|
|
Kód předmětu:
YBHC142 |
Garant:
Baloun,P. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
út 11:30 - 12:50, místnost YT220 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Myslíte si, že archiv je neproniknutelná a nudná změť starých papírů? Tento kurz vás vezme na vzrušující výpravu do hloubi sociálních sítí minulých století, do labyrintu pergamenů, zaprášených foliantů a zažloutlých fotografií.Cílem předmětu je v teoretické a především praktické rovině zkoumat, jak se nám zprostředkovávají informace o/z minulosti - jejich dobovou funkci a okolnosti vzniku, podmínky a systémy jejich třídění, uchování a moderního zpracování. Pozornost bude věnována komplexním vztahů mezi „prameny“ a „historickou skutečností“. Na tomto základě poskytne předmět i studujícím bez předchozí proseminární průpravy orientaci v různých typech „pramenů“ a v nejširším spektru paměťových institucí (archivy, muzea, knihovny, galerie) a zejména schopnost v jejich fondech vyhledávat. V závislosti na epidemické situaci budou součástí kurzu i exkurze do vybraných typů archivů.Témata:1. Archiv – princip, pojem a instituce2. Prameny, stopy, indicie3. Pramenná kritika4. Paleografie5. Diplomatika6. Intertextualita7. Medialita, skripuralita, tištěné a psané slovo8. Materialita (text, obraz a předmět jako historiografický zdroj)9. Diskurz a analýza diskurzu pro historiky10. Reprezentace11. Historie a paměť - legislativa a justice12. Historické tisky a knihovny13. Audiovizuální prameny14. Digitální zdroje |
|
|
|
Kód předmětu:
YBHC196 |
Garant:
Baloun,P. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
út 10:00 - 11:20, místnost YT003 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Na konci 50. letech přišel slavný britský historik Eric Hobsbawm s tezí o tom, že bandité představovali formu sociálního hnutí, která byla charakteristická pro archaické a rurální společnosti. Hobsbawmova argumentace spolu s celkovým zájem skupiny britských marxistických historiků o ne-elitní, okrajové a lidové skupiny vnesla do uvažování o dějinách zločinnosti nový pohled. Nejpozději od 50. let 20. století se tak historie kriminality začala vymaňovat z područí právních dějin a stala se významným předmětem historického výzkumu i rozhodujících historiografických debat. Zájem historiků a historiček se však od 50. let výrazně posunul. Marxismem inspirované schéma ekonomického útlaku a odporu v podobě sociálního banditismu postupně vystřídal zájem o sociální, kulturní a historickou proměnlivost vymezování kriminálního jednání a s ním spojených forem trestání. Dějiny kriminality a kriminalizace obyvatel na okraji raně novověkých i moderních společností tvořily také jedno z ústředních témat nového způsobu nahlížení na dějiny – historické antropologie, resp. kulturních dějin. Bandity vystřídaly především "tuláci", "žebráci" a "prostitutky" a otázka do jaké míry jsou tyto dobové termíny jen produkty tehdejších policejních a soudních diskurzů a praktik. Cílem kurzu je seznámit studenty s vývojem zájmu historického bádání o zločinnost během druhé poloviny 20. století. V kurzu budeme číst a diskutovat díla britských marxistů, post-strukturalistický impuls v podobě knihy Dohlížet a trestat Michela Foucaulta i rozmanité případové studie z široké palety sociálních a kulturních dějin kriminality. Na vybraném tématu bude ilustrován vývoj světové historiografie druhé poloviny 20. století. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBEC216 |
Garant:
Putna,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
literatura
|
Rozvrh:
st 18:30 - 19:50
|
Seminář je trochu jiný, než bývá obvyklé v dnešní akademické mašinérii - posedlé metodologií, jež zhusta nahrazuje chybějícího ducha, a formálními kritérii, jež zhusta nahrazují chybějící étos. Koná se o středečních večerech od půl sedmé v soukromé prostoře na Cibulkách, u mé knihovny, aby byly další nápomocné či inspirativní texty k ruce. Čteme důležité knihy, a to opravdu pomalu. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBHB062 |
Garant:
Nešpor,Z. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
náboženství
|
Rozvrh:
po 10:00 - 11:20, místnost YT003 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Přednáška rozdělená do dvou semestrů podává základní informace o vývoji české religiozity v evropském kontextu v období raného novověku, zejména v 17. - 18. století, v souvislosti s procesy konfesionalizace a rekatolizace, později s nástupem osvícenství a josefinských náboženských reforem. Důraz je kladen nejen na církevní zbožnost, její vývoj a vztahy se státem a dalšími kolektivními reprezentacemi, ale rovněž na zbožnost lidovou a pololidovou a možnosti jejich studia. |
|
České hrady, zámky a tvrze v proměnách staletí
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB073 |
Garant:
Musílek,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
čt 14:30 - 15:50, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Sídla aristokracie patří k významným památkám naší minulosti, které jsou tradičně v popředí zájmu nejširší veřejnosti. Hrady, zámky a tvrze plnily v minulosti řadu zásadních rolí. Byly mocensko-správními a kulturními centry přilehlých panství, reprezentovaly společenské postavení svého majitele, zajišťovaly ubytování pro rodinu majitele, služebnictvo, úředníky a členy hradní posádky, odehrával se v nich čilý dvorský a společenský život. Často se zapomíná na to, že již od vrcholného středověku také tvořily přirozená hospodářská centra panství, jejich součástí byly hospodářská stavení, řemeslné dílny nebo rozlehlá předhradí či latrány, v nichž probíhal čilý obchodní a ekonomický ruch. Interiéry byly často vybaveny luxusním nábytkem a později také uměleckými díly, které namnoze obdivujeme v hradních a zámeckých mobiliářích dodnes. Přednáška se zaměří na všechny aspekty vývoje panských sídel od raného středověku až do 20. století, včetně převodu řady významných hradů a zámků do vlastnictví Československého státu po roce 1945. |
|
|
Dějiny kosmologie - kombinovaná forma
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB019K |
Garant:
Pražáková Seligová,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
raný novověk
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Kurz přibližuje vývoj názorů na podobu a uspořádání vesmíru od nejstarších dob až do radikální proměny kosmologického myšlení v 16. a 17. století s důrazem právě na dobu zrodu moderní vědy, tzv. kopernikánskou revoluci. Vedle výkladu vychází především z individuální četby renesančních kosmologických a astronomických textů (Koperník, Bruno, Galilei). |
|
Dějiny kosmologie II.
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB061 |
Garant:
Pražáková Seligová,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
po 13:00 - 15:50, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň) - sudé týdny
|
Kurz je koncipován jako dvousemestrální (přihlásit se v následujícím semestru na druhou část kursu není povinností; zápis do druhé části kursu v LS však bude podmíněn absolvováním první části kursu v ZS), jeho cílem je přiblížit vývoj názorů na podobu a uspořádání vesmíru od nejstarších dob až do radikální proměny kosmologického myšlení v 16. a 17. století (tzv. kopernikánská revoluce), kdy se zrodila moderní věda. V letním semestru budou posluchači seznámeni s vývojem kosmologických představ a astronomie ve středověku a v raném novověku. |
|
Dějiny rodiny v evropské společnosti II.
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB018 |
Garant:
Pražáková Seligová,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
raný novověk, rodina
|
Rozvrh:
po 13:00 - 15:50, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň) - liché týdny
|
Kurs rozvíjí a prohlubuje poznatky, získané v rámci kursu Dějiny rodiny I. Zaměřuje se zejména na otázku dostupnosti sňatku jako zásadního předpokladu populačního růstu v tradiční společnosti a snaží se postihnout všechny faktory, které dostupnost sňatku podstatně ovlivňovaly (protoindustrializace, míra ilegitimity, šance ovdovělých osob na další sňatek, administrativní překážky sňatku). Ze zorného pole historicko-antropologického představuje téma rodinných a životních cyklů v tradiční venkovské společnosti a charakterizuje jednotlivé fáze životního cyklu. Na závěr kurs pojednává o procesu přechodu od tradiční rodiny k moderní rodině současné a o proměně reprodukčního procesu v průběhu 19. století. |
|
|
Eduard Štorch, pedagog, spisovatel, archeolog, utopista
|
|
Kód předmětu:
YBHC149 |
Garant:
Matoušek,V. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
čt 11:30 - 12:50, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz bude seznamovat studenty se dvěma rovinami života a díla českého pedagoga, spisovatele, archeologa a sociálního utopisty Eduarda Štorcha (1878 – 1956). V prvé rovině bude sledovat život a dílo této osobnosti v souvislostech rozvinuté moderní doby v 1. polovině 20. století. Ve druhé rovině budeme kriticky hodnotit Štorchovy aktivity v oboru archeologie a populárně naučné literatury. |
|
Evropská literární kultura IV.
|
|
Kód předmětu:
YBEC122 |
Garant:
Putna,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
literatura
|
Rozvrh:
čt 11:30 - 12:50, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Jak mluvit o literatuře 20. století, kdy se směrem k přítomnosti znejasňují obrysy kánonu, kdy jsme zahlcováni tolika "nepřebranými" jmény a směry? Přednášející, který není arogantní polovzdělanec a/nebo akademický bafuňář, ví, že musí VOLIT - že jeho výběr bude jeho výběrem osobním. Nebude to tedy žádná "přehledovka", nýbrž vybrané kapitoly o jménech a směrech, kterým jsem opravdu nějak hlouběji badatelsky věnoval. |
|
Fenomén motorismu
|
|
Kód předmětu:
YBHC161 |
Garant:
Štemberk,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
po 14:30 - 15:50, místnost YT221 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Výuka se zaměří na vývoj motorismu v českých zemích ve středoevropském kontextu od konce 19. století do 80. let 20. století. Motorismus bude zkoumán jako mnohovrstevný fenomén v kontextu modernizace a jednotlivé přednášky se zaměří na vybrané otázky vlivu motorismu na společnost, zejména na proměny společenského přijímání motorismu, automobilovou dopravu, mototuristiku, automotokluby, provoz na silnicích i kulturní kontexty. Posluchači budou dále seznámeni s domácí i zahraniční odbornou literaturou k tématu. |
|
Historická antropologie I.
|
|
Kód předmětu:
YBHC143 |
Garant:
Storchová,L. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Předmět směřuje k vymezení základních koncepcí a metod historické antropologie. Seznámí studenty se základními směry a školami v historicko-antropologickém bádání, jejich metodologickými a metodickými postupy a pojmy.Témata: 1. Historická antropologie – teoretické a konceptuální předpoklady oboru2. Historie a kulturní antropologie: interdisciplinarita a vzájemný vliv3. Historická antropologie – vývoj oboru I. (70. léta až 2000)4. Historická antropologie – vývoj oboru II. (po roce 2000)5. Historie mezi kulturou a biologií 6. Historická antropologie a analýza symbolického jednání7. Historická antropologie středověku a raného novověku8. Historická antropologie moderní doby9. Historičtí aktéři: koncept aktérské svéhlavosti a sociálního pole10. Historická antropologie a dějiny žen11. Historická antropologie a dějiny genderu12. Historická antropologie a historický narativismus13. Historická antropologie a literární věda: Nový historismus |
|
Historie, dějiny, minulost? První pomoc při orientaci v historii coby akademické disciplíně
|
|
Kód předmětu:
YBHC204 |
Garant:
Himl,P. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
2
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
čt 14:30 - 15:50, místnost YT232 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň) - sudé týdny
|
Je historie jednou daná, pouze se mění znaménka? Jak se k takové historii dostat? Proč se historie píše stále znovu? Opravdu platí, že kdo se nepoučí z historie, je nucen ji opakovat? Je historie jako akademická disciplína totéž, co dějiny nebo minulost? A jaký vztah má historie k dějepisu, vyučovanému na základních a středních školách?Cílem semináře je poskytnout orientaci při prvním kontaktu s akademickou historií, resp. historiografií, a oborově specifický kontext k přednáškám Úvodu do historie. Kurz bude mít seminární, resp. diskuzní charakter. Bude se konat jednou za 14 dní. Podmínkou atestace kurzu je kolokvium – ústní rozprava a reflexe k tématům, probíraným v kurzu. |
|
Interpretace a teorie v moderní archeologii: Výzvy a metody ve výzkumu pravěku, středověku, raného novověku a období industrializace
|
|
Kód předmětu:
YBHC199 |
Garant:
Matoušek,V. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
čt 14:30 - 15:50, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Tento kurz nabízí teoretický a kritický přístup k metodám a interpretacím v archeologii. Studenti budou vedeni k tomu, aby přemýšleli o interpretaci archeologických nálezů a historiografických výzvách při zkoumání období, kde hraje zásadní roli interakce archeologie a historie. Kurz se zaměří na vybrané případy zejména z českých zemí, které slouží jako podklad pro diskusi o limitech a možnostech archeologického poznání, kulturní paměti, metodologii a dopadu historického kontextu na dnešní interpretace. Kurz přináší studentům možnost hlubší teoretické reflexe, což může být klíčové pro pochopení interdisciplinární povahy archeologie a interpretace historických zdrojů. Spojení metodologie a kritické analýzy by mělo podporovat kritické myšlení studentů. |
|
K dějinám vědy II.
|
|
Kód předmětu:
YBHC203 |
Garant:
Ďurčanský,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Předmět posluchače uvede do problematiky historiografie vědy a poskytne základní přehled vývoje vědeckých oborů a institucí v českých zemích v evropském a světovém kontextu s důrazem na 19. a 20. století. Budou zohledněny následující tematické okruhy: východiska evropské vědy – věda v baroku a osvícenství – vznik akademií a vědeckých společností – rozvoj a vnitřní rozdělení vědeckých oborů – nacionalizace vědeckých institucí – profesionalizace akademických povolání – proměny evropské vědy za světových válek – evropská věda a totalitní režimy 20. století – vnitřní proměny akademií věd: od vědeckých společností k moderním vědeckým institucím – podoby a úskalí historiografie vědy – prameny k dějinám vědy. Součástí předmětu budou dvě exkurze do archivů vědeckých institucí, případně muzea spojeného s dějinami vědy a techniky. |
|
Kulturní a sociální dějiny pracovního prostředí
|
|
Kód předmětu:
YBHC159 |
Garant:
Šalanda,B. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
čt 10:00 - 11:20, místnost YT211 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Cílem kurzu je seznámit posluchače s širší problematikou pracovního prostředí. Teorie pracovního prostředí, techniky a technologií byla vždy rozkročena mezi různými vědami; svým způsobem na tomto poli funguje jistá „nomadičnost“. Obecně řečeno, člověk je během svého vývoje vystaven tlaku prostředí nejen přírodního, nýbrž i „umělého“, v našem případě pracovního, popřípadě „sídelního“ (tzv. bytová otázka). Součástí přednášek budou i moderní dějiny techniky. Atestace bude založena na aktivitě studentek a studentů, na jejich vstupu do rozprav, v neposlední řadě na seminární práci. |
|
Magie, čarodějnictví a kouzelnictví v evropské středověké a novověké kultuře II. (kombinovaná forma)
|
|
Kód předmětu:
YBSC214K |
Garant:
Jirsová,K. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
raný novověk, středověk
|
Rozvrh:
čt 17:30 - 18:50, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz se soustředí na pojetí magie, čarodějnictví, kouzelnictví a spřízněných fenoménů v evropské středověké a (převážně raně) novověké kultuře, navazuje na úvodní kurz představující vývoj evropské magie od konce antiky po raný novověk. Pokračování je určeno zájemcům o hlubší poznání studovaných jevů. Zaměříme se detailněji na vybrané jevy, kterými jsme se již zabývali v prvním semestru, ale představena budou i nová témata. Půjde např. o démony, ďábla a démonologii, posedlost a exorcismus, pojetí magie ve středověkých textech (Mnichovský rukopis, Canon episcopi, Picatrix, aj.), magii a čarodějnictví v českých zemích ve středověku a raném novověku, magii v české lidové kultuře 19. století, spiritismus a okultismus, roli magie v některých psychologických směrech, vztah mezi magií a šamanismem, aj. Hlubší pohled na jednotlivá témata přispěje k poznání povahy magie, čarodějnictví a kouzelnictví v evropské kultuře |
|
Malířství v proměnách evropské společnosti na počátku 20. století
|
|
Kód předmětu:
YBHC146 |
Garant:
Alt,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
výtvarné umění
|
Rozvrh:
st 10:00 - 11:20, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz je zaměřen na výrazné proměny v percepci předmětné skutečnosti v oblasti výtvarného umění, především v malířství, ale i v oblasti fotografie, sochařství a architektury, v souvislosti s proměnami evropské společnosti na přelomu 19. a 20. století. Nejprve půjde o orientační exkurz do posledního desetiletí 19. století a následně pak o zmapování prvních tří dekád století dvacátého. Základní rovinou bude zkoumání výstavby obrazového prostoru, proměn témat a specifikace práce se světlem a barvou. Důraz bude kladen na kubismus, avantgardu, expresionismus a abstrakci. |
|
|
|
|
Metody archeologického studia
|
|
Kód předmětu:
YBHC137 |
Garant:
Matoušek,V. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
metodologie
|
Rozvrh:
čt 10:00 - 11:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz seznamuje studenty se základními principy a metodami archeologického studia tak, jak se vyvíjely od raného novověku do současnosti. Představuje vývoj oboru od prvotní etapy doplňkové disciplíny dějepisectví až po současné multidisciplinární pojetí, které je založeno především na propojení společenských a přírodních věd. Pozornost je věnována především vývoji oboru v českých zemích, který je ovšem v nezbytné míře zařazen do souvislostí mezinárodního vývoje. |
|
Militantní demokracie v meziválečném období 1918-1938
|
|
Kód předmětu:
YBHC198 |
Garant:
Vondráček,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
st 8:30 - 9:50, místnost YT120 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Historiografie zabývající se demokratickými systémy meziválečného období se dosud především zaměřovala na příčiny, které vedly k selhání demokratických institucí a jejich neschopnosti čelit hrozbám a nárustu radikálních ideologií jako byl nacismus, fašismus či komunismus. Přestože tyto demokratické režimy nakonec zanikly, za své existence vyvinuly řadu prostředků a institucí na obranu demokracie a jejích představitelů. Tento seminář se zaměří na otázku, jaké konkrétní kroky k ochraně demokracie byly podniknuty v meziválečném období ve Výmarské republice, Rakousku a Československu. Budeme vycházet z konceptu „militantní demokracie“, který vyvinul Karl Loewenstein v roku 1937. Pro každé setkání bude vybrán text, který přistupuje k určitému tématu pomocí konkrétní historické metody. Sepsáním krátkého excerptu ke každé hodině bude vytvořen základ pro diskusi a zároveň bude tímto způsobem procvičováno i akademické psaní. Cílem semináře je na jedné straně umožnit nahlédnout do různých aspektů dějin demokracie a na druhé straně se seznámit s rozličnými metodologickými přístupy. Kromě toho studenti získají i dovednosti akademického čtení, stejně jako schopnost přehledného a strukturovaného prezentování získaných vědomostí prostřednictvím excerpce a prezentace. |
|
Moderní česko-německé vztahy pohledem historických věd II. (1918 - 1939)
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB035 |
Garant:
Soukupová,B. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
20. století, menšina, česká národní identita
|
Rozvrh:
út 10:00 - 11:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Cílem kurzu je analyzovat východiska české většiny a českoněmecké menšiny v Československé republice, kde se Češi ocitli v postavení státotvorného národa a čeští Němci v pozici menšiny. Kurz podává výklad kontrastu kulturní a národněpolitické identity Čechů a českých Němců, krystalizace českoněmeckých postojů k novému státnímu útvaru. Tyto fenomény sleduje na pozadí měnícího se vztahu Československé republiky k „novému“ Rakousku a k Německé říši na bázi vysoké politiky i „zdola“ (pohledem elit i řadových příslušníků). Dále kurz analyzuje identitu češství a evropanství a jejich vzájemnou provázanost. V závěru se věnuje objektivním podmínkám i subjektivnímu myšlení a jednání (změnám identit) v tzv. druhé republice. Kurz je vybudován jako interdisciplinární (s jádrem v historii, etnologii, antropologii). |
|
Multietnická a multikulturní společnost Československé republiky (1918 - 1939)
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB037 |
Garant:
Soukupová,B. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
20. století, menšina, česká národní identita
|
Rozvrh:
út 8:30 - 9:50, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Cílem kurzu je podat kritickou analýzu mezietnických a mezikulturních vztahů v první a v tzv. druhé republice, kde došlo k prudké změně společensko-politického klimatu. Prvořadá pozornost je zaměřena na menšinu německou, židovskou, polskou, romskou (v tehdejší terminologii cikánskou), chorvatskou a na menšiny jihoslovanské. V závěru kurzu je analyzován rozpad soužití v období tzv. druhé republiky a na prahu protektorátu Čechy a Morava. Kurz je vybudován jako interdisciplinární (s jádrem v historii, etnologii, antropologii). |
|
My a oni: Evropa a "evropanství" v raném novověku
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB010 |
Garant:
Ondo Grečenková,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
raný novověk
|
Rozvrh:
st 13:00 - 14:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Přednáška je určena všem zájemcům o evropské kulturní dějiny převážně 18. století. Věnuje se rozdílům a shodám ve vývoji jednotlivých států a společností Evropy, zaměřuje se na otázku komunikace mezi lidmi a státy, studuje pohled na druhého a proces modernizace společnosti v raném novověku. Pozornost je věnována zvláště vzdělanosti a vzdělávání lidí této doby v jednotlivých zemích, vztahům mezi církví a společností, stejně jako mezi státem a společností. Představuje dobové snahy o určité "intelektuální sjednocení" Evropy formou nadstátní instituce "Republiky učených" i "Republiky vědců" a pojetí kosmopolitismu a individualismu v osvícenské době. Kurz se snaží posluchačům přinést nový pohled na tyto aspekty evropských dějin i formou analyzování nové zahraniční literatury k dané problematice a společným rozborem vybraného pramenného materiálu.Podmínky atestu: písemná kontrola znalostí formou zodpovězení 2 - 3 otázek z probírané látky,nebo referát na hodině. |
|
My a oni: Evropa a „evropanství“ v raném novověku – seminář
|
|
Kód předmětu:
YBHC179 |
Garant:
Ondo Grečenková,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
raný novověk
|
Rozvrh:
st 16:00 - 17:20, místnost YT220 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Předmět je koncipován jako seminář/cvičení k přednášce My a Oni: Evropa a "evropanství" v raném novověku. Zaměříme se v něm na práci s texty, jak s odbornou literaturou, tak edicemi pramenů či prameny "v původní podobě" - reprodukcemi tištěných či rukopisných pramenů. Předmětem zájmu v tomto semestru budou především dobové cestopisy. Seminář by měl sestávat z pracovních setkání, v nichž hlavní slovo bude dáno studentům. Atest bude plněn průběžnou aktivitou na semináři a referáty zaměřenými na práci s dobovými prameny. Více si o něm povíme na úvodním setkání. |
|
Nesoučasná současnost aneb Jak jsou tu jednotlivé časové vrstvy minulosti s námi
|
|
Kód předmětu:
YBHC178 |
Garant:
Horský,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
metodologie
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Žijeme v sociokulturním poli, které samozřejmě mnohdy vnímáme jako „přítomné“, toto pole však vzniklo dějinně, kulturní sedimentací. Kurz ukazuje, v návaznosti na Koselleckovu teorii současné nesoučasnosti a v návaznosti na Assmannovo pojetí paměti, jak lze číst historické vrstvy (a) ve vzorcích chování, (b) v souborech artefaktů, (c) v kulturních institucích, (d) ve formách myšlení, se kterými se „zde“ a „nyní“ každodenně setkáváme. Do (částečně chaotické) nynější rozmanitosti souborů těchto artefaktů a behaviorálních a myšlenkových forem můžeme vnášet určité sjednocení tím, že je interpretujeme tak, jak se dějinně ustanovovaly. Tato interpretace může být jak (a) každodenní, implicitní aktérská, tak (b) soustavná, explicitní badatelská. Naše „zde“ a „nyní“ v jednotlivých sférách sociokulturního pole tak může být buď ambivalencí různých časových vrstev, nebo jejich souladem. Kurz by chtěl ukázat, jak tyto vrstvy „číst“ a popřípadě i propojovat. |
|
|
|
Proměna populace a populačního chování v Evropě v "dlouhém" 19. století
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB053 |
Garant:
Pražáková Seligová,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
19. století
|
Rozvrh:
čt 13:00 - 14:20, místnost YT211 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurs se zaměří na problematiku demografického přechodu v Evropě (tj. postupné proměny tzv. starého demografického režimu v režim nový, moderní) od sklonku 18. století do předvečera První světové války. Jedná se o proces, který se výrazně podmiňoval s dalšími modernizačními procesy té doby (industrializace, urbanizace, sekularizace) a který spočíval v poklesu úmrtnosti, prodlužování délky lidského života a posléze masovém rozšíření vědomého omezování manželské plodnosti, díky čemuž se začala nápadně proměňovat věková struktura obyvatelstva v Evropě. Výklad o předpokladech, průběhu a výsledcích tohoto procesu zasadí změnu populačního chování do širších (hospodářských, sociálních a kulturních) souvislostí evropského vývoje. |
|
|
Přístupy k středověké literatuře: Sága o jómských vikinzích
|
|
Kód předmětu:
YBEC215 |
Garant:
Novotná,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Kurz si klade za cíl ukázat na příkladu Ságy o jómských vikinzích možnosti výkladu středověkých narativních textů z hlediska různých medievistických disciplin: archeologie, historie a literární vědy (především naratologie a pragmatická lingvistika)a představena bude i onomastika a antropologie. Od studentů kurz bude vyžadovat četbu ságy v překladu. K udělení atestu je třeba 70ti procentní docházka, aktivní účast na hodinách a jeden referát během semestru ze sekundární literatury. |
|
|
Seminář kontrolované četby - Kořalka: Česi v habsburské říši a v Evropě
|
|
Kód předmětu:
YBHC201 |
Garant:
Tuček,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Kniha Jiřího Kořalky, mezinárodně uznávaného odborníka v oblasti středoevropských dějin 19. a počátku 20. století, osvětluje v širokém (politickém, sociálním, hospodářském, mezinárodním atd.) kontextu proces ustavování moderního českého národa a národnostní otázky v českých zemích. |
|
|
Situovaný motorismus v lidovém narativu
|
|
Kód předmětu:
YBHC160 |
Garant:
Šalanda,B. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
čt 11:30 - 12:50, místnost YT211 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Cílem přednášek je seznámit studenty s idejemi, představami a názory na motorismus nejen ve venkovském prostředí, které vytvářelo pro tuto oblast praktické lidské činnosti specifické podmínky. Obecně budou analyzovány možnosti a limity uživatelů v dané oblasti. Jedná se o jistý druh „lidového autosalonu“. Do tohoto „narativu“ náleží rovněž získávání poznatků, faktů a zkušeností terénním výzkumem. Atestace bude založena na aktivitě studentek a studentů, na jejich vstupu do rozprav, v neposlední řadě na seminární práci. |
|
Smrt a pohřební kultura II.
|
|
Kód předmětu:
YBHC202 |
Garant:
Nešporová,O. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Přednáška tematizuje přistupování ke smrti, umírání a pohřbívání v evropské kultuře s důrazem na vývoj v 19. a 20.století. Výklad je strukturován po dílčích tématech probíraných v jejich historické dimenzi, součástí je i širší kulturní rámcování a přesahy do blízkých kulturních okruhů. |
|
Songs of Love and Chivalry: Arthurian romances of the Middle Ages
|
|
Kód předmětu:
YBEC211 |
Garant:
Doyle,C. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
angličtina
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Although Arthur was a legendary Romano British king or warlord, supposed to have repelled the earliest Anglo-Saxon invasions of Britain who was first mentioned in Geoffrey of Monmouth’s Latin Historia regum brittaniae (History of the Kings of Britain), Arthur’s court was the prime locus of literary chivalry not just in medieval English literature, but more generally throughout Western Europe. Arthurian romances exist in French, English, Welsh, German, Icelandic and Czech. This course will primarily consider verse romances in Middle English, but with comparative analysis of traditions in other languages with the intention of demonstrating that the so called Matter of Britain, was in fact a common creative property of the entire Latinate Western European region. |
|
Soudobé dějiny: témata, problémy a koncepty (1945–současnost)
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB059 |
Garant:
Wohlmuth Markupová,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
20. století
|
Rozvrh:
čt 11:30 - 12:50, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz si klade za cíl studující seznámit se základní problematikou studia soudobých dějin v evropském kontextu. Hlavní pozornost přitom nebude přikládána tradičním politickým či událostním dějinám, ale především představení jednotlivých témat, problémů a konceptů, které procházejí soudobými dějinami napříč dekádami a zeměmi zejména v evropském kontextu. Zvláštní místo bude v nadnárodním měřítku věnováno například studené válce jakožto historicko-sociálnímu vývojovému procesu, soupeření supervelmocí a kontextualizaci rozpadu východního bloku. V československém kontextu bude pozornost věnována kupříkladu roku 1968 s přesahem do zahraničí, sociokulturnímu rozměru tzv. normalizace či disentu, nezávislým iniciativám, nezávislé hudební československé kultuře jakož i diskuzím o českém post-socialismu a transformaci po roce 1989. |
|
Staroseverské představy o duši a těle II.
|
|
Kód předmětu:
YBHC200 |
Garant:
Novotná,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
literatura
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
V letním semestru tohoto dvousemestrálního kurzu se zaměříme na jednotlivé příklady ze staroseverské literatury,kde je tematizováno tělo nebo kde z kontextu o pojetí těla a duše můžeme něco vysoudit. Bude vyžadovat aktivní přípravu a zapojení účastníků, budeme o ukázkách diskutovat. Přihlásit se mohou absolventi ZS nebo ti, kdo mají za sebou Svět staroseverské literatury. |
|
Středověk v nás
|
|
Kód předmětu:
YBHC180 |
Garant:
Nodl,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
středověk
|
Rozvrh:
čt 13:00 - 14:20, místnost YT221 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Přednáška je věnována problematice modernosti středověkého světa. Na příkladech středověkého a současného vnímání času, prostoru, prožívání dětství a stáří, svobody, rozvoje státu, proměn eschatologie, vztahu k penězům, k uzavírání manželství, k migracím na větší vzdálenosti i uvnitř města a mnoha dalších aspektech bude ukázáno, jak mnoho mají lidé současnosti společného s lidmi středověku, jak se v mnoha ohledech jen zdánlivě změnily každodenní mody lidského chování a myšlení. |
|
|
|
Totalitní režimy ve věku extrémů 1917-1991
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB074 |
Garant:
Vondráček,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
st 16:00 - 17:20, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Tento cyklus přednášek se zaměří na vývoj a charakteristiky totalitních režimů 20. století, a to především v rámci komunistického Sovětského svazu, nacistického Německa a fašistické Itálie. Prozkoumáme ideologie, které tyto režimy formovaly a mechanismy jejich moci jako propaganda, kult osobnosti, tajná policie a politický teror. Budeme zkoumat, jak tyto ideologie ovlivnily společnost, ekonomiku a každodenní život. Zaměříme se také na formy teroru včetně genocid, čistek, kolektivizace nebo válečné mobilizace. |
|
|
Vybrané kapitoly z moderních hospodářských dějin
|
|
Kód předmětu:
YBHC177 |
Garant:
Štemberk,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
po 16:00 - 17:20, místnost YT221 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Účelem volitelného předmětu je rozšířit znalosti z českých hospodářských dějin 19. a 20. století. K hospodářským dějinám bude přistupováno jako k integrální součást kulturních dějin. Výuka se zaměří na představení hlavních etap vývoje českého hospodářství. Hospodářský vývoj bude sledován v kontextu rozvoje a modernizace české společnosti. Stranou pozornosti nezůstanou ani významné osobnosti podnikání v různých sektorech ekonomiky a národohospodářské teorie. V rámci vybraných kapitol se budou přednášky věnovat procesu industrializace, rozvoji dopravy, vytváření finančního sektoru, podnikání, hospodářskému cyklu, řízenému hospodářství, socializaci hospodářství, hospodářským reformám, apod. Kurs není koncipován chronologicky, nýbrž věcně, tematicky. |
|
|
|
Zlatá šedesátá mezi literaturou, filmem a divadlem II.
|
|
Kód předmětu:
YBEC213 |
Garant:
Kratochvílová,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
20. století, literatura
|
Rozvrh:
st 13:00 - 15:50, místnost YT232 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň) - sudé týdny
|
V období mezi koncem padesátých let 20. století a nástupem tzv. normalizace po roce 1968 došlo k „explozi“ umělecké kreativity. Objevila se řada mladých tvůrců, kteří v uvolněné společensko-politické atmosféře vytvořili díla se silným etickým a humánním nábojem. Došlo k přeměně tradičních uměleckých forem a žánrů a stírání hranic mezi vysokým a nízkým. Obecnou tendencí tvorby se stal zájem o existenciální otázky a problémy osobního života, mnohdy ztvárněné s humorným nadhledem.Kurz se zaměří na díla, která vznikla ve „zlatých šedesátých“ a představí generaci jejich tvůrců: prozaiků, básníků, filmařů „nové vlny“ a protagonistů divadelních scén. Součástí jednotlivých přednášek budou projekce filmových děl, záznamů divadelních představení či dokumentů. |
|
Zrození byrokrata: Vzdělání, moc a sociabilita osvícenských úředníků
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB012 |
Garant:
Ondo Grečenková,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
raný novověk
|
Rozvrh:
čt 13:00 - 14:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz je zaměřen na problematiku zrodu moderního úřednictva v osvícenství, zejména v době Josefa II. Věnuje se především střednímu úřednictvu habsburské monarchie, přičemž sleduje i evropský kontext, srovnává normy s praxí. Představuje koncepty byrokratizace a centralizace společnosti, pokouší se zodpovědět otázku formování nové osvícensko-úřednické elity, její identity, vzdělanostních, kulturních a rodinných strategií a vzorců chování. Studenti jsou seznamováni s pramenným materiálem a sami se pokoušejí zkoumat mikrohistorické případy úřednických kariér a každodenního života nižšího a středního úřednictva. Kurz se věnuje rovněž komunikaci mezi úřady a „občany“, pracovním podmínkám úředníků, šikaně i korupci a jejímu řešení.Podmínky atestu: písemné ověření znalostí formou zodpovězení 2 - 3 otázek z probírané látky,nebo referát na hodině. |
|