|
|
Kód předmětu:
YBFC253 |
Garant:
Pětová,M. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
architektura, teorie umění
|
Rozvrh:
st 16:00 - 17:20, místnost YT241 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Jak je zřejmé z názvu, kurz se bude pohybovat na pomezí filosofie a architektury, resp. teorie architektury. Budeme přitom respektovat svébytnost obou disciplin a sami se chceme (jak opět napovídá název) držet spíše na poli filosofie, přičemž jakýmsi "zázemím" nám bude zejména pojetí člověka a světa u pozdního Heideggera. Sledujeme-li dějiny architektury, můžeme konstatovat, že člověk zůstává stále jejím "měřítkem", ačkoli ne vždy ve smyslu rozměrů. Architektura je svým způsobem výpovědí o tom, jak člověk rozumí světu a sobě samému uprostřed něj. Pod tímto zorným úhlem také chceme architekturu, resp. teorii architektury sledovat. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBKC184 |
Garant:
Svoboda,A. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
média, teorie umění
|
Rozvrh:
po 10:00 - 11:20, místnost YT212 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Volné pokračování kurzu Digitální umění a nová média I. bude zaměřeno méně popisně a historiograficky, zato více problémově. Pokud předcházející kurz mapoval obsah "umění elektronického věku" (Popper, Wands), snaží se tento kurz spíše formou semináře diskutovat úspěchy a problémy uměleckých děl "digitálního umění a umění nových médií". Jde o témata "otevřenosti", "novosti", "interaktivnosti", "emergence", "imerze", "nové společenské angažovanosti", "hybridnosti", "mazání mezí stroj-člověk nebo stroj-organismus", atd. Souběžně bude kurz pátrat po osudu uměleckých prognóz a extrapolovat vývojové tendence umění nových médií. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBFB090 |
Garant:
Borecký,F. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
teorie umění
|
Rozvrh:
čt 13:00 - 14:20, místnost YT220 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz má za cíl poskytnout základní orientaci v tématech filosofické estetiky a je koncipován jako dvousemestrální. Zatímco v prvním semestru se zaměřujeme na starší estetiku (od Platóna a Aristotela ke Kantovi a Hegelovi), v semestru druhém bude naším centrálním zájmem estetika 19. a především 20. století. Předmět může mj. posloužit těm studentům, kteří se chystají na zkoušku z „Úvodu do filosofie“ či na atest „Filosofie v kontextu humanitních věd“ (FKHV). Pro přihlášení do kurzu není nezbytné absolvovat předešlý kurz ze zimního semestru. |
|
Feminizmus a umenie
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB100 |
Garant:
Tomková,D. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
teorie umění
|
Rozvrh:
út 13:00 - 14:20, místnost YT120 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Cílem kurzu je nabídnout průřez klíčovými feministickými texty s ohledem na uměleckou tvorbu a vývoj výtvarného umění a v dialogu s nimi. Kurz si klade za cíl seznámit studentstvo s kritickými tématy, kterými se zabývalo feministické hnutí 20. a 21. století až do současnosti. Kurz je založen na četbě a diskusi textů, které budou v hodinách doplněny ukázkami z umění a kurátorství 20. a 21. století. Kurz představí feministická témata, jako jsou: mzda za domácí práci, viditelnost umělkyň v dějinách umění, feministické kurátorství, práce a volný čas, emocionální a reprodukční práce, veřejný prostor a ženy, socialistická internacionála, zrušení rodiny, intersekcionální a černošský feminismus, glitch feminismus, kyberfeminismus, queer fenomenologie a reprodukční práva a práva queer lidí v současnosti. Jak současné umění reaguje na tyto politické agendy a nabízí alternativní či emancipační narativy? |
|
|
Grafika - hlubotisk
|
|
Kód předmětu:
YBKC159 |
Garant:
Kovářík,V. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
vizualita, výtvarné umění
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Blokový kurz osvětluje studentům podstatu hlubotiskových grafických technik a zároveň se i pokouší naznačit specifické možnosti výtvarného plošného vyjadřování. |
|
Intermediální tvorba I.
|
|
Kód předmětu:
YBKC161 |
Garant:
Vančát,J. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
vizualita, výtvarné umění
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Blokový kurz objektového umění a prostorového vytváření má posluchači, který neprošel žádnou předchozí uměleckou přípravou, nabídnout příležitost pokusit se prakticky odhalit své vlastní prameny tvořivosti. Předvede ukázku, jak v tomto procesu souvisí utváření a interpretace znaku s osobní zkušeností v jejích vědomých i podvědomých strukturách. Posluchači si budou moci vyzkoušet několik technik výtvarné tvorby odvozených z umění 20. století (od dadaismu po objektové umění). Kurz má posluchače zbavit případného respektu před výjimečností umělecké tvorby, pomoci mu porozumět jejímu smyslu a seznámí jej se zásadami její teoretické reflexe. |
|
Intermediální tvorba II.
|
|
Kód předmětu:
YBKC162 |
Garant:
Vančát,J. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
vizualita, výtvarné umění
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Na základě poznatků získaných v účasti v kurzu Intermediální tvorba I. má student vytvořit v průběhu kurzu samostatnou realizaci a obhájit ji před jeho účastníky. Cílem je ověřit si postoj tvůrce v procesu ověřování nových vizuálních znaků. Podle pokynů vyučujícího se také účastní při práci s účastníky Intermediální tvorby I. |
|
Kaligrafie
|
|
Kód předmětu:
YBKC163 |
Garant:
Průšová,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
písmo
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Kurz navazující na Svět písma - cvičení. Studenti kteří již ovládají dovednosti získané v předchozí výuce nacvičují další kaligrafická písma. |
|
Klasický jazyk architektury
|
|
Kód předmětu:
YBKC195 |
Garant:
Tourek,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
architektura
|
Rozvrh:
st 10:00 - 11:20, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurs se pokusí přiblížit klasický jazyk architektury jako latinu západní architektury (tedy společný dorozumívací prostředek, jímž se pozná příslušnost k dané civilizaci) tak, aby absolventi kursu byli (1) schopni spolehlivě tento jazyk rozpoznat a orientovat se v něm a (2) porozuměli alespoň základním principům architektury založené v klasickém jazyce.Kurz bude sledovat vynoření klasiky v Řecku (Parthenon), pak proměnu této klasiky v Římě, její znovu vynoření v renesanci, manýrismus, dále baroko, klasicismus, neoklasicismus až po definitivní vyvanutí tradice ve 20. století. U každého časového období se bude presentovat i kulturní či filosofický význam pokračování či navazování na klasickou tradici. Důraz bude kladen především na posledních pět století, čímž zároveň vyjde najevo odlišnost, odtrženost naší současnosti od klasické tradice. |
|
Krajina jako fenomén
|
|
Kód předmětu:
YBHC035 |
Garant:
Alt,J. + Altová,B. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
výtvarné umění
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Výtvarná práce v plenéru. Kresba a malba různými technikami na odpovídajících podložkách (kresba uhlem, perem, tužkou; malba temperou, akrylem), fotografie, performance, land art, literární záznam případně v kombinaci se záznamem výtvarnými prostředky. Krajina a příroda, člověk jako integrální součást přírody. Vztah člověk – krajina. Vnímání a zachycení krajiny jako celku, zachycení krajinného detailu, přírodního detailu. Přednášky o technikách kresby a malby a o krajinomalbě. |
|
|
Nekonečná romantika
|
|
Kód předmětu:
YBKC188 |
Garant:
Hájek,V. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
výtvarné umění
|
Rozvrh:
pá 16:00 - 17:20, místnost YT113 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
V dnešní populární kultuře a životním stylu má řada produktů přídomek "romantický" (filmy, hotely, móda, literatura atd.). Některé jiné produkty, které tento přídomek nemají, si také pohrávají s citacemi a více či méně smysluplnými variacemi romantické ikonografie, "mytologie" či epistémé (horory, detektivky, cestopisy atd.). Romantika v pravém slova smyslu zahrnuje určité kulturní projevy z doby kolem roku 1800. Tehdy dochází k zásadním proměnám v oblastech vědy, myšlení, umění, společnosti, politiky, ekonomiky atd. Řada z těchto "raně moderních" proměn poznamenala i následující dvě století, naši současnost nevyjímaje. Kurz se bude zabývat otázkou skutečných romantických ozvěn i otázkou klišovitého a velmi nepřesného pojímání romantiky v současné masové a populární kultuře. Proč je dnes romantické šampaňské a jahody a nikoli pohřeb či vražda? Je populární kultura v základech romantická? |
|
Od krajiny k abstrakci
|
|
Kód předmětu:
YBKC186 |
Garant:
Hájek,V. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
vizualita, výtvarné umění
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Jak a proč se v moderní době proměňuje obraz přírody v abstrakci? Moderní vnímání přírody, které využívá nových esteticko-filosofických pojmů, se v Evropě rodí v polovině 18. století (na rozdíl od mnohem bohatší a starší tradice "estetického" uchopování přírody v Číně, Japonsku atd.). Tato nová vize přírody souvisí s proměnami v oblasti teorie poznání a vnímání i se společenskými, technickými a hospodářskými proměnami (urbanizace, průmyslová revoluce, rozvoj přírodovědy, osvícenský koncept veřejnosti, význam pojmu přirozenost či příroda atd.). Příroda začíná být chápána jako "jiné", které je od subjektu odděleno distancí, jež ale zároveň umožňuje kontemplaci. Toto "jiné" je otevřené imaginaci, symbolické interpretaci, dotváření a dourčování ze strany diváka. Obraz přírody (krajina) se už v romantice stává jakýmsi prázdným či temným místem, které divák zaplňuje významy. Cestu k autonomnímu obrazu za pomoci abstrahování krajiny podstoupili třeba Turner, Kandinskij, Mondrian a mnozí další. |
|
|
Praktická hudba
|
|
Kód předmětu:
YBKC182 |
Garant:
Matásek,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
hudba
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Hlavní náplní kurzu je uchopení každodenní zvukové zkušenosti a její převedení do veřejně interpretovatelné formy. Přitom není sledován ani hodnocen hudební obsah samotné performance, ale právě zdařilost formy přenosu myšlenky nebo zkušenosti prostřednictvím zvuku. Nejde tu tedy o technickou způsobilost ke hře na určitý nástroj, nebo ke zpěvu, ale o celistvé vyjádření v rámci prostoru, který poskytuje hudba ve svém nejširším vymezení. |
|
|
Relační malba I.
|
|
Kód předmětu:
YBKC023 |
Garant:
Vančát,J. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
vizualita, výtvarné umění
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Blokový kurz malby v přírodě, jehož cílem je porozumět malířské výstavbě obrazu, založené na relačním chápání barevných tvarů. Metoda, vytvořená francouzskými postimpresionistickými malíři, překonávající renesanční principy založení obrazu, je branou do chápání principů vizuálního vnímání a poznávání a komunikace vizuálních obsahů v nových médiích (strukturalita, interaktivita). Od studentů je očekávána samostatná malířská tvorba a písemná reflexe metodiky relační malby. |
|
Relační malba II.
|
|
Kód předmětu:
YBKC024 |
Garant:
Vančát,J. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
vizualita, výtvarné umění
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Kurz navazuje na Relační malbu I, účast na Relační malbě I je tedy vstupní podmínkou účasti na Relační malbě II.Prostřednictvím vlastní tvorby drobných studií získají posluchači uvědomění o jednotlivých snahách výtvarného umění moderny, o jejich souvislostech a celkovém vyznění. Pochopí, jaké existují souvislosti mezi uměním moderny a postmoderny. Od studentů je očekávána samostatná malířská tvorba a písemná reflexe metodiky relační malby. |
|
|
|
|
|
Teorie fotografie
|
|
Kód předmětu:
YBKC018 |
Garant:
Hájek,V. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
média, teorie umění
|
Rozvrh:
čt 11:30 - 12:50, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Fotografie je exemplem moderního technického obrazového média, které prodělalo řadu proměn nejen po stránce technologické, ale i po stránce epistemologické či diskursivní. Fotografie není pouhá technologie, ale je to především koncept vnímání, poznání a zobrazování. Diskuse kolem fotografie se vedly o otázce pravdivosti, realističnosti, demokratičnosti, autenticity apod. nebo naopak o problémech konvenčnosti, manipulativnosti, pasivity atd. Řada filosofů, teoretiků kultury, umělců či kritiků uvažovala o společenské roli fotografie, o její úloze v rámci proměny dějinné epistémé, o jejích kladech či záporech, o její moci, o jejím vztahu s divákem atd. Tyto teoretické diskuse budeme shrnovat a konfrontovat v rámci sledování charakteristických pojmů, popř. stereotypů, s nimiž se odborná i laická veřejnost k fotografii vztahuje. |
|
Tvořivá dramatika
|
|
Kód předmětu:
YBKC031 |
Garant:
Váňová,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
komunikace
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Cílem kurzu je nabídnout studentům různé podoby kreativní práce, při níž jsou využívány divadelní postupy a postupy dramatické výchovy. |
|
Umění a vizuální kultura
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB036 |
Garant:
Hájek,V. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
vizualita, výtvarné umění
|
Rozvrh:
pá 14:30 - 15:50, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Současnost je označována za období hypertrofie či nadvlády obrazů. Lze v rámci obrazových médií vymezit segment umění? A pokud ano, jaký vztah je mezi "uměleckými obrazy" a ostatní obrazovou produkcí? Tyto otázky si kladou relativně nové výzkumné obory, jako jsou vizuální studia, věda o obraze, vizuální sémiotika. Co zajišťuje status umění: instituce, arbitr, společenské přijetí či nějaké esenciální kvality uměleckých obrazů? Je koncept umění mýtem? Při reflektování těchto otázek se budeme věnovat historickým proměnám konceptu obrazu a umění i současným teoretickým debatám. |
|
Úvahy nad současnou architekturou
|
|
Kód předmětu:
YBKC185 |
Garant:
Tourek,J. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
architektura
|
Rozvrh:
st 13:00 - 14:20, místnost YT212 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
V kursu se budou sledovat rozmanité varianty současné světové architektury a vliv, který na tuto architekturu měli soudobí myslitelé od filosofie přes sociologii po např. lingvistiku.Jednotlivé hodiny budou zohledňovat jak různé texty tak i částečně prezentací obrazových materiálů (fotografií, půdorysů, vizualizací atd.) o jednotlivých architektech a dílech.Postupně si tak představíme některé zajímavé myšlenkové směry, jež ovlivnili světově nejuznávanější architekty současnosti. V průběhu kurzu se budeme zabývat směry jako například dekonstrukce a dekonstruktivismus (Eisenman), regionalismus (Frampton), manhattanismus (Koolhaas), postmoderna a postmoderní architektura (Venturi) atd. - - - V letním semestru 2024 se budeme věnovat slavné a důležité knize TŘEŠTÍCÍ NEW YORK architekta Rema Koolhaase. |
|
|
|
Vědecká a cestopisná žurnalistika
|
|
Kód předmětu:
YBKC181 |
Garant:
Josephy,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
literatura, redakční práce
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Cílem kurzu je teoretické i praktické osvojení publicistických žánrů, které mohou zprostředkovat vědecké, resp. antropologické poznatky širší veřejnosti. Studenti si v jeho průběhu vyzkouší základy redakční práce, seznámí se blíže s mediálním prostředím a naučí se v něm efektivněji komunikovat slovem i obrazem. |
|
Vizuální sociologie
|
|
Kód předmětu:
YBKC046 |
Garant:
Šmíd,R. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
vizualita
|
Rozvrh:
čt 10:00 - 11:20, místnost YT113 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Fotografie a sociologie jsou tak trochu dvojčata. Narodily se ve stejném roce a společné je i místo narození. V roce 1839, kdy francouzský stát předával slavnostně celému světu vynález J. N. Niepce a L. J. M. Daugerra – fotografii, nahradil filozof A. Comte ve 47. lekci svého díla Cours de Philosophie Positive původně užívaný výraz sociální fyzika pojmem sociologie. Kurz je určen především pro studenty, kteří již mají elementární znalosti ze sociologie a zároveň zvládají základní fotografické dovednosti. Na praktických „rozcvičkách“ si studenti mohou sami vyzkoušet specifika fotografického jazyka a uvědomit si moc obrazu v historickém kontextu i současném světě. |
|
Vybrané kapitoly z estetiky
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB091 |
Garant:
Josl,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
teorie umění
|
Rozvrh:
po 10:00 - 11:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz je koncipován jako základní historicko-systematické seznámení s estetikou. Ze základních systematických témat se dotkneme následujících otázek: Může umění kazit charakter? Existuje vysoké a nízké umění? Co je estetický postoj? Co je to soud vkusu a jak ho poznáme? Existují standardy vkusu nebo je vkus relativní? Co je umění? Je směšné zároveň vždy kruté a ponižující? Jaký je vztah umění a filosofie? Historicky bude kurz témata sledovat v kontextu autorů, u nichž se otázka nejpalčivěji projevila a to chronologicky od antických klasiků po počátek 20. století. |
|
|
|
|
|
|