|
|
|
Kód předmětu:
YBHC171 |
Garant:
Ondo Grečenková,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
čt 11:30 - 12:50, místnost YT212 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Seminář doplňuje přednášku stejného názvu (je ale otevřen i studentům, kteří na tuto přednášku nedocházejí) a je zaměřen na dějiny kultury, mentalit a myšlení závěrečné etapy raného novověku. Bude věnován vybraným aspektům především období osvícenství. Vzhledem k tomu, že jde o seminář, bude na něm vyžadována průběžná práce s historickým textem, popřípadě prezentace spojená s tématy k dané problematice. Účastníkům však přinese možnost seznámit se blíže s historickými prameny dané doby, i s jejich interpretací a "dešifrováním" (raně novověkou paleografií). Tyto schopnosti se mohou účastníkům později hodit při závěrečné bakalářské či diplomové práci. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBEC177 |
Garant:
Putna,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
antika, literatura
|
Rozvrh:
čt 11:30 - 12:50, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Pozdní Řím, sklánějící se ke svému zániku a/nebo ke své proměně, jehistorickou epochou budící vědecký zájem i složité historiosofickéanalogie (Oswald Spengler) i laciné publicistické aktualizace. ZánikŘíma - zánik našeho Západu. Počátky křesťanství - konce křesťanství.Tato přednáška ukazuje pozdní Řím, jaký opravdu byl, na jeho textech:Pohanských i křesťanských, řeckých i latinských (i židovských akoptských). Na textech - a na vyhraněných osobnostech, jakocísař-melancholik Hadrianus, poslední pohanský císař Julián Apostata,svatý Řehoř Naziánský, kontroverzní křesťanský filosof svatý Augustinnebo filosofka Hypatie zavražděná křesťany. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBHB070 |
Garant:
Matoušek,V. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
čt 10:00 - 11:20, místnost YT221 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Smyslem kurzu je seznámit posluchače s hlavními charakteristikami oboru archeologie, zejména v českých zemích. Kurz otevírá diskuse o původu pojmu archeologie a předmětu, metodách a pramenech tohoto vědního oboru. Následně budou posluchači seznámeni s vývojem archeologie od raného novověku do současnosti, dále o možnostech studia i praxe v oboru. Zvláštní pozornost bude věnována metodám terénního studia a laboratorního zpracování poznatků získaných v terénu. Závěrem budou posluchači seznámeni se základními subdisciplínami archeologie: studia pravěku, středověku, raného novověku a studia moderních dějin. |
|
Archeologie třicetileté války a hmotná kultura raného novověku
|
|
Kód předmětu:
YBHC125 |
Garant:
Matoušek,V. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
raný novověk
|
Rozvrh:
po 11:30 - 12:50, místnost YT221 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Prostřednictvím relativně nového oboru archeologie bojišť třicetileté války představuje kurz obor archeologie novověku a jeho přínos k poznání novověkých dějin. V úvodu budou posluchači seznámeni s procesem formování archeologie novověku a rozdíly mezi vývojem archeologie novověku u nás a v anglosaském prostředí. Následně budou posluchači seznámeni s genezí podoboru archeologie novověkého a moderního vojenství. Těžiště kurzu bude spočívat v představení metod a nejdůležitějších výsledků archeologického výzkumu jako součástí mezioborového studia bojišť třicetileté války. Pozornost bude věnována především lokalitám v českých zemích s přihlédnutím ke stavu výzkumu v dalších evropských zemích, zejména v Německu. |
|
Cesta k modernímu velkoměstu
|
|
Kód předmětu:
YBHC194 |
Garant:
Musílek,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
město
|
Rozvrh:
čt 17:30 - 18:50, místnost YT003 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
AnotaceMěsta umožňovala obyvatelům prožívat všední i sváteční život, pracovat, obchodovat a podnikat. Výběrová přednáška přiblíží široké spektrum témat, které souvisejí se zrodem (velko)města od středověku až na práh moderní doby v evropském kontextu. Programově bude prezentována spolupráce humanitních a přírodovědných disciplín při výzkumu měst a jejich venkovského zázemí. Vedle vlastního výkladu vyučujících budou městské dějiny prezentovány také formou zvaných přednášek předních domácích odborníků. Pravidelnou součástí výuky budou exkurze po významných pražských památkách, aktuálně probíhajících archeologických výzkumech nebo návštěvy muzeí a galerií. |
|
Cibulský seminář dějin evropského ducha XV.
|
|
Kód předmětu:
YBEC207 |
Garant:
Putna,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
literatura
|
Rozvrh:
st 18:30 - 19:50, místnost YT113 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Seminář je trochu jiný, než bývá obvyklé v dnešní akademické mašinérii - posedlé metodologií, jež zhusta nahrazuje chybějícího ducha, a formálními kritérii, jež zhusta nahrazují chybějící étos.Koná se o středečních večerech od půl sedmé v soukromé prostoře na Cibulkách, u mé knihovny, aby byly další nápomocné či inspirativní texty k ruce.Čteme důležité knihy, a to opravdu pomalu. |
|
Česká a evropská religiozita raného novověku I.
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB058 |
Garant:
Nešpor,Z. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
náboženství, raný novověk
|
Rozvrh:
po 10:00 - 11:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Přednáška rozdělená do dvou semestrů podává základní informace o vývoji české religiozity v evropském kontextu v období raného novověku, zejména v 17. - 18. století, v souvislosti s procesy konfesionalizace a rekatolizace, později s nástupem osvícenství a josefinských náboženských reforem. Důraz je kladen nejen na církevní zbožnost, její vývoj a vztahy se státem a dalšími kolektivními reprezentacemi, ale rovněž na zbožnost lidovou a pololidovou a možnosti jejich studia. |
|
Československo v měnícím se světě let 1989–2004
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB052 |
Garant:
Pešek,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
20. století, česká národní identita
|
Rozvrh:
st 16:00 - 17:20, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz má za cíl zprostředkovat studentům dějiny Československa/České republiky v dramatické době od listopadové revoluce 1989 do vstupu ČR do Evropské unie roku 2004. Byla to doba radikální politické reorientace, obnovy občanské společnosti a budování standardního demokratického politického a institucionálního systému, přitom čas (místy brutální a kořistnictvím i podvody provázené) transformace české ekonomiky. Méně již utkvěla v paměti zásadní reorganizace českého vysokého i nižšího školství a systému osvobození, ale také odstátnění a finanční destabilizace celé české kultury. Především to však byla doba velkých, nejednou bolestivých proměn v hlavách občanů, změna hodnot i horizontů a zahájení dialogu se sousedy ČR i s celou Evropou, potažmo světem. Jsou to dějiny nedávné, ale pro „generaci 2000“ přesto dávné a vědomě nezažité: „dějiny přítomnosti“, jak zní aktuální odborné označení. |
|
Československo v měnícím se světě let 1989–2004 (kombinovaná forma)
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB052K |
Garant:
Pešek,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
20. století
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Kurz má za cíl zprostředkovat studentům dějiny Československa/České republiky v dramatické době od listopadové revoluce 1989 do vstupu ČR do Evropské unie roku 2004. Byla to doba radikální politické reorientace, obnovy občanské společnosti a budování standardního demokratického politického a institucionálního systému, přitom čas (místy brutální a kořistnictvím i podvody provázené) transformace české ekonomiky. Méně již utkvěla v paměti zásadní reorganizace českého vysokého i nižšího školství a systému osvobození, ale také odstátnění a finanční destabilizace celé české kultury. Především to však byla doba velkých, nejednou bolestivých proměn v hlavách občanů, změna hodnot i horizontů a zahájení dialogu se sousedy ČR i s celou Evropou, potažmo světem. Jsou to dějiny nedávné, ale pro „generaci 2000“ přesto dávné a vědomě nezažité: „dějiny přítomnosti“, jak zní aktuální odborné označení. |
|
"Český" antisemitismus – komparativní pohled (1848–1989)
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB038 |
Garant:
Soukupová,B. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
19. století, 20. století, menšina, česká národní identita
|
Rozvrh:
út 8:30 - 9:50, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz analyzuje zdroje, zrod, vývoj a významy moderních forem protižidovské nenávisti v českých zemích. Český a českoněmecký nacionalismus (a tedy i antisemitismus) chápe jako součást nacionalismu středoevropského a evropského. Paralelně se snaží o postižení národních, stranických apod. zvláštností tohoto mezinárodního fenoménu v českých zemích, na Slovensku, v Československu. Kurz je vybudován jako interdisciplinární (s jádrem v historii, etnologii, antropologii). |
|
|
Dějiny knižní kultury ve středověku
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB045 |
Garant:
Suchý,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
literatura, středověk
|
Rozvrh:
čt 13:00 - 14:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Soubor přednášek podává přehled dějin středověké knihy v širších kulturních a politických souvislostech. Důraz je kladen nejen na vznik rukopisného kodexu (výroba pergamenu a papíru, knižní vazba, písmo), ale i na roli knihy v rámci různých sociálních prostředí (kláštery, kostely, university, města, panovnické dvory, etc.). |
|
Dějiny kosmologie I.
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB019 |
Garant:
Pražáková Seligová,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
po 13:00 - 15:50, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň) - sudé týdny
|
Kurz je koncipován jako dvousemestrální (přihlásit se v následujícím semestru na druhou část kursu není povinností; zápis do druhé části kursu v LS však bude podmíněn absolvováním první části kursu v ZS), jeho cílem je přiblížit vývoj názorů na podobu a uspořádání vesmíru od nejstarších dob až do radikální proměny kosmologického myšlení v 16. a 17. století (tzv. kopernikánská revoluce), kdy se zrodila moderní věda. V zimním semestru budou posluchači seznámeni s vývojem kosmologických představ v antice a ve středověku. |
|
|
|
Early English Language and Literature II: Contemporary methods and contemporary medievalism
|
|
Kód předmětu:
YBEC199 |
Garant:
Doyle,C. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
angličtina
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
angličtina, literatura, středověk
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
This course is will introduce methods and methodologies for the study of the Early English language and literature in the digital age as well as considering the modern cultural impact of medieval English literature, or Medievalism, epitomized by the enormous popularity J. R. R. Tolkien’s Lord of the Rings and derivative works of literature, television, film and digital media including video games. Primary sources are chosen to represent a selection of texts often omitted from survey courses of Old English literature and Old English readers, thus providing examples of how the reception of established literary canon can distort our perception of a language and its representative literature. |
|
|
Evropská literární kultura III.
|
|
Kód předmětu:
YBEC114 |
Garant:
Putna,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
antika, literatura
|
Rozvrh:
čt 13:00 - 14:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Třetí část čtyřsemestrálního cyklu, věnovaného systematickému výkladu dějin evropské literární kultury od počátků po současnost. Součástí cyklu je jak výklad o krásné literatuře v užším smyslu, tak o slovesné a textové kultuře ve smyslu širším – o historicky významných textech, žánrech a slovesných projevech, patřících tematicky do oblasti náboženské, filosofické či politické, a rovněž o slovesných projevech z kulturních okrajů různého druhu (apokryfy, triviální literatura, ústní slovesnost, literatura menšin atd.). Třetí semestr je věnován evropskému písemnictví od baroku po sklonek 19. století. Klíčové pozornosti dostane se klíčovým postavám, reprezentujícím jednotlivé epochy i evropské literatury: Sade, Goethe, Austenová, Dostojevskij, Nietzsche aj. |
|
Folklor jako historický pramen
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB055 |
Garant:
Šalanda,B. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
čt 11:30 - 12:50, místnost YT117 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Folklorní tematika představovala dlouhou dobu výraznou součást společenského vědomí. Přitom se bude preferovat subjektivizace dějin: jak se komu co a jak jeví. Půjde rovněž o sociologizující pohled na folklor. Studující získají základní přehled o folkloru jako historickém pramenu. Kromě jiných témat se přednášky budou mimo jiné týkat žánru pověsti a vzpomínkového vyprávění. Atestace bude založena na aktivitě studentek a studentů, na jejich vstupu do rozprav, v neposlední řadě na seminární práci. |
|
|
Habsburský panovník a jeho obraz v českých zemích pozdního raného novověku (kombinovaná forma)
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB067K |
Garant:
Ondo Grečenková,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
19. století
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Přednáška/seminář bude věnována kulturním dějinám raného novověku především v českých zemích/habsburské monarchii v období 17. a 18. století. Bude zaměřena na reprezentaci panovníka a jeho přítomnost, ať už faktickou či symbolickou, v Čechách a na Moravě.Přednášky nahrávané přes TEAMS jsou určeny pouze pro kombinované studenty, které také prosím, aby se do TEAMSu přihlásili pomocí následujícího odkazu v říjnu, nejpozději v listopadu 2024. Odkaz na MS TEAMS:https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AsxEF0jyMyOL0FltoEfGCNp8c29uzBfGUqMsm3KS0GUo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=45d7ac25-2b2c-4fe9-89bc-71fd27787e94&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2Počet posluchačů je omezen na 80 osob.Těším se na Vás a přeji krásný a úspěšný akademický rok! |
|
Historická antropologie II.
|
|
Kód předmětu:
YBHC153 |
Garant:
Storchová,L. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Předmět Historické antropologie se bude věnovat jak několika přístupům či metodologickým konceptům, které pozměnily tradiční pojímání dějin, tak tématům, dotýkajícím se přechodu od evropské předmoderny k moderně. Tradiční historickoantropologické téma bude zastupovat pozdněstředověká a raněnovověká lidová kultura, konkrétně karneval, který nahlédneme prostřednictvím autorů a autorek, vycházejících z různých historiografických prostředí (Bachtin, Davis, Burke). Z metodologických konceptů se seminář bude zajímat zejména o mikrohistorii.1. Historická antropologie a výzkum lidové kultury 2. Karnevalová kultura I. (Bachtin)3. Karnevalová kultura II. (Burke, Davis, Le Roy Ladurie)4. Historická antropologie a dějiny každodennosti – středověk a raný novověku5. Historická antropologie a dějiny každodennosti – novověk a soudobé dějiny6. Mikrohistorie I. (konceptuální východiska)7. Mikrohistorie II. (teoretická diskuse po roce 1990)8. Mikrohistorie III. (aplikované studie)9. Symbolická antropologie a historická věda I. (Darnton)10. Symbolická antropologie a historická věda II. (polemiky 90. let a po roce 2000)11. Historická antropologie (symbolického) násilí12. Mezi mikrohistorií, evidencí a narací (četba prací N. Z. Davis)13. Tradiční společnost a koncepty modernizace (Weber, Elias, Foucault ad.) |
|
Historický seminář - Úvod do studia dějepisu
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB029 |
Garant:
Tuček,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
metodologie
|
Rozvrh:
čt 14:30 - 15:50, místnost YT003 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz studující seznámí se základy historického výzkumu v jeho teorii i praxi, představí jeho metody, techniky, práci s informačními zdroji a zásady jejich interpretace. Dané problémy budou představeny jak z hlediska základních principů historické vědy (např. místo historiografie mezi společenskými vědami, možnosti a meze historického poznání, vztah mezi tzv. „historickou realitou“, historickým pramenem a subjektem historika), tak i z perspektivy vybraných disciplín. |
|
Historie rockové hudby v Československu v letech 1955-1989
|
|
Kód předmětu:
YBSC219 |
Garant:
Poděbradský,O. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
hudba
|
Rozvrh:
út 11:30 - 12:50, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Předmět si dává za cíl studenstvu přiblížit sociokulturní roli rockové hudby v Československu v letech 1955-1989. V rámci kurzu budeme probírat jak vznik rockové hudby jako takové, tak i její pronikání do prostoru československé populární hudby. Studenstvo se dozví jaká byla role rádia Luxembourgh při formování tehdejší rockové scény, o uvolnění v průběhu šedesátých let, perzekucích, kterým museli hudebníci čelit během tzv. "normalizace" i vyjednávání s režimem v rámci zachování hudební praxe. V rámci předmětu jsou plánovány i exkurze do míst, které jsou s československou rockovou tvorbou úzce spojeny nebo se o ní zajímají (Futurum Music Bar, dříve F Klub; Popmuseum, České muzeum hudby). Atestace bude sestávat z vyběru vlastního tématu v rámci kurzu a jeho rozpracování do vlastní seminární práce. |
|
Idea monarchismu historické tradice a současnost
|
|
Kód předmětu:
YBHC151 |
Garant:
Šalanda,B. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
čt 10:00 - 11:20, místnost YT117 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Výklad se zaměří na kolektivní představy a názory o monarchismu. Budou sledovány určité historické tradice až do současnosti. Pozornost bude rovněž věnována důležitým klasickým idejím typu „dvojí tělo královo“ a „králové divotvůrci“. Nabídne se pohled i na současné monarchie. Jako doplněk budou následovat politologické úvahy na toto téma. Atestace bude vycházet z aktivity studentek a studentů, na jejich vstupu do rozprav, jakož i na seminární práci. |
|
Idea univerzity v českých dějinách: pražská alma mater mezi středověkem a současností
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB069 |
Garant:
Nodl,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
čt 16:00 - 17:20, místnost YT211 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Cílem přednášky je zprostředkovat studentům širší povědomí o univerzitní vzdělanosti v českých zemích od středověku po současnost s důrazem na zlomové okamžiky: 1948-1951, 1939, 1918-1920, 1848-1849, 1621-1654, 1417, 1409, 1372, 1366, 1348 v kontextu politických a kulturních dějin. |
|
Interdisciplinární přístupy k dějinám reformace
|
|
Kód předmětu:
YBHC148 |
Garant:
Čapská,V. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
náboženství
|
Rozvrh:
út 17:30 - 18:50, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Cílem kurzu je nabídnout studentům nové pohledy na reformaci s využitím širokého spektra interdisciplinárních přístupů. Využijeme např. přístupy transkulturních dějin (dějin mobilit, dějin překladu), perspektivu ekonomie daru, antropologie rituálu, gender history, materiálních dějin, dějin jídla apod. Budeme tak zkoumat raně novověkou reformaci jako proměnu v systémech dárcovství, jako revoluci v oblasti rituálu a v tištěné či vizuální kultuře, jako stimul k vyhánění jinověrců, ale také jako diskusi nad stravovacími praxemi (zahrnujícími jídlo i půst). Budeme diskutovat o tom, proč se v zahraničí mluví o reformacích v plurálu a jak vypadá výzkum tzv. globálních reformací (N. Terpstra). |
|
K dějinám vědy
|
|
Kód předmětu:
YBHC191 |
Garant:
Ďurčanský,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
6
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Předmět posluchače uvede do problematiky historiografie vědy a poskytne základní přehled vývoje vědeckých oborů a institucí v českých zemích v evropském a světovém kontextu s důrazem na 19. a 20. století. Budou zohledněny následující tematické okruhy: východiska evropské vědy – věda v baroku a osvícenství – vznik akademií a vědeckých společností – rozvoj a vnitřní rozdělení vědeckých oborů – nacionalizace vědeckých institucí – profesionalizace akademických povolání – proměny evropské vědy za světových válek – evropská věda a totalitní režimy 20. století – vnitřní proměny akademií věd: od vědeckých společností k moderním vědeckým institucím – podoby a úskalí historiografie vědy – prameny k dějinám vědy. Součástí předmětu budou dvě exkurze do archivů vědeckých institucí, případně muzea spojeného s dějinami vědy a techniky. |
|
Každodenní život v Protektorátu Čechy a Morava
|
|
Kód předmětu:
YBHC193 |
Garant:
Vondráček,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
20. století
|
Rozvrh:
čt 17:30 - 18:50, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
V historiografii „Protektorátu Čechy a Morava“ dosud převládal narativ, který vnímal především politické aktéry, tj. okupanty a pachatele na straně jedné a dále pak odbojové organizace a exilovou vládu na straně druhé. V semináři bude pozornost zaměřena mimo tyto dichotomie, a to především na daleko složitější struktury panství, správy a každodenního života v Protektorátu Čechy a Morava. Pro každé setkání bude vybrán text, který přistupuje k určitému tématu pomocí konkrétní historické metody. Sepsáním krátkého excerptu ke každé hodině bude vytvořen základ pro diskusi a zároveň bude tímto způsobem procvičováno i akademické psaní. Cílem semináře je na jedné straně umožnit nahlédnout do různých aspektů protektorátu a na druhé straně se seznámit s rozličnými metodickými přístupy. Kromě toho získají studenti i dovednosti akademického čtení, stejně jako přehledného a strukturovaného prezentování získaných vědomostí prostřednictvím excerpce a prezentace. |
|
Kořeny evropské tradice I.
|
|
Kód předmětu:
YBFC130 |
Garant:
Pincová,E. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
antika
|
Rozvrh:
pá 13:00 - 14:20, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Uvedení k filosofii je v tomto kurzu předváděno na základě rozdílů mezi archaickou a moderní společností, na základě rozdílu mezi společenstvím žijícím v mýtu a společenstvím, v němž se mýtus stane alternativním a následně se rozpadá. Mýtus je zde vykládán jako symbolická forma, pro níž platí, že zde není místo pro otázky, a filosofie vzniká jako prostor pro otázky, reaguje na rozpadající se mýtus a usiluje nalézt novou pevnou půdu pod nohama. Filosofie je vždy skrze jazyk, je to jiný případ symbolické formy než mýtus, a souvisí s prožitkem různojazyčnosti. Výklad je střídavě koncipován historicky a fenomenologicky, reflektuje zakladatelskou tradici evropské filosofie v linii Sokrates, Platón, Aristoteles a sleduje začasté výklady prof. Patočky z přelomu 60. a 70. let. V oblasti fenomenologického výkladu jsou nejdůležitější výklady Husserlovy, zejména z "Krize evropských věd". Důležitým pojmem je výměr diskursu, kde se ukazuje rozdíl mezi přístupy založenými teoreticky, tedy matematikou, filosofií, antickou vědou, a přístupy založenými prakticky - mýtem, životem, moderní vědotechnikou. Kurz je důležitým doplnkem a rozvinutím výkladů o vědě jakožto epistémé, tedy výkladu kurzu Úvod do humanitních věd a studia vzdělanosti (UHVSV).Bližší podrobnosti najdete v Moodle v podatelnně pro tento kurz, pod názvem Úvodní kurzy a cykly (UKC). Tam je také popsán způsob zadávání úkolů, odevzdávání referátů a podmínky atestace. |
|
Kořeny evropské tradice II.
|
|
Kód předmětu:
YBFC182 |
Garant:
Pincová,E. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
antika
|
Rozvrh:
út 13:00 - 14:20, místnost YT242 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurs souvicí s Kořeny evropské tradice I., který je v tomto semestru paralelní, a je věnován řecké tradici. KET II se bude věnovat hebrejské tradici. Pojítkem je téma platónského motivu péče o duši v (tés psychés epimeleisthai) v tradici evropského myšlení. Budeme se tedy věnovat především hebrejskému myšlení, tedy druhému kořenu evropské tradice a jeho vývoji v evropských dějinách. Bližší podrobnosti najdete v Moodle v odevzdávárně pro tento kurz, pod názvem Úvodní kurzy a cykly (UKC). Tam je také popsán způsob zadávání úkolů, odevzdávání referátů a podmínky atestace. Literatura: stejně jako v KET I. |
|
Kulturnědějinné souvislosti demografického chování
|
|
Kód předmětu:
YBHC185 |
Garant:
Horský,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Z hlediska kulturních či historických věd nelze nalézt populaci, která by vykazovala jakousi „přirozenou“ (tj. kulturně neutrální) plodnost. Namístě je tedy klást otázky po způsobech, jimiž je demografické chování (demografické jevy: narození, sňatek, úmrtí v jejich vzájemné konfiguraci) kulturně ovlivněno, resp. modelováno. Na zřeteli je nutno mít jak otázky metodologické (kulturně-analytický zájem o lokální společenstva a lokální populace vyvažuje obvykle makroanalytickou perspektivu demografie), tak materiálové (jednotlivá témata). Kulturně-historický a etnologický zájem o demografické jevy lze pak použít i v mezioborové diskusi např. s evoluční antropologií. Nápadným rysem moderní (západní) společnosti je regulace plodnosti („velká transformace“ 19. stol. [Livi Bacci 2003; Andorka – Horská – Head-König 1998] a „druhá transformace“ od 60. let 20. stol.; Esping-Andersen – Billari 2015; Lesthaeghe 2010]). Samo toto omezení (manželské, partnerské) plodnosti je možné chápat (analyzovat) jak jako symptom, tak jako faktor (vývoje) moderní kultury. Naše rozbory vyjdou od kulturnědějinného výkladu uvedených transformací a od sledování jejich difuze z evropského ohniska jejich počátků.Milé kolegyně, milí kolegové, pokyny a studijní materiály k tomuto kurzu jsou a budou zpřístupňovány v Moodle. |
|
Kulturní dějiny české železnice
|
|
Kód předmětu:
YBHC183 |
Garant:
Štemberk,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
út 8:30 - 9:50, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Železnice představuje jednu z nejdůležitějších a nejzásadnějších inovací 19. století, stala se impulsem pro rozvoj industrializace a modernizaci společnosti. Nástup železniční dopravy vedl k proměnám vnímání času a vzdáleností. Jednotlivé přednášky se zaměří na vliv železnice na změny ve společnosti, každodennost z pohledu cestujících i zaměstnanců, život na železnici i s železnicí a v neposlední řadě i železnici v kultuře a umění. |
|
|
|
Moderní česko-německé vztahy pohledem historických věd I. (1848 - 1918)
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB034 |
Garant:
Soukupová,B. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
19. století, 20. století, menšina, česká národní identita
|
Rozvrh:
út 10:00 - 11:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Cílem kurzu je analyzovat česko-německé soužití v Rakousku a v Rakousku-Uhersku s jeho dvěma krajními póly: konfliktem a spoluprací, krystalizaci komunikačních stylů, profilaci české a českoněmecké identity, vliv modernizace na česko-německý dialog a vznik kritického češství. Dále sleduje kurz vztah Čechů a českých Němců k Německé říši, k Rakousku-Uhersku, Francii, Rusku a k dalším klíčovým politickým mocnostem. Kurz je vybudován jako interdisciplinární (s jádrem v historii, etnologii, antropologii). |
|
Moderní dějiny a kultura Ukrajiny
|
|
Kód předmětu:
YBHC168 |
Garant:
Pešek,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
út 14:30 - 15:50, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Přednáškový cyklus o moderních dějinách a kultuře Ukrajiny, motivovaný dramatickými událostmi roku 2022 a převažující českou neznalostí ukrajinské problematiky, má za cíl seznámit posluchače s evropsky významnou, v nemalé míře komplikovanou a tragickou cestou velkého východoevropského národa k sebeurčení a svobodě a vysvětlit, že jde o dávno konstituovanou, v řadě oblastí kultury velmi vyspělou, se střední a západní Evropou již dlouho kooperující společnost. Cyklus přednášek je v historické linii od počátku 20. po první čtvrtinu 21. století koncipován v podstatě chronologicky. Do této řady jsou vloženy vybrané kapitoly z kulturní, ale i religijní nebo migrační problematiky. |
|
Němčina (nejen) pro historiky
|
|
Kód předmětu:
YBHC164 |
Garant:
Himl,P. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
němčina
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
němčina
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
V 17. – 19. století byla němčina jedním ze zemských jazyků v českých zemích (ať už ho definujeme jakkoliv). Po velkou část tohoto období převažovala jakožto jazyk správy a jazyk dominantních kulturních vlivů. Na jejím pozadí a v konkurenci s ní se utvářela moderní čeština ve své funkci administrativní, vědecké i literární. Pochopení minulosti středoevropského prostoru proto není bez němčiny možné. Kurz má napomoci odhalit a zpřístupnit německojazyčné kulturní dědictví a umožnit studujícím práci s německojazyčnými zdroji. Jeho cílem je zprostředkovat pasivní, recepční kompetence pro čtení a interpretování historických pramenů a částečně také sekundární literatury. Aktivní ovládání němčiny není nezbytně vyžadováno, výhodou přesto bude to, pokud se studující s tímto jazykem již setkali, případně mají obecné lingvistické povědomí z jiných jazyků. |
|
Novověká paleografie, aneb dešifrování starých textů a hra s prameny – seminář
|
|
Kód předmětu:
YBHC184 |
Garant:
Ondo Grečenková,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
pá 10:00 - 11:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Seminář je určen především zájemcům o historii, kteří se chtějí naučit dešifrovat písmo našich předků a písemné/rukopisné prameny zvláště z období raného novověku. Povíme si něco o historii písma, ale hlavně se budeme cvičit ve čtení rukopisných pramenů a s tím i v pochopení a výkladu těchto písemných památek. Paleografické dovednosti nejen velice ulehčí další studium historie a taktéž přípravu bakalářské práce, ale pomohou s hlubším pochopením doby a mentality lidí, jejichž písemnostmi, jak úředními, tak osobními, se budeme probírat. Samozřejmostí bude také obeznámení se se způsobem bádání v archivech. Taktéž ve stručnosti nahlédneme i do tajů dalších pomocných věd historických, mezi něž patří například diplomatika, heraldika, numismatika, chronologie, sfragistika, kodikologie, epigrafika).Při práci budeme využívat ke sdílení pracovních textů (nikoliv k online přednáškám) MS TEAMS:https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AloSVvMzK2qYHP9dENKY7g020JBgUx14RUU_juM1dZkY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4a96983f-08f0-4e2e-b9db-be8a0e8c3239&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 |
|
Od revoluce k revoluci
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB068 |
Garant:
Himl,P. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
út 14:30 - 15:50, místnost YT117 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz seznámí studující s obdobím evropských dějin 1789-1848 jinak než prizmatem formování novodobých národů či dokonce národního obrození. Budeme sledovat společenské změny jako růst měst, městského obyvatelstva, zejména úřednických a dělnických vrstev, zmenšování prostoru nebo zrychlování informačních toků a současně - v této době ještě spíše neúspěšné - pokusy o politickou emancipaci zmíněných sociálních skupin včetně venkovského obyvatelstva. Těžištěm kurzu budou změny politického uspořádání (revoluce), resp. snahy o ně v různých evropských zemích (Francie, Španělsko, Itálie, resp. Neapolsko, habsburská monarchie, resp. Rakouské císařství) a to, jak byly/mohly být reflektovány v dobovém tisku, literatuře a rovněž ego-dokumentech (dopisy, deníky apod.). Současně bude mít kurz proseminární charakter - studující budou pracovat s několika druhy sekundární literatury (syntéza, monografie, studie) různých metodologických a ideologických východisek, která se naučí identifikovat a rozlišovat. Součástí práce kurz bude i práce s primárními prameny (českojazyčné noviny a tisky), resp. jejich edicemi.Kurz není určen pro studující 1. ročníku bc studia. |
|
|
Prostor a čas v malbě 19. a 20. století
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB020 |
Garant:
Alt,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
výtvarné umění
|
Rozvrh:
st 10:00 - 11:20, místnost YT242 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Obsahem přednášek je sledování změn vnímání a zobrazování prostoru v malbě daného období tj. konstrukce i destabilizace iluzivního prostoru, perspektiva a její varianty, neiluzivní prostor vytvářený v rámci dvojrozměrné plochy, časová složka podílející se na vytváření myšlenkového prostoru díla; aktivní úloha tvůrce na jedné straně a pozorovatele na straně druhé; přiřazení konkrétních výtvarných umělců k výtvarným směrům či hnutím; vazby a souvislosti malířské tvorby daného období s ostatními výtvarnými obory; vazby a souvislosti výtvarné tvorby daného období s dalšími uměleckými obory (architektura, literatura, hudba, film). Po dobu omezení prezenční výuky bude využíván MS Teams v čase dle běžného rozvrhu (upozornění a pozvánka k připojení budou pravidelně zasílány na e-mail). V případě trvání opatření během zkouškového období proběhne ústní část atestace on-line v prostředí MS Teams. |
|
Seminář kontrolované četby - Iggers: Dějepisectví ve 20. století
|
|
Kód předmětu:
YBHC006 |
Garant:
Nodl,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Předmět je určen pouze pro kombinovanou formu studia. Kniha je velmi čtivým a zároveň odborně velmi přesným výkladem dějin světového dějepisectví 20. století, zaměřeným především na francouzské, německé a anglosaské dějepisectví. Autor ukazuje, jak bylo původní přesvědčení o objektivitě historicko-vědního poznání, které vzniklo v historismu 19. století, narušováno noetickými kritikami od 90. let 19. století, a zejména pak od 60. let 20. století. Pozornost věnuje zejména průniku kulturního a lingvistického konstruktivismu a relativismu do historické vědy. |
|
|
Smrt a pohřební kultura
|
|
Kód předmětu:
YBHC192 |
Garant:
Nešporová,O. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
6
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Přednáška tematizuje přistupování ke smrti, umírání a pohřbívání v evropské kultuře s důrazem na vývoj v 19. a 20.století. Výklad je strukturován po dílčích tématech probíraných v jejich historické dimenzi, součástí je i širší kulturní rámcování a přesahy do blízkých kulturních okruhů. |
|
Soudobá evropská kultura a její politická dimense
|
|
Kód předmětu:
YBHC169 |
Garant:
Lohmann,N. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
st 13:00 - 14:20, místnost YT220 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kultura je oponentem, multiplikátorem i nástrojem jak demokratické, tak autoritativní nebo totalitní politiky. Je to dějepisné téma, spojené s formováním a obranou občanské společnosti. Současná Evropa (včetně Ruska) ukazuje mimořádnou aktuálnost této problematiky. Diskurzivní pole kultury se přitom od počátku 21. století velmi proměňuje, mj. v důsledku přesunu řady aktivit a diskusí na internet, resp. v situaci, kdy internet nejednou zůstává (až do vypnutí státem) poslední platformou svobodné reference a diskuse. Zároveň se ale právě internet (opět vedle řady tradičnějších forem kulturní či kulturně politické prezentace, a to včetně veřejných performací) stal polem různě artikulované nenávisti, resp. snah o umlčení nebo zastrašení v širokém smyslu slova „nekýžených“ kulturních konceptů, názorů, argumentů. Seminář předpokládá způsobilost studentů číst texty/sledovat videa nebo živé diskuse alespoň v jednom cizím jazyce. Jeho cílem je ukázat na konkrétních, co možná široce kontextualizovaných a v semináři diskutovaných kauzách význam, historické zázemí i komplikovanou situaci života evropské kultury naší doby. |
|
Staroseverské představy o duši a těle
|
|
Kód předmětu:
YBHC190 |
Garant:
Novotná,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
literatura
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
V zimním semestru tohoto dvousemestrálního kurzu se zaměříme na představení staroseverské literatury, je tedy vhodný pro ty, kdo si chtějí ujasnit, jak vypadá eddická poezie a jaké jsou žánry ság atd. Je možné absolvovat pouze první semestr nebo je možné pokračovat v LS, kde budeme rozebírat pojetí těla v jednotlivých dílech. |
|
|
Třetí říše 1933-45
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB071 |
Garant:
Vondráček,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
20. století
|
Rozvrh:
čt 8:30 - 9:50, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Tato přednáška se zaměřuje na klíčové aspekty dějin nacistického Německa. Prozkoumáme budování nacistického státu od roku 1933 až do konce druhé světové války. Zaměříme se na teorie vysvětlující stabilitu nacistické nadvlády. Budeme analyzovat ideologické základy nacismu, včetně antisemitismu, rasismu a antislavismu a budem zkoumat, jak tyto myšlenky přispěly k nástupu nacismu k moci a následnému omezení politické plurality společnosti („Gleichschaltung“). Zaměříme se na strukturu nacistického panství a roli charismatického vůdce. Prozkoumáme koncept „Volksgemeinschaft“ jako sociální praxe a genderové role v nacistické společnosti. Dále se budeme zabývat nacistickým terorem, včetně činnosti Gestapa a systému koncentračních táborů. Budeme taky analyzovat německou válečnou expanzi, včetně války vyhlazovací („Vernichtungskrieg“) a holocaustu. Prozkoumáme jak nacistická politika ovlivňovala místní obyvatelstvo na východě a západě a jak souvisela s válečnou ekonomikou a nucenými pracemi. Nakonec se zamyslíme nad tím, co zůstalo po Třetí říši. Tato přednáška poskytne komplexní pohled na historii Třetí říše, její ideologie, praktiky a důsledky.Přednáška bude částečně vycházet z vědecké knihy "Třetí říše. Úvod do studia" (Süß/Süß) a dalších titulů. Pro lepší pochopení se doporučuje souběžně s přednáškou prostudovat jednotlivé kapitoly uvedené v sylabu. |
|
|
|
Vývoj obyvatelstva českých zemí v 19. a 20. století
|
|
Kód předmětu:
YBHC157 |
Garant:
Pražáková Seligová,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
19. století, 20. století, rodina
|
Rozvrh:
čt 13:00 - 14:20, místnost YT221 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurs se zaměří na vývoj obyvatelstva českých zemí na pozadí hospodářského, sociálního, politického a kulturního vývoje v 19. a 20. století. Přiblíží proměny v početnosti a rozmístění obyvatel, v jejich demografické skladbě (tj. věkové a sociální resp. profesní struktuře), které byly odrazem prodlužování délky lidského života a razantních modernizačních změn ve společnosti. Výklad nastíní úmrtnostní poměry (příčiny úmrtnosti, charakteristika typických nemocí) a podá přehled nejvýznamnějších mortalitních krizí (epidemie, války). Dále bude sledovat základní trendy v pohybu obyvatelstva, tj. vytváření migračních proudů, které odrážely (ekonomické, sociální i politické) podmínky života lidí. Pozornost je věnována jak migraci vnitřní (přesun venkovského obyvatelstva do měst, obyvatelstva hospodářsky upadajících regionů do oblastí, jež se rychle rozvíjely a poskytovaly příležitosti k obživě a pracovnímu uplatnění), tak migrací vnější, kdy vystěhovalectví směřovalo do periferních evropských oblastí či mimo kontinent (Amerika). Výklad dále nastíní demografické dopady obou válek a základní trendy poválečného vývoje. |
|
|
Vznik a prvá desetiletí rekreačních aktivit jako specifického projevu procesu modernizace české společnosti v 19. a 20. století
|
|
Kód předmětu:
YBHC131 |
Garant:
Matoušek,V. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
19. století, 20. století
|
Rozvrh:
čt 11:30 - 12:50, místnost YT221 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Předmětem kurzu bude teorie vysvětlující formování rekreačních aktivit obyvatel velkých průmyslových v přírodě (zejména turistiky, závodního sportu a zakládání vilových a chatových rekreačních kolonií) jako specifický projev komplexní modernizace společnosti v období industrializace, v 19. a v prvých desetiletích 20. století. Teorie vysvětluje, jak a proč se rekreační aktivity, do té doby provozované téměř výlučně aristokraty, postupně stávaly v průmyslových městech standardní součástí života příslušníků všech společenských vrstev. Teoretická část bude doplněna konkrétními příklady studia vilových a vilo chatových rekreačních kolonií 19. a 20. století v okolí Prahy. |
|
|
Zlatá šedesátá mezi literaturou, filmem a divadlem
|
|
Kód předmětu:
YBEC204 |
Garant:
Kratochvílová,M. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
20. století, literatura
|
Rozvrh:
st 13:00 - 15:40, místnost YT032 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň) - sudé týdny
|
V období mezi koncem padesátých let 20. století a nástupem tzv. normalizace po roce 1968 došlo k „explozi“ umělecké kreativity. Objevila se řada mladých tvůrců, kteří v uvolněné společensko-politické atmosféře vytvořili díla se silným etickým a humánním nábojem. Došlo k přeměně tradičních uměleckých forem a žánrů a stírání hranic mezi vysokým a nízkým. Obecnou tendencí tvorby se stal zájem o existenciální otázky a problémy osobního života, mnohdy ztvárněné s humorným nadhledem.Kurz se zaměří na díla, která vznikla ve „zlatých šedesátých“ a představí generaci jejich tvůrců: prozaiků, básníků, filmařů „nové vlny“ a protagonistů divadelních scén. Součástí jednotlivých přednášek budou projekce filmových děl, záznamů divadelních představení či dokumentů. |
|