|
|
Kód předmětu:
YBHB019K |
Garant:
Pražáková Seligová,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
raný novověk
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Kurz přibližuje vývoj názorů na podobu a uspořádání vesmíru od nejstarších dob až do radikální proměny kosmologického myšlení v 16. a 17. století s důrazem právě na dobu zrodu moderní vědy, tzv. kopernikánskou revoluci. Vedle výkladu vychází především z individuální četby renesančních kosmologických a astronomických textů (Koperník, Bruno, Galilei). |
|
Dějiny rodiny v evropské společnosti II.
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB018 |
Garant:
Pražáková Seligová,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
raný novověk, rodina
|
Rozvrh:
po 13:00 - 15:50, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň) - liché týdny
|
Kurs rozvíjí a prohlubuje poznatky, získané v rámci kursu Dějiny rodiny I. Zaměřuje se zejména na otázku dostupnosti sňatku jako zásadního předpokladu populačního růstu v tradiční společnosti a snaží se postihnout všechny faktory, které dostupnost sňatku podstatně ovlivňovaly (protoindustrializace, míra ilegitimity, šance ovdovělých osob na další sňatek, administrativní překážky sňatku). Ze zorného pole historicko-antropologického představuje téma rodinných a životních cyklů v tradiční venkovské společnosti a charakterizuje jednotlivé fáze životního cyklu. Na závěr kurs pojednává o procesu přechodu od tradiční rodiny k moderní rodině současné a o proměně reprodukčního procesu v průběhu 19. století. |
|
Filosofie raného novověku - britský empirismus
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB014 |
Garant:
Kunca,T. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
raný novověk
|
Rozvrh:
st 16:00 - 17:20, místnost YT211 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Letní semestr 2022: Přednáška uvádí posluchače do filosofické tradice britského empirismu, který je však pojat šířeji než jako sledování realizačních podob této svébytné epistemologické pozice, ale pokouší se ukázat její antropologické založení a pestré způsoby kultivace jak v „přírodní filosofii“ (natural philosophy), tak „společenských vědách“ (moral philosophy), a to na pozadí dialogu s dobovými interpretacemi člověka, jeho kognitivních dispozic, morality a sociability. |
|
Filosofie raného novověku - britský empirismus - seminář
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB015 |
Garant:
Kunca,T. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
raný novověk
|
Rozvrh:
st 17:30 - 18:50, místnost YT211 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
V letním semestru 2021/22: výuka prezenční formou, posluchači požádají o přijetí do skupiny MS Teams Empirismus seminář, kde v Souborech najdou rozšiřující literaturu a Zadání, kam budou odevzdávat práce k atestaci. https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a8300f09207b446cc99c0759ca0292589%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=91660ec7-a329-4bba-a598-3ff4609689b1&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 Seminář uvádí posluchače do filosofické tradice britského empirismu, pokouší se ukázat její antropologické založení a způsoby kultivace jak v „přírodní filosofii“, tak „společenských vědách“, a to na pozadí dialogu s dobovými interpretacemi člověka, jeho kognitivních dispozic, morality a sociability. Seminář se uskutečňuje formou filosofické četby.V akademickém roce 2021/22 budeme na semináři číst dílo Davida Huma, Zkoumání o lidském rozumu (s přihlédnutím k jeho Pojednání o lidské přirozenosti). |
|
Filosofie raného novověku - kontinentální tradice
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB012 |
Garant:
Vrabec,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
raný novověk
|
Rozvrh:
čt 10:00 - 11:20, místnost YT221 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Cílem kurzu je představit hlavní myslitele raně novověké kontinentální filosofické tradice: Descarta, Malebranche, Spinozu a Leibnize. Tématem bude jejich metafyzika, pojetí člověka (poznání, vášně), pojetí hmotné přírody a především role, již hráli při vzniku raně novověké vědy. |
|
|
Historical Anthropology of Gift Exchange
|
|
Kód předmětu:
YBLH002 |
Garant:
Čapská,V. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
angličtina
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
raný novověk
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
The course invites students to analyse modes of gift exchange in pre-modern Europe. It seeks to de-romanticise our contemporary idealised understanding of gift-giving as a purely altruistic practice. Thus, it will make use of concepts from social and cultural anthropology and show how gift exchange functioned in societies in which individuals were more vulnerable and more dependent on each other than today. It will draw students'attention to the so-called ego-documents as useful sources for tracing economic behaviour, including the practices and ideas of gift exchange. We will ask, for example, how people communicated through gifts in the past, what steps they took to forge fair exchange deals and cultivate more balanced relationships. We will explore what people donated most, and in what ways their life stages and religious affiliations shaped their perceptions and practices of giving. We will also look at past representations of greed and generosity (as concepts connected with gift exchange). This course is also an invitation to learn more about underestimated gift-exchange related phenomena, such as as bribery or hospitality.LiteratureZoltán Biedermann – Anne Gerritsen – Giorgio Riello (edd.), Global Gifts. The Material Culture of Diplomacy in Early Modern Eurasia, Cambridge 2018.Natalie Z. Davis, The Gift in Sixteenth-Century France, Madison 2000.Engin Isin – Ebru Üstündag, Wills, Deeds, Acts: Women's Civic Gift Giving in Ottoman Istanbul, Gender, Place and Culture 15, 2008, 519–532.Marcel Mauss, The Gift, London 1990.Joshua Teplitsky, A “Prince of the Land of Israel” in Prague: Jewish Philathropy, Patronage, and Power in Early Modern Europe and Beyond, Jewish History 29, 2015, 245–271.Irma Thoen, Strategic Affection? Gift Exchange of Seventeenth-Century Holland, Amsterdam 2006, 9–44. |
|
Magie, čarodějnictví a kouzelnictví v evropské středověké a novověké kultuře II. (kombinovaná forma)
|
|
Kód předmětu:
YBSC214K |
Garant:
Jirsová,K. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
raný novověk, středověk
|
Rozvrh:
čt 17:30 - 18:50, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz se soustředí na pojetí magie, čarodějnictví, kouzelnictví a spřízněných fenoménů v evropské středověké a (převážně raně) novověké kultuře, navazuje na úvodní kurz představující vývoj evropské magie od konce antiky po raný novověk. Pokračování je určeno zájemcům o hlubší poznání studovaných jevů. Zaměříme se detailněji na vybrané jevy, kterými jsme se již zabývali v prvním semestru, ale představena budou i nová témata. Půjde např. o démony, ďábla a démonologii, posedlost a exorcismus, pojetí magie ve středověkých textech (Mnichovský rukopis, Canon episcopi, Picatrix, aj.), magii a čarodějnictví v českých zemích ve středověku a raném novověku, magii v české lidové kultuře 19. století, spiritismus a okultismus, roli magie v některých psychologických směrech, vztah mezi magií a šamanismem, aj. Hlubší pohled na jednotlivá témata přispěje k poznání povahy magie, čarodějnictví a kouzelnictví v evropské kultuře |
|
My a oni: Evropa a "evropanství" v raném novověku
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB010 |
Garant:
Ondo Grečenková,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
raný novověk
|
Rozvrh:
st 13:00 - 14:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Přednáška je určena všem zájemcům o evropské kulturní dějiny převážně 18. století. Věnuje se rozdílům a shodám ve vývoji jednotlivých států a společností Evropy, zaměřuje se na otázku komunikace mezi lidmi a státy, studuje pohled na druhého a proces modernizace společnosti v raném novověku. Pozornost je věnována zvláště vzdělanosti a vzdělávání lidí této doby v jednotlivých zemích, vztahům mezi církví a společností, stejně jako mezi státem a společností. Představuje dobové snahy o určité "intelektuální sjednocení" Evropy formou nadstátní instituce "Republiky učených" i "Republiky vědců" a pojetí kosmopolitismu a individualismu v osvícenské době. Kurz se snaží posluchačům přinést nový pohled na tyto aspekty evropských dějin i formou analyzování nové zahraniční literatury k dané problematice a společným rozborem vybraného pramenného materiálu.Podmínky atestu: písemná kontrola znalostí formou zodpovězení 2 - 3 otázek z probírané látky,nebo referát na hodině. |
|
My a oni: Evropa a „evropanství“ v raném novověku – seminář
|
|
Kód předmětu:
YBHC179 |
Garant:
Ondo Grečenková,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
raný novověk
|
Rozvrh:
st 16:00 - 17:20, místnost YT220 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Předmět je koncipován jako seminář/cvičení k přednášce My a Oni: Evropa a "evropanství" v raném novověku. Zaměříme se v něm na práci s texty, jak s odbornou literaturou, tak edicemi pramenů či prameny "v původní podobě" - reprodukcemi tištěných či rukopisných pramenů. Předmětem zájmu v tomto semestru budou především dobové cestopisy. Seminář by měl sestávat z pracovních setkání, v nichž hlavní slovo bude dáno studentům. Atest bude plněn průběžnou aktivitou na semináři a referáty zaměřenými na práci s dobovými prameny. Více si o něm povíme na úvodním setkání. |
|
|
Zrození byrokrata: Vzdělání, moc a sociabilita osvícenských úředníků
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB012 |
Garant:
Ondo Grečenková,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
raný novověk
|
Rozvrh:
čt 13:00 - 14:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz je zaměřen na problematiku zrodu moderního úřednictva v osvícenství, zejména v době Josefa II. Věnuje se především střednímu úřednictvu habsburské monarchie, přičemž sleduje i evropský kontext, srovnává normy s praxí. Představuje koncepty byrokratizace a centralizace společnosti, pokouší se zodpovědět otázku formování nové osvícensko-úřednické elity, její identity, vzdělanostních, kulturních a rodinných strategií a vzorců chování. Studenti jsou seznamováni s pramenným materiálem a sami se pokoušejí zkoumat mikrohistorické případy úřednických kariér a každodenního života nižšího a středního úřednictva. Kurz se věnuje rovněž komunikaci mezi úřady a „občany“, pracovním podmínkám úředníků, šikaně i korupci a jejímu řešení.Podmínky atestu: písemné ověření znalostí formou zodpovězení 2 - 3 otázek z probírané látky,nebo referát na hodině. |
|