|
|
|
Kód předmětu:
YBHC171 |
Garant:
Ondo Grečenková,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
čt 11:30 - 12:50, místnost YT003 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Seminář doplňuje přednášku stejného názvu (je ale otevřen i studentům, kteří na tuto přednášku nedocházejí) a je zaměřen na dějiny kultury, mentalit a myšlení závěrečné etapy raného novověku. Bude věnován vybraným aspektům především období osvícenství. Vzhledem k tomu, že jde o seminář, bude na něm vyžadována průběžná práce s historickým textem, popřípadě prezentace spojená s tématy k dané problematice. Účastníkům však přinese možnost seznámit se blíže s historickými prameny dané doby, i s jejich interpretací a "dešifrováním" (raně novověkou paleografií). Tyto schopnosti se mohou účastníkům později hodit při závěrečné bakalářské či diplomové práci. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBEC177 |
Garant:
Putna,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
antika, literatura
|
Rozvrh:
čt 11:30 - 12:50, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Pozdní Řím, sklánějící se ke svému zániku a/nebo ke své proměně, jehistorickou epochou budící vědecký zájem i složité historiosofickéanalogie (Oswald Spengler) i laciné publicistické aktualizace. ZánikŘíma - zánik našeho Západu. Počátky křesťanství - konce křesťanství.Tato přednáška ukazuje pozdní Řím, jaký opravdu byl, na jeho textech:Pohanských i křesťanských, řeckých i latinských (i židovských akoptských). Na textech - a na vyhraněných osobnostech, jakocísař-melancholik Hadrianus, poslední pohanský císař Julián Apostata,svatý Řehoř Naziánský, kontroverzní křesťanský filosof svatý Augustinnebo filosofka Hypatie zavražděná křesťany. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBHC125 |
Garant:
Matoušek,V. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
raný novověk
|
Rozvrh:
po 11:30 - 12:50, místnost YT221 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Prostřednictvím relativně nového oboru archeologie bojišť třicetileté války představuje kurz obor archeologie novověku a jeho přínos k poznání novověkých dějin. V úvodu budou posluchači seznámeni s procesem formování archeologie novověku a rozdíly mezi vývojem archeologie novověku u nás a v anglosaském prostředí. Následně budou posluchači seznámeni s genezí podoboru archeologie novověkého a moderního vojenství. Těžiště kurzu bude spočívat v představení metod a nejdůležitějších výsledků archeologického výzkumu jako součástí mezioborového studia bojišť třicetileté války. Pozornost bude věnována především lokalitám v českých zemích s přihlédnutím ke stavu výzkumu v dalších evropských zemích, zejména v Německu. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBHC186 |
Garant:
Himl,P. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
út 14:30 - 15:50, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kritika modernity, formulovaná po 2. světové válce v Adornově a Horkheimerově "Dialektice osvícenství" a prakticky rozvíjená v aktivistických hnutích od 60. let 20. století, se dnes stala, zdá se, mainstreamem, jak dokládá mj. ohlas Bruno Latoura v humanitních a sociálních vědách, alespoň některých. Tato kritika zaznívá z různých pozic, od konzervativní přes feministickou a postkoloniální až po ekologickou a anarcho-komunalistickou. Odmítnutí transcendentních autorit ruku v ruce s medicínským pokrokem a byrokratickým odsobněním mělo vyústit až ve znevážení lidského života. Ve jménu společenského zájmu potlačuje stát svobodu jednotlivce nakládat s vlastním tělem a životem, nařizuje mu očkování nebo to, jak se může jmenovat, či co se musí naučit, a stále více kontroluje jeho pohyb. Údajná západní racionalita a sekularita stejně jako společenské a hodnotové kánony jsou jen nástroje moci nad jinými, neevropskými kulturami a náboženstvími. Technologický pokrok a vidina neustálého růstu přivedly na pokraj ekologické katastrofy nejen země, z nichž Západ za nerovných podmínek čerpá své zdroje, ale i Evropu samotnou.Tato kritika je ale mnohdy v rozporu s tím, jak se evropské společnosti spravují a jak se vnímá drtivá většina jejich příslušníků. Na rovině sebepojímání a sociálních praxí jsme my, Evropané a Evropanky, stále ještě modernisty, byť znejistěnými - našimi daněmi platíme a užíváme veřejné školství, zdravotnictví a sociální systém, na cesty za hranice se nevydáváme bez požadovaných (biometrických) dokumentů, sledujeme tytéž zprávy a věříme ve svrchovanost individua, jeho právo na seberealizaci a univerzalitu lidských práv.Spíše než na ideje, které měly zakládat evropskou modernu, se přednáška zaměří právě na sociální praxe a na administrativní, ale i osobní techniky (foucaltovské "techniques de soi"), kterými se společnosti moderní odlišovaly od předmoderních. Hovořit budeme například o komunikačním propojování a vytváření nových společenství v souvislosti s knihtiskem a novinami, o měnícím se postavení náboženství ve veřejné sféře, o romantické představě štěstí, zdraví a sociálního vzestupu a institucích k jejich pojištění, o snu o nekonečné kultivovatelnosti člověka stejně jako o způsobech, jimiž stát dělal ze svých obyvatel občany a přisuzoval jim identitu (např. právě v podobě pasů). |
|
|
|
Kód předmětu:
YBEC178 |
Garant:
Putna,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
literatura
|
Rozvrh:
st 18:30 - 19:50
|
Seminář je trochu jiný, než bývá obvyklé v dnešní akademické mašinérii - posedlé metodologií, jež zhusta nahrazuje chybějícího ducha, a formálními kritérii, jež zhusta nahrazují chybějící étos.Koná se o středečních večerech od půl sedmé v soukromé prostoře na Cibulkách, u mé knihovny, aby byly další nápomocné či inspirativní texty k ruce.Čteme důležité knihy, a to opravdu pomalu. |
|
|
|
Kód předmětu:
YBEC185 |
Garant:
Urbánek,V. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
angličtina
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
literatura
|
Rozvrh:
út 14:30 - 15:50, místnost YT201 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
The course will focus on Latin and vernacular works from the 1620s-60s, whose genres range between consolatory literature, astrological-chronological works, historical treatises, calendars, eschatological writings, prophecies and revelations. These works were written mostly in the milieu of the post-White-Mountain exile and responded to the experience of the shattering of all previous certainties and of a radical change in the religious, political and cultural situation in the Bohemian lands. The course aims to present not only major authors, such as Jan Amos Comenius, but also lesser known figures (Partlicius, Habervešl, Felgenhauer) and the topics related to the period scholarly discourse and political propaganda. The circulation of these texts within the exilic circles and in the context of wider communication networks of the European Republic of letters will be also discussed. Some of the texts will be available in English translations. Students are required to read and discuss extracts from these texts and secondary literature. Some of the topics listed below will take two classes.1) Introduction: Post-1620 exiles from the Bohemian lands; Latin and vernacular literary production and its genres; textual practices and strategies; new perspectives2) Confessional identities and confessional polemics: refugee churches3) How to cope with a crisis? The Labyrinth of the World and the Neo-Stoic Solution4) Transfer of knowledge and self-presentation of exiles 5) Astrology, chronology and millenarianism: Simeon Partlicius and Jan Amos Comenius6) Political and historical discourse: Pavel Stránský of Zápy, Ondřej Habervešl, and Pavel Skála of Zhoř7) Between history and martyrology: The History of the Bohemian Persecution in its Latin and vernacular versions8) Projects of Universal Reform: Pansophia and the Reform of Human Affairs9) New Prophets between radical religious discourse and political propaganda; Thirty Years War and visual propaganda10) Correspondence networks, intellectual communication in exile, and the republic of letters |
|
|
|
Kód předmětu:
YBHB016 |
Garant:
Pešek,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
st 16:00 - 17:20, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Přednáška se zaměří na události, procesy a situace, které měly zásadní význam pro zastavení dynamického procesu „Pražského jara“, tedy znovunastolení absolutní moci a vlády komunistické strany v Československu. Tématem je období masových čistek a návazně tzv. „normalizace“, a to opět v komparaci s ostatními středoevropskými zeměmi sovětského impéria. Návazně bude sledována linie procesů, které vedly ke zpochybnění moci Moskvy a postupnému uvolnění režimu na konci 80. let, resp. k zhroucení komunistického režimu v sovětských satelitech do konce roku 1989, resp. návazně k zhroucení SSSR jako takového. Cílem kursu je ukázat mezinárodní dimensi, podmíněnost a kontext těchto procesů a zároveň objasnit, proč jsou tyto události a jejich průběh v českém i zahraničním dějepisectví líčeny nejednou diametrálně odlišně. |
|
"Český" antisemitismus – komparativní pohled (1848–1989)
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB038 |
Garant:
Soukupová,B. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
19. století, 20. století, menšina, česká národní identita
|
Rozvrh:
út 16:00 - 17:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz analyzuje zdroje, zrod, vývoj a významy moderních forem protižidovské nenávisti v českých zemích. Český a českoněmecký nacionalismus (a tedy i antisemitismus) chápe jako součást nacionalismu středoevropského a evropského. Paralelně se snaží o postižení národních, stranických apod. zvláštností tohoto mezinárodního fenoménu v českých zemích, na Slovensku, v Československu. Kurz je vybudován jako interdisciplinární (s jádrem v historii, etnologii, antropologii). |
|
|
Dějiny každodennosti I. (kombinovaná forma)
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB039K |
Garant:
Zaoral,R. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
dějiny každodennosti
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Problematika dějin každodennosti je prezentována jako interdisciplinární obor přinášející formou sond a exkurzů vhled do sociálního prostředí venkova a kláštera ve středověku. Výklad je doplněn ukázkamipísemných, hmotných a ikonografických pramenů.Distanční výuka bude mít formu videokonference v MS Teams. Podmínkou atestace je aktivní účast na videokonferenční výuce, která probíhá podle stanoveného rozvrhu. |
|
Dějiny kosmologie I.
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB019 |
Garant:
Pražáková Seligová,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
po 13:00 - 15:50, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň) - sudé týdny
|
Kurz je koncipován jako dvousemestrální (přihlásit se v následujícím semestru na druhou část kursu není povinností; zápis do druhé části kursu v LS však bude podmíněn absolvováním první části kursu v ZS), jeho cílem je přiblížit vývoj názorů na podobu a uspořádání vesmíru od nejstarších dob až do radikální proměny kosmologického myšlení v 16. a 17. století (tzv. kopernikánská revoluce), kdy se zrodila moderní věda. V zimním semestru budou posluchači seznámeni s vývojem kosmologických představ v antice a ve středověku. |
|
|
|
|
|
Evropská literární kultura I.
|
|
Kód předmětu:
YBEC151 |
Garant:
Putna,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
antika, literatura
|
Rozvrh:
čt 13:00 - 14:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
První část čtyřsemestrálního cyklu, věnovaného systematickému výkladu dějin evropské literární kultury od počátků po současnost. Součástí cyklu je jak výklad o krásné literatuře v užším smyslu, tak o slovesné a textové kultuře ve smyslu širším – o historicky významných textech, žánrech a slovesných projevech, patřících tematicky do oblasti náboženské, filosofické či politické, a rovněž o slovesných projevech z kulturních okrajů různého druhu (apokryfy, triviální literatura, ústní slovesnost, literatura menšin atd.). První semestr je věnován evropskému starověku. |
|
Folklor jako historický pramen
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB055 |
Garant:
Šalanda,B. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
čt 11:30 - 12:50, místnost YT117 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Folklorní tematika představovala dlouhou dobu výraznou součást společenského vědomí. Přitom se bude preferovat subjektivizace dějin: jak se komu co a jak jeví. Půjde rovněž o sociologizující pohled na folklor. Studující získají základní přehled o folkloru jako historickém pramenu. Kromě jiných témat se přednášky budou mimo jiné týkat žánru pověsti a vzpomínkového vyprávění. Atestace bude založena na aktivitě studentek a studentů, na jejich vstupu do rozprav, v neposlední řadě na seminární práci. |
|
Historická antropologie II.
|
|
Kód předmětu:
YBHC153 |
Garant:
Storchová,L. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
út 17:30 - 18:50, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Předmět Historické antropologie se bude věnovat jak několika přístupům či metodologickým konceptům, které pozměnily tradiční pojímání dějin, tak tématům, dotýkajícím se přechodu od evropské předmoderny k moderně. Tradiční historickoantropologické téma bude zastupovat pozdněstředověká a raněnovověká lidová kultura, konkrétně karneval, který nahlédneme prostřednictvím autorů a autorek, vycházejících z různých historiografických prostředí (Bachtin, Davis, Burke). Z metodologických konceptů se seminář bude zajímat zejména o mikrohistorii.1. Historická antropologie a výzkum lidové kultury 2. Karnevalová kultura I. (Bachtin)3. Karnevalová kultura II. (Burke, Davis, Le Roy Ladurie)4. Historická antropologie a dějiny každodennosti – středověk a raný novověku5. Historická antropologie a dějiny každodennosti – novověk a soudobé dějiny6. Mikrohistorie I. (konceptuální východiska)7. Mikrohistorie II. (teoretická diskuse po roce 1990)8. Mikrohistorie III. (aplikované studie)9. Symbolická antropologie a historická věda I. (Darnton)10. Symbolická antropologie a historická věda II. (polemiky 90. let a po roce 2000)11. Historická antropologie (symbolického) násilí12. Mezi mikrohistorií, evidencí a narací (četba prací N. Z. Davis)13. Tradiční společnost a koncepty modernizace (Weber, Elias, Foucault ad.) |
|
Historický seminář - Úvod do studia dějepisu
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB029 |
Garant:
Himl,P. + Tuček,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
metodologie
|
Rozvrh:
čt 14:30 - 15:50, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz studující seznámí se základy historického výzkumu v jeho teorii i praxi, představí jeho metody, techniky, práci s informačními zdroji a zásady jejich interpretace. Dané problémy budou představeny jak z hlediska základních principů historické vědy (např. místo historiografie mezi společenskými vědami, možnosti a meze historického poznání, vztah mezi tzv. „historickou realitou“, historickým pramenem a subjektem historika), tak i z perspektivy vybraných disciplín. |
|
Homér jako pramen historie
|
|
Kód předmětu:
YBHC181 |
Garant:
Vítek,T. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
antika
|
Rozvrh:
po 14:30 - 15:50, místnost YT102 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Cílem kursu je účastníky seznámit s homérskými verši a jejími specifiky a naučit je, jak s pomocí vhodné metodologie a odborné literatury Homéra správně číst a používat jako validní zdroj historických informací, ačkoli text byl napsán v mytickém režimu řeči, který se s historickou fakticitou příliš neslučuje. Atest bude udělen za pravidelnou účast (tolerovány budou maximálně dvě neomluvené absence), aktivní práci při hodinách a samostatnou prezentaci zvolené pasáže z homérského textu. |
|
Idea monarchismu historické tradice a současnost
|
|
Kód předmětu:
YBHC151 |
Garant:
Šalanda,B. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
čt 10:00 - 11:20, místnost YT117 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Výklad se zaměří na kolektivní představy a názory o monarchismu. Budou sledovány určité historické tradice až do současnosti. Pozornost bude rovněž věnována důležitým klasickým idejím typu „dvojí tělo královo“ a „králové divotvůrci“. Nabídne se pohled i na současné monarchie. Jako doplněk budou následovat politologické úvahy na toto téma. Atestace bude vycházet z aktivity studentek a studentů, na jejich vstupu do rozprav, jakož i na seminární práci. |
|
Kořeny evropské tradice I.
|
|
Kód předmětu:
YBFC130 |
Garant:
Pincová,E. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
antika
|
Rozvrh:
pá 13:00 - 14:20, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Uvedení k filosofii je v tomto kurzu předváděno na základě rozdílů mezi archaickou a moderní společností, na základě rozdílu mezi společenstvím žijícím v mýtu a společenstvím, v němž se mýtus stane alternativním a následně se rozpadá. Mýtus je zde vykládán jako symbolická forma, pro níž platí, že zde není místo pro otázky, a filosofie vzniká jako prostor pro otázky, reaguje na rozpadající se mýtus a usiluje nalézt novou pevnou půdu pod nohama. Filosofie je vždy skrze jazyk, je to jiný případ symbolické formy než mýtus, a souvisí s prožitkem různojazyčnosti. Výklad je střídavě koncipován historicky a fenomenologicky, reflektuje zakladatelskou tradici evropské filosofie v linii Sokrates, Platón, Aristoteles a sleduje začasté výklady prof. Patočky z přelomu 60. a 70. let. V oblasti fenomenologického výkladu jsou nejdůležitější výklady Husserlovy, zejména z "Krize evropských věd". Důležitým pojmem je výměr diskursu, kde se ukazuje rozdíl mezi přístupy založenými teoreticky, tedy matematikou, filosofií, antickou vědou, a přístupy založenými prakticky - mýtem, životem, moderní vědotechnikou. Kurz je důležitým doplnkem a rozvinutím výkladů o vědě jakožto epistémé, tedy výkladu kurzu Úvod do humanitních věd a studia vzdělanosti (UHVSV).Bližší podrobnosti najdete v Moodle v podatelnně pro tento kurz, pod názvem Úvodní kurzy a cykly (UKC). Tam je také popsán způsob zadávání úkolů, odevzdávání referátů a podmínky atestace. |
|
Kořeny evropské tradice II.
|
|
Kód předmětu:
YBFC182 |
Garant:
Pincová,E. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
antika
|
Rozvrh:
út 11:30 - 12:50, místnost YT003 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurs souvicí s Kořeny evropské tradice I., který je v tomto semestru paralelní, a je věnován řecké tradici. KET II se bude věnovat hebrejské tradici. Pojítkem je téma platónského motivu péče o duši v (tés psychés epimeleisthai) v tradici evropského myšlení. Budeme se tedy věnovat především hebrejskému myšlení, tedy druhému kořenu evropské tradice a jeho vývoji v evropských dějinách. Bližší podrobnosti najdete v Moodle v odevzdávárně pro tento kurz, pod názvem Úvodní kurzy a cykly (UKC). Tam je také popsán způsob zadávání úkolů, odevzdávání referátů a podmínky atestace. Literatura: stejně jako v KET I. |
|
Kulturnědějinné souvislosti demografického chování
|
|
Kód předmětu:
YBHC185 |
Garant:
Horský,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
st 13:00 - 14:20, místnost YT211 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Z hlediska kulturních či historických věd nelze nalézt populaci, která by vykazovala jakousi „přirozenou“ (tj. kulturně neutrální) plodnost. Namístě je tedy klást otázky po způsobech, jimiž je demografické chování (demografické jevy: narození, sňatek, úmrtí v jejich vzájemné konfiguraci) kulturně ovlivněno, resp. modelováno. Na zřeteli je nutno mít jak otázky metodologické (kulturně-analytický zájem o lokální společenstva a lokální populace vyvažuje obvykle makroanalytickou perspektivu demografie), tak materiálové (jednotlivá témata). Kulturně-historický a etnologický zájem o demografické jevy lze pak použít i v mezioborové diskusi např. s evoluční antropologií. Nápadným rysem moderní (západní) společnosti je regulace plodnosti („velká transformace“ 19. stol. [Livi Bacci 2003; Andorka – Horská – Head-König 1998] a „druhá transformace“ od 60. let 20. stol.; Esping-Andersen – Billari 2015; Lesthaeghe 2010]). Samo toto omezení (manželské, partnerské) plodnosti je možné chápat (analyzovat) jak jako symptom, tak jako faktor (vývoje) moderní kultury. Naše rozbory vyjdou od kulturnědějinného výkladu uvedených transformací a od sledování jejich difuze z evropského ohniska jejich počátků.Milé kolegyně, milí kolegové, pokyny a studijní materiály k tomuto kurzu jsou a budou zpřístupňovány v Moodle. |
|
Kulturní dějiny české železnice
|
|
Kód předmětu:
YBHC183 |
Garant:
Štemberk,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
út 8:30 - 9:50, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Železnice představuje jednu z nejdůležitějších a nejzásadnějších inovací 19. století, stala se impulsem pro rozvoj industrializace a modernizaci společnosti. Nástup železniční dopravy vedl k proměnám vnímání času a vzdáleností. Jednotlivé přednášky se zaměří na vliv železnice na změny ve společnosti, každodennost z pohledu cestujících i zaměstnanců, život na železnici i s železnicí a v neposlední řadě i železnici v kultuře a umění. |
|
|
Medieval Literature in Bohemia
|
|
Kód předmětu:
YBEC182 |
Garant:
Ebersonová,A. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
angličtina
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
literatura
|
Rozvrh:
pá 13:00 - 14:20, místnost YT113 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
This course will introduce the various genres of medieval literature in Bohemia, their basic characteristics, most famous authors and works. The course is designed for students with an interest in literature and history; no previous knowledge of the subject is required.Reading sample texts selected from the literature listed below and their interpretation will be an integral part of the classes. During the semester, students will also present paper(s) on selected topics. (The teacher will supply students with all the necessary literature to prepare for classes.) |
|
Město jako obraz (starověk)
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB022 |
Garant:
Altová,B. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
architektura, město
|
Rozvrh:
st 10:00 - 11:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Předmět zaměřený na studium architektury a urbanismu v kontextu evropského kulturního vývoje a historie. Je určený především studentům bakalářského studia, kteří se zajímají o témata: město - architektura - urbanismus - antika z hlediska využití vizuálních pramenů historického poznání. Je vhodný i pro přípravu na vybraná témata Úvodu do historie nebo Státní závěrečné zkoušky z historie. Doporučená (podle zvoleného tématu atestace):• BOUZEK, Jan - Ondřejová, Iva - Halada, Jan, Periklovo Řecko. Praha : MF, 1989. 272 s. ISBN 80-204-0029-X• BOUZEK, Jan - Etruskové - jiní než všechny ostatní národy. Praha : Karolinum, 2003. 216 s. Praha: (Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et historica. Monographia.) ISSN:0567-8307• DUFEK, Josef, Vesnice, či již město? Neolit a počátky urbanizace Evropy. Ústav pro archeologii, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze, dostupné na: http://www.antropoweb.cz/media/document/antropowebzin_2_2014n.pdf • BOUZEK, Jan - Římské a řecké modely mýtů počátků měst. In: Historická Olomouc. Sborník příspěvků ze sympózia Historická Olomouc XII., zaměřeného k problematice zakladatelských mýtů a mýtů "počátků" ve světle kritiky pramenů Muzeum umení Olomouc - sál Beseda 6.-7. října 1998 / Olomouc : Univerzita Palackého 12, (2001,) s. 65-70. 80-244-0323-4• VITRUVIUS Pollio, Marcus - Otoupalík, Alois - Bouzek, Jan Deset knih o architektuře. Vitruvius Pollio; [Z latinského originálu přeložil]: Otoupalík, Alois. [Předmluva, poznámky a bibliografie]: Bouzek, Jan. Praha : Baset, 2001. 438 s., il. (Antická knihovna. XLIII.R.) ISBN:80-86223-49-3Návaznost na knihy doporučené k EDK:• FLACELIÉRE,, Robert, Život v době Periklově, 358 s. Praha: Odeon 1981, ISBN 01-088-81• COULANGES, Fustel de: Antická obec. 392 s. Praha : Sofis Pastelka 1998 ISBN:80-902439-7-5• VERNANT, J.-P.: Řecký člověk a jeho svět. 296 s. Praha: Vyšehrad 2005. ISBN:80-7021-731-6• BARTONEK, Antonín , Zlatá Egeis. Praha :Kolumbus 1969. 358 s. ISBN neuvedeno |
|
Metody archeologického studia
|
|
Kód předmětu:
YBHC137 |
Garant:
Matoušek,V. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
metodologie
|
Rozvrh:
čt 10:00 - 11:20, místnost YT131 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz seznamuje studenty se základními principy a metodami archeologického studia tak, jak se vyvíjely od raného novověku do současnosti. Představuje vývoj oboru od prvotní etapy doplňkové disciplíny dějepisectví až po současné multidisciplinární pojetí, které je založeno především na propojení společenských a přírodních věd. Pozornost je věnována především vývoji oboru v českých zemích, který je ovšem v nezbytné míře zařazen do souvislostí mezinárodního vývoje. |
|
Moderní česko-německé vztahy pohledem historických věd I. (1848 - 1918)
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB034 |
Garant:
Soukupová,B. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
19. století, 20. století, menšina, česká národní identita
|
Rozvrh:
út 11:30 - 12:50, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Cílem kurzu je analyzovat česko-německé soužití v Rakousku a v Rakousku-Uhersku s jeho dvěma krajními póly: konfliktem a spoluprací, krystalizaci komunikačních stylů, profilaci české a českoněmecké identity, vliv modernizace na česko-německý dialog a vznik kritického češství. Dále sleduje kurz vztah Čechů a českých Němců k Německé říši, k Rakousku-Uhersku, Francii, Rusku a k dalším klíčovým politickým mocnostem. Kurz je vybudován jako interdisciplinární (s jádrem v historii, etnologii, antropologii). |
|
Multietnická a multikulturní společnost Československé republiky (1918 - 1939)
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB037 |
Garant:
Soukupová,B. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
20. století, menšina, česká národní identita
|
Rozvrh:
út 10:00 - 11:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Cílem kurzu je podat kritickou analýzu mezietnických a mezikulturních vztahů v první a v tzv. druhé republice, kde došlo k prudké změně společensko-politického klimatu. Prvořadá pozornost je zaměřena na menšinu německou, židovskou, polskou, romskou (v tehdejší terminologii cikánskou), chorvatskou a na menšiny jihoslovanské. V závěru kurzu je analyzován rozpad soužití v období tzv. druhé republiky a na prahu protektorátu Čechy a Morava. Kurz je vybudován jako interdisciplinární (s jádrem v historii, etnologii, antropologii). |
|
Náboženství a dějiny muslimských zemí I.
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB008 |
Garant:
Nešpor,Z. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
19. století, 20. století, náboženství
|
Rozvrh:
po 10:00 - 11:20, místnost YT032 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Předmět seznamuje s nejdůležitějšími prvky muslimské kultury a náboženství na historickém základě. Výklad je věnován hlavně formování islámských náboženských a sociopolitických institucí v období prvních dvou století hidžry. V LS pokračuje výkladem o pozdějších obdobích. Kurz je vypisován jednou za tři roky a je určen studentům, kteří jsou ochotni plnit všechny studijní požadavky, tzn. vedle účasti na přednáškách také přečíst povinnou literaturu. Ačkoli účast na přednáškách není povinná, není příliš vhodný pro distanční studenty. V případě, že bude v období zápisu kapacita kurzu vyčerpána, vyčkejte, zda se postupně neuvolní místo. S žádostí o zápis nad limit kontaktujte vyučujícího teprve 3 dny před koncem lhůty k zápisu. |
|
Novověká paleografie, aneb dešifrování starých textů a hra s prameny – seminář
|
|
Kód předmětu:
YBHC184 |
Garant:
Ondo Grečenková,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
pá 10:00 - 11:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Seminář je určen především zájemcům o historii, kteří se chtějí naučit dešifrovat písmo našich předků a písemné/rukopisné prameny zvláště z období raného novověku. Povíme si něco o historii písma, ale hlavně se budeme cvičit ve čtení rukopisných pramenů a s tím i v pochopení a výkladu těchto písemných památek. Paleografické dovednosti nejen velice ulehčí další studium historie a taktéž přípravu bakalářské práce, ale pomohou s hlubším pochopením doby a mentality lidí, jejichž písemnostmi, jak úředními, tak osobními, se budeme probírat. Samozřejmostí bude také obeznámení se se způsobem bádání v archivech, popřípadě, v menším počtu osob, společná návštěva jednoho z archivů. |
|
|
|
Seminář kontrolované četby - Iggers: Dějepisectví ve 20. století
|
|
Kód předmětu:
YBHC006 |
Garant:
Zaoral,R. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Předmět je určen pouze pro kombinovanou formu studia. Kniha je velmi čtivým a zároveň odborně velmi přesným výkladem dějin světového dějepisectví 20. století, zaměřeným především na francouzské, německé a anglosaské dějepisectví. Autor ukazuje, jak bylo původní přesvědčení o objektivitě historicko-vědního poznání, které vzniklo v historismu 19. století, narušováno noetickými kritikami od 90. let 19. století, a zejména pak od 60. let 20. století. Pozornost věnuje zejména průniku kulturního a lingvistického konstruktivismu a relativismu do historické vědy. |
|
|
Soudobá evropská kultura a její politická dimense
|
|
Kód předmětu:
YBHC169 |
Garant:
Lohmann,N. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
st 14:30 - 15:50, místnost YT241 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kultura je oponentem, multiplikátorem i nástrojem jak demokratické, tak autoritativní nebo totalitní politiky. Je to dějepisné téma, spojené s formováním a obranou občanské společnosti. Současná Evropa (včetně Ruska) ukazuje mimořádnou aktuálnost této problematiky. Diskurzivní pole kultury se přitom od počátku 21. století velmi proměňuje, mj. v důsledku přesunu řady aktivit a diskusí na internet, resp. v situaci, kdy internet nejednou zůstává (až do vypnutí státem) poslední platformou svobodné reference a diskuse. Zároveň se ale právě internet (opět vedle řady tradičnějších forem kulturní či kulturně politické prezentace, a to včetně veřejných performací) stal polem různě artikulované nenávisti, resp. snah o umlčení nebo zastrašení v širokém smyslu slova „nekýžených“ kulturních konceptů, názorů, argumentů. Seminář předpokládá způsobilost studentů číst texty/sledovat videa nebo živé diskuse alespoň v jednom cizím jazyce. Jeho cílem je ukázat na konkrétních, co možná široce kontextualizovaných a v semináři diskutovaných kauzách význam, historické zázemí i komplikovanou situaci života evropské kultury naší doby. |
|
|
Svět staroseverské literatury II.
|
|
Kód předmětu:
YBEC147 |
Garant:
Novotná,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
literatura
|
Rozvrh:
čt 8:30 - 9:50, místnost YT117 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz si klade za cíl seznámit posluchače s myšlenkovým světem středověkého Severu. Východiskem budou dochované texty, na jejichž základě se budeme ptát na tehdejší pojetí reality, náboženské představy i etické principy. Metodologickým cílem je pak kritická práce studentů s cizojazyčnou sekundární literaturou.Kurz Svět staroseverské literatury II bude kurz zaměřen na podrobnější analýzu eddických písní a na ně navazující zpracování téže látky, a to jak v oblasti mytologie, tak hrdinské tematiky. Účast na kurzu I není podmínkou. |
|
Vnímání uměleckého díla v čase
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB021 |
Garant:
Alt,J. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
teorie umění, výtvarné umění
|
Rozvrh:
st 10:00 - 11:20, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
V kurzu se zabýváme definováním historické a estetické hodnoty výtvarných uměleckých děl minulosti, způsobem jejich popisu a interpretace pro poznání minulosti a jejich významu v současnosti. Zaměříme se na rozpoznávání časových sedimentů v uměleckém díle, problematiku restaurování, konzervování, rekonstrukce, konverze a v té souvislosti i proměny funkce uměleckého díla v čase. Kurz je vhodný pro studenty, kteří ve své bakalářské práci hodlají využívat obrazové prameny umělecké povahy (malířství, sochařství, architektura, urbanistické celky, kresby, grafiky aj.) nebo předpokládají, že by se v dalším studiu chtěli věnovat dějinám výtvarného umění, muzejnictví, historie nebo práci v muzeu, galerii, památkové péči, v průvodcovské službě apod. Náplň kurzu vychází z praktické zkušenosti restaurátora uměleckých děl a historičky umění. |
|
Vybraná témata dějin raného novověku I.
|
|
Kód předmětu:
YBHC172 |
Garant:
Pražáková Seligová,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
raný novověk
|
Rozvrh:
po 13:00 - 15:50, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň) - liché týdny
|
Kurs je rozvržen do dvou semestrů, přičemž zápis do LS bude podmíněna absolvováním první části kursu v ZS. Přednáškový cyklus zprostředkuje posluchačům základní orientaci ve vybraných tématech dějin 16. a 17. století s cílem lépe porozumět charakteru evropského raného novověku i pozdějšímu vývoji. Témata budou pojednána především z perspektivy obecných evropských dějin, avšak s přihlédnutím k českým dějinám, zvláště pokud měly sledované jevy v českém prostředí odlišný či specifický ráz. Kurs může posloužit jako pomoc při přípravě ke státní souborné zkoušce Evropské dějiny v kontextech.Témata:1) Nové pojetí světa a člověka (humanismus, renesanční přírodní filosofie, nová věda, rané osvícenství);2) Upevnění panovnické moci a prosazení absolutismu;3) Náboženský rozkol na Západě a konfesijní války (nástup reformace a její rozšíření v Evropě, katolická protireformace, náboženské války v německých zemích a ve Francii, Třicetiletá válka)4) Společenské a hospodářské struktury (stavovské uspořádání společnosti, postavení poddaných, přístup k půdě, politická a hospodářská role měst, pronikání kapitalistických vztahů do evropské ekonomiky) |
|
|
|
|
|
Zrození byrokrata: Vzdělání, moc a sociabilita osvícenských úředníků
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB012 |
Garant:
Ondo Grečenková,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
raný novověk
|
Rozvrh:
pá 13:00 - 14:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz je zaměřen na problematiku zrodu moderního úřednictva v osvícenství, zejména v době Josefa II. Věnuje se především střednímu úřednictvu habsburské monarchie, přičemž sleduje i evropský kontext, srovnává normy s praxí. Představuje koncepty byrokratizace a centralizace společnosti, pokouší se zodpovědět otázku formování nové osvícensko-úřednické elity, její identity, vzdělanostních, kulturních a rodinných strategií a vzorců chování. Studenti jsou seznamováni s pramenným materiálem a sami se pokoušejí zkoumat mikrohistorické případy úřednických kariér a každodenního života nižšího a středního úřednictva. Kurz se věnuje rovněž komunikaci mezi úřady a „občany“, pracovním podmínkám úředníků, šikaně i korupci a jejímu řešení.Podmínky atestu: písemná práce na poslední "atestační" hodině formou zodpovězení 2 - 3 otázek z probírané látky,nebo referát na hodině. |
|
Zrození byrokrata: Vzdělání, moc a sociabilita osvícenských úředníků (kombinovaná forma)
|
Profilový předmět Historie
|
Kód předmětu:
YBHB012K |
Garant:
Ondo Grečenková,M. |
Semestr:
zimní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
raný novověk
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Kurz je zaměřen na problematiku zrodu moderního úřednictva v osvícenství, zejména v době Josefa II. Věnuje se především střednímu úřednictvu habsburské monarchie, přičemž sleduje i evropský kontext, srovnává normy s praxí. Představuje koncepty byrokratizace a centralizace společnosti, pokouší se zodpovědět otázku formování nové osvícensko-úřednické elity, její identity, vzdělanostních, kulturních a rodinných strategií a vzorců chování. Studenti jsou seznamováni s pramenným materiálem a sami se pokoušejí zkoumat mikrohistorické případy úřednických kariér a každodenního života nižšího a středního úřednictva. Kurz se věnuje rovněž komunikaci mezi úřady a „občany“, pracovním podmínkám úředníků, šikaně i korupci a jejímu řešení.Podmínky atestu: písemná práce na poslední "atestační" hodině formou zodpovězení 2 - 3 otázek z probírané látky,nebo referát na hodině.Pro kombinované studenty bude kurz nahráván a "vysílán" přes MS TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aurJWu2b8oOp5ov18wXi2R7CP5OQjvSmiweYQ-yurKTA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a30cd93f-029c-4473-a054-3a02fdedba20&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 |
|