo pro otázky, a filosofie vzniká jako prostor pro otázky, reaguje na rozpadající se mýtus a usiluje nalézt novou pevnou půdu pod nohama. Filosofie je vždy skrze jazyk, je to jiný případ symbolické formy než mýtus, a souvisí s prožitkem různojazyčnosti. Výklad je střídavě koncipován historicky a fenomenologicky, reflektuje zakladatelskou tradici evropské filosofie v linii Sokrates, Platón, Aristoteles a sleduje začasté výklady prof. Patočky z přelomu 60. a 70. let. V oblasti fenomenologického výkladu jsou nejdůležitější výklady Husserlovy, zejména z "Krize evropských věd". Důležitým pojmem je výměr diskursu, kde se ukazuje rozdíl mezi přístupy založenými teoreticky, tedy matematikou, filosofií, antickou vědou, a přístupy založenými prakticky - mýtem, životem, moderní vědotechnikou. Kurz je důležitým doplnkem a rozvinutím výkladů o vědě jakožto epistémé, tedy výkladu kurzu Úvod do humanitních věd a studia vzdělanosti (UHVSV).Bližší podrobnosti najdete v Moodle v podatelnně pro tento kurz, pod názvem Úvodní kurzy a cykly (UKC). Tam je také popsán způsob zadávání úkolů, odevzdávání referátů a podmínky atestace.

Kořeny evropské tradice II.

Kód předmětu: YBFC182 Garant: Pincová,E.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: antika
Rozvrh: út 13:00 - 14:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Kurs souvicí s Kořeny evropské tradice I., který je v tomto semestru paralelní, a je věnován řecké tradici. KET II se bude věnovat hebrejské tradici. Pojítkem je téma platónského motivu péče o duši v (tés psychés epimeleisthai) v tradici evropského myšlení. Budeme se tedy věnovat především hebrejskému myšlení, tedy druhému kořenu evropské tradice a jeho vývoji v evropských dějinách. Bližší podrobnosti najdete v Moodle v odevzdávárně pro tento kurz, pod názvem Úvodní kurzy a cykly (UKC). Tam je také popsán způsob zadávání úkolů, odevzdávání referátů a podmínky atestace. Literatura: stejně jako v KET I.

Kosmologie a kosmogonie

Profilový předmět Filosofie
Kód předmětu: YBFB009 Garant: Vítek,T.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: antika
Rozvrh: po 14:30 - 15:50, místnost YT221 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Kurs mapuje základní formy starořeckých kosmogonií a kosmologií od nejstarší doby až do klasické epochy. Probírány budou vzájemné shody a rozdíly těchto přístupů ke světu, motivy, které za vytvářením kosmologických a kosmogonických modelů světa stály, a otázky, které měly zodpovídat. Přednášky se proto mj. zaměří i na přechod od mýtu k logu a jeho podmínky, zrod alegorického výkladu a vzájemný vztah náboženství, mýtu a rozumu (filosofie). Kurs ukončuje písemný test, jehož náplní bude obsah přednášek a povinné literatury. Rozpis přednášek:1. Řecký kosmos a jeho konstanty (Homér, mytické pojetí světa, srovnání s Orientem) 2. Hésiodos a jeho Theogoniá (první řecká kosmogonie a její důsledky)3. Protofilosofové a první allegoreti arch. doby (Akúsiláos, Músaios, Epimenidés, Alkmán)4. Ferekýdés (Země, Nebe a Čas, svatba Nebe se Zemí, boj s hadem)5. Pýthagorás a Filoláos (kosmický krb, harmonie sfér, čísla jako základy věcí)6. Hérakleitos (božský oheň, proměny ohně, osud duše, ekpyrósis) 7. Empedoklés z Akragantu (šestice božských principů, kosmický cyklus a jeho fáze)8. Démokritos (prázdno a atomy, vznik světů, osud a svoboda)9. Orfické kosmogonie (6 generací bohů, dionýsovský mýtos, Derveni papyrus, zlaté pohřební destičky)10. Platón (kosmologie ze spisu Tímaios, prekosmické principy, role a typy bohů) Povinná literatura:G. S. Kirk – J. E. Raven – M. Schofield, Předsókratovští filosofové, Praha 2004, s. 18-98

Král a jeho dvůr, společnost a intelektuálové v předrevoluční Francii

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB011 Garant: Ondo Grečenková,M.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: raný novověk
Rozvrh: pá 13:00 - 14:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Kurz se zaměřuje na Francii jako kolébku osvícenství a nejvýznamnější osvícenské kulturní centrum pozdního raně novověkého "světa". Představuje podrobněji názory, ideály a snahy francouzských osvícenců, vznik, význam a každodennost francouzského královského dvora. Ukazuje, jak se postupně vlivem veřejného mínění mění názor lidí na jeho funkci i na samotnou, dosud nedotknutelnou postavu panovníka, a jaké okolnosti vedly k francouzské revoluci. Součástí je i představení debat francouzských a světových historiků o absolutismu a o příčinách, které vedly k francouzské revoluci.Podmínky atestu: písemná práce na poslední "atestační" hodině formou zodpovězení 2 - 3 otázek z probírané látky,nebo referát na hodině.ZAČÁTEK KURZU: 10.10.2025

Král a jeho dvůr, společnost a intelektuálové v předrevoluční Francii (kombinovaná forma)

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB011K Garant: Ondo Grečenková,M.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: raný novověk
Rozvrh: nepravidelná výuka viz SIS
Kurz se zaměřuje na Francii jako kolébku osvícenství a nejvýznamnější osvícenské kulturní centrum pozdního raně novověkého "světa". Představuje podrobněji názory, ideály a snahy francouzských osvícenců, vznik, význam a každodennost francouzského královského dvora. Ukazuje, jak se postupně vlivem veřejného mínění mění názor lidí na jeho funkci i na samotnou, dosud nedotknutelnou postavu panovníka, a jaké okolnosti vedly k francouzské revoluci. Součástí je i představení debat francouzských a světových historiků o absolutismu a o příčinách, které vedly k francouzské revoluci.Podmínky atestu: písemná práce na poslední "atestační" hodině formou zodpovězení 2 - 3 otázek z probírané látky,nebo referát na hodině, kombinovaní studenti mají možnost psát atestační písemnou práci přes aplikaci v MS TEAMS (vše si vysvětlíme při našem společném setkání na FHS 1.11.2025).ZAČÁTEK KURZU: 10.10.2025 (kombinovaní studenti se připojí přes MS TEAMS nebo si nahranou přednášku v MS TEAMS přehrají dle jejich časových možností)Odkaz na MS Teams (pouze pro kombinované studenty):https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A945JsOvafpusye2itwsWcCUhzx2bkBSZgMtu2Vb47Hw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ff782507-51a7-46c9-ae9b-8234217503b1&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

Kulturnědějinné souvislosti demografického chování

Kód předmětu: YBHC185 Garant: Horský,J.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: -
Rozvrh: bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
Z hlediska kulturních či historických věd nelze nalézt populaci, která by vykazovala jakousi „přirozenou“ (tj. kulturně neutrální) plodnost. Namístě je tedy klást otázky po způsobech, jimiž je demografické chování (demografické jevy: narození, sňatek, úmrtí v jejich vzájemné konfiguraci) kulturně ovlivněno, resp. modelováno. Na zřeteli je nutno mít jak otázky metodologické (kulturně-analytický zájem o lokální společenstva a lokální populace vyvažuje obvykle makroanalytickou perspektivu demografie), tak materiálové (jednotlivá témata). Kulturně-historický a etnologický zájem o demografické jevy lze pak použít i v mezioborové diskusi např. s evoluční antropologií. Nápadným rysem moderní (západní) společnosti je regulace plodnosti („velká transformace“ 19. stol. [Livi Bacci 2003; Andorka – Horská – Head-König 1998] a „druhá transformace“ od 60. let 20. stol.; Esping-Andersen – Billari 2015; Lesthaeghe 2010]). Samo toto omezení (manželské, partnerské) plodnosti je možné chápat (analyzovat) jak jako symptom, tak jako faktor (vývoje) moderní kultury. Naše rozbory vyjdou od kulturnědějinného výkladu uvedených transformací a od sledování jejich difuze z evropského ohniska jejich počátků.Milé kolegyně, milí kolegové, pokyny a studijní materiály k tomuto kurzu jsou a budou zpřístupňovány v Moodle.

Kulturní dějiny české železnice

Kód předmětu: YBHC183 Garant: Štemberk,J.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: -
Rozvrh: út 8:30 - 9:50, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Železnice představuje jednu z nejdůležitějších a nejzásadnějších inovací 19. století, stala se impulsem pro rozvoj industrializace a modernizaci společnosti. Nástup železniční dopravy vedl k proměnám vnímání času a vzdáleností. Jednotlivé přednášky se zaměří na vliv železnice na změny ve společnosti, každodennost z pohledu cestujících i zaměstnanců, život na železnici i s železnicí a v neposlední řadě i železnici v kultuře a umění.

Malířské a grafické techniky

Kód předmětu: YBHC210 Garant: Alt,J.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: -
Rozvrh: st 10:00 - 11:20, místnost YT113 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Kurz se soustředí na historické výtvarné techniky a měl by se věnovat jejich proměnám v širším historickém záběru. Nejde ani tak pouze o vlastní technologie, ale spíše o sledování modifikací malířských a grafických technik, reagujících na stávající úroveň obecného poznání a z něho vyplývajících potřeb konkrétních společenství, jak v rovině duchovní, tak technické, zčásti ale i technologické. Kurz by měl přispět ke schopnostem studentů kriticky hodnotit obrazový pramen jako jeden z důležitých zdrojů, který přispívá k jejich lepší orientaci v širších historických souvislostech. Studentům je takto nabízena možnost propojení svých poznatků v oblasti historie a historie umění s konkrétními ukázkami výtvarných technik a jejich zařazení do odpovídajícího historického kontextu.

Medieval Origins of Literature Written By and For Women

Kód předmětu: YBEC205 Garant: Petříková, K.
Semestr: zimní i letní Jazyk výuky: angličtina
Kredity: 4 Klíčová slova: literatura, středověk
Rozvrh: út 10:00 - 11:20, místnost YT241 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Cyklus přednášek se zabývá společenskými rolemi, zobrazením a vnímáním žen ve středověkých textech. Jednotlivá témata jsou uchopována za pomoci současných teoretických postupů a strategií jednak ve formě obecného přehledu, jednak prostřednictvím ukázek z konkrétních textů sepsaných pro ženy, o ženách nebo ženami samotnými. Přednášky vycházejí především z textů anglických, přičemž je zasazují do celkového kontextu literatury evropské.

Město jako obraz (antika)

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB022 Garant: Altová,B.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: architektura, město
Rozvrh: st 10:00 - 11:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Předmět zaměřený na studium architektury a urbanismu v kontextu evropského kulturního vývoje a historie. Je určený především studentům bakalářského studia, kteří se zajímají o témata: město - architektura - urbanismus - antika z hlediska využití vizuálních pramenů historického poznání. Je vhodný i pro přípravu na vybraná témata Úvodu do historie nebo Státní závěrečné zkoušky z historie. Doporučená (podle zvoleného tématu atestace):• BOUZEK, Jan - Ondřejová, Iva - Halada, Jan, Periklovo Řecko. Praha : MF, 1989. 272 s. ISBN 80-204-0029-X• BOUZEK, Jan - Etruskové - jiní než všechny ostatní národy. Praha : Karolinum, 2003. 216 s. Praha: (Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et historica. Monographia.) ISSN:0567-8307• DUFEK, Josef, Vesnice, či již město? Neolit a počátky urbanizace Evropy. Ústav pro archeologii, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze, dostupné na: http://www.antropoweb.cz/media/document/antropowebzin_2_2014n.pdf • BOUZEK, Jan - Římské a řecké modely mýtů počátků měst. In: Historická Olomouc. Sborník příspěvků ze sympózia Historická Olomouc XII., zaměřeného k problematice zakladatelských mýtů a mýtů "počátků" ve světle kritiky pramenů Muzeum umení Olomouc - sál Beseda 6.-7. října 1998 / Olomouc : Univerzita Palackého 12, (2001,) s. 65-70. 80-244-0323-4• VITRUVIUS Pollio, Marcus - Otoupalík, Alois - Bouzek, Jan Deset knih o architektuře. Vitruvius Pollio; [Z latinského originálu přeložil]: Otoupalík, Alois. [Předmluva, poznámky a bibliografie]: Bouzek, Jan. Praha : Baset, 2001. 438 s., il. (Antická knihovna. XLIII.R.) ISBN:80-86223-49-3Návaznost na knihy doporučené k EDK:• FLACELIÉRE,, Robert, Život v době Periklově, 358 s. Praha: Odeon 1981, ISBN 01-088-81• COULANGES, Fustel de: Antická obec. 392 s. Praha : Sofis Pastelka 1998 ISBN:80-902439-7-5• VERNANT, J.-P.: Řecký člověk a jeho svět. 296 s. Praha: Vyšehrad 2005. ISBN:80-7021-731-6• BARTONEK, Antonín , Zlatá Egeis. Praha :Kolumbus 1969. 358 s. ISBN neuvedeno

Moderní česko-německé vztahy pohledem historických věd I. (1848 - 1918)

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB034 Garant: Soukupová,B.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: 19. století, 20. století, menšina, česká národní identita
Rozvrh: út 10:00 - 11:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Cílem kurzu je analyzovat česko-německé soužití v Rakousku a v Rakousku-Uhersku s jeho dvěma krajními póly: konfliktem a spoluprací, krystalizaci komunikačních stylů, profilaci české a českoněmecké identity, vliv modernizace na česko-německý dialog a vznik kritického češství. Dále sleduje kurz vztah Čechů a českých Němců k Německé říši, k Rakousku-Uhersku, Francii, Rusku a k dalším klíčovým politickým mocnostem. Kurz je vybudován jako interdisciplinární (s jádrem v historii, etnologii, antropologii).

Novověká paleografie, aneb dešifrování starých textů a hra s prameny – seminář

Kód předmětu: YBHC184 Garant: Ondo Grečenková,M.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: -
Rozvrh: pá 10:00 - 11:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Seminář je určen především zájemcům o historii, kteří se chtějí naučit dešifrovat písmo našich předků a písemné/rukopisné prameny zvláště z období raného novověku. Povíme si něco o historii písma, ale hlavně se budeme cvičit ve čtení rukopisných pramenů a s tím i v pochopení a výkladu těchto písemných památek. Paleografické dovednosti nejen velice ulehčí další studium historie a taktéž přípravu bakalářské práce, ale pomohou s hlubším pochopením doby a mentality lidí, jejichž písemnostmi, jak úředními, tak osobními, se budeme probírat. Samozřejmostí bude také obeznámení se se způsobem bádání v archivech. Taktéž ve stručnosti nahlédneme i do tajů dalších pomocných věd historických, mezi něž patří například diplomatika, heraldika, numismatika, chronologie, sfragistika, kodikologie, epigrafika).Při práci budeme využívat ke sdílení pracovních textů (nikoliv k online přednáškám) MS TEAMS:https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AujPhGxo8EsjsialKC14p8N9TJCukg6XKgYNfsemhdyE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1deed21c-faa5-4006-8257-db1541f64876&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2ZAČÁTEK KURZU: 10.10.2025

Operace Barbarossa – útok na Sovětský svaz a vyhlazovací válka, 1941 až 1943

Kód předmětu: YBHC209 Garant: Vondráček,J.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: -
Rozvrh: čt 10:00 - 11:20, místnost YT242 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
V historiografii operace Barbarossa a války na východní frontě bývá pozornost tradičně zaměřena na vojenský konflikt mezi nacistickým Německem a Sovětským svazem. Tento seminář se však soustředí na méně zkoumaný aspekt: zapojení spojenců Wehrmachtu do systematických násilností a zločinů páchaných na místním obyvatelstvu, Židech a sovětských válečných zajatcích. Rumunské, maďarské, slovenské, italské a finské jednotky, stejně jako dobrovolnické formace z okupované Evropy, hrály klíčovou roli v protibolševické a antisemitské politice nacistického Německa. Seminář se zaměří na to, jak jednotlivé státy legitimizovaly svou účast na válce a jaké motivace vedly k jejich aktivní spoluúčasti na zločinech – včetně masakrů civilistů, spolupráce při holokaustu a nelidského zacházení se zajatci.

Orálně-historická metoda ve výzkumné teorii a praxi I.

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB057 Garant: Wohlmuth Markupová,J.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: metodologie
Rozvrh: po 14:30 - 15:50, místnost YT211 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Kurz si klade za cíl studenty seznámit s metodou orální historie jako specifickým výzkumným přístupem k historické látce. V rámci výuky bude představen vývoj orální historie ve světě i v České republice a načrtnuty její základní teoreticko-metodologické aspekty (problematika paměti, subjektivita narátorova vyprávění atp.). V druhé části kurzu probereme praktické využití této metody a postup při plánování orálně historického projektu. Kurz je tedy vhodný zejména pro studenty, kteří již zvažují téma své bakalářské práce a rádi by se profilovali právě v orální historii a soudobých dějinách.

Panovnický dvůr a dvorská kultura ve středověku

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB049 Garant: Suchý,M.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: středověk
Rozvrh: čt 13:00 - 14:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Soubor přednášek uvádí do problematiky středověkých dvorů a dvorské kultury širších evropských souvislostech. Důraz je kladen na interpretaci písemných (kroniky, listiny, účty, etc.) i hmotných pramenů (zejm. rezidenční architektura) v rámci jednotlivých širších témat (struktura dvora, rezidence, cestování, korunovace, etc.). Zvláštní pozornost je věnována Pražskému hradu a dvoru českých, popř. římských králů a císařů.

Posvátná místa

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB077 Garant: Nešpor,Z.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: -
Rozvrh: út 13:00 - 14:20, místnost YT232 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň) - liché týdny
Přednáška podává základní informace o vývoji, charakteru afunkcích náboženských objektů v evropské historii od středověkudo současnosti. Jak vznikaly a vyvíjely se, jak jsou postaveny,uspořádány a vybaveny, jak slouží a jsou používány křesťanskékostely, kaple a další sakrální objekty, židovské synagogy,církevní i občanské hřbitovy a krematoria.UPOZORNĚNÍ: Vzhledem k množícím se žádostem o zápis nad limit upozorňuji, že žádosti jsou ve standardní lhůtě k zápisu bezpředmětné. Vyčkejte, zda se neuvolní místo (pro absolvování kurzu vyžaduji četbu atd., mnozí zájemci si to včas rozmyslí). Pokud se tak nestane, napište mi hned po skončení zápisové lhůty - přijmu všechny zájemce, i kdyby bylo nutné přednášet v provizorních podmínkách (nedostatek židlí a stolů). Děkuji za pochopení, Z. R. Nešpor.

Prostor, paměť a krajina v česko-německých vztazích

Kód předmětu: YBHC206 Garant: Korbel,T.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: -
Rozvrh: bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
Kurz se bude zabývat problematikou symbolického i topografického vymezování prostoru a konstrukcí identity českého a německého etnika v českých zemích v 19. a 20. století. Nejprve budou osvětleny základní koncepty a pojmy, spjaté s paměťovými studiemi (místa paměti, kolektivní a kulturní paměť ad.), prostorem a nacionalismem (vlast, národnostní boj, sudetoněmectví, jazyková hranice ad.) a kulturní krajinou s akcentem na česko-německé nacionálního soupeření. Představeni budou také „aktéři“ tohoto soupeření, kteří se spolupodíleli na utváření kulturní paměti v souvislosti s vymezováním prostoru a ochranou přírody a krajiny – obranné, turistické, muzeální, starožitné, okrašlovací spolky atd. Další část přednášek se bude věnovat institucionalizaci národní/regionální paměti prostřednictvím paměťových médií s vazbami ke konkrétním prostorům a krajinám. Představen bude vznik a vývoj tzv. vlasteneckých/heimatmuzeí, vlastivěd/heimatbücherů a dalších pramenů, a vyložen jejich význam pro konstrukci obrazu identity Čechů a Němců v meziválečném i poválečném období Československa. Všechna témata budou ilustrována na příkladech z jednotlivých regionů české a německé historické paměti.

Seminář dějin výtvarného umění k moderním dějinám II.

Kód předmětu: YBHC208 Garant: Altová,B.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: výtvarné umění
Rozvrh: st 14:30 - 15:50, místnost YT220 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Seminář pro studentky a studenty bakalářského studia SHV zaměřený na práci s obrazovými prameny uměleckého charakteru z období moderních dějin (19.-20. stol.) v historické perspektivě nebo retrospektivě.Určený pro studentky a studenty zajímající se o výtvarné umění nebo připravující se na psaní bakalářské práce s využitím obrazových a hmotných pramenů z oblasti výtvarného umění a s pomocí uměnovědných nebo kulturně historických metod a přístupů.

Seminář kontrolované četby - Iggers: Dějepisectví ve 20. století

Kód předmětu: YBHC006 Garant: Nodl,M.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: -
Rozvrh: nepravidelná výuka viz SIS
Předmět je určen pouze pro kombinovanou formu studia. Kniha je velmi čtivým a zároveň odborně velmi přesným výkladem dějin světového dějepisectví 20. století, zaměřeným především na francouzské, německé a anglosaské dějepisectví. Autor ukazuje, jak bylo původní přesvědčení o objektivitě historicko-vědního poznání, které vzniklo v historismu 19. století, narušováno noetickými kritikami od 90. let 19. století, a zejména pak od 60. let 20. století. Pozornost věnuje zejména průniku kulturního a lingvistického konstruktivismu a relativismu do historické vědy.

Severská vikinská a středověká kultura I.: vikinská kultura (ca. 793 - 1066)

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB041 Garant: Suchý,M.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: středověk
Rozvrh: út 17:30 - 18:50, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Soubor přednášek podává základní přehled kulturních a politických dějin Skandinávie během tzv. vikingského období, zejména v oblasti Norska. Důraz je kladen na interdisciplinární interpretaci soudobých historických pramenů v rámci jednotlivých širších témat (migrace, osídlení, obchod a řemesla, náboženství). Přednášky probíhají v českém jazyce, primární a sekundární prameny jsou k dispozici v angličtině.

Soudobá evropská kultura a její politická dimense

Kód předmětu: YBHC169 Garant: Lohmann,N.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: -
Rozvrh: st 13:00 - 14:20, místnost YT220 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Kultura je oponentem, multiplikátorem i nástrojem jak demokratické, tak autoritativní nebo totalitní politiky. Je to dějepisné téma, spojené s formováním a obranou občanské společnosti. Současná Evropa (včetně Ruska) ukazuje mimořádnou aktuálnost této problematiky. Diskurzivní pole kultury se přitom od počátku 21. století velmi proměňuje, mj. v důsledku přesunu řady aktivit a diskusí na internet, resp. v situaci, kdy internet nejednou zůstává (až do vypnutí státem) poslední platformou svobodné reference a diskuse. Zároveň se ale právě internet (opět vedle řady tradičnějších forem kulturní či kulturně politické prezentace, a to včetně veřejných performací) stal polem různě artikulované nenávisti, resp. snah o umlčení nebo zastrašení v širokém smyslu slova „nekýžených“ kulturních konceptů, názorů, argumentů. Seminář předpokládá způsobilost studentů číst texty/sledovat videa nebo živé diskuse alespoň v jednom cizím jazyce. Jeho cílem je ukázat na konkrétních, co možná široce kontextualizovaných a v semináři diskutovaných kauzách význam, historické zázemí i komplikovanou situaci života evropské kultury naší doby.

Společnost a kulturní dědictví: moderní památková péče v českých zemích a střední Evropě

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB079 Garant: Korbel,T.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: -
Rozvrh: po 16:00 - 17:20, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Kurz se zaměří na vztah společnosti a kulturního dědictví v oblasti myšlenkového vývoje a základních vývojových proudů památkové péče v českých zemích v komparaci s ostatními státy střední Evropy (Německo, Rakousko, Polsko, Maďarsko) v 19. a 20. století. Pokusí se postihnout předstupně, kořeny a vznik institucionalizované památkové péče v českých zemích v evropském kontextu a představit myšlenky jejích hlavních osobností, stejně jako její vývoj po 2. světové válce až do současnosti. Každou etapu vývoje budeme sledovat ve třech rovinách - 1. z pohledu vývoje památkářské teorie, 2. z pohledu dějin památkové péče "shora" (legislativa, osobnosti), 3. z pohledu dějin památkové péče "zdola" (památkářské kauzy). Okrajově se kurz zaměří rovněž na současné trendy památkové péče v oblasti územně-právní ochrany a ochrany hmotného i nehmotného kulturního dědictví.

Středověká literatura v Čechách

Kód předmětu: YBEC202 Garant: Ebersonová,A.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: literatura, středověk
Rozvrh: bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
Cílem kurzu je představit studentům jednotlivé žánry středověké literatury v Čechách. Během semestru se studenti seznámí s významnými literárními díly a autory, přičemž kromě výkladu bude nedílnou součástí hodin také společná četba vybraných ukázek středověkých textů a jejich interpretace. V průběhu semestru budou studenti rovněž prezentovat referáty na vybraná témata. Předmět je určen pro všechny studenty se zájmem o literaturu a historii, předchozí znalost tématu není nutná.

Třetí říše 1933-45

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB071 Garant: Vondráček,J.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: 20. století
Rozvrh: čt 8:30 - 9:50, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Tato přednáška se zaměřuje na klíčové aspekty dějin nacistického Německa. Prozkoumáme budování nacistického státu od roku 1933 až do konce druhé světové války. Zaměříme se na teorie vysvětlující stabilitu nacistické nadvlády. Budeme analyzovat ideologické základy nacismu, včetně antisemitismu, rasismu a antislavismu a budem zkoumat, jak tyto myšlenky přispěly k nástupu nacismu k moci a následnému omezení politické plurality společnosti („Gleichschaltung“). Zaměříme se na strukturu nacistického panství a roli charismatického vůdce. Prozkoumáme koncept „Volksgemeinschaft“ jako sociální praxe a genderové role v nacistické společnosti. Dále se budeme zabývat nacistickým terorem, včetně činnosti Gestapa a systému koncentračních táborů. Budeme taky analyzovat německou válečnou expanzi, včetně války vyhlazovací („Vernichtungskrieg“) a holocaustu. Prozkoumáme jak nacistická politika ovlivňovala místní obyvatelstvo na východě a západě a jak souvisela s válečnou ekonomikou a nucenými pracemi. Nakonec se zamyslíme nad tím, co zůstalo po Třetí říši. Tato přednáška poskytne komplexní pohled na historii Třetí říše, její ideologie, praktiky a důsledky.Přednáška bude částečně vycházet z vědecké knihy "Třetí říše. Úvod do studia" (Süß/Süß) a dalších titulů. Pro lepší pochopení se doporučuje souběžně s přednáškou prostudovat jednotlivé kapitoly uvedené v sylabu.

Úvod do antických studií

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB050 Garant: Vítek,T.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: antika
Rozvrh: po 13:00 - 14:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Kurs mapuje hlavní charakteristické rysy a reálie antické řecké společnosti a jejích příslušníků v tzv. formativním období, tj. době mezi 8. až 4. stoletím př. n. l. Jedním z cílů kursu bude poukázat na změny, k nimž tehdy došlo v mnoha oblastech života politického, hospodářského, vojenského, náboženského i myšlenkového, a objasnit jejich pravděpodobné příčiny. Atest bude možné získat na základě úspěšně složeného písemného testu z povinné literatury.Obsah přednášek: 0. Úvod (počátky historie, periodizace, prameny, hlavní řečtí historici) 1. Rodová společnost (vládce a jeho domácnost, majetek rodu, lidé mimo rod)2. Obec (uspořádání obcí, aristokracie, ekonomické pozadí, kolonizace)3. Aristokracie vs demokracie (občan, politická zřízení, Athény, Sparta)4. Město a venkov (statkáři, drobní rolníci, nádeníci vs vlastníci, řemeslníci, lid)5. Vlastnictví a obchod (typy vlastnictví, obchod, peníze, nepeněžní zdroje, ideály)6. Zákony (struktura a témata, zákonodárci, autorství, zvykové právo, soud)7. Válka a válečníci (válka dříve a později, výcvik, vojáci, vedení a příčiny válek)8. Písemnictví (písmo, řečtina, žánry, orální vs zapsané, poezie, próza)9. Životní předěly (porod, svatba a pohřeb v rodové společnosti a obci)10. Mýthos a logos (prameny, původ, účely a témata, historičnost, mýthos a rituál)11. Náboženství (povaha, bohové a jejich typy, rituál a jeho hlavní druhy) 12. Filosofie (příčiny vzniku, sledované problémy, hlavní představitelé)Povinná literatura:Flaceliere, Robert, Život v době Periklově, Praha: Odeon 1984.

Vybraná témata dějin raného novověku I.

Kód předmětu: YBHC172 Garant: Pražáková Seligová,M.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: raný novověk
Rozvrh: po 13:00 - 15:40, místnost YT242 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň) - liché týdny
Kurs je rozvržen do dvou semestrů, přičemž zápis do LS bude podmíněna absolvováním první části kursu v ZS. Přednáškový cyklus zprostředkuje posluchačům základní orientaci ve vybraných tématech dějin 16. a 17. století s cílem lépe porozumět charakteru evropského raného novověku i pozdějšímu vývoji. Témata budou pojednána především z perspektivy obecných evropských dějin, avšak s přihlédnutím k českým dějinám, zvláště pokud měly sledované jevy v českém prostředí odlišný či specifický ráz. Kurs může posloužit jako pomoc při přípravě ke státní souborné zkoušce Evropské dějiny v kontextech.Témata:1) Nové pojetí světa a člověka (humanismus, renesanční přírodní filosofie, nová věda, rané osvícenství);2) Upevnění panovnické moci a prosazení absolutismu;3) Náboženský rozkol na Západě a konfesijní války (nástup reformace a její rozšíření v Evropě, katolická protireformace, náboženské války v německých zemích a ve Francii, Třicetiletá válka)4) Společenské a hospodářské struktury (stavovské uspořádání společnosti, postavení poddaných, přístup k půdě, politická a hospodářská role měst, pronikání kapitalistických vztahů do evropské ekonomiky)

Vybrané kapitoly z dějin evropského vysokého školství I.

Kód předmětu: YBHC207 Garant: Ďurčanský,M.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: -
Rozvrh: bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
Předmět by měl posluchače uvést do problematiky dějin univerzitní vzdělanosti a poskytnout jim základní představu o řadě výrazných jevů z této oblasti v evropském kontextu s důrazem na 19. a 20. století. Vedle nástinu obecného vývoje by tak měla být věnována podrobnější pozornost řadě speciálních témat, která studentům pomohou pochopit specifika dějin vysokého školství ve středovýchodní Evropě a zvláště v českých zemích. Předmět bude do jisté míry provázán s předmětem „Dějiny moderní vědy“ – v tomto případě bude kladen důraz především na vývoj univerzitní vědy (ovšem s přihlédnutím k dějinám vědeckých společností a institucí).Struktura jednotlivých přednášek bude zahrnovat tyto tematické okruhy: dějiny vzdělanosti jako obor a akademická kultura paměti – počátky univerzitní vzdělanosti a její institucionalizace: vznik pražské univerzity a její vývoj do husitství – renesance a baroko: katolické a nekatolické školství v raně novověké Evropě – předbělohorská pražská univerzita v konkurenci s jezuity – alternativní formy vyššího vzdělávání (šlechtické školy, řádová studia) – století vědecké revoluce: předmoderní akademie jako konkurence univerzity – pražská univerzita jako katolická škola nadregionálního významu – osvícenství a jeho představitelé z českých zemí – fenomén humboldtovských reforem vysokého školství – (Středo)evropan Jan Evangelista Purkyně – nacionalizace vysokých škol a vědeckých institucí I. – profesionalizace akademických povolání – studenti a jejich spolkový život – T. G. Masaryk jako vysokoškolský pedagog a osoba veřejná – proměny univerzit za Velké války – nacionalizace vysokých škol a vědeckých institucí II. – středoevropské školství mezi dvěma totalitami – fenomén univerzitních jubileí: Univerzita Karlova 1948 – mezi konkurencí a spoluprací: univerzita a akademie věd – studentské hnutí 60. let 20. století – před návratem k akademické autonomii a po němSoučástí výuky bude exkurze do některého z archivů vysokých škol (UK, ČVUT), případně procházka po pražských univerzitních areálech. Další doporučená literatura bude upřesněna během jednotlivých hodin.

Vybrané problémy českých dějin I.

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB030 Garant: Tuček,J.
Semestr: zimní i letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: středověk, česká národní identita
Rozvrh: čt 10:00 - 11:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Kurz je zaměřen na vybrané problémy českých středověkých a částečně raně novověkých sociálních, hospodářských i politických (se zvláštním zřetelem k mocenským systémům) dějin. Cílem kurzu je seznámit posluchače především s odborným pojmoslovím v návaznosti na probíraná témata a se specifiky studia historických jevů různého charakteru.

Vývoj veřejné správy v českých zemích po roce 1848

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB056 Garant: Štemberk,J.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: -
Rozvrh: út 10:00 - 11:20, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Volitelný předmět seznamuje posluchače s hlavními trendy vývoje české a později československé veřejné správy, s významnými institucemi a jejich fungováním, a též důležitými osobnostmi, v období od změn způsobených událostmi let 1848 a 1849 až do počátku 21. století. Pozornost bude věnována státní správě i samosprávě, v jejímž rámci bude sledována vedle územní i profesní samospráva. Výklad bude veden v souvislostech s významnými událostmi moderních politických a hospodářských dějin, které vývoj veřejné správy ovlivňovaly.

Vznik a prvá desetiletí rekreačních aktivit jako specifického projevu procesu modernizace české společnosti v 19. a 20. století

Kód předmětu: YBHC131 Garant: Matoušek,V.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: 19. století, 20. století
Rozvrh: čt 11:30 - 12:50, místnost YT221 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Předmětem kurzu bude teorie vysvětlující formování rekreačních aktivit obyvatel velkých průmyslových v přírodě (zejména turistiky, závodního sportu a zakládání vilových a chatových rekreačních kolonií) jako specifický projev komplexní modernizace společnosti v období industrializace, v 19. a v prvých desetiletích 20. století. Teorie vysvětluje, jak a proč se rekreační aktivity, do té doby provozované téměř výlučně aristokraty, postupně stávaly v průmyslových městech standardní součástí života příslušníků všech společenských vrstev. Teoretická část bude doplněna konkrétními příklady studia vilových a vilo chatových rekreačních kolonií 19. a 20. století v okolí Prahy.

Zlatá a železná léta šedesátá

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB075 Garant: Pešek,J.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: -
Rozvrh: po 16:00 - 17:20, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Šedesátá léta 20. století (tedy „dlouhé“ desetiletí od konce 50. let do první ropné krize roku 1973, která bývá hospodářskými a politickými historiky považována za důležitější mezník světového vývoje než generačně a kulturně závažný, revoluční a desilusionistický rok 1968) byla dobou civilizačního a kulturního zlomu ve vývoji euroatlantické společnosti. Pozornost bude v kurzu soustředěna na Evropu, daleko méně budou připomenuty také (v Evropě rezonující) děje mimo tento kontinent. Zlatá léta to byla s ohledem na osamostatnění a politické i tvůrčí „dospění“ mladé, zejména studentské generace napříč železnou oponou i přes Atlantik. „Šedesátky“ lze jako „zlatá léta“ ovšem chápat vzhledem ke skokovému rozvoji a např. studentské feminizaci vysokého školství, dale k nepředstavitelně strmému kvalitativnímu a výkonovému skoku vědy a techniky a samozřejmě je tak lze nazvat i s vědomím opravdu unikátního rozkvětu (mj. politicky protestní) umělecké tvorby v řadě oborů, jejího globálního sdílení a také její recepce nebývale širokým spektrem skupin a vrstev společnosti. „Sixties“ byla však i léta „železná“, tedy epocha poznamenaná zlověstnou karibskou atomovou krizí, brutálními válkami mocností s namnoze ne právě idylicky se dekolonizujícími národy Asie a Afriky, ale také doba, v celé řadě evropských států pohmožděná krvavým státním terorem vůči vlastnímu občanstvu. A byla to samozřejmě také dekáda provždy „označkovaná“ agresí sovětského Svazu proti socialisticky reformnímu Československu a následně poznamenaná „prozřením“ velké části západoevropské, ale také např. polské levicové inteligence. A konečně je nutné tematizovat i dlouhodobé „doznívání“ a druhý život „šedesátek“.

Zlatá a železná léta šedesátá (kombinovaná forma)

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB075K Garant: Pešek,J.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: -
Rozvrh: nepravidelná výuka viz SIS
Šedesátá léta 20. století (tedy „dlouhé“ desetiletí od konce 50. let do první ropné krize roku 1973, která bývá hospodářskými a politickými historiky považována za důležitější mezník světového vývoje než generačně a kulturně závažný, revoluční a desilusionistický rok 1968) byla dobou civilizačního a kulturního zlomu ve vývoji euroatlantické společnosti. Pozornost bude v kurzu soustředěna na Evropu, daleko méně budou připomenuty také (v Evropě rezonující) děje mimo tento kontinent. Zlatá léta to byla s ohledem na osamostatnění a politické i tvůrčí „dospění“ mladé, zejména studentské generace napříč železnou oponou i přes Atlantik. „Šedesátky“ lze jako „zlatá léta“ ovšem chápat vzhledem ke skokovému rozvoji a např. studentské feminizaci vysokého školství, dale k nepředstavitelně strmému kvalitativnímu a výkonovému skoku vědy a techniky a samozřejmě je tak lze nazvat i s vědomím opravdu unikátního rozkvětu (mj. politicky protestní) umělecké tvorby v řadě oborů, jejího globálního sdílení a také její recepce nebývale širokým spektrem skupin a vrstev společnosti. „Sixties“ byla však i léta „železná“, tedy epocha poznamenaná zlověstnou karibskou atomovou krizí, brutálními válkami mocností s namnoze ne právě idylicky se dekolonizujícími národy Asie a Afriky, ale také doba, v celé řadě evropských států pohmožděná krvavým státním terorem vůči vlastnímu občanstvu. A byla to samozřejmě také dekáda provždy „označkovaná“ agresí sovětského Svazu proti socialisticky reformnímu Československu a následně poznamenaná „prozřením“ velké části západoevropské, ale také např. polské levicové inteligence. A konečně je nutné tematizovat i dlouhodobé „doznívání“ a druhý život „šedesátek“.

Zlatá šedesátá mezi literaturou, filmem a divadlem

Kód předmětu: YBEC204 Garant: Kratochvílová,M.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 3 Klíčová slova: 20. století, literatura
Rozvrh: st 13:00 - 15:40, místnost YT032 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň) - sudé týdny
V období mezi koncem padesátých let 20. století a nástupem tzv. normalizace po roce 1968 došlo k „explozi“ umělecké kreativity. Objevila se řada mladých tvůrců, kteří v uvolněné společensko-politické atmosféře vytvořili díla se silným etickým a humánním nábojem. Došlo k přeměně tradičních uměleckých forem a žánrů a stírání hranic mezi vysokým a nízkým. Obecnou tendencí tvorby se stal zájem o existenciální otázky a problémy osobního života, mnohdy ztvárněné s humorným nadhledem.Kurz se zaměří na díla, která vznikla ve „zlatých šedesátých“ a představí generaci jejich tvůrců: prozaiků, básníků, filmařů „nové vlny“ a protagonistů divadelních scén. Součástí jednotlivých přednášek budou projekce filmových děl, záznamů divadelních představení či dokumentů.

Poslední změna: 19. květen 2004 16:46 
print
Napište nám
Kontakty

Studium humanitní vzdělanosti

Univerzita Karlova

Fakulta humanitních studií

Pátkova 2137/5

182 00 Praha 8


Mgr. Martin Vrabec, Ph.D.

garant studijního programu


Sekretariát programu SHV

tajemnická kancelář studijního programu


Podatelna

Všechny kontakty


Jak k nám