|
|
Kód předmětu:
YBSC159 |
Garant:
Rynda,I. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
politická teorie
|
Rozvrh:
rozvrh bude zveřejněn 25.01.2021
|
Kurz je úvodní částí volného šestidílného cyklu. Je mezioborový, tedy určen všem studujícím bakalářského studia FHS se zájmem o danou problematiku. Klade si za cíl nastínit a diskutovat vybrané problémy demokracie se zřetelem k výzvám a rizikům, před kterými stojí současný svět. Studující získá základní vhled do problematiky vlivu médií, elit, populismu a demokratizace veřejného prostoru na podobu zastupitelské demokracie včetně příkladů zemí, kde demokratická tradice západního typu chybí (Rusko, islám). |
|
|
|
Kód předmětu:
YBSC045 |
Garant:
Havelka,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
česká národní identita
|
Rozvrh:
rozvrh bude zveřejněn 25.01.2021
|
V perspektivě dějin idejí a sociologie vědění se ukazují a analyzují sedimentované historické představy, používané legitimizační koncepty a ideologicky a emocionálně sedimentované představy o hlavních problémech českých dějin a jejich vztazích k Evropě. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBEC144 |
Garant:
Gramskopf,R. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
angličtina
|
Rozvrh:
rozvrh bude zveřejněn 25.01.2021
|
Kurz je určen pro studenty a studentky bakalářského studia. Seminář seznamuje studenty se základními primárními i sekundárními sociologickými či obecně společenskými texty v angličtině a možnými způsoby jejich překladu a interpretace. Důraz je kladen na otevřenou a kritickou diskusi čtených textů, a to nejen z hlediska jazykového, ale především z hlediska společensky-vědního. Cílem kurzu je tedy nejen rozvoj jazykových kompetencí, ale také učit se přijímat proti/argument, který se váže ke společné diskusi. Nástrojem je zde řeč.Seminář vyžaduje přípravu s předkládanými texty, které jsou vždy studentům rozeslány na email společně s připravenými základními otázkami.Kurz může sloužit jako jedna z možných příprav ke složení zkoušky OJAK či budoucí práce na překladech. Je velmi žádoucí, aby kurz využili také zájemci o společenská témata (věda, metodologie, kritické myšlení, moc, teorie jako způsob nazírání světa), která v budoucnu mohou dále rozvíjet v rámci magisterských programů – především antropologie či sociologie, sekundárně pak v rámci např. studií občanské společnosti.Seminář tedy předpokládá nejen zájem o jazyk, řeč, ale také o obecně sociologická témata. Nejde zde jen o jakousi teoretickou rozpravu, která má své hluboké opodstatnění, ale především jde také o kultivaci řeči, překladu a kritickou rozpravu nadmožnými perspektivami výkladu. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBSC042 |
Garant:
Šťovíčková Jantulová,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
metodologie
|
Rozvrh:
rozvrh bude zveřejněn 25.01.2021
|
Jedná se o metodologický kurzu, v rámci kterého bude věnována pozornost jednomu z designů kvalitativního výzkumu analýze diskurzu. Konkrétně se studující budou mít možnost podrobněji seznámit s jednou ze škol diskurzivní analýzy a to s kritickou diskurzivní analýzou (KDA). V úvodu bude věnována pozornost teoretickým východisků KDA a dále pak metodologickým postupů KDA (podoba výzkumných otázek, výběr vzorku, analýza dat). Kurz bude vyučován formou seminářů, na kterých studující budou vedeni nejprve k přípravě vlastního výzkumného projektu s využitím KDA a později k analýze dat s využitím metod KDA. Na závěr samostatně vypracují zprávu se svého výzkumu. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBSB013 |
Garant:
Pavlík,P. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
gender
|
Rozvrh:
rozvrh bude zveřejněn 25.01.2021
|
Genderová studia jsou progresivním, interdisciplinárním oborem, který přináší nové teoretické a metodologické nástroje a pohledy do humanitních a sociálně vědních disciplín. Cílem tohoto přípravného kurzu je seznámit studentky a studenty s konceptem gender a genderovou perspektivou a zprostředkovat nezbytné poznatkové a teoretické zázemí pro uplatňování genderové analýzy v navazujících kurzech zaměřených na genderovou problematiku, v dalších akademických oborech, i v každodenním životě. Důraz je kladen na kritické myšlení, reflexi a vlastní interpretaci dané problematiky. Kurz probíhá formou interaktivních přednášek. |
|
Krize jako příležitost II.
|
|
Kód předmětu:
YBSC069 |
Garant:
Rynda,I. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
politická teorie, životní prostředí
|
Rozvrh:
rozvrh bude zveřejněn 25.01.2021
|
Zatímco ve druhé polovině 20. století probíhal proces globalizace (jíž byl po řadu let věnován obdobný kurz), počátek 21. století přinesl v globálním měřítku krizi finanční, ekonomickou, environmentální, ale do krizových situací se dostává i oblast demografie, sídelní struktury, migrace. Krizi zažívá i politická sféra, věda, kultura a sdělovací prostředky a informace. Ve všech oblastech je různě zasažena místní, regionální a globální úroveň. V cyklu přednášek předních odborníků se posluchači seznámí s jejich názorem na jednotlivé oblasti a jejich problémy, klíčové hráče, rizika a možnosti řešení, bude-li krize pochopena správně – jako příležitost ke změně. |
|
Moderní společnosti a sociologické teorie
|
Profilový předmět Společenské vědy - Sociologie
|
Kód předmětu:
YBSB005 |
Garant:
Šubrt,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
rozvrh bude zveřejněn 25.01.2021
|
Výklad je koncipován tak, aby pokryl základní tematické okruhy soudobé teoretické sociologie. Důraz je položen na klíčové postavy teoretického myšlení a důležité oblasti jejich tvorby. V jednosemestrálním kurzu je obsah přednášek rozčleněn tak, aby posluchače seznámil s následujícími tématy: strukturní funkcionalismus a neofunkcionalismus (T. Parsons, R. K. Merton, J. Alexander), teorie konfliktu (L. Coser, R. Dahrendorf), sociální konstruktivismus (P. L. Berger - T. Luckmann), dramaturgická sociologie (A. Goffman), teorie komunikativního jednání (J. Habermas), teorie strukturace (A. Giddens), konstruktivistický strukturalismus (P. Bourdieu), systémová teorie (N. Luhmann, R. Münch), teorie postindustriální a postmoderní společnosti (D. Bell, A. Toffler, J.-F. Lyotard, Z. Baumann), teorie druhé moderny, rizikové společnosti a globalizace (U. Beck, E. Wallerstein, M. Albrow, R. Senett). |
|
Moderní společnosti a sociologické teorie (kombinovaná forma)
|
Profilový předmět Společenské vědy - Sociologie
|
Kód předmětu:
YBSB005K |
Garant:
Šubrt,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
rozvrh bude zveřejněn 25.01.2021
|
Výklad je koncipován tak, aby pokryl základní tematické okruhy soudobé teoretické sociologie. Důraz je položen na klíčové postavy teoretického myšlení a důležité oblasti jejich tvorby. V jednosemestrálním kurzu je obsah přednášek rozčleněn tak, aby posluchače seznámil s následujícími tématy: strukturní funkcionalismus a neofunkcionalismus (T. Parsons, R. K. Merton, J. Alexander), teorie konfliktu (L. Coser, R. Dahrendorf), sociální konstruktivismus (P. L. Berger - T. Luckmann), dramaturgická sociologie (A. Goffman), teorie komunikativního jednání (J. Habermas), teorie strukturace (A. Giddens), konstruktivistický strukturalismus (P. Bourdieu), systémová teorie (N. Luhmann, R. Münch), teorie postindustriální a postmoderní společnosti (D. Bell, A. Toffler, J.-F. Lyotard, Z. Baumann), teorie druhé moderny, rizikové společnosti a globalizace (U. Beck, E. Wallerstein, M. Albrow, R. Senett). |
|
|
Seminář kontrolované četby - Berger, Luckman: Sociální konstrukce reality
|
|
Kód předmětu:
YBSC002 |
Garant:
Šťovíčková Jantulová,M. + Mašek,T. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
rozvrh bude zveřejněn 25.01.2021
|
Předmět je určen pouze pro distanční formu studia.Kniha Sociální konstrukce reality autorů P. Bergera a T. Luckmanna se řadí mezi tituly klasické sociologické literatury 20. století. Jedná se o dílo, ve kterém se autoři pokusili o syntézu nejinspirativnějších zdrojů klasických sociologických teorií, ve kterém nabízejí řešení subjekt-objektového dualismus a přináší odpovědi na základní sociologické otázky ve výkladovém modelu sociologie vědění, čímž také završují snahu o vybudování tohoto sociologického směru. |
|
|
Sociologie globalizace
|
|
Kód předmětu:
YBSC070 |
Garant:
Klepárník,V. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
metodologie, sociálněvědní teorie
|
Rozvrh:
rozvrh bude zveřejněn 25.01.2021
|
Kurz podává obecný úvod do problematiky globalizace, sociologie globalizace a proměn sociologického zkoumání daného fenoménu. Je rozdělen do tří navazujících částí: Obecného úvodu do problematiky globalizace a jejího sociologického zkoumání (1), analytického pohledu na její jednotlivé dimenze (ekonomika, stát, kultura, technologie, náboženství atd.) s využitím koncepcí vybraných autorů (2) a navazují pohled na důsledky globalizace ve vybraných oblastech (sociální nerovnost, migrace, mezinárodní systém). |
|
Sociologie konfliktu
|
Profilový předmět Společenské vědy - Sociologie
|
Kód předmětu:
YBSB011 |
Garant:
Černý,K. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
sociálněvědní teorie
|
Rozvrh:
rozvrh bude zveřejněn 25.01.2021
|
Kurz se soustředí na problematiku sociologie konfliktu (např. K. Marx, L. Coser, R. Dahrendorf, J. Rex) a související problematikou sociologie revolucí (cyklické přístupy, teorie relativní deprivace, státo-centrický přístup, soudobé koncepce zohledňující roli kultury - James Krapfl a studie Sametové revoluce - nebo environmentálních faktorů - Hommer Dixon) a sociologie terorismu (zde bude kladen důraz na rozbor náboženského terorismu podle M. Juergensmeyera a terorismu sebevražedného podle R. Papea, kromě toho budou studenti seznámeni se stručnými případovými studiemi teroristických organizací). Okrajovějším způsobem se kurz dotkne také problematiky sociologie války a kriticky diskutován v této souvislosti bude ve veřejném diskurzu stále vlivný koncept střetu civilizací podle S. P. Huntingtona. Od studentů se očekává účast na přednáškách, studium zadané literatury (jeden článek a/nebo jedna kapitola v knize), seminární práce v rozsahu minimálně čtyř normostran (kniha Marka Juergensmeyera Teror v mysli boží, tato práce musí být odevzdána do konce semestru) a splnění písemného textu (otevřené otázky prověří znalost látky probírané v kurzu i zadané literatury). |
|
Sociologie konfliktu (kombinovaná forma)
|
Profilový předmět Společenské vědy - Sociologie
|
Kód předmětu:
YBSB011K |
Garant:
Černý,K. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
sociálněvědní teorie
|
Rozvrh:
rozvrh bude zveřejněn 25.01.2021
|
Kurz se soustředí na problematiku sociologických teorií konfliktu, zejména přístupy K. Marxe, L. Cosera a R. Dahrendorfa. Kromě toho se kurz zabývá také příbuznou problematikou sociologických výkladů revolucí a revolučních procesů (P. Sorokin, cyklický koncept C. Brintona, teorie relativní deprivace, státocentrické pojetí, role civilizační dimenze podle J. Krejčího a pohled pracující s kulturou podle J. Krapfla). Dále kurz seznamuje se dvěma různými přístupy k výkladu náboženského (M. Juergensmeyer) a sebevražedného terorismu (R. Pape) a konečně také nabízí kritickou reflexi ve veřejném diskurzu stále vlivné teorie střetu civilizací podle S. P. Huntingtona. Požadavky pro atestaci jsou následující. Účast na přednáškovém bloku, četba zadané literatury (článek Clash of civilizations od S. P. Huntingtona a kniha Teror v mysli boží od Marka Juergensmeyera), seminární práce reflektující četbu zadané knihy v rozsahu minimálně šesti normostran a písemný test (otevřené otázky pokrývající odpřednášená témata a zadanou literaturu, předpokládá se minimálně četba kapitoly k sociologii konfliktu v učebnici Jana Kellera). |
|
Sociologie občanské společnosti
|
Profilový předmět Společenské vědy - Sociologie
|
Kód předmětu:
YBSB014 |
Garant:
Pospíšilová,T. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
sociálněvědní teorie
|
Rozvrh:
rozvrh bude zveřejněn 25.01.2021
|
Předmět se zabývá vybranými sociologickými koncepty, které nachází využití při studiích občanské společnosti a jevů s ní spojených, jako je dobrovolnictví, dárcovství, občanská angažovanost či solidarita. Předmět se zaměřuje na koncepty, které sociologům umožňují rozumět organizaci sociálního života, sociálním institucím a společenským změnám. Výuka probíhá formou přednášek a navazujících seminářů. Koncepty jsou představovány s využitím základní sociologické literatury. Jejich diskuse ve vztahu ke konkrétním teoriím či výzkumům z oblasti občanské společnosti pomáhá studentům nejen lépe porozumět sociologickým konceptům, ale také je seznamuje s občanskou společností jako předmětem studia. Předmět je vyučován vyučujícími Katedry studií občanské společnosti FHS UK. |
|
Sociologie rodiny
|
Profilový předmět Společenské vědy - Sociologie
|
Kód předmětu:
YBSB040 |
Garant:
Wladyniak,L. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
rodina
|
Rozvrh:
rozvrh bude zveřejněn 25.01.2021
|
Předmět je věnován problematice sociologie rodin a zaměřuje se na rodinné formy soužití v současné společnosti. Cílem kurzu je sledovaní vývoje a proměny tradiční instituce rodiny, a také vzniku nových forem intimních vztahů. Kurz uvádí také sociologické teoretické a metodologické východiska ke zkoumání rodin, vztahů a také dalších souvisejících sociálních jevů. |
|
|
Sociologie vědění
|
Profilový předmět Společenské vědy - Sociologie
|
Kód předmětu:
YBSB007 |
Garant:
Müller,K. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
komunikace, metodologie, média, sociálněvědní teorie
|
Rozvrh:
rozvrh bude zveřejněn 25.01.2021
|
Cílem kurzu je přispět k porozumění aktuálním problémům technizace prostředků sociální interakce a komunikace a k hodnocení jejich (demokratizačního a manipulativního) vlivu na formy a prostředky vědění a jednání. Uvedené problémy budou diskutovány s pomocí klasických i aktuálních poznatků z oblasti sociologie vědění, která se zabývá zkoumáním souvislostí mezi věděním a jednáním. Její vznik doprovází ustavení moderních společenských věd, které se odehrává v 19 století na (evropských) univerzitách. Obsahové zaměření sociologie vědění bylo proto převážně ovlivněno klasickými badateli z těchto oborů (Marx, Weber, Durkheim) a jejich výkladem tematické orientace a poznávacích postupů věd o společnosti. Jako příklad k diskuzi těchto otázek budou využity spory o metodu zkoumání, které - i s ohledem na úspěchy vědy při technizaci přírody - reflektovaly jak vliv přírodovědných postupů na společenské vědy (pozitivní tradice praktikované v zejména v ekonomii i sociologii), tak i specifické nároky na platnost poznatků sociálněvědního zkoumání; další příklady se týkají vztahů vědeckého poznání a ideologického vědění (Mannheim), fenomenologických interpretací postupů sociálněvědního poznání (Scheler, Schutz) a v neposlední řadě i následného rozšíření sporů o metodu na celou oblast vědy, jak to lze sledovat v diskuzích o post-pozitivismu,. Historicko-sociologický pohled klasické sociologie vědění umožní studentům porozumět poznávacím problémům věd o společnosti v historicko-společenském kontextu jejich vzniku a zdůvodňování. Také na něj naváže druhá část přednášky, která je věnována důsledkům technizace sociálních interakcí, komunikace a lidského světa. Při výkladu budou rovněž využita aktuální témata sociologie vědění, včetně poznatků studií vědy a techniky, které doplňují pohled na vědu a její praktické využívání o poznatky dalších společenských věd. Jde o soubor témat, která postupně zpřesňují pohled na masivní šíření a využívání vědy v současných společnostech: možnosti vědeckého předvídání sociálních změn; sledování důsledků uplatnění vědy v praktické činnosti, zejména v oblasti techniky; proměny v oblasti vědy s ohledem na její masivní společenský vliv, jak to formuluje koncepce „nové produkce vědění“; studium vztahů mezi odborným věděním, symbolickým označováním a každodenním věděním jako předpokladů pro politickou orientaci vědy a deliberaci politiky. Poznatky ve zmíněných tématech budou využity pro diskuzi o sociálních a lidských důsledcích současné komunikační a informační techniky. |
|
Uvedení do statistického zpracování dat
|
|
Kód předmětu:
YBSC173 |
Garant:
Kružíková,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
metodologie
|
Rozvrh:
rozvrh bude zveřejněn 25.01.2021
|
Cílem kurzu je seznámení se se základními metodami statistického zpracování dat. Studenti jsou v něm pomocí programu Excel a SPSS při práci s konkrétními soubory a daty seznamováni s tím, jak využít statistiku k popisu zjištění vyplývajících z výzkumu. |
|
Vizuální sociologie
|
|
Kód předmětu:
YBKC046 |
Garant:
Šmíd,R. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
vizualita
|
Rozvrh:
rozvrh bude zveřejněn 25.01.2021
|
Fotografie a sociologie jsou tak trochu dvojčata. Narodily se ve stejném roce a společné je i místo narození. V roce 1839, kdy francouzský stát předával slavnostně celému světu vynález J. N. Niepce a L. J. M. Daugerra – fotografii, nahradil filozof A. Comte ve 47. lekci svého díla Cours de Philosophie Positive původně užívaný výraz sociální fyzika pojmem sociologie. Kurz je určen především pro studenty, kteří již mají elementární znalosti ze sociologie a zároveň zvládají základní fotografické dovednosti. Na praktických „rozcvičkách“ si studenti mohou sami vyzkoušet specifika fotografického jazyka a uvědomit si moc obrazu v historickém kontextu i současném světě. |
|
Výzkumný workshop: neformální dobrovolnictví v době covid-19
|
|
Kód předmětu:
YBSC174 |
Garant:
Pospíšilová,T. + Šťovíčková Jantulová,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
rozvrh bude zveřejněn 25.01.2021
|
Během jara a následně podzimu 2020 začala vznikat řada neformálních a svépomocných skupin občanů, kteří reagovali na krizi způsobenou pandemií covid-19. Cílem našeho výzkumu bude zmapovat podobu a roli neformálního dobrovolnictví a svépomocných skupin v tomto krizovém období na komunitní úrovni s využitím mnohonásobné případové studie. Výzkumný workshop umožňuje studujícím podílet se na realizaci empirického sociologického výzkumu. V rámci úvodních blokových setkání budou mít studující možnost participovat na přípravě výzkumného projektu (specifikace tématu, teoretických východisek, volbě metodologie, atd.) a následně klíčovou část kurzu bude tvořit vlastní realizace výzkumu, tzn. sběr dat. Výstupem kurzu bude uspořádání studentské minikonference, kde budou reflektovány zkušenosti z výzkumu a prezentována první zjištění. Podmínkou pro účast na workshopu je absolvování kurzu věnovaného metodám výzkumu ve společenských vědách, radost z týmové práce a zájem vyzkoušet si samostatnou výzkumnou práci v terénu pod vedením zkušených výzkumníků. |
|
Základy kvantitativní metodologie
|
|
Kód předmětu:
YBSC040 |
Garant:
Špaček,O. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
metodologie
|
Rozvrh:
rozvrh bude zveřejněn 25.01.2021
|
Kurz seznamuje studenty se základními principy a postupy kvantitativní výzkumné strategie ve společenskovědním výzkumu. Zaměřuje se na široké spektrum výzkumných designu, metod i záměrů a cílů kvantitativní strategie. Kurz kombinuje přednáškovou výuku s průběžnou samostatnou prací směřující k osvojení základních dovedností. |
|
Základy statistického zpracování dat
|
|
Kód předmětu:
YBSC171 |
Garant:
Kružíková,J. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
metodologie
|
Rozvrh:
rozvrh bude zveřejněn 25.01.2021
|
Cílem kurzu je představení základních metod a postupů, které umožňují zpracovávat data získaná z výzkumů: z dotazníků i z tabulek (tj. seznámení se s tím, jak vytvářet tabulky četností, grafy, jak počítat průměry a další základní statistické charakteristiky, jak zjišťovat, zda mezi získanými daty existuje závislost - pomocí korelací, regresí, chí- kvadrát testu, jak zjišťovat, zda rozdíl mezi průměry u dvou či více souborů je statisticky významný - především pomocí t-testů a analýzy rozptylu). V případě distanční výuky budou každý týden zveřejňovány v Moodlu powerpointové prezentace a audionahrávky.Jestliže výuka bude probíhat prezenčně, budeme pracovat s programem SPSS a Excel. V případě distanční výuky s programy SPSS a Excel pracovat nebudeme. |
|