|
|
Kód předmětu:
YBSC167 |
Garant:
Seidlová,V. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
hudba, metodologie
|
Rozvrh:
čt 16:00 - 17:20, místnost YT032 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
POZOR! V PŘÍPADĚ TECH. PROBLÉMU SE ZÁPISEM TOHOTO SEMINÁŘE KONTAKTUJTE VYUČUJÍCÍ NEBO PANÍ ANNU MATĚJKOVOU ZE STUDIJNÍHO ODDĚLENÍ: ANNA.MATEJKOVA@FHS.CUNI.CZ (A DEJTE VYUČUJÍCÍ DO CC.)Láká vás zkusit si terénní výzkum Vámi vybraných hudebních akcí? Chcete se učit psát o hudbě jako o společenské aktivitě? U nás můžete odstartovat vlastní výzkum jakékoli hudební aktivity - od EDM parties až třeba po zpěv v synagoze. Mnohé projekty z tohoto semináře (zal. roku 2004) sloužily jako první krok k vlastní hudebně-antropologické/etnomuzikologické terénní práci, ústící v práci bakalářskou (rozvíjenou v navazujícím diplomovém semináři). Některé z úspěšných studentských textů byly dokonce např. publikovány v knize Jurková a kol. 2013. Pražské hudební světy. Praha: Karolinum. (Angl. verze: Prague Soundscapes, 2014). Během jednosemestrálního semináře si student tradičně vybírá jeden z (pokud možno) pražských hudebních světů, který zkoumá, učí se změně perspektivy (insider x outsider), pozorovacím a výzkumným technikám terénní práce; současně si osvojuje také dovednosti psát o svém vlastním hudebně-etnografickém výzkumu, který průběžně realizuje v rámci domácí přípravy ve „svém“ terénu. Student si tradičně vybírá hudební událost, na níž provede zúčastněné pozorování a vytvoří několikaminutovou terénní video- či audionahrávku plus pořídí několik fotografií (jak na nahrávku, tak na fotografie stačí smartphone, případně lze zapůjčit vybavení z LVT). Již v průběhu pozorované události či bezprostředně po ní student vytvoří terénní poznámky, které se společně s fotografiemi a nahrávkou stanou základem jeho seminární práce. Na základě poznámek vytvoří hudebně-etnografický popis, opatřený reflexí vlastní pozice v terénu. S pomocí již přečtené sekundární literatury (tj. anotací) se pokusí o první vlastní interpretace zkoumané hudební praxe. Pozorování v terénu je možné provést i ve dvojici. Předchozí hudební vzdělání není podmínkou.Kurz bude probíhat formou každotýdenních seminářů, a to podle aktuálního rozvrhu, v kombinaci s pravidelným krátkým úkolem v MOODLE, kde bude uploadována literatura. Studenti budou průběžně, zpočátku každý týden, tvořit krátký text (500 slov) buď: 1) týkající se studentovy tvorby vlastních dat ANEBO 2) vytvořit krátkou anotaci ze zadaného titulu v rozsahu min. 1/2 normostrany a uploadovat ji do MOODLE PŘED seminářem, kde budeme s přečteným titulem pracovat. Podmínkou atestace je 5 odevzdaných úkolů a závěrečná seminární práce v rozsahu 5-7 normostran, která využije již napsané texty ze získaných dat a doplní / rozšíří je (a bude pracovat s literaturou prostudovanou v rámci kurzu). Požadavky: 2) 5 odevzdaných úkolů v Moodle3) Seminární práce v rozsahu ca. 5-7 stran na základě studentem získaných dat (základem budou texty z již napsaných úkolů) a konzultace a prezentace jejích částí a pracovních verzí v semináři. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBSB024 |
Garant:
Seidlová,V. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
hudba, menšina, paměť
|
Rozvrh:
po 13:00 - 14:20, místnost YT211 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Prostřednictvím hudebních témat nahlédneme do světa současných pražských židovských komunit. Zorientujeme se v heterogenních židovských hudebních světech jako součásti globálních a diasporických kulturních toků. Kromě vztahu hudby, globalizace a kulturní apropriace se budeme zabývat i rolí hudby v procesu vyjednávání podob (rituálních) performancí ve vztahu k politikám identity a paměti, genderu i dalším sociálně-vědním konceptům.Kurz bude probíhat formou každotýdenních přednášek, a to podle aktuálního rozvrhu, v kombinaci s každotýdenním povinným úkolem v MOODLE, kde bude uploadována zadaná literatura. Studenti budou mít za úkol každý týden vytvořit ze zadaného titulu anotaci v rozsahu min. 1/2 normostrany a uploadovat ji do MOODLE PŘED hodinou, kdy budeme s přečteným titulem pracovat. Podmínkou atestace je 8 odevzdaných anotací a závěrečná esej v rozsahu 5 normostran, která bude pracovat s literaturou prostudovanou v rámci kurzu a zodpoví otázku v zadání. |
|
Little summer School: Romani Music
|
|
Kód předmětu:
YBLO006 |
Garant:
Jurková,Z. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
angličtina
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
hudba
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
“Romani music” summer school is a one-week course organized in the framework of the Khamoro Romani Festival (May 26 – 31, 2025), at the Faculty of Humanities, Charles University, Prague, and intended for international university students.Date: May 26 to 31, 2025; One-week course organized in the framework of the Khamoro Romani Festival, intended for university students. In the morning lectures, the students become acquainted with the main areas in which Roma participated in the creation of distinctive music styles. The guests of this year´s course will be Prof. Kinga Povedák, University of Szeged, and Prof. Carol Silverman, University of Oregon. Moreover, the topics of music in Romani spirituality, changes in music in Romani transcultural lives, or Romani representation, and social memory will be discussed within the context of music(s) of the Roma. A workshop with Romani singers, and film screening will be held in the afternoons. In the evenings, students will attend festival concerts. Study materials are available on-line for students |
|
Mimoevropské hudební kultury II.
|
Profilový předmět Společenské vědy - Antropologie
|
Kód předmětu:
YBSB021 |
Garant:
Jurková,Z. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
hudba
|
Rozvrh:
pá 11:30 - 12:50, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz poskytuje základní orientaci v hudbě tzv. vysokých kultur Asie – hudebních kulturách Dálného Východu (Čína, Japonsko, Korea), jihovýchodní Asie, indického subkontinentu a Předního Východu a severní Afriky. Jejich koncepty, zvukové jevy i sociální kontext provozování hudby se zásadně liší od sebe navzájem i od naší kultury. Jejich poznání tak jednak doplňuje obrazy kultur, poskytované v jiných kurzech, a také umožňuje nově pochopit fenomén hudby. Pro získání atestace je požadována 70% účast a úspěšné napsání závěrečného testu.V případě distanční výuky probíhají setkání on-line v prostředí MS Teams, a to v době přednášky.On-line jsou k dispozici příslušné kapitoly z knihy Excursions in World Music (v českém překladu) a některé hudební ukázky. |
|
Praktická hudba
|
|
Kód předmětu:
YBKC182 |
Garant:
Matásek,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
hudba
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Hlavní náplní kurzu je uchopení každodenní zvukové zkušenosti a její převedení do veřejně interpretovatelné formy. Přitom není sledován ani hodnocen hudební obsah samotné performance, ale právě zdařilost formy přenosu myšlenky nebo zkušenosti prostřednictvím zvuku. Nejde tu tedy o technickou způsobilost ke hře na určitý nástroj, nebo ke zpěvu, ale o celistvé vyjádření v rámci prostoru, který poskytuje hudba ve svém nejširším vymezení. |
|
|
|