|
|
Kód předmětu:
YBSB031 |
Garant:
Zandlová, M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
město, sociálněvědní teorie
|
Rozvrh:
st 11:30 - 12:50, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz představuje některé klíčové koncepty sociálních věd (dohled, disciplinace a biopolitika; habitus, pole a kapitál; migrace a transnacionalismus; gentrifikace; paměť a místa paměti; teritorialita; heterotopie aj.), které vykládá skrze perspektivu prostoru a prostorovosti. Ukazuje, že lidské praxe jsou ze své povahy socio-prostorové a že analýza propojenosti prostorových a sociálních aspektů je nosným východiskem pro porozumění řadě současných společenských jevů od lokální po globální úroveň.Jako odrazový můstek slouží klasická práce Marca Augého Non-places. Introduction to an anthropology of supermodernity (1995), která ovšem nenastoluje trvale platná východiska, ale spíše otevírá řadu otázek, na které bude kurz nabízet možné odpovědi. První blok je věnován představení některých klíčových teorií, které rozpracovávají téma prostoru a jeho vztahu k socialitě a spojují prostor s časovostí, tělesností, jazykem či teritorialitou. Tento blok se rovněž zaměřuje na to, k jakým proměnám socio-prostorovosti dochází v současném globalizovaném světě. Druhý blok je věnován etnografickým studiím konkrétních „míst“, „prostorů“ a praxí jejich utváření (jako jsou hranice, letiště, doma, města, přehrady, kláštery, muzeum atd.). Tyto případové studie jsou především prostředkem, jak v konkrétnosti ukázat, jak lze skrze analýzy socio-prostorovosti uchopovat zdánlivě čistě „společenská“ témata/koncepty jako je paměť, intimita, sociální stratifikace, habitus, anonymita, identita, pohyb, moc, disciplinace atd. |
|
Antropologie Latinské Ameriky
|
|
Kód předmětu:
YBSC222 |
Garant:
Halbich,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
st 13:00 - 14:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz je úvodem do antropologie Latinské Ameriky, oblastí ležících jižně od Spojených států. Areál zahrnuje Mexiko a Střední Ameriku, Karibskou oblast a jihoamerický subkontinent. Jednotlivé přednášky budou koncipovány tak, aby pokryly relativní šíři témat ve všech třech částech Latinské Ameriky. K jednotlivým tématům (např. objevení Ameriky a následná kolonizace a debata k 500. výročí setkání dvou světů - evropského a indiánského - v roce 1992, etnická identita, náboženské systémy, lingvistická antropologie, turismus, jídlo a globalizace, lokální vědění v kontextu environmentální antropologie aj.) budou vždy uvedeny vybrané případové studie nebo klíčové výzkumy vztahující se k těmto tématům. První část přednášek se zaměří na relativně ucelený výklad týkající se archeologie kontinentu, nejstaršího osídlení, objevení a kolonizování prvních území, rozdělení obyvatelstva a demografie na počátku evropského dobývání a v současnosti a úvod do národní, etnické a jazykové identity. Hlavní část přednášek bude věnována výběrovým tématům a oblastem s přihlédnutím k zajímavým a klíčovým etnografickým výzkumům včetně mého vlastního mezi Tarahumary v severozápadním Mexiku. |
|
Antropologie města pro 21. století
|
Profilový předmět Společenské vědy - Antropologie
|
Kód předmětu:
YBSB044 |
Garant:
Lehečka,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
město
|
Rozvrh:
po 16:00 - 17:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Město má nesčetně definic a podob. Nehledě na konkrétní kontury toho kterého urbánníhoprostředí víme, že do roku 2050 bude ve městech po celém světě žít více než 66 % světovépopulace (v Evropě cca 80 % už dnes). Význam tvrzení jednoho ze zakladatelů urbánníantropologie Louise Wirtha o tom, že „urbanismus je způsobem života“ (Wirth 1938) tak získává v21. století stále rozmanitější kontury. Městské skutečnosti jsou daleko více než kdy jindy usazenyv globálně/lokálních disrupcích i propojeních a konkrétních dopadech univerzálních jevů jako jeneoliberalismus, financializace bydlení, rozvoj infrastruktur nebo tzv. great acceleration,fenoménu spojovaného se současnou diskusí o Antropocénu, tedy geologickém věku člověka.Kurz představí nejen historii, důležitost a svébytnost antropologického zkoumání městaprostřednictvím etnografie, ale i teoretické koncepty, kterými se antropologie města inspiruje odjiných oborů. Na tématech jako sociální produkce městského prostoru, městská segregacea migrace, neformální město či význam a funkce (ne)viditelných infrastruktur se pokusímedemonstrovat, že antropologický výzkum města 21. století představuje doménu, která mánesporné využití jak v akademické, tak veřejné sféře. |
|
Antropologie příbuzenství
|
Profilový předmět Společenské vědy - Antropologie
|
Kód předmětu:
YBSB046 |
Garant:
Jakoubková Budilová,L. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
čt 10:00 - 11:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Jedná se o profilový předmět bakalářského studia. Studenti se seznámí s rozmanitostí možností, které v různých kulturách vytvářejí sociální pouta spřízněnosti. Kromě definice příbuzenství založené na odkazu k biologii budou představeny další formy od duchovního příbuzenství až po rituální bratrství či příbuzenství po mléku. V rámci kurzu bude představena také pluralita možností formování rodin, rodinných domácností či typů manželství. Budou reflektovány některé teoretické diskuse v sociální antropologii (kultura vs. příroda, nature vs. nurture, konsangvinita vs. afinita, unilineární vs. kognatické systémy, ad.), včetně vlivu nových reprodukčních technologií na rozvoj tzv. nových příbuzenských studií. Studenti se kromě teoretické reflexe a kritiky antropologické teorie příbuzenství seznámí také s genealogickou metodou jako metodou získávání dat o příbuzenství, a její moderní kritikou. |
|
Balkán v antropologické perspektivě
|
|
Kód předmětu:
YBSC211 |
Garant:
Jakoubková Budilová,L. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
út 8:30 - 9:50, místnost YT211 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz je určen pro studenty bakalářského stupně studia. Studenti získají základní etnografický přehled o jednotlivých zemích Balkánu a seznámí se s některými tématy, na něž se antropologie v tomto regionu zaměřovala (např. zádruha, kmenová společenství, transhumance, krevní msta, příbuzenství po mléku, postsocialistická transformace, paměť a nacionalismus ad.). Budou představeny způsoby zobrazování Balkánu (orientalismus, balkanismus), stejně jako jeho konceptualizace v kontextu teorie závislosti či teorie světových systémů. Studenti se také seznámí s různými diskurzy, v jejichž rámci byla oblast Balkánu zkoumána, od východoevropské etnologie po anglosaskou sociokulturní antropologii. |
|
|
Četba antropologických textů k problematice Romů
|
|
Kód předmětu:
YBSC140 |
Garant:
Skripnik,O. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
menšina
|
Rozvrh:
pá 10:00 - 11:20, místnost YT032 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Na několika základních textech se studenti zorientují v literatuře, která k tématu Romů vychází a je dostupná českému čtenáři. Budeme diskutovat užívání analytických nástrojů a pojmů při výzkumech této menšiny. Čteny budou zejména texty, které se věnují a vycházejí z terénní praxe v romských osadách na Slovensku. Složitější texty budou čteny a diskutovány na semináři, nutná je však i vlastní domácí četba s následnou diskuzí v hodině. https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13967 |
|
Člověk a náboženství II.
|
|
Kód předmětu:
YBSC209 |
Garant:
Skripnik,O. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
po 10:00 - 11:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Historický a antropologický výklad povahy náboženství, role náboženství v životě společnosti a jednotlivce, vztahu náboženských forem ke způsobu života v různých epochách a náboženských kořenů evropské tradice. Zvláštní důraz je kladen na tradici židovskou a křesťanskou, na Bibli, postavu Ježíše z Nazareta a vznik křesťanství. Výklad se věnuje především biblické tradici: biblická etika, zákoníci a synagoga, zaslíbení a očekávání, Ježíš z Nazareta, podobenství, vykoupení. Zamýšlí se nad rolí a proměnami křesťanství v Evropě: křesťanská církev a římská říše, středověká církev a Evropa, reformace a novověk. |
|
Handicap jako lidský problém
|
|
Kód předmětu:
YBSC172 |
Garant:
Pincová,E. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
pá 11:30 - 12:50, místnost YT212 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Antropologie handicapu: Kurz uvádí do problematiky handicapu v životě člověka. Z hlediska antropologie hledá společná vodítka a souvislosti především v knihách takto tematicky orientovaných, jimiž jsou především Robert F. Murphy: Umlčené tělo; Victor Turner: Průběh rituálu; Jiří Němec: Bolest a naděje, ad. V kurzu se najde prostor i pro prezentaci vlastní četby studentů. V zimním semestru školního roku 2022/23 bude výuka semináře probíhat prezenční formou, pokud nenastane v průběhu semestru nějaká nečekaná změna. Atestace kurzu se řídí podle pravidel UKC. Bližší podrobnosti najdete v Moodle v odevzdávárně pod názvem Úvodní kurzy a cykly (UKC). Tam je popsán způsob zadávání úkolů, odevzdávání referátů a podmínky atestace. |
|
Historická antropologie II.
|
|
Kód předmětu:
YBHC153 |
Garant:
Storchová,L. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Předmět Historické antropologie se bude věnovat jak několika přístupům či metodologickým konceptům, které pozměnily tradiční pojímání dějin, tak tématům, dotýkajícím se přechodu od evropské předmoderny k moderně. Tradiční historickoantropologické téma bude zastupovat pozdněstředověká a raněnovověká lidová kultura, konkrétně karneval, který nahlédneme prostřednictvím autorů a autorek, vycházejících z různých historiografických prostředí (Bachtin, Davis, Burke). Z metodologických konceptů se seminář bude zajímat zejména o mikrohistorii.1. Historická antropologie a výzkum lidové kultury 2. Karnevalová kultura I. (Bachtin)3. Karnevalová kultura II. (Burke, Davis, Le Roy Ladurie)4. Historická antropologie a dějiny každodennosti – středověk a raný novověku5. Historická antropologie a dějiny každodennosti – novověk a soudobé dějiny6. Mikrohistorie I. (konceptuální východiska)7. Mikrohistorie II. (teoretická diskuse po roce 1990)8. Mikrohistorie III. (aplikované studie)9. Symbolická antropologie a historická věda I. (Darnton)10. Symbolická antropologie a historická věda II. (polemiky 90. let a po roce 2000)11. Historická antropologie (symbolického) násilí12. Mezi mikrohistorií, evidencí a narací (četba prací N. Z. Davis)13. Tradiční společnost a koncepty modernizace (Weber, Elias, Foucault ad.) |
|
Historie rockové hudby v Československu v letech 1955-1989
|
|
Kód předmětu:
YBSC219 |
Garant:
Poděbradský,O. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
hudba
|
Rozvrh:
út 11:30 - 12:50, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Předmět si dává za cíl studenstvu přiblížit sociokulturní roli rockové hudby v Československu v letech 1955-1989. V rámci kurzu budeme probírat jak vznik rockové hudby jako takové, tak i její pronikání do prostoru československé populární hudby. Studenstvo se dozví jaká byla role rádia Luxembourgh při formování tehdejší rockové scény, o uvolnění v průběhu šedesátých let, perzekucích, kterým museli hudebníci čelit během tzv. "normalizace" i vyjednávání s režimem v rámci zachování hudební praxe. V rámci předmětu jsou plánovány i exkurze do míst, které jsou s československou rockovou tvorbou úzce spojeny nebo se o ní zajímají (Futurum Music Bar, dříve F Klub; Popmuseum, České muzeum hudby). Atestace bude sestávat z vyběru vlastního tématu v rámci kurzu a jeho rozpracování do vlastní seminární práce. |
|
Hudba a gender
|
|
Kód předmětu:
YBSC180 |
Garant:
Poděbradský,O. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
hudba
|
Rozvrh:
út 16:00 - 17:20, místnost YT221 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz se věnuje vztahu genderu a hudby z perspektivy hudební antropologie / etnomuzikologie. Je vhodný pro 1. ročník studia. Kurz se tématu bude věnovat na různých příkladech zahrnující punkové hnutí, burlesku a drag queens i další příklady zejména z populární hudby. Představuje různorodé hudební praxe jako pole performativního vyjednávání genderových identit. Kurz pojedná relevantní klíčové termíny a koncepty (hudba jako kultura, hudba jako situovaná sociální praxe, soundscape, gender, performance, performativita, embodiment, femininita, maskulinita, queer...). Zvláštní pozornost bude věnována hudebním praxím v kontextu transnacionalismu, globalizace a komodifikace hudby. |
|
Hudebně-antropologický seminář
|
|
Kód předmětu:
YBSC167 |
Garant:
Seidlová,V. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
hudba, metodologie
|
Rozvrh:
po 11:30 - 12:50, místnost YT220 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
POZOR! V PŘÍPADĚ TECH. PROBLÉMU SE ZÁPISEM TOHOTO SEMINÁŘE KONTAKTUJTE VYUČUJÍCÍ NEBO PANÍ ANNU MATĚJKOVOU ZE STUDIJNÍHO ODDĚLENÍ: ANNA.MATEJKOVA@FHS.CUNI.CZ (A DEJTE VYUČUJÍCÍ DO CC.)Láká vás zkusit si terénní výzkum Vámi vybraných hudebních akcí? Chcete se učit psát o hudbě jako o společenské aktivitě? U nás můžete odstartovat vlastní výzkum jakékoli hudební aktivity - od EDM parties až třeba po zpěv v synagoze. Mnohé projekty z tohoto semináře (zal. roku 2004) sloužily jako první krok k vlastní hudebně-antropologické/etnomuzikologické terénní práci, ústící v práci bakalářskou (rozvíjenou v navazujícím diplomovém semináři). Některé z úspěšných studentských textů byly dokonce např. publikovány v knize Jurková a kol. 2013. Pražské hudební světy. Praha: Karolinum. (Angl. verze: Prague Soundscapes, 2014). Během jednosemestrálního semináře si student tradičně vybírá jeden z (pokud možno) pražských hudebních světů, který zkoumá, učí se změně perspektivy (insider x outsider), pozorovacím a výzkumným technikám terénní práce; současně si osvojuje také dovednosti psát o svém vlastním hudebně-etnografickém výzkumu, který průběžně realizuje v rámci domácí přípravy ve „svém“ terénu. Student si tradičně vybírá hudební událost, na níž provede zúčastněné pozorování a vytvoří několikaminutovou terénní video- či audionahrávku plus pořídí několik fotografií (jak na nahrávku, tak na fotografie stačí smartphone, případně lze zapůjčit vybavení z LVT). Již v průběhu pozorované události či bezprostředně po ní student vytvoří terénní poznámky, které se společně s fotografiemi a nahrávkou stanou základem jeho seminární práce. Na základě poznámek vytvoří hudebně-etnografický popis, opatřený reflexí vlastní pozice v terénu. S pomocí již přečtené sekundární literatury (tj. anotací) se pokusí o první vlastní interpretace zkoumané hudební praxe. Pozorování v terénu je možné provést i ve dvojici. Předchozí hudební vzdělání není podmínkou.Kurz bude probíhat formou každotýdenních seminářů, a to podle aktuálního rozvrhu, v kombinaci s pravidelným krátkým úkolem v MOODLE, kde bude uploadována literatura. Studenti budou průběžně, zpočátku každý týden, tvořit krátký text (500 slov) buď: 1) týkající se studentovy tvorby vlastních dat ANEBO 2) vytvořit krátkou anotaci ze zadaného titulu v rozsahu min. 1/2 normostrany a uploadovat ji do MOODLE PŘED seminářem, kde budeme s přečteným titulem pracovat. Podmínkou atestace je 5 odevzdaných úkolů a závěrečná seminární práce v rozsahu 5-7 normostran, která využije již napsané texty ze získaných dat a doplní / rozšíří je (a bude pracovat s literaturou prostudovanou v rámci kurzu). Požadavky: 2) 5 odevzdaných úkolů v Moodle3) Seminární práce v rozsahu ca. 5-7 stran na základě studentem získaných dat (základem budou texty z již napsaných úkolů) a konzultace a prezentace jejích částí a pracovních verzí v semináři. |
|
Introduction to Anthropology of Arts
|
|
Kód předmětu:
YBSC210 |
Garant:
Sindelar,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
angličtina
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
The lecture provides an introduction to the history, theory, and methodology within the anthropology of art. It starts out by discussing terminological issues and the difference between art-historical and art-anthropological approaches. After introducing earlier anthropological studies on art, the lecture focuses on key debates within this sub-discipline, including: differences between material culture and art, questions of agency, primitivism, aesthetics, and iconography, as well as art and technology. Following, newer art-anthropological research will be discussed in the context of art as a commodity, the collection and display of modern and contemporary art, art’s circulation in global art worlds, as well as the provenance and restitution politics of art. |
|
Kulturní ekologie – environmentální antropologie I.
|
|
Kód předmětu:
YBSC181 |
Garant:
Kuřík,B. + Kvizda,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
životní prostředí
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Zájem o environmentální antropologii (EA) v současnosti enormně vzrostl díky ekologické krizi v čase tzv. antropocénu. Řada aktuálních debat, jež hýbou odborným i veřejným světem, má své předchůdce v téměř stoleté historii oboru, na které se ale často zapomíná. Kurz představí klíčové školy, koncepty, debaty a příklady z minulosti environmentální antropologie. Pozornost je věnována zejména kulturní ekologii a ekosystémovému přístupu tzv. ekologické antropologie. |
|
Kulturní ekologie – environmentální antropologie II.
|
|
Kód předmětu:
YBSC206 |
Garant:
Kuřík,B. + Kvizda,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
životní prostředí
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Zájem o environmentální antropologii (EA) v současnosti enormně vzrostl díky ekologické krizi v čase tzv. antropocénu. Řada aktuálních debat, jež hýbou odborným i veřejným světem, má své předchůdce v téměř stoleté historii oboru, na které se ale často zapomíná. Kurz je úvodem do environmentální antropologie a představí klíčové školy, koncepty, debaty a příklady z její minulosti. Pozornost je věnována zejména politické a symbolické ekologii. Kurz navazuje na kurz Kulturní ekologie I. |
|
Kvantitativní metody empirického výzkumu
|
|
Kód předmětu:
YBSC177 |
Garant:
Špaček,O. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
5
|
Klíčová slova:
metodologie
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Předmět pokrývá základní otázky spojené s využitím kvantitativní metodologie empirického výzkumu ve společenských vědách. Seznamuje s logikou kvantitativního výzkumu, způsobem jeho realizace a klíčovými volbami, které je nutné při jeho použití provést. Prostřednictvím průběžné práce si studenti vyzkouší základní praktické dovednosti nezbytné pro přípravu a realizaci vlastního kvantitativního výzkumu. |
|
Kvantitativní metody empirického výzkumu (kombinovaná forma)
|
|
Kód předmětu:
YBSC177K |
Garant:
Špaček,O. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
5
|
Klíčová slova:
metodologie
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Předmět pokrývá základní otázky spojené s využitím kvantitativní metodologie empirického výzkumu ve společenských vědách. Seznamuje s logikou kvantitativního výzkumu, způsobem jeho realizace a klíčovými volbami, které je nutné při jeho použití provést. Prostřednictvím průběžné práce si studenti vyzkouší základní praktické dovednosti nezbytné pro přípravu a realizaci vlastního kvantitativního výzkumu. |
|
Magie, čarodějnictví a kouzelnictví v evropské středověké a raně novověké kultuře (kombinovaná forma)
|
|
Kód předmětu:
YBSC189K |
Garant:
Jirsová,K. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
čt 17:30 - 18:50, místnost YT102 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
KURZ JE URČEN POUZE PRO KOMBINOVANOU/DISTANČNÍ FORMU STUDIA. Kurz se soustředí na pojetí magie, čarodějnictví a kouzelnictví v evropské středověké a raně novověké kultuře, na odlišné pojetí těchto jevů v oficiálním církevním učení a v kontextu lidové zbožnosti integrující staré pohanské vlivy s křesťanstvím. Téma bude pojednáno na základě několika interpretačních přístupů vycházejících z moderní historiografické literatury, porovnání jejich různých perspektiv tak, aby bylo možné konstruovat alespoň částečný obraz magie a čarodějnictví, jehož stopy nacházíme v dobových pramenech, folklórních rituálech a kolektivní i individuální imaginaci. Studenti budou seznámeni např. s historicko-antropologickým přístupem R. van Dülmena, kladoucím důraz i na sociální kontext raně novověkého čarodějnictví, s komparativním a mikrohistorickým pojetím C. Ginzburga, který do svého výkladu lidového původu evropského čarodějnictví kromě pohledu historického vtělil i rovinu lingvistickou, religionistickou a etnologickou. Široce pojatý interdisciplinární výklad středověké magie R. Kieckhefera poslouží k uvedení do problematiky a vymezení vývoje čarodějnictví v období středověku, ve kterém se etabloval církevní konstrukt čarodějnického sabatu, jehož kořeny nevyrůstají jen z církevní démonologie, ale opět se kruhem vrací i k potlačovaným a přesto přežívajícím lidovým představám. Kromě historické perspektivy budou studující stručně seznámeni s motivy magie a čarodějnictví ve filmu, výtvarném umění a beletristické literatuře. |
|
Migrace a postmigrační procesy
|
Profilový předmět Společenské vědy - Antropologie
|
Kód předmětu:
YBSB016 |
Garant:
Bittnerová,D. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
menšina, sociálněvědní teorie
|
Rozvrh:
st 14:30 - 15:50, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz se zaměří na problematiku migračních a postmigračních procesů. Představí stěžejní paradigmata v přístupu k studiu migrace (asimilace, integrace, transnacionální přístup). Dále se zaměří na klíčové otázky, které diskurz o migracích utvářejí. Zabývat se bude migrací jako odpovědí na socioekonomický kontext života jedince/skupin. V souvislosti s postmigračními procesy se zaměří na otázky adaptace a zapojení migrantů do společnosti cílové země, stejně jako vytváření transnacionálních vazeb, a to na úrovni legislativy státu, ekonomických struktur, sociálních sítí, sociálního přijetí majoritou atd. |
|
Mimoevropské hudební kultury I.
|
Profilový předmět Společenské vědy - Antropologie
|
Kód předmětu:
YBSB020 |
Garant:
Jurková,Z. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
hudba
|
Rozvrh:
pá 10:00 - 11:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz poskytuje základní orientaci v nejvýznamnějších světových hudebních kulturách bez vlastního písemnictví – hudební kultuře australských aboriginců, subsaharské Afriky, indiánů Severní a Jižní Ameriky atd. Jejich koncepty, zvukové jevy i sociální kontext provozování hudby se zásadně liší od sebe navzájem i od naší kultury. Jejich poznání tak jednak doplňuje obrazy kultur, poskytované v jiných kurzech, a také umožňuje nově pochopit fenomén hudby. Podmínkou atestace je 70% účast v kurzu a 60% úspěšnost v závěrečném testu.V případě distanční výuky budou přednášky on-line (v prostředí MS Teams). Základní textové i zvukové materiály jsou dostupné on-line v sisu. |
|
Nativní Severní Amerika I.
|
|
Kód předmětu:
YBSC052 |
Garant:
Heřmanský,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
menšina
|
Rozvrh:
út 11:30 - 12:50, místnost YT003 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz zprostředkovává základní informace o nativních (původních) obyvatelích Severní Ameriky na sever od Mexika, přičemž na konkrétním materiálu přibližuje základní antropologická témata (subsistenční strategie, teorii příbuzenství, politickou a sociální strukturu, tradiční právo, náboženské systémy, atd.). Jádro výkladu je věnováno představení kulturní diverzity v rámci odlišných kulturních areálů s důrazem na porozumění na její ukotvení v konceptech a teoriích sociokulturní antropologie. |
|
Orální hudební kultury Evropy
|
|
Kód předmětu:
YBSC148 |
Garant:
Jurková,Z. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
hudba
|
Rozvrh:
pá 11:30 - 12:50, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz se soustředí na pozoruhodné orální hudební projevy Evropy. Tyto zvukové fenomény zasazuje do sociálních kontextů i myšlenkových konceptů. Tím jednak doplňuje obraz kultury, poskytovaný v jiných kurzech, a navíc umožňuje i nově pochopit fenomén hudby.Podmínkou atestace je 70% účast v kurzu a 60% úspěšnost v závěrečném testu.V případě distanční výuky budou setkání probíhat on-line v prostředí MS Teams. |
|
ResisTerra: antropologie více-než-lidské politiky
|
|
Kód předmětu:
YBSC221 |
Garant:
Kuřík,B. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
st 16:00 - 17:20, místnost YT242 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kdo se bouří a s kým je kdo solidární? Kdo, jak, proti komu se domáhá svobody a spravedlnosti? Jaká práva a povinnosti vyplývají z uznání schopnosti politicky působit? Tyto otázky, dlouho považované za výlučně lidské, se v antropocénu, věku určujícího vlivu člověka na Zemi, stále více ukazují jako více než lidské. Ať už jde o přiznání hrdinství plevelům, vyhlášení války virům nebo právní subjektivitu řek, ve všech takových příkladech neukázněná příroda vetkaná do nesčetných lidských světů působí společně potíže. V antropocénu vystupuje do popředí vzájemná závislost člověka a přírody. To se projevuje v mnoha vznikajících formách tzv. "více než lidské resistence". Tento koncept, který budeme v kurzu představovat na pomezí environmentální a politické antropologie, umožňuje přehodnotit environmentální politiku tím, že pojímá ne-lidi nejen jako pasivní zdroje těžby nebo objekty ochrany, ale jako aktivní "subjekty", potenciální nepřátele i spojence v konfrontaci s hrozbami antropocénu. |
|
Seminář kontrolované četby - Geertz: Interpretace kultur
|
|
Kód předmětu:
YBSC001 |
Garant:
Skripnik,O. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Předmět je určen pouze pro kombinovanou formu studia. Kurs se zaměřuje na jeden z významných a vlivných směrů sociokulturní antropologie druhé poloviny 20. století, interpretativní resp. symbolickou antropologii. Výkladová linie bude kriticky sledovat (1) zasazení tzv. interpretativního obratu v sociokulturní antropologii do kontextu dobových oborových diskuzí, (2) představení jeho aplikací ve vybraných výzkumech symbolické antropologie, (3) interpretativní obrat jako jedno z východisek dalších oborových obratů a inspirační teoretický rámec přesahující do dalších sociálněvědních i humanitních disciplín. Prostřednictvím studia vybraných esejů z publikace Interpretace kultur Clifforda Geertze a jejich komparace s dalšími texty si studující osvojí povahu interpretativních přístupů v sociálních a humanitních vědách. |
|
Sociální ekologie I.
|
|
Kód předmětu:
YBSC220 |
Garant:
Rynda,I. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
životní prostředí
|
Rozvrh:
st 14:30 - 15:50, místnost YT211 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Předmět Sociální ekologie 1 tvoří dvousemestrální celek s předmětem Sociální ekologie 2, ale oba je možné absolvovat i samostatně. Celek usiluje o porozumění pojmu udržitelný rozvoj a udržitelnost (v závěru 2. semestru). První semestr se proto zabývá především výkladem přírody, krajiny a životního prostředí, historií věd, jež se jimi zabývají, ochranou přírody a krajiny a jejími postupy a základním pojmoslovím. Výklad není budován zdola nahoru, tedy z pozice věd o přírodě, ale především shora dolů, tedy jako společenskovědní reflexe logiky vzniku přírodovědného zkoumání a jeho vývoje.Druhý semestr je věnován především společnosti, jejímu vývoji při uspokojování lidských potřeb provázenému stále větší zátěží životního prostředí, a jejímu současnému stavu. Sociálně-ekologický pohled se opírá o vybrané oblasti sociologie, antropologie, kulturologie s přihlédnutím k ekonomii a právu. Popisuje především současný stav planety, pojmy rizika, krize, (re)globalizace, odlišnost současné planetární civilizace od celých lidských dějin a důvody a postup vzniku strategie udržitelného rozvoje, jež je netradičně popsána ve čtyřech rovinách (environmentální, ekonomické, sociopolitické a lidské). |
|
Subkultury mládeže
|
Profilový předmět Společenské vědy - Antropologie
|
Kód předmětu:
YBSB018 |
Garant:
Heřmanský,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
út 13:00 - 14:20, místnost YT003 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Současná komplexní společnost je charakteristická značnou heterogenitou, s níž je spojen vznik a existence mnoha různorodých sociálních uskupení. Subkultury mládeže představují jeden z význačných konceptů, který umožňuje tuto heterogenitu a z ní vzešlé kolektivity zkoumat. Kurz se bude zabývat výkladem konceptů, skrze něž lze těmto formacím (subkulturám, post-subkulturám, neo-kmenům, scénám) porozumět. Na příkladech subkultur jako je punk, techno, hip hop, emo, metal, hardcore, straight edge, graffiti, skinheadi, gothici nebo skejťáci bude pojednáván jednak vývoj uvažování o subkulturních formacích (od deviace přes třídní ukotvení až po otázku vkusu) a jednak hlavní analytické koncepty subkulturního stylu, identity a autenticity, společně s koncepty hierarchizace, rezistence, ideologie či praxe. Na jejich základě se pak bude kurz věnovat tématům genderu v subkulturách, reakcí dominantní společnosti, politizace subkultur, vyrůstání a stárnutí v subkulturách či globalizace a specifik subkultur v post-socialistických státech. |
|
Subkultury mládeže (kombinovaná forma)
|
Profilový předmět Společenské vědy - Antropologie
|
Kód předmětu:
YBSB018K |
Garant:
Heřmanský,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Současná komplexní společnost je charakteristická značnou heterogenitou, s níž je spojen vznik a existence mnoha různorodých sociálních uskupení. Subkultury mládeže představují jeden z význačných konceptů, který umožňuje tuto heterogenitu a z ní vzešlé kolektivity zkoumat. Kurz se bude zabývat výkladem konceptů, skrze něž lze těmto formacím (subkulturám, post-subkulturám, neo-kmenům, scénám) porozumět. Na příkladech subkultur jako je punk, techno, hip hop, emo, metal, hardcore, straight edge, graffiti, skinheadi, gothici nebo skejťáci bude pojednáván jednak vývoj uvažování o subkulturních formacích (od deviace přes třídní ukotvení až po otázku vkusu) a jednak hlavní analytické koncepty subkulturního stylu, identity a autenticity, společně s koncepty hierarchizace, rezistence, ideologie či praxe. Na jejich základě se pak bude kurz věnovat tématům genderu v subkulturách, reakcí dominantní společnosti, politizace subkultur, vyrůstání a stárnutí v subkulturách či globalizace a specifik subkultur v post-socialistických státech. |
|
Úvod do antropologie náboženství
|
Profilový předmět Společenské vědy - Antropologie
|
Kód předmětu:
YBSB045 |
Garant:
Klepal,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
náboženství
|
Rozvrh:
út 16:00 - 17:20, místnost YT242 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Problematika náboženství a souvisejících fenoménů představuje zásadní téma antropologie od jejího ustanovení jako vědecké disciplíny. „Antropologie náboženství“ se stala důležitým polem pro vedení teoretických debat i vznik empirických studií formujících celý obor. Prostřednictvím přednášek, četby, diskuzí a audiovizuálních materiálů získají studující základní přehled o 1) teoretických pozicích, ze kterých je náboženství v antropologii zkoumáno; 2) klasických tématech, kterým se antropologie náboženství věnuje (víra, rituál, magie, šamanismus, náboženská změna, náboženské objekty); 3) konkrétních studií náboženských reprezentací a praktik založených na etnografickém terénním výzkumu. |
|
Úvod do medicínské antropologie. Kultura, zdraví a nemoc
|
|
Kód předmětu:
YBSC194 |
Garant:
Klepal,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
po 10:00 - 11:20, místnost YT242 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz seznamuje s medicínskou antropologií, dynamicky se rozvíjející subdisciplínou sociokulturní antropologie zaměřující se na problematiku zdraví, nemoci a tělesnosti v současném mezikulturním kontextu a globalizovaném světě. Cílem kurzu je získat základní přehled o a) tématech, kterým se medicínská antropologie věnuje; b) konceptech, které jsou v medicínské antropologii užívány; c) metodologických postupech, které jsou v medicínské antropologii aplikovány pro sběr a analýzu empirického materiálu; d) poznatcích medicínské antropologie a jejich využití za hranicemi oboru. |
|
Úvod do sociokulturní antropologie (kombinovaná forma)
|
Profilový předmět Společenské vědy - Antropologie
|
Kód předmětu:
YBSB002K |
Garant:
Bittnerová,D. + Heřmanský,M. + Novotná,H. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
sociálněvědní teorie
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Kurz seznamuje studenty se základy sociokulturní antropologie jako specifické sociálněvědní disciplíny. Činí tak na základě rozboru tradičních antropologických témat (příbuzenství, náboženství, subsistenční strategie, politická organizace, ad.) i těch, která vyvstávají v současném světě 21. století (identita, nacionalismus, globalizace, ad.). Za cíl si klade zprostředkovat studentům antropologický pohled na realitu skrze jednotlivé aspekty lidské kultury. |
|
|
|