Výběr kurzů - klíčové slovo

Vyučované předměty

Přehled povinně volitelných předmětů vyučovaných v letním semestru akademického roku 2019/2020

(Klíčové slovo: raný novověk)


Dějiny kosmologie - kombinovaná forma

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB019K Garant: Pražáková Seligová,M.
Semestr: letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: raný novověk
Rozvrh: nepravidelná výuka viz SIS
Kurz přibližuje vývoj názorů na podobu a uspořádání vesmíru od nejstarších dob až do radikální proměny kosmologického myšlení v 16. a 17. století s důrazem právě na dobu zrodu moderní vědy, tzv. kopernikánskou revoluci. Vedle výkladu vychází především z individuální četby renesančních kosmologických a astronomických textů (Koperník, Bruno, Galilei).

Dějiny peněz

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB033 Garant: Zaoral,R.
Semestr: letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: 19. století, 20. století, raný novověk, středověk
Rozvrh: čt 12:30 - 13:50, místnost Y1036 (Jinonice - budova B, U Kříže 8, Praha 5)
Kurz seznamuje prostřednictvím numismatických artefaktů s peněžně hospodářským vývojem od antiky posoučasnost se zvláštním zřetelem k dějinám peněz v českých zemích. Analýza mincí, mincovních depotů aširších nálezových okolností má ozřejmit význam numismatiky pro studium fiskální politiky, měnových krizí,cen a mezd, úvěru a lichvy, dluhů a půjček, obchodu a bankovnictví. Kurz je vhodný pro zájemce ohospodářské a sociální dějiny.

Dějiny rodiny v evropské společnosti II.

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB018 Garant: Pražáková Seligová,M.
Semestr: letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: raný novověk, rodina
Rozvrh: čt 12:30 - 13:50, místnost YAKVA (Jinonice)
Kurs rozvíjí a prohlubuje poznatky, získané v rámci kursu Dějiny rodiny I. Zaměřuje se zejména na otázku dostupnosti sňatku jako zásadního předpokladu populačního růstu v tradiční společnosti a snaží se postihnout všechny faktory, které dostupnost sňatku podstatně ovlivňovaly (protoindustrializace, míra ilegitimity, šance ovdovělých osob na další sňatek, administrativní překážky sňatku). Ze zorného pole historicko-antropologického představuje téma rodinných a životních cyklů v tradiční venkovské společnosti a charakterizuje jednotlivé fáze životního cyklu. Na závěr kurs pojednává o procesu přechodu od tradiční rodiny k moderní rodině současné a o proměně reprodukčního procesu v průběhu 19. století.

Historical Anthropology of Gift Exchange

Kód předmětu: YBAJ160 Garant: Čapská,V.
Semestr: letní Jazyk výuky: angličtina
Kredity: 4 Klíčová slova: raný novověk
Rozvrh: čt 15:30 - 16:50, místnost YAKVA (Jinonice)
The course will analyse modes of gift exchange in pre-modern Europe. It strives to de-romanticize our contemporary idealized understanding of gift-giving as a purely altruistic practice. Thus, it will make use of the concepts of social and cultural anthropology and show how gift exchange worked in the societies in which individuals were more vulnerable and more dependent on each other than today. It will draw students'attention to the so-called ego-documents as useful sources for tracing economic behaviour, including the practices and ideas of gift exchange. We will ask what steps historical actors made to forge fair exchange deals and to cultivate more balanced relationships. We will explore what people donated most and in what ways their life stages and religious affiliations shaped their perception and practices of giving.LiteratureZoltán Biedermann – Anne Gerritsen – Giorgio Riello (edd.), Global Gifts. The Material Culture of Diplomacy in Early Modern Eurasia, Cambridge 2018.Natalie Z. Davis, The Gift in Sixteenth-Century France, Madison 2000.Engin Isin – Ebru Üstündag, Wills, Deeds, Acts: Women's Civic Gift Giving in Ottoman Istanbul, Gender, Place and Culture 15, 2008, 519–532.Marcel Mauss, The Gift, London 1990.Joshua Teplitsky, A “Prince of the Land of Israel” in Prague: Jewish Philathropy, Patronage, and Power in Early Modern Europe and Beyond, Jewish History 29, 2015, 245–271.Irma Thoen, Strategic Affection? Gift Exchange of Seventeenth-Century Holland, Amsterdam 2006, 9–44.

Images as Evidence – Interpreting History of Visual Culture

Kód předmětu: YBAJ161 Garant: Čapská,V.
Semestr: letní Jazyk výuky: angličtina
Kredity: 3 Klíčová slova: raný novověk
Rozvrh: nepravidelná výuka viz SIS
The course aims to cultivate and enhance student skills in interpreting visual material. We will step away from the unreflected usage of images as illustrations and instead explore analytical ways of employing images as evidence. We will look for example at narrative aspects of visual representations, at objects of material culture in their roles of gifts and communication tools, at the roles of women artists and at gendered meanings in visual culture. We will make use of the public space and art collections in Prague. Please, note that this course takes place in five bloc and therefore no absences are possible.Literature:Hans Belting, Florence and Baghdad. Renaissance Art and Arab Science, Cambridge 2011.Peter Burke, Eyewitnessing: The Uses of Images as Historical Evidence, Ithaca 2007.James Elkins, Visual Studies. A Skeptical Introduction, New York 2003.Ivan Gaskell, Visual History, in: Peter Burke (ed.) New Perspectives on Historical Writing, Pennsylvania University Press 2001, pp. 187-217.Sarah Pink, The Future of Visual Anthropology. Engaging the Senses, London - New York 2006.

Král a jeho dvůr, společnost a intelektuálové v předrevoluční Francii

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB011 Garant: Ondo Grečenková,M.
Semestr: zimní i letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: raný novověk
Rozvrh: pá 9:30 - 10:50, místnost Y1034 (Jinonice - budova B, U Kříže 8, Praha 5)
Kurz se zaměřuje na Francii jako kolébku osvícenství a nejvýznamnější osvícenské kulturní centrum pozdního raně novověkého "světa". Představuje podrobněji názory, ideály a snahy francouzských osvícenců, vznik, význam a každodennost francouzského královského dvora. Ukazuje, jak se postupně vlivem veřejného mínění mění názor lidí na jeho funkci i na samotnou, dosud nedotknutelnou postavu panovníka, a jaké okolnosti vedly k francouzské revoluci. Součástí je i představení debat francouzských a světových historiků o absolutismu a o příčinách, které vedly k francouzské revoluci.

Zrození byrokrata: Vzdělání, moc a sociabilita osvícenských úředníků

Profilový předmět Historie
Kód předmětu: YBHB012 Garant: Ondo Grečenková,M.
Semestr: zimní i letní Jazyk výuky: čeština
Kredity: 4 Klíčová slova: raný novověk
Rozvrh: čt 15:30 - 16:50, místnost Y5021 (Jinonice - budova B, U Kříže 8, Praha 5)
Kurz je zaměřen na problematiku zrodu moderního úřednictva v osvícenství, zejména v době Josefa II. Věnuje se především střednímu úřednictvu habsburské monarchie, přičemž sleduje i evropský kontext, srovnává normy s praxí. Představuje koncepty byrokratizace a centralizace společnosti, pokouší se zodpovědět otázku formování nové osvícensko-úřednické elity, její identity, vzdělanostních, kulturních a rodinných strategií a vzorců chování. Studenti jsou seznamováni s pramenným materiálem a sami se pokoušejí zkoumat mikrohistorické případy úřednických kariér a každodenního života nižšího a středního úřednictva. Kurz se věnuje rovněž komunikaci mezi úřady a „občany“, pracovním podmínkám úředníků, šikaně i korupci a jejímu řešení.

Poslední změna: 19. květen 2004 16:46 
print
Sdílet na:  
Váš názor
Kontakty

Univerzita Karlova

Fakulta humanitních studií

U Kříže 8

158 00 Praha 5 - Jinonice

Česká republika


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČ: 00216208

DIČ: CZ00216208

Podatelna

Všechny kontakty


Jak k nám