|
|
Kód předmětu:
YBSC042 |
Garant:
Šťovíčková Jantulová,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
metodologie
|
Rozvrh:
st 13:00 - 14:20, místnost YT102 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Jedná se o metodologický kurzu, v rámci kterého bude věnována pozornost jednomu z designů kvalitativního výzkumu analýze diskurzu. Konkrétně se studující budou mít možnost podrobněji seznámit s jednou ze škol diskurzivní analýzy a to s kritickou diskurzivní analýzou (KDA). V úvodu bude věnována pozornost teoretickým východisků KDA a dále pak metodologickým postupů KDA (podoba výzkumných otázek, výběr vzorku, analýza dat). Kurz bude vyučován formou seminářů, na kterých studující budou vedeni nejprve k přípravě vlastního výzkumného projektu s využitím KDA a později k analýze dat s využitím metod KDA. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBSC167 |
Garant:
Poděbradský,O. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
hudba, metodologie
|
Rozvrh:
čt 16:00 - 17:20, místnost YT113 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Láká vás zkusit si terénní výzkum Vámi vybraných hudebních akcí? Chcete se učit psát o hudbě jako o společenské aktivitě? U nás můžete odstartovat vlastní výzkum jakékoli hudební aktivity - od EDM parties až třeba po zpěv v synagoze. Mnohé projekty z tohoto semináře (zal. roku 2004) sloužily jako první krok k vlastní hudebně-antropologické/etnomuzikologické terénní práci, ústící v práci bakalářskou (rozvíjenou v navazujícím diplomovém semináři). Některé z úspěšných studentských textů byly dokonce např. publikovány v knize Jurková a kol. 2013. Pražské hudební světy. Praha: Karolinum. (Angl. verze: Prague Soundscapes, 2014). Během jednosemestrálního semináře si student tradičně vybírá jeden z (pokud možno) pražských hudebních světů, který zkoumá, učí se změně perspektivy (insider x outsider), pozorovacím a výzkumným technikám terénní práce; současně si osvojuje také dovednosti psát o svém vlastním hudebně-etnografickém výzkumu, který průběžně realizuje v rámci domácí přípravy ve „svém“ terénu. Student si tradičně vybírá hudební událost, na níž provede zúčastněné pozorování a vytvoří několikaminutovou terénní video- či audionahrávku plus pořídí několik fotografií (jak na nahrávku, tak na fotografie stačí smartphone, případně lze zapůjčit vybavení z LVT). Již v průběhu pozorované události či bezprostředně po ní student vytvoří terénní poznámky, které se společně s fotografiemi a nahrávkou stanou základem jeho seminární práce. Na základě poznámek vytvoří hudebně-etnografický popis, opatřený reflexí vlastní pozice v terénu. S pomocí již přečtené sekundární literatury (tj. anotací) se pokusí o první vlastní interpretace zkoumané hudební praxe. Pozorování v terénu je možné provést i ve dvojici. Předchozí hudební vzdělání není podmínkou.Kurz bude probíhat formou každotýdenních seminářů, a to podle aktuálního rozvrhu, v kombinaci s pravidelným krátkým úkolem v MOODLE, kde bude uploadována literatura. Studenti budou průběžně, zpočátku každý týden, tvořit krátký text (500 slov) buď: 1) týkající se studentovy tvorby vlastních dat ANEBO 2) vytvořit krátkou anotaci ze zadaného titulu v rozsahu min. 1/2 normostrany a uploadovat ji do MOODLE PŘED seminářem, kde budeme s přečteným titulem pracovat. Podmínkou atestace je 5 odevzdaných úkolů a závěrečná seminární práce v rozsahu 5-7 normostran, která využije již napsané texty ze získaných dat a doplní / rozšíří je (a bude pracovat s literaturou prostudovanou v rámci kurzu). Požadavky: 2) 5 odevzdaných úkolů v Moodle3) Seminární práce v rozsahu ca. 5-7 stran na základě studentem získaných dat (základem budou texty z již napsaných úkolů) a konzultace a prezentace jejích částí a pracovních verzí v semináři. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBSC202 |
Garant:
Heřmanský,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
metodologie
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Kurz si klade za cíl zprostředkovat studentům principy kvalitativní analýzy empirických dat a detailně představit postup analýzy pomocí segmentace a kódování. Zároveň se studenti naučí pracovat s programem pro počítačem asistovanou analýzu kvalitativních dat (CAQDAS) ATLAS.ti 23, v jehož prostředí bude analýza prováděna. Důraz bude kladen na praktické zvládnutí analytických postupů při práci s empirickými daty v prostředí ATLAS.ti 23. Vedle toho kurz představí také další možnosti využití techniky při kvalitativním sociálněvědním výzkumu (záznam interview a následná úprava nahrávek, možnosti přepisu audiozáznamů pomocí specializovaných programů, archivace a zabezpečení digitálních dat). |
|
|
|
Kód předmětu:
YBSC183 |
Garant:
Novotná,H. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
5
|
Klíčová slova:
metodologie
|
Rozvrh:
st 11:30 - 12:50, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Předmět nabídne pokrytí základních otázek kvalitativní metodologie, jako jsou logika a cíl kvalitativních výzkumných strategií; etika výzkumu; logika a způsoby tvorby vzorku / výběru případu / terénu; zdroje dat a základní techniky tvorby dat (rozhovory, pozorování), základní analytické postupy (zejm. segmenace a kódování; Atlas.ti), principy interpretace a možnosti zobecnění; vybrané výzkumné designy (např. etnografie, narativní přístupy, diskurzivní přístupy, nevtíravé výzkumné přístupy atp.). Součastí přednášek budou ukázky aplikací jednotlivých postupů na vybraných výzkumných projektech. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBSC183K |
Garant:
Šťovíčková Jantulová,M. + Novotná,H. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
5
|
Klíčová slova:
metodologie
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Předmět nabídne pokrytí základních otázek kvalitativní metodologie, jako jsou logika a cíl kvalitativních výzkumných strategií; etika výzkumu; logika a způsoby tvorby vzorku / výběru případu / terénu; zdroje dat a základní techniky tvorby dat (rozhovory, pozorování), základní analytické postupy (zejm. segmenace a kódování; Atlas.ti), principy interpretace a možnosti zobecnění; vybrané výzkumné designy (např. etnografie, narativní přístupy, diskurzivní přístupy, nevtíravé výzkumné přístupy atp.). Součastí přednášek budou ukázky aplikací jednotlivých postupů na vybraných výzkumných projektech. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBSC197 |
Garant:
Špaček,O. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
metodologie
|
Rozvrh:
po 13:00 - 14:20, místnost YT033 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz je zaměřen na porozumění postupům kvantitativní analýzy dat v kontextu společenských věd. Cílem je porozumění základních postupů statistické analýzy a praktické osvojení dovednostní potřebných pro samostatné kvantitativní zpracování dat. V kurzu bude využíván svobodný a otevřený software pro statistickou analýzu Jamovi. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBSC197K |
Garant:
Špaček,O. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
metodologie
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán / nepravidelná výuka viz SIS
|
Kurz je zaměřen na porozumění postupům kvantitativní analýzy dat v kontextu společenských věd. Cílem je porozumění základních postupů statistické analýzy a praktické osvojení dovednostní potřebných pro samostatné kvantitativní zpracování dat. V kurzu bude využíván svobodný a otevřený software pro statistickou analýzu Jamovi. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBHC178 |
Garant:
Horský,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
metodologie
|
Rozvrh:
st 17:30 - 18:50, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Žijeme v sociokulturním poli, které samozřejmě mnohdy vnímáme jako „přítomné“, toto pole však vzniklo dějinně, kulturní sedimentací. Kurz ukazuje, v návaznosti na Koselleckovu teorii současné nesoučasnosti a v návaznosti na Assmannovo pojetí paměti, jak lze číst historické vrstvy (a) ve vzorcích chování, (b) v souborech artefaktů, (c) v kulturních institucích, (d) ve formách myšlení, se kterými se „zde“ a „nyní“ každodenně setkáváme. Do (částečně chaotické) nynější rozmanitosti souborů těchto artefaktů a behaviorálních a myšlenkových forem můžeme vnášet určité sjednocení tím, že je interpretujeme tak, jak se dějinně ustanovovaly. Tato interpretace může být jak (a) každodenní, implicitní aktérská, tak (b) soustavná, explicitní badatelská. Naše „zde“ a „nyní“ v jednotlivých sférách sociokulturního pole tak může být buď ambivalencí různých časových vrstev, nebo jejich souladem. Kurz by chtěl ukázat, jak tyto vrstvy „číst“ a popřípadě i propojovat. |
|
|
|
|
Kód předmětu:
YBSC063 |
Garant:
Bártová,K. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
metodologie
|
Rozvrh:
st 10:00 - 11:20, místnost YT032 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
V rámci tohoto semináře budou mít zájemci možnost nahlédnout pod pokličku psychologických výzkumů z různých oblastí (vývojová psychologie, evoluční psychologie, sociální kognice, neverbální chování, aj.) a na nich postavených teorií. Nebude probíhat formou teoretických či metodologických přednášek (předchozí orientace v psychologických teoriích a znalost metodologie psychologických výzkumů je tudíž vítána). Důraz je v tomto semináři kladen na vyučujícím provázené čtení, studium a kritické zhodnocení odborných článků/textů a na realizaci diskuse s cílem podpořit samostatnost studenta v aplikaci studovaných aspektů realizace výzkumu pro potřeby vlastního bakalářského výzkumu. Každý tematický blok semináře je hodnocen zvlášť. Celkové hodnocení práce studenta v semináři je váženou výslednicí práce v průběhu celého seminárního cyklu. Tento seminář je určen studentům se zájmem o psychologický výzkum. Velmi dobře navazuje na přednáškové cykly věnované metodologii výzkumu ve společenských vědách a přednáškám k základním oblastem studia v psychologii. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBSC070 |
Garant:
Klepárník,V. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
metodologie, sociálněvědní teorie
|
Rozvrh:
út 16:00 - 17:20, místnost YT201 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz podává obecný úvod do problematiky globalizace, sociologie globalizace a proměn sociologického zkoumání daného fenoménu. Je rozdělen do tří navazujících částí: Obecného úvodu do problematiky globalizace a jejího sociologického zkoumání (1), analytického pohledu na její jednotlivé dimenze (ekonomika, stát, kultura, technologie, náboženství atd.) s využitím koncepcí vybraných autorů (2) a navazují pohled na důsledky globalizace ve vybraných oblastech (sociální nerovnost, migrace, mezinárodní systém).KKurz využívá aplikaci aplikace Moodle, kde je umístěna četba k jednotlivým přednáškám.Vstup do aplikace Moodle je zdehttps://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3866 |
|
|
|
Kód předmětu:
YBSB007 |
Garant:
Müller,K. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
komunikace, metodologie, média, sociálněvědní teorie
|
Rozvrh:
čt 14:30 - 15:50, místnost YT211 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz „Sociologie vědění – znalé (knowledgeable) jednání v medializovaném světě“ je zaměřen na diskusi aktuálních znalostních, komunikačních a informačních problémů současných společností a využívá k tomu poznatkové zdroje oboru sociologie vědění a sociálních studií vědy, techniky a inovací. Při výkladu bude využit pojmový aparát sociologie i jeho mezioborový kontext, což umožní studentovi/ studentce upřesnit si poznatky ze sociologie a získat vhled do interdisciplinárních poznávacích přístupů věd o společnosti.Sociologické zkoumání techniky, včetně současné informační a komunikační techniky, přineslo poznatky nejen o jejich pozitivních, ale i nezamýšlených důsledcích. Masivní vliv technických prostředků na sociální uspořádání společností, nevratnost mnohých jejich důsledků i jejich latentní působení vyvolávají potřebu porozumění různým formám tvorby vědění, jejich praktické úloze i způsobům institucionalizace. Tento poznávací rámec je využit při výkladu problémů medializace soukromé a veřejné sféry, funkčně specifických institucí, zejména politických institucí. Porozumění zkoumaným problémům bude podpořeno exkurzem do relevantních poznatkových segmentů, které nabízí badatelská oblatt sociologie vědění (viz harmonogram kurzu). V přednášce se počítá s diskuzí k následujícím tématům a jejich koncepčním referencím: vztah vědění a jednání (vědecká revoluce, pozitivní přístupy ke zkoumání společnosti, F Bacon, R. Descartes, E. Durkheim vídeňský kruh); formy vědění v historicko- sociologické perspektivě (M. Scheler); odborné a sdílené každodenní vědění ( A. Schütz, K.Mannheim); vědění o prostředcích a cílech (medializace funkčně specifických systémů a problémy jejich finalizace. |
|
|