Výběr kurzů - klíčové slovo

Vyučované předměty

Přehled povinně volitelných předmětů vyučovaných v zimním semestru akademického roku 2023/2024

(Klíčové slovo: 20. století)


"Český" antisemitismus – komparativní pohled (1848–1989)

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB038 Garant: Soukupová,B.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: 19. století, 20. století, menšina, česká národní identita
Rozvrh: út 16:00 - 17:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Cílem kurzu je osvojit si základní jazykové dovednosti ve francouzském jazyce v rovině mluvení, čtení, psaní a poslechu. Po absolvování kurzu by měl být student schopný základní komunikace a porozumění ve francouzštině.Minimální aktivní účast - 75% (= maximálně tři absence).

Dějiny stavitelství v 19. a 20. století: sociální, ekonomické a technologické aspekty moderní architektury I

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB054 Garant: Suchý,M.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: 19. století, 20. století, architektura, město
Rozvrh: čt 14:30 - 15:50, místnost YT003 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Traditional sociology was based on so called methodological nationalism, as when it non-reflectively identified the society with the national state. The aim of the lecture is to exceed this narrow conception and introduce a historical sociology of politics in a global context. The lecture is methodologically based on a theory of international relations and mainly on historical-sociological approaches toin the theory of international relations.

Etapy (výtvarné) moderny

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB026 Garant: Svoboda,A.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: 20. století, výtvarné umění
Rozvrh: po 11:30 - 12:50, místnost YT003 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
This course is the first part of a two-course series. Its aim is to provide you with an introduction to the brain, how it works, and what its neural and neurochemical mechanisms are that underlie behavior. The emphasis on mechanisms, structures, and concepts is designed to prepare you for the next course in the series, called “Brain and Behavior” (offered in the Summer semester) that makes use of the concepts learned in this course and applies them to complex motivated behaviors. It is also necessary for any other neuroscience-related courses, like Psychofyziologie a neuropsychologie (by Lenka Martinec Nováková), and courses that may be offered in the future, such as Hormones and Behavior, Drugs and Behavior, etc. Although the highly interdisciplinary material is drawn primarily from the subdisciplines of neuroscience, including neuroanatomy, neurophysiology, neuropharmacology, and neuroendocrinology, our ultimate interest is in behavior. How do we understand behavior on the basis of its biological mechanisms? The course is divided into three units with an equally-weighted examination at the end of each. In the first unit, we will examine the gross structure and function of the nervous system and neuron, with an emphasis on the mechanisms by which nerves send information over long distances. The second unit examines the electrochemical connections between nerve cells and the way that those connections convey information from one cell to another and across networks of nerve cells. You will be exposed to concepts developed in molecular biology, and the way that neurobiologists have applied those concepts to the neuron. The third unit will focus on neurochemical pathways in the brain, neuroendocrinology, and the organization of the autonomic nervous system. This section will conclude by exploring the way in which sensory information is transmitted in the brain using the chemical senses of taste and smell as examples. Students who know psychology solely as a social science will likely find the early part of this course challenging. This is to be expected in any course in which the terminology and concepts are entirely new. But by learning this “alien” terminology of neurobiology and building up your understanding of new concepts in a step-by-step manner, you will come to view psychology from a different, more biological perspective, and you will have acquired an overview of neuroscience in the process. There is no required textbook. The lectures will provide you with all the necessary material. However, if you would like a book, I can recommend the introductory neuroscience textbook by Bear, M.F., Conors, B.W., and Paradiso, M.A. (2015). Neuroscience: Exploring the brain (4th Ed), Lippincott, Williams & Wilkins, Baltimore. I include the corresponding chapters to each lecture in the syllabus (called “BCP”; see below). It is very important that you do not fall behind in the lectures because cramming before the exams will tend to drive you crazy and really won't help you understand the information. I will do my best to help you understand what you have read and will be available for office hours by appointment. I encourage questions from the class during lectures. I tend to lecture quickly because there is quite a lot to cover. I would strongly suggest that you pair up with one or two other students and form a study group to go over the information.

Moderní česko-německé vztahy pohledem historických věd I. (1848 - 1918)

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB034 Garant: Soukupová,B.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: 19. století, 20. století, menšina, česká národní identita
Rozvrh: út 11:30 - 12:50, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Kurz navazuje na Relační malbu I, účast na Relační malbě I je tedy vstupní podmínkou účasti na Relační malbě II.Prostřednictvím vlastní tvorby drobných studií získají posluchači uvědomění o jednotlivých snahách výtvarného umění moderny, o jejich souvislostech a celkovém vyznění. Pochopí, jaké existují souvislosti mezi uměním moderny a postmoderny. Od studentů je očekávána samostatná malířská tvorba a písemná reflexe metodiky relační malby.

Multietnická a multikulturní společnost Československé republiky (1918 - 1939)

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB037 Garant: Soukupová,B.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: 20. století, menšina, česká národní identita
Rozvrh: út 10:00 - 11:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Představivost či imaginace hraje v novověké filosofii klíčovou roli, takže Im. Kant může v Kritice čistého rozumu prohlásit, že v ní spočívá to specificky lidské na člověku. Systematicky koncipovaný kurz bude sledovat základní motivy a významové posuny v pojetí imaginace od Spinozy a Leibnize, přes Kanta a Fichta až po Hegela a Husserla

Náboženství a dějiny muslimských zemí I.

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB008 Garant: Nešpor,Z.
Semestr: zimní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: 19. století, 20. století, náboženství
Rozvrh: po 10:00 - 11:20, místnost YT032 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
Cílem semináře je seznámit studenty a studentky s vybranými sociologickými přístupy ke vztahu mezi přírodou, životním prostředím a společností, se základními sociologickými pojmy environmentální sociologie, s osobnostmi a teoriemi. Probírané texty navazují na přednášky předmětu Environmentální sociologie. Předmět by měl také přispět k diskusi aktuálních témat, v konkrétním případě zejména proces individualizace a její environmentální aspekty. Seminář je založen na práci s texty a předpokládá aktivní účast.Vzhledem k tomu, že se jedná o seminář, tak účast je povinná, alespoň 70 %. Kurz bude zakončen písemným testem.

Poslední změna: 19. květen 2004 16:46 
print
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na:  
Váš názor
Kontakty

Univerzita Karlova

Fakulta humanitních studií

Pátkova 2137/5

182 00 Praha 8


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČ: 00216208

DIČ: CZ00216208

Podatelna

Všechny kontakty


Jak k nám