|
|
Kód předmětu:
YBSC159 |
Garant:
Rynda,I. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
politická teorie
|
Rozvrh:
st 16:00 - 17:20, místnost YT003 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz je volným přednáškovým cyklem. Je mezioborový, tedy určen všem studujícím bakalářského studia FHS se zájmem o danou problematiku. Klade si za cíl nastínit a diskutovat vybrané problémy demokracie se zřetelem k výzvám a rizikům, před kterými stojí současný svět. Studující získá základní vhled do problematiky vlivu médií, elit, populismu a demokratizace veřejného prostoru na podobu zastupitelské demokracie včetně příkladů zemí, kde demokratická tradice západního typu chybí (Rusko, islám). |
|
|
|
Kód předmětu:
YBSC155 |
Garant:
Veselský,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
čt 13:00 - 14:20, místnost YT003 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
„Sport je zkrátka všude a my jsme v něm“. Tuto větu pronesl v napůl zapomenuté knize Fotbal je hra Jiří Černý. Sport je dnes relevantním tématem humanitních věd a je mu věnována celá řada studií. V semináři tak budou představeny některé základní přístupy a teorie, které se pojí s tématem sportu, tedy například sport a fenomén fanouškovství, sport a média. Opomenuty nezůstanou ani teorie hry, letmo se zmíníme i o dějinách sportu. Seminář se bude soustředit primárně na profesionální sport. Leitmotivem semináře bude otázka, zdali je vrcholový sport stále ještě hra anebo nikoliv a kde vlastně jsou hranice hry a „skutečného“ světa. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBSC158 |
Garant:
Rynda,I. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
politická teorie
|
Rozvrh:
út 14:30 - 15:50, místnost YT003 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Zatímco ve druhé polovině 20. století probíhal proces globalizace (jíž byl po řadu let věnován obdobný kurz), počátek 21. století přinesl v globálním měřítku krizi finanční, ekonomickou, environmentální, ale do krizových situací se dostává i oblast demografie, sídelní struktury, migrace. Krizi zažívá i politická sféra, věda, kultura a sdělovací prostředky a informace. Ve všech oblastech je různě zasažena místní, regionální a globální úroveň. V cyklu přednášek předních odborníků se posluchači seznámí s jejich názorem na jednotlivé oblasti a jejich problémy, klíčové hráče, rizika a možnosti řešení, bude-li krize pochopena správně – Jako příležitost ke změně. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBSC177 |
Garant:
Špaček,O. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
5
|
Klíčová slova:
metodologie
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Předmět pokrývá základní otázky spojené s využitím kvantitativní metodologie empirického výzkumu ve společenských vědách. Seznamuje s logikou kvantitativního výzkumu, způsobem jeho realizace a klíčovými volbami, které je nutné při jeho použití provést. Prostřednictvím průběžné práce si studenti vyzkouší základní praktické dovednosti nezbytné pro přípravu a realizaci vlastního kvantitativního výzkumu. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBSC177K |
Garant:
Špaček,O. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
5
|
Klíčová slova:
metodologie
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Předmět pokrývá základní otázky spojené s využitím kvantitativní metodologie empirického výzkumu ve společenských vědách. Seznamuje s logikou kvantitativního výzkumu, způsobem jeho realizace a klíčovými volbami, které je nutné při jeho použití provést. Prostřednictvím průběžné práce si studenti vyzkouší základní praktické dovednosti nezbytné pro přípravu a realizaci vlastního kvantitativního výzkumu. |
|
|
|
|
Kód předmětu:
YBSC215 |
Garant:
Dohnalová,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Předmět Projekt sociálního podniku seznamuje s definováním sociálního podniku jako soukromého subjektu, kterým může být nestátní nezisková organizace, družstvo nebo podnikatel i obchodní společnost. Studující budou rozumět tomu, jak je důležitý integrační sociální podnik, jak se pracuje se zaměstnanci, kde sociální podnik může získat finance a jak komunikuje na veřejnosti. Součástí seminářů je setkání se sociálními podnikateli a exkurze do sociálního podniku. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBSC223 |
Garant:
Pitoňák,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Předmět „Queer geografie: sexuální a genderová rozmanitost v prostoru a čase“ si klade za cíl zpochybňovat tradiční vnímání prostoru jakožto pasivního pozadí sociálních událostí a podporovat porozumění prostoru jako dynamické dimenzi, která spoluvytváří naši subjektivitu a každodenní zkušenosti. Kurz zkoumá vzájemně konstitutivní vztah mezi prostorem a identitou/subjektivitou v intersekcionálním rámci. V průběhu kurzu bude zkoumán a uplatňován koncept "queerování/kvíření" geografie/prostoru a problematizovány dominantní diskurzy související s (cis)heteronormativními i queer prostory.Prostřednictvím tematických lekcí, jako jsou gender a sexualita v prostoru, queer prostory ve městech, fenomén Queer Pride a anti-gender backlash, kurz nabídne komplexní pohled na to, jak jsou naše identity ovlivňovány prostorovými zkušenosti, a naopak jak i my sami*y ustavujeme prostory kolem sebe. Studující budou analyzovat, jak se vytvářejí a vyjednávají různé prostory, včetně typických prostorů jako jsou gay village, queer bar, safe spaces a jaké vlivy na ně mají digitální technologie a média.Kurz rozvíjí také využití praktických metod queer geografického výzkumu, jako je mapování intersekcionálního komfortu a úlevy metodou Relief Maps (součást atestační práce), a rozvíjí kritické myšlení v ohledu hodnocení globálního a regionálního postavení queer lidí ve společnostech. Studující v průběhu kurzu rovněž zpracují skupinové prezentace (či videoreportáž) zaměřené na analýzu konkrétních prostorů z queer perspektivy či na zhodnocení situace queer lidí z hlediska postavení sexuálně a genderově rozmanitých (queer) lidí.Obecným cílem kurzu je vybavit studující schopností kriticky a vztahově přemýšlet o vlivu identit na prostorových zkušenostech a podpořit uplatňování feministických, queer a dekoloniálních přístupů v geografii i v jejich životě. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBSC152 |
Garant:
Dobrovolná Wladyniak,L. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
metodologie, sociálněvědní teorie
|
Rozvrh:
viz SIS
|
Kurz představuje úvod do sociologického poznání a je doplněním kurzu Úvod do sociologie. Jednotlivé semináře odpovídají témátům v rámci přednášek Úvod do sociologie. Kurz je založen na aktivním čtení a diskutování odborných sociologických textů (povinná literatura k přednášce Úvod do sociologie). |
|
|
|
Kód předmětu:
YBSB010 |
Garant:
Šťovíčková Jantulová,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
út 10:00 - 11:20, místnost YT003 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Skupiny a organizace jsou považovány také za jednoho z důležitých hybatelů, jež v moderní společnosti uvádí do pohybu sociální změny - přispívají k vzniku společenských problémů, ale také k jejich řešení (např. vládnutí, vzdělávání, migrace, atd.). Cílem kurzu je poskytnout studujícím komplexní porozumění tomu, jak sociologové chápou a analyzují organizace. Kurz prezentuje rozmanité teoretické přístupy a koncepty. Důraz je kladen na praktické aplikace těchto teorií, jako je analýza byrokracie, mocenských struktur a využití institucionálních teorií. V kurzu je věnován prostor aktuálním výzvám sociologického výzkumu organizací. Celkově kurz usiluje o to, aby studenti získali schopnost kriticky analyzovat a aplikovat sociologické teorie na reálné organizační problémy a situace. Kurz bude realizován formou přednášky s prvky semináře. V kurzu bude věnován prostor práci se sociologickými texty k tématu, diskuzi jednotlivých témat s využitím základních argumentů autorů textů, které studující nastudují před přednáškou. |
|
Sociální nerovnosti
|
Profilový předmět Společenské vědy - Sociologie
|
Kód předmětu:
YBSB008 |
Garant:
Špaček,O. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
sociálněvědní teorie
|
Rozvrh:
st 11:30 - 12:50, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Sociální nerovnosti představují jedno z jádrových a konstitutivních témat sociologického zkoumání společnosti. Pojem ‚třída‘ a analýza trendů ve vývoji struktury společnosti se vrací do středu zájmů nejen odborné obce, ale stává se čím dál častěji i tématem veřejné diskuze. Jedním z vysvětleních současných politických otřesů (zvolení Trumpa, Brexit, vzestup populismu) je právě dlouhodobé přehlížení výrazných sociálních a kulturních propastí v sociálním prostoru. Tento kurz si klade za cíl seznámit studenty na bakalářské úrovni se základními přístupy ke studiu sociálních nerovností v současných společnostech. Specifický důraz budeme klást na seznámení se s pojmem ‚třída‘, jenž má nezastupitelné místo v intelektuální tradici analýzy moderní společnosti. V kurzu se budeme věnovat teoretickým argumentům, stejně jako konkrétním empirickým případům, které demonstrují relevanci sociálních nerovností (nejen) v každodenním životě. Ve výkladu se budu mimo jiné opírat o současný významný návrat výzkumníků k neo-bourdieusianské tradici, která integruje ekonomické i kulturní aspekty sociálních nerovností. |
|
Sociologie nerůstu
|
|
Kód předmětu:
YBSC179 |
Garant:
Novák,A. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
út 10:00 - 11:20, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Pandemie COVID 19, sociální nerovnosti, klimatická krize, problematika plastových odpadů anebo úbytek biodiverzity vyvolávají pochybnosti, zda je udržitelná společnost, založená na neustálém ekonomickém růstu a na ekonomice maximalizující zisk. Jednou z cest jak klást otázky a hledat odpovědi je koncept nerůstu. Nerůst je jak praktickou, tak teoretickou snahou transformovat svět, který by byl udržitelnější, spravedlivější a k mimolidskému světu šetrnější. Vychází z toho, že je možné žít kvalitní života bez rostoucí materiálové výroby a spotřeby, zejména na bohatém Severu. Nerůst je o schopnosti klást si otázky např.: Kolik je dost? Proč něco vyrábíme a spotřebováváme? Jaký je smysl? Nerůst je spíše o kvalitě, než kvantitě. Kurz představuje základní uvedení do konceptu nerůstu.Atestace bude formou písemného testu s otevřenými otázkami na základě látky probrané na přednáškách. |
|
|
Sociologie sociálních hnutí
|
|
Kód předmětu:
YBSC212 |
Garant:
Kolářová,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Sociální hnutí jsou významnými aktéry v oblasti sociální změny. V kurzu budeme na sociální hnutí pohlížet sociologickou perspektivou, v rámci které definujeme, co jsou sociální hnutí a jak se projevují v moderní společnosti a současné době. Kurz představí hlavní teoretické proudy ve zkoumání sociálních hnutí (nová sociální hnutí, teorie mobilizace zdrojů, rámování), které bude aplikovat na vybraná konkrétní hnutí (environmentální, feministická, studentská apod.). Specificky se zaměří na vliv globalizace na sociální hnutí, a dále na jejich vztah k subkulturám, kontrakultuře a nerovnostem. Představí také metodologii výzkumu sociálních hnutí. |
|
Sociologie životního prostředí
|
Profilový předmět Společenské vědy - Sociologie
|
Kód předmětu:
YBSB012 |
Garant:
Novák,A. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
sociálněvědní teorie, životní prostředí
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Kurz představuje uvedení do oboru environmentální sociologie, do jeho dějin, základní terminologie, směrů a problémů až po současný stav, včetně nejvýznamnějších představitelů. Seznamuje studenty a studentky s vybranými sociologickými přístupy ke vztahu mezi přírodou, životním prostředím a společností, se základními sociologickými pojmy environmentální sociologie, s osobnostmi a teoriemi. Cílem kurzu je rozvíjet schopnost kritického náhledu na současnou environmentální debatu, schopnost analýzy aktuálních témat environmentální debaty v kontextu sociologických teorií. Kurz bude zakončen písemnou zkouškou. |
|
Sociologie životního prostředí (kombinovaná forma)
|
Profilový předmět Společenské vědy - Sociologie
|
Kód předmětu:
YBSB012K |
Garant:
Novák,A. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
sociálněvědní teorie, životní prostředí
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Kurz představuje uvedení do oboru environmentální sociologie, do jeho dějin, základní terminologie, směrů a problémů až po současný stav, včetně nejvýznamnějších představitelů. Seznamuje studenty a studentky s vybranými sociologickými přístupy ke vztahu mezi přírodou, životním prostředím a společností, se základními sociologickými pojmy environmentální sociologie, s osobnostmi a teoriemi. Cílem kurzu je rozvíjet schopnost kritického náhledu na současnou environmentální debatu, schopnost analýzy aktuálních témat environmentální debaty v kontextu sociologických teorií. Kurz bude zakončen písemnou zkouškou. |
|
Současný Blízký východ. Vybrané problémy očima sociologie
|
|
Kód předmětu:
YBSC178 |
Garant:
Černý,K. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
po 13:00 - 14:20, místnost YT131 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Seminář se zaměřuje na aktuální procesy a problémy odehrávající se na Blízkém východě, včetně arabských revolucí a problematiky tzv. islamismu (politický islám). Zvláštní důraz je kladen na rozbor procesu nerovnoměrné modernizace: demografická tranzice a mladá generace, rychlá urbanizace, mediální revoluce, expanze vzdělávacích systémů vs. nedostatečný ekonomický rozvoj a uzavřené politické systémy. Dála se seminář zaměřuje na dopady globalizace, mezinárodní migraci, změny politického diskurzu, vzestupu politického islámu a sociálních konfliktů. Kurz je zaměřen interdisciplinárně (historie, orientalistika, politologie), primární důraz je však kladen na sociologickou perspektivu. Nepovinnou součástí kurzu je exkurze v Praze nebo Brně (bude upřesněno). Počítá se také s využitím audiovizuálních materiálů ve výuce (krátké dokumentární filmy). |
|
Úvod do sociologie (kombinovaná forma)
|
Profilový předmět Společenské vědy - Sociologie
|
Kód předmětu:
YBSB001K |
Garant:
Dobrovolná Wladyniak,L. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
metodologie, sociálněvědní teorie
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Cílem kurzu je otevřít studujícím sociologii jako disciplínu, která se pohybuje mezi komplexními společenskými problémy a neméně komplexními problémy jednotlivců. Během kurzu se studující seznámí s klíčovými pojmy, teoriemi různých perspektiv a sociologů a socioložek. Důraz je klade na využití teoretických poznatků pro zkoumání a porozumění složitým současným problémům. Nástrojem k tomuto porozumění bude schopnost sociologického tázání a sociologické imaginace.Kurz je základním kurzem sociologických profilujících povinně volitelných předmětů se skupiny společenských věd. Podmínkou zapsání je splnění kurzu Úvod do společenských věd II. |
|
Významní představitelé sociologického myšlení
|
Profilový předmět Společenské vědy - Sociologie
|
Kód předmětu:
YBSB004 |
Garant:
Šubrt,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
út 16:00 - 17:20, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
V rámci kurzu jsou posluchači seznámeni s koncepcemi a přístupy významných představitelů sociologického myšlení 19. a počátku 20. století (A. Comte, H. Spencer, K. Marx, M. Weber, G. Simmel, F. Tönnies, G. Tarde, E. Durkheim, V. Pareto, L. F. Ward, Ch. H. Cooley, T. Veblen, W. Thomas, G. H. Mead). Důraz je položen na charakteristiku základních sociologických paradigmat této doby a klíčových otázek, o jejichž řešení se uvedení teoretikovou pokoušeli. Zároveň je pozornost věnována i tomu, jaký význam má toto myšlenkové dědictví pro soudobou sociologii.V akademickém roce 2020/2021 vyučující předpokládá, že se bude uskutečňovat on-line výuka, která bude spojená s pravidelným zasíláním informačních e-mailů, studijních textů a on-line setkávání, o kterých budou studenti předběžně informování. Závěrečná atestace bude mít podobu písemného testu. |
|