|
|
|
Kód předmětu:
YBEC216 |
Garant:
Putna,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
literatura
|
Rozvrh:
st 18:30 - 19:50
|
Seminář je trochu jiný, než bývá obvyklé v dnešní akademické mašinérii - posedlé metodologií, jež zhusta nahrazuje chybějícího ducha, a formálními kritérii, jež zhusta nahrazují chybějící étos. Koná se o středečních večerech od půl sedmé v soukromé prostoře na Cibulkách, u mé knihovny, aby byly další nápomocné či inspirativní texty k ruce. Čteme důležité knihy, a to opravdu pomalu. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBEC218 |
Garant:
Urbánek,V. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
literatura
|
Rozvrh:
viz SIS
|
Kurz se zaměří na latinská a vernakulární díla z 20.-60. let 17. století, jejichž žánry se pohybují mezi útěšnou literaturou, astrologicko-chronologickými díly, historickými traktáty, kalendáři, eschatologickými spisy, proroctvími a zjeveními. Tato díla vznikala většinou v prostředí pobělohorského exilu a reagovala na zkušenost rozbití všech dosavadních jistot a radikální změny náboženské, politické a kulturní situace v českých zemích. Kurz si klade za cíl představit nejen významné autory, jako je Jan Amos Komenský, a významná literární díla (např. Labyrint světa), ale i méně známé osobnosti (Partlicius, Habervešl, Felgenhauer) a témata spojená s dobovým učeneckým diskurzem a politickou propagandou. Diskutována bude také cirkulace těchto textů v exilových kruzích a v kontextu širších komunikačních sítí evropské republiky učenců. Texty budou k dispozici v češtině a angličtině. Studenti budou mít povinnost číst a diskutovat o úryvcích z těchto textů a sekundární literatury. Některá z níže uvedených témat budou probírána ve dvou vyučovacích hodinách. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBKC184 |
Garant:
Svoboda,A. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
média, teorie umění
|
Rozvrh:
po 10:00 - 11:20, místnost YT233 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Volné pokračování kurzu Digitální umění a nová média I. bude zaměřeno méně popisně a historiograficky, zato více problémově. Pokud předcházející kurz mapoval obsah "umění elektronického věku" (Popper, Wands), snaží se tento kurz spíše formou semináře diskutovat úspěchy a problémy uměleckých děl "digitálního umění a umění nových médií". Jde o témata "otevřenosti", "novosti", "interaktivnosti", "emergence", "imerze", "nové společenské angažovanosti", "hybridnosti", "mazání mezí stroj-člověk nebo stroj-organismus", atd. Souběžně bude kurz pátrat po osudu uměleckých prognóz a extrapolovat vývojové tendence umění nových médií. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBFB090 |
Garant:
Josl,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
teorie umění
|
Rozvrh:
po 13:00 - 14:20, místnost YT221 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz má za cíl poskytnout základní orientaci v tématech filosofické estetiky a je koncipován jako dvousemestrální. Zatímco v prvním semestru se zaměřujeme na starší estetiku (od Platóna a Aristotela ke Kantovi a Hegelovi), v semestru druhém bude naším centrálním zájmem estetika 19. a především 20. století. Předmět může mj. posloužit těm studentům, kteří se chystají na zkoušku z „Úvodu do filosofie“ či na atest „Filosofie v kontextu humanitních věd“ (FKHV). Pro přihlášení do kurzu není nezbytné absolvovat předešlý kurz ze zimního semestru. |
|
Evropská literární kultura IV.
|
|
Kód předmětu:
YBEC122 |
Garant:
Putna,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
literatura
|
Rozvrh:
čt 11:30 - 12:50, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Jak mluvit o literatuře 20. století, kdy se směrem k přítomnosti znejasňují obrysy kánonu, kdy jsme zahlcováni tolika "nepřebranými" jmény a směry? Přednášející, který není arogantní polovzdělanec a/nebo akademický bafuňář, ví, že musí VOLIT - že jeho výběr bude jeho výběrem osobním. Nebude to tedy žádná "přehledovka", nýbrž vybrané kapitoly o jménech a směrech, kterým jsem opravdu nějak hlouběji badatelsky věnoval. |
|
Feminizmus a umenie
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB100 |
Garant:
Tomková,D. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
teorie umění
|
Rozvrh:
út 13:00 - 14:20, místnost YT120 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Cílem kurzu je nabídnout průřez klíčovými feministickými texty s ohledem na uměleckou tvorbu a vývoj výtvarného umění a v dialogu s nimi. Kurz si klade za cíl seznámit studentstvo s kritickými tématy, kterými se zabývalo feministické hnutí 20. a 21. století až do současnosti. Kurz je založen na četbě a diskusi textů, které budou v hodinách doplněny ukázkami z umění a kurátorství 20. a 21. století. Kurz představí feministická témata, jako jsou: mzda za domácí práci, viditelnost umělkyň v dějinách umění, feministické kurátorství, práce a volný čas, emocionální a reprodukční práce, veřejný prostor a ženy, socialistická internacionála, zrušení rodiny, intersekcionální a černošský feminismus, glitch feminismus, kyberfeminismus, queer fenomenologie a reprodukční práva a práva queer lidí v současnosti. Jak současné umění reaguje na tyto politické agendy a nabízí alternativní či emancipační narativy? |
|
Filmový seminář
|
|
Kód předmětu:
YBKC203 |
Garant:
Borecký,F. + Řehořová,I. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
film
|
Rozvrh:
čt 16:00 - 18:40, místnost YT003 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Na semináři v průběhu semestru shlédneme vybrané populární i méně známé snímky z různých období dějin kinematografie. Letošním jednotícím tématem je "adaptace". Každý z filmů vybral jeden z pedagogů, který film uvede a bude moderovat diskusi po skončení promítání příslušného snímku. Úkolem studujících bude sepsat krátký esej (2 - 2,5 normostrany) týkající se jednoho z promítaných filmů. Předmětem reflexe může být film jako celek anebo jeho specifický aspekt - např. některý z prvků filmového stylu (kamera, hudba, využití barev, herectví, mizanscéna...), zobrazený motiv či zvolené narativní postupy. Referát lze pojmout např. také jako komparaci s jiným dílem či zasazení snímku do širšího (kinematografického, historického, kulturního, společenského ...) kontextu. Smyslem referátu je vlastní interpretace podložená odkazy na relevantní zdroje a prvky samotného snímku, nikoli jen synopse či shrnutí faktů o filmu.Referát je potřeba poslat emailem vyučujícímu, který daný film prezentoval, a to nejpozději do 1.6.2025. (Pozor, každý film může zpracovávat max. 5 studentů a není možné toto číslo navyšovat! K jednotlivým filmům/pedagogům se lze zapisovat na arch, který bude k dispozici na semináři v průběhu celého semestru.) |
|
|
Grafika - hlubotisk
|
|
Kód předmětu:
YBKC159 |
Garant:
Kovářík,V. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
vizualita, výtvarné umění
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Blokový kurz osvětluje studentům podstatu hlubotiskových grafických technik a zároveň se i pokouší naznačit specifické možnosti výtvarného plošného vyjadřování. |
|
Intermediální tvorba I.
|
|
Kód předmětu:
YBKC161 |
Garant:
Vančát,J. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
vizualita, výtvarné umění
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Blokový kurz objektového umění a prostorového vytváření má posluchači, který neprošel žádnou předchozí uměleckou přípravou, nabídnout příležitost pokusit se prakticky odhalit své vlastní prameny tvořivosti. Předvede ukázku, jak v tomto procesu souvisí utváření a interpretace znaku s osobní zkušeností v jejích vědomých i podvědomých strukturách. Posluchači si budou moci vyzkoušet několik technik výtvarné tvorby odvozených z umění 20. století (od dadaismu po objektové umění). Kurz má posluchače zbavit případného respektu před výjimečností umělecké tvorby, pomoci mu porozumět jejímu smyslu a seznámí jej se zásadami její teoretické reflexe. |
|
Intermediální tvorba II.
|
|
Kód předmětu:
YBKC162 |
Garant:
Vančát,J. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
vizualita, výtvarné umění
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Na základě poznatků získaných v účasti v kurzu Intermediální tvorba I. má student vytvořit v průběhu kurzu samostatnou realizaci a obhájit ji před jeho účastníky. Cílem je ověřit si postoj tvůrce v procesu ověřování nových vizuálních znaků. Podle pokynů vyučujícího se také účastní při práci s účastníky Intermediální tvorby I. |
|
Kaligrafie
|
|
Kód předmětu:
YBKC163 |
Garant:
Průšová,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
písmo
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Kurz navazující na Svět písma - cvičení. Studenti kteří již ovládají dovednosti získané v předchozí výuce nacvičují další kaligrafická písma. |
|
Klasický jazyk architektury
|
|
Kód předmětu:
YBKC195 |
Garant:
Tourek,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
architektura
|
Rozvrh:
st 11:30 - 12:50, místnost YT211 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurs se pokusí přiblížit klasický jazyk architektury jako latinu západní architektury (tedy společný dorozumívací prostředek, jímž se pozná příslušnost k dané civilizaci) tak, aby absolventi kursu byli (1) schopni spolehlivě tento jazyk rozpoznat a orientovat se v něm a (2) porozuměli alespoň základním principům architektury založené v klasickém jazyce.Kurz bude sledovat vynoření klasiky v Řecku (Parthenon), pak proměnu této klasiky v Římě, její znovu vynoření v renesanci, manýrismus, dále baroko, klasicismus, neoklasicismus až po definitivní vyvanutí tradice ve 20. století. U každého časového období se bude presentovat i kulturní či filosofický význam pokračování či navazování na klasickou tradici. Důraz bude kladen především na posledních pět století, čímž zároveň vyjde najevo odlišnost, odtrženost naší současnosti od klasické tradice. |
|
Krajina jako fenomén
|
|
Kód předmětu:
YBHC035 |
Garant:
Alt,J. + Altová,B. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
výtvarné umění
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Výtvarná práce v plenéru. Kresba a malba různými technikami na odpovídajících podložkách (kresba uhlem, perem, tužkou; malba temperou, akrylem), fotografie, performance, land art, literární záznam případně v kombinaci se záznamem výtvarnými prostředky. Krajina a příroda, člověk jako integrální součást přírody. Vztah člověk – krajina. Vnímání a zachycení krajiny jako celku, zachycení krajinného detailu, přírodního detailu. Přednášky o technikách kresby a malby a o krajinomalbě. |
|
|
Nekonečná romantika
|
|
Kód předmětu:
YBKC188 |
Garant:
Hájek,V. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
výtvarné umění
|
Rozvrh:
pá 16:00 - 17:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
V dnešní populární kultuře a životním stylu má řada produktů přídomek "romantický" (filmy, hotely, móda, literatura atd.). Některé jiné produkty, které tento přídomek nemají, si také pohrávají s citacemi a více či méně smysluplnými variacemi romantické ikonografie, "mytologie" či epistémé (horory, detektivky, cestopisy atd.). Romantika v pravém slova smyslu zahrnuje určité kulturní projevy z doby kolem roku 1800. Tehdy dochází k zásadním proměnám v oblastech vědy, myšlení, umění, společnosti, politiky, ekonomiky atd. Řada z těchto "raně moderních" proměn poznamenala i následující dvě století, naši současnost nevyjímaje. Kurz se bude zabývat otázkou skutečných romantických ozvěn i otázkou klišovitého a velmi nepřesného pojímání romantiky v současné masové a populární kultuře. Proč je dnes romantické šampaňské a jahody a nikoli pohřeb či vražda? Je populární kultura v základech romantická? |
|
Pier Paolo Pasolini: Ježíš a Marx, sex a smrt
|
|
Kód předmětu:
YBEC217 |
Garant:
Putna,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
film
|
Rozvrh:
čt 13:00 - 14:20, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Pier Paolo Pasolini je v českém prostředí znám téměř pouze jako režiséra/nebo pouze skrze svoji tragickou smrt. V Itálii však má aureolucentrálního tvůrce 20. století, básníka i myslitele i filmaře v jednéosobě. Tento kurs nabídne široký pohled na Pasoliniho dílo písemné ifilmové, a skrze něj na velká intelektuální témata 20. století, živá idnes: budoucnost levice; sexuální normy a transgrese; společensképokrytectví; role církve; a role náboženství, které vůbec nemusí být scírkví spojeno. Výklad vychází z loňského italského sabbaticalu, přikterém se profesor Putna věnoval kromě jiného i zkoumání Pasoliniho dílaa překládání jeho textů. |
|
|
Praktická hudba
|
|
Kód předmětu:
YBKC182 |
Garant:
Matásek,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
hudba
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Hlavní náplní kurzu je uchopení každodenní zvukové zkušenosti a její převedení do veřejně interpretovatelné formy. Přitom není sledován ani hodnocen hudební obsah samotné performance, ale právě zdařilost formy přenosu myšlenky nebo zkušenosti prostřednictvím zvuku. Nejde tu tedy o technickou způsobilost ke hře na určitý nástroj, nebo ke zpěvu, ale o celistvé vyjádření v rámci prostoru, který poskytuje hudba ve svém nejširším vymezení. |
|
Programovaný obraz
|
|
Kód předmětu:
YBKC187 |
Garant:
Svoboda,A. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
média, výtvarné umění
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Kurz nabízí možnost seznámit se s programem Processing, který propojuje tvořivé výtvarné přístupy s programovacími schopnostmi. Získání základních dovedností při práci s programovacím jazykem může vést k základům obecného pochopení vztahu tvořivé práce a počítačů. |
|
Relační malba I.
|
|
Kód předmětu:
YBKC023 |
Garant:
Vančát,J. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
vizualita, výtvarné umění
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Blokový kurz malby v přírodě, jehož cílem je porozumět malířské výstavbě obrazu, založené na relačním chápání barevných tvarů. Metoda, vytvořená francouzskými postimpresionistickými malíři, překonávající renesanční principy založení obrazu, je branou do chápání principů vizuálního vnímání a poznávání a komunikace vizuálních obsahů v nových médiích (strukturalita, interaktivita). Od studentů je očekávána samostatná malířská tvorba a písemná reflexe metodiky relační malby. |
|
Relační malba II.
|
|
Kód předmětu:
YBKC024 |
Garant:
Vančát,J. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
vizualita, výtvarné umění
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Kurz navazuje na Relační malbu I, účast na Relační malbě I je tedy vstupní podmínkou účasti na Relační malbě II.Prostřednictvím vlastní tvorby drobných studií získají posluchači uvědomění o jednotlivých snahách výtvarného umění moderny, o jejich souvislostech a celkovém vyznění. Pochopí, jaké existují souvislosti mezi uměním moderny a postmoderny. Od studentů je očekávána samostatná malířská tvorba a písemná reflexe metodiky relační malby. |
|
|
|
|
|
Teorie a praxe divadelní tvorby
|
|
Kód předmětu:
YBKC208 |
Garant:
Loužný,T. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
komunikace
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Cílem kurzu je propojit teoretickou a praktickou stránku divadelního vyjadřování s filosofií a antropologií divadla a pomoci tak studentům osvojit si nový pohled na drama v širších souvislostech, a to s ohledem na současnou českou i světovou divadelní produkci. |
|
Teorie fotografie
|
|
Kód předmětu:
YBKC018 |
Garant:
Hájek,V. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
média, teorie umění
|
Rozvrh:
čt 14:30 - 15:50, místnost YT003 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Fotografie je exemplem moderního technického obrazového média, které prodělalo řadu proměn nejen po stránce technologické, ale i po stránce epistemologické či diskursivní. Fotografie není pouhá technologie, ale je to především koncept vnímání, poznání a zobrazování. Diskuse kolem fotografie se vedly o otázce pravdivosti, realističnosti, demokratičnosti, autenticity apod. nebo naopak o problémech konvenčnosti, manipulativnosti, pasivity atd. Řada filosofů, teoretiků kultury, umělců či kritiků uvažovala o společenské roli fotografie, o její úloze v rámci proměny dějinné epistémé, o jejích kladech či záporech, o její moci, o jejím vztahu s divákem atd. Tyto teoretické diskuse budeme shrnovat a konfrontovat v rámci sledování charakteristických pojmů, popř. stereotypů, s nimiž se odborná i laická veřejnost k fotografii vztahuje. |
|
Tvořivá dramatika
|
|
Kód předmětu:
YBKC031 |
Garant:
Váňová,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
komunikace
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Cílem kurzu je nabídnout studentům různé podoby kreativní práce, při níž jsou využívány divadelní postupy a postupy dramatické výchovy. |
|
Umění a vizuální kultura
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB036 |
Garant:
Hájek,V. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
vizualita, výtvarné umění
|
Rozvrh:
pá 14:30 - 15:50, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Současnost je označována za období hypertrofie či nadvlády obrazů. Lze v rámci obrazových médií vymezit segment umění? A pokud ano, jaký vztah je mezi "uměleckými obrazy" a ostatní obrazovou produkcí? Tyto otázky si kladou relativně nové výzkumné obory, jako jsou vizuální studia, věda o obraze, vizuální sémiotika. Co zajišťuje status umění: instituce, arbitr, společenské přijetí či nějaké esenciální kvality uměleckých obrazů? Je koncept umění mýtem? Při reflektování těchto otázek se budeme věnovat historickým proměnám konceptu obrazu a umění i současným teoretickým debatám. |
|
Univerzita ve veřejném prostoru. Tvůrčí seminář.
|
|
Kód předmětu:
YBKC192 |
Garant:
Váša,O. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
komunikace
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Cílem semináře je vhled do možností erudované písemné či audiovizuální esejistiky ve veřejném prostoru neboli prolínání veřejného prostoru, univerzity a akademického vzdělání. Součástí semináře bude i hostování respektovaných profesionálek a profesionálů z oboru. Náplní semináře tak bude osvojování a prohlubování schopnosti precizně, srozumitelně a zároveň sofistikovaně argumentovat a formulovat akademicky fundovaný, leč laickému publiku přístupný názor: ať už prostřednictvím textu, videoeseje, podcastu či herníc mechanik. Půjde nám tedy o zaujímání takových názorů, již by měly být založeny na odborné erudici stejně jako na tvůrčí intuici, a následně formulovány tak, aby byly srozumitelné i pro neakademické publikum. |
|
Úvahy nad současnou architekturou
|
|
Kód předmětu:
YBKC185 |
Garant:
Tourek,J. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
architektura
|
Rozvrh:
st 13:00 - 14:20, místnost YT212 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
V letním semestru 2025 budeme probírat, jak promýšlí architekturu Juhanni Pallasmaa, který vychází z fenomenologie (knihy Oči kůže a Myslíci ruka). Tento pohled doplníme dvěma dalšími současnými mysliteli: Albertem Pérezem-Gómezem a Daliborem Veselým. ... V kursu se budou sledovat rozmanité varianty současné světové architektury a vliv, který na tuto architekturu měli soudobí myslitelé od filosofie přes sociologii po např. lingvistiku.Jednotlivé hodiny budou zohledňovat jak různé texty tak i částečně prezentací obrazových materiálů (fotografií, půdorysů, vizualizací atd.) o jednotlivých architektech a dílech.Postupně si tak představíme některé zajímavé myšlenkové směry, jež ovlivnili světově nejuznávanější architekty současnosti. V průběhu kurzu se budeme zabývat směry jako například dekonstrukce a dekonstruktivismus (Eisenman), regionalismus (Frampton), manhattanismus (Koolhaas), postmoderna a postmoderní architektura (Venturi) atd. |
|
|
|
|
Vědecká a cestopisná žurnalistika
|
|
Kód předmětu:
YBKC181 |
Garant:
Josephy,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
literatura, redakční práce
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Cílem kurzu je teoretické i praktické osvojení publicistických žánrů, které mohou zprostředkovat vědecké, resp. antropologické poznatky širší veřejnosti. Studenti si v jeho průběhu vyzkouší základy redakční práce, seznámí se blíže s mediálním prostředím a naučí se v něm efektivněji komunikovat slovem i obrazem. |
|
Vizuální sociologie
|
|
Kód předmětu:
YBKC046 |
Garant:
Šmíd,R. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
vizualita
|
Rozvrh:
čt 10:00 - 11:20, místnost YT113 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Fotografie a sociologie jsou tak trochu dvojčata. Narodily se ve stejném roce a společné je i místo narození. V roce 1839, kdy francouzský stát předával slavnostně celému světu vynález J. N. Niepce a L. J. M. Daugerra – fotografii, nahradil filozof A. Comte ve 47. lekci svého díla Cours de Philosophie Positive původně užívaný výraz sociální fyzika pojmem sociologie. Kurz je určen především pro studenty, kteří již mají elementární znalosti ze sociologie a zároveň zvládají základní fotografické dovednosti. Na praktických „rozcvičkách“ si studenti mohou sami vyzkoušet specifika fotografického jazyka a uvědomit si moc obrazu v historickém kontextu i současném světě. |
|
Vybrané kapitoly z estetiky
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB091 |
Garant:
Josl,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
teorie umění
|
Rozvrh:
po 10:00 - 11:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz je koncipován jako základní historicko-systematické seznámení s estetikou. Ze základních systematických témat se dotkneme následujících otázek: Může umění kazit charakter? Existuje vysoké a nízké umění? Co je estetický postoj? Co je to soud vkusu a jak ho poznáme? Existují standardy vkusu nebo je vkus relativní? Co je umění? Je směšné zároveň vždy kruté a ponižující? Jaký je vztah umění a filosofie? Historicky bude kurz témata sledovat v kontextu autorů, u nichž se otázka nejpalčivěji projevila a to chronologicky od antických klasiků po počátek 20. století. |
|
|
|
|
|