|
|
|
|
|
Descartes: Pravidla pro vedení rozumu - konzultační seminář
|
|
Kód předmětu:
YBFC149 |
Garant:
Holeček,T. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Předmět je určen pouze pro posluchače kombinované/distanční formy studia (v případě zbývající volné kapacity mohou posluchači prezenční formy požádat o zápis přímo vyučujícího). Setkání proběhne v sobotu 25. 3. 12:00 až 13:20. Na setkání vysvětlím požadavky na vypracování referátu. Referát bude možné odevzdávat až do konce semestru. K hodnocení a případnému přepracování referátu bude možné přijít na konzultaci. Zadání referátu bude přibližně toto: vypracujte shrnutí prvních 11 kapitol Descartesova spisu Pravidla pro vedení rozumu v rozsahu asi 5 normostran především s ohledem na intuici-dedukci-absolutní-relativní-indukci-paměť. |
|
Estetika v kontextu filosofie (kombinovaná forma)
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB088K |
Garant:
Borecký,F. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
teorie umění
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Předmět „Estetika v kontextu filosofie“ má za cíl poskytnout základní orientaci v tématech filosofické estetiky. Kurz je koncipován jako dvousemestrální. V prvním semestru se zaměříme na čtyři „pilíře“ filosofické estetiky (Platón, Aristotelés, I. Kant a G. W. F. Hegel), dotkneme se však i dalších estetických koncepcí. Předmět může mj. posloužit těm studentům, kteří se chystají na zkoušku z „Úvodu do filosofie“ či na atest „Filosofie v kontextu humanitních věd“ (FKHV). |
|
|
|
|
|
Filmový seminář
|
|
Kód předmětu:
YBFC221 |
Garant:
Hanyš,M. + Borecký,F. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
2
|
Klíčová slova:
film
|
Rozvrh:
čt 16:00 - 18:40, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
V semináři v průběhu semestru shlédneme vybrané zásadní filmy z různých období dějin kinematografie. Studenti se rozdělí do skupin a předem si vyberou film, na který se podívají, načtou si k němu literaturu a připraví si ve skupině komentář (resp. prezentaci) na 20-30 minut. Komentář může zaznít před nebo po filmu, nebo být rozdělen na části. Témata prezentací je třeba si nechat předem projednat s vyučujícími, kteří jsou garanty daného filmu (uvedeni níže v sylabu u jednotlivých filmů). Zpracování témat by se mělo opírat o obeznámenost s povinnou a doporučenou literaturou (rozhodně ne jen o uživatelské komentáře ve filmových databázích a wikipedii!). |
|
Filosofická antropologie II.
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB025 |
Garant:
Chavalka,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
út 11:30 - 12:50, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Přehledový kurz seznamující se základními podobami filosofických tematizací člověka v kontextu západní filosofické tradice s důrazem na moderní tradici od 2. poloviny 19. století do současnosti. Kurz postupuje kombinovaně jak historicky, tak systematicky. Budou se sledovat především čtyři modely toho, jak byl člověk tematizován: 1) člověk jako vtělená duše, duch či mysl; 2) člověk jakožto stvořená bytost zasažená vinou; 3) člověk jakožto živočich; 4) člověk jakožto stroj. Každý z modelů bude demonstrován jak v historickém kontextu na základě exemplárního autorského vypracování, tak v systematickém ohledu přesahující dílčí jednotlivé autorské vypracování. Jednotlivé modely se budou k sobě vztahovat a navzájem konfrontovat. |
|
Filosofická cvičení
|
|
Kód předmětu:
YBFC144 |
Garant:
Murgaš,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
čt 13:00 - 14:20, místnost YT220 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz funguje jako praktická cvičení v interpretaci a osvojování znalosti filosofických textů, v diskusi a disputaci filosofických problémů, ve vypracování vlastního stanoviska nebo textu a v jeho prezentaci. Navazuje na filosofický proseminář a jeho cílem je opakovaný trénink schopnosti zacházet s texty, filosofickými problémy i se sebou samým při filosofickém výkonu. Je tak určen spíše mírně a středně pokročilým studentům, kteří se cvičit potřebují či chtějí. Látkou kurzu jsou zčásti vybrané pasáže a z části delší souvislý text z materiálů vhodných k povinným zkouškám. K lepšímu chápání problémů případně využijeme i prostě formy gestaltfilosofického přístupu. |
|
|
Filosofické texty a zkušenost Gestaltu I.
|
|
Kód předmětu:
YBFC127 |
Garant:
Murgaš,J. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
čt 11:30 - 12:50, místnost YT220 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz je určen k rozvoji chápání při práci s texty a myšlenkami, ale také k osobnostnímu růstu, rozvíjení osobností i kolektivu studujících. Mezi přínosy patří interaktivnost, bezpečí, skutečnější setkávání se s druhými i se sebou, ale i některá pochopení potřebná na zkoušku z Filosofické antropologie. Prostřednictvím postupů odvozených z gestalt terapie se v kursu totiž podporuje pochopení a uvědomění si i sdílení obsahů textů a filosofických myšlenek ve vlastním prožitku a zkušenosti účastnících se. Důrazem na uvědomění kurs spojuje oblasti filosofie a psychologie, resp.osobního růstu, popř. další. Texty/motivy jsou věnovány otázkám svobody, tvorby, rozhovoru a vztahu Já-Ty. Pro absolvování je potřebná dostatečná fyzická i pracovní účast, které zde ale neunavují, nýbrž nabíjejí.Faktický maximální počet účastnících se je zřejmě asi 14. |
|
Filosofické texty a zkušenost Gestaltu II.
|
|
Kód předmětu:
YBFC145 |
Garant:
Murgaš,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
čt 10:00 - 11:20, místnost YT220 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz FtZG II v LS 2020 navazuje na zimní semestr a počítá s návazností na ZS, přičemž nové studující odkazuji na kurs FtZG I. Pravidelná účast je potřebná. V kursu budeme střídat jednak experimentální techniky sebezkušenosti v práci s filosofickými motivy (a jejich komunikaci) a jednak doplňování těchto experimentů teorií (a to jak z hlediska filosofie, tak i gestalt přístupu).Kurs podporuje uvědomění si vlastního prožívání, zkušenosti i dovedností účastníků při práci s texty, s filosofickými motivy a myšlenkami. A pokud možno i vzájemné spolupráci. To vše slouží jednak lepšímu kontaktu s požadavky studia, jednak i pochopení souvislostí "běžného života" a filozofického myšlení (a některých psychologických motivů z rámce gestalt přístupu). Texty jsou věnovány otázkám svobody, kontaktu, vzájemné spolupráce a rozhovoru, vztahům Já-Ty-ono a dalším tématům. |
|
Filosofie hry
|
|
Kód předmětu:
YBFC197 |
Garant:
Petříčková,T. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
po 11:30 - 12:50, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
V semináři se zabýváme vybranými pojetími hry, v nichž hra zastává význačné místo ne jako odpočinek a zábava, prostředek výchovy či výuky, ale jako antropologický, sociální a ontologický fenomén. V semináři budeme interpretovat a konfrontovat texty těchto autorů: M. Kundera, M. M. Bachtin, R. Caillois, U. Eco, E. Fink, M. Foucault, Platón, D. Diderot, B. Suits a další. Fenomén hry představím na konkrétních ukázkách jako je Falešný autostop Milana Kundery, herní kategorie ve Hře na oliheň, herní prvky ve středověkém mučení a popravách podle M. Foucaulta, princip masky a hraní rolí u P. Zimbarda aj. Podmínka atestace: průběžná práce v semináři, společná interpretace textů (bez vážných důvodů jsou možné 3 absence); samostatná četba krátkého textu o hře, při delší absenci náhradní atestace: písemná práce (3 - 5 stran). Klíčová slova: hra, fenomenologie, kultura, symbol, pravidla. V případě distanční výuky bude kurz probíhat prostřednictvím on-line přednášek v MS Teams (odkaz na název třídy a kód kurzu pošlu všem studentům mailem a vložím před začátkem výuky do anotace v SISu). V případě prezenční výuky, pro studenty, kteří se nebudou moci zúčastnit z vážnějších důvodů, bude seminář z fakulty online.(hybridní forma výuky-dle technických možností)OMLOUVÁM SE, ALE Z DŮVODU KAPACITY UČEBNY ZÁPIS NAD LIMIT NENÍ MOŽNÝ. |
|
Filosofie přírody a fenomenologie
|
|
Kód předmětu:
YBFC224 |
Garant:
Novotný,K. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
fenomenologie
|
Rozvrh:
po 16:00 - 17:20, místnost YT221 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Jakou roli může ve vztahu k ekologické krizi hrát eko-fenomenologie? Cílem kurzu bude tuto mladou větev fenomenologie a environmentální etiky představit. Vyjdeme od odlišných postojů, které vstříc stejnému problému zaujímají ekologie, ekologická filosofie (environmentální etika) a eko-fenomenologie, abychom se vzápětí pokusili načrtnout její vývoj. Pomocí vybraných myslitelů a jejich textů se od počátků eko-fenomenologie v 80. letech 20. století (Kohák, Evernden) dostaneme až k představitelům současného amerického (Abram, Toadvine, Benso) a francouzského (Latour, Afeissa, Pelluchon) ekologického myšlení. |
|
Filosofie raného novověku - britský empirismus
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB014 |
Garant:
Kunca,T. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
raný novověk
|
Rozvrh:
st 16:00 - 17:20, místnost YT211 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Letní semestr 2022: Přednáška uvádí posluchače do filosofické tradice britského empirismu, který je však pojat šířeji než jako sledování realizačních podob této svébytné epistemologické pozice, ale pokouší se ukázat její antropologické založení a pestré způsoby kultivace jak v „přírodní filosofii“ (natural philosophy), tak „společenských vědách“ (moral philosophy), a to na pozadí dialogu s dobovými interpretacemi člověka, jeho kognitivních dispozic, morality a sociability. |
|
Filosofie raného novověku - britský empirismus - seminář
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB015 |
Garant:
Kunca,T. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
raný novověk
|
Rozvrh:
st 17:30 - 18:50, místnost YT211 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
V letním semestru 2021/22: výuka prezenční formou, posluchači požádají o přijetí do skupiny MS Teams Empirismus seminář, kde v Souborech najdou rozšiřující literaturu a Zadání, kam budou odevzdávat práce k atestaci. https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a8300f09207b446cc99c0759ca0292589%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=91660ec7-a329-4bba-a598-3ff4609689b1&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 Seminář uvádí posluchače do filosofické tradice britského empirismu, pokouší se ukázat její antropologické založení a způsoby kultivace jak v „přírodní filosofii“, tak „společenských vědách“, a to na pozadí dialogu s dobovými interpretacemi člověka, jeho kognitivních dispozic, morality a sociability. Seminář se uskutečňuje formou filosofické četby.V akademickém roce 2021/22 budeme na semináři číst dílo Davida Huma, Zkoumání o lidském rozumu (s přihlédnutím k jeho Pojednání o lidské přirozenosti). |
|
Filosofie raného novověku - kontinentální tradice
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB012 |
Garant:
Vrabec,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
raný novověk
|
Rozvrh:
čt 10:00 - 11:20, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Cílem kurzu je představit hlavní myslitele raně novověké kontinentální filosofické tradice: Descarta, Malebranche, Spinozu a Leibnize. Tématem bude jejich metafyzika, pojetí člověka (poznání, vášně), pojetí hmotné přírody a především role, již hráli při vzniku raně novověké vědy. |
|
Filosofie živé přírody IV.
|
|
Kód předmětu:
YBFC237 |
Garant:
Vrabec,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
út 11:30 - 12:50, místnost YT201 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz se budě věnovat filosofickému a biologickému pojetí živé přírody, tj. otázce, jakým způsobem pojímat způsob existence rostlin a zvířat, jaké jsou základní charakteristiky všeho živého atd. Tento semestr budeme číst vybrané pasáže z Hegelovy Encyklopedie filosofických věd, v nichž pojednává o organické přírodě. VZHLEDEM K NÁROČNOSTI PROBÍRANÝCH TEXTŮ NENÍ KURZ VHODNÝ PRO 1. ROČNÍK STUDIA! ÚČAST NA PŘEDCHOZÍCH ČÁSTECH KURZU JE VHODNÁ, NENÍ VŠAK NEZBYTNOU PODMÍNKOU. |
|
|
|
Hegelovský seminář
|
|
Kód předmětu:
YBFC110 |
Garant:
Benyovszky,L. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
út 17:30 - 18:50, místnost YT220 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Seminář bude seznamovat se základním smyslem a povahou Hegelovy filosofie. Východiskem bude Hegelova Logika (Wissenschaft der Logik I., II.), jež bude chápána jako místo, jež usebírá smysl Hegelova systému. Seminář bude proto formou přednášek i postupné četby (jak bude vyžadovat téma) seznamovat jak s Logikou samou, tak s tématy Hegelovy „reálné“ filosofie (dle Encyklopedie a Fenomenologie ducha), jež příslušným ontologickým základům náleží.Od LS 2021 vzhledem k pokročilosti četby zápis podmíněn mejlovou dohodou s vyučujícím. |
|
Heidegger a pojmy času
|
|
Kód předmětu:
YBFC245 |
Garant:
Kanócz,R. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
st 18:30 - 19:50
|
V semináři relativně podrobně prodiskutujeme dvě Heideggerovy přednášky – „Pojem času“ z roku 1924 a „Čas a bytí“ z roku 1962 (pracovní překlady budou k disposici). Při té příležitosti vyložíme povahu posunu mezi Heideggerovým raným a pozdním myšlením a stručně i některá klasická pojetí času, vůči kterým se Heidegger vymezuje (Aristotelés, sv. Augustin, Kant, Husserl). |
|
|
Hra a "situace vůbec"
|
|
Kód předmětu:
YBFC244 |
Garant:
Kanócz,R. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
čt 18:10 - 19:30
|
Přednáška bude hledat odpověď na následující otázky (uvedený sled jistě anticipuje odpovědi na některé z nich): 1) Čemu říkáme „hra“? Stojí za všemi – značně rozmanitými – běžnými užitími tohoto slova jeden a týž pojem? 2) Lze říci, že svět (či „nejzazší situace“) je hra? Proč, v jakém smyslu? 3) Je-li svět v nějakém smyslu hra, má i další stejně „platné“ tváře? 4) Co svět či situace vposled je, že může vystupovat s různými stejně platnými tvářemi? Jakým „mechanismem“ tyto tváře vznikají? Vyrovnávat se budeme především s teoriemi Hanse Scheuerla, Hanse-Georga Gadamera, Eugena Finka, Jacquese Derridy a Alana Wattse. Přednáška může posloužit i jako uvedení do fenomenologického způsobu filosofování (nikoli však jako úvod do nauk zakladatelů fenomenologie). |
|
Je křesťanství morálním náboženstvím? II.
|
|
Kód předmětu:
YBFC198 |
Garant:
Pinc,Z. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
náboženství
|
Rozvrh:
út 13:00 - 14:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Obsah kurzu: Je celkem rozšířená představa, že v dnešní době se normální člověk charakterizuje postojem ateisty, zatímco teisté jsou jakýmsi reliktem minulosti. V tomto kurzu chceme ukázat, že ve 20. a 21. století se některá devocionální náboženství vyvinula více či méně v náboženství morální. Začátek tohoto procesu je explicitně obsažen v Platonově Ústavě, která je textem o uspořádání spravedlivé lidské společnosti, která ale v čisté podobě nemůže existovat = utopie. Je tedy návodem, jak nahradit náboženství založené na mýtu náboženstvím morálním.Ateismus je v tomto smyslu krajní postoj, který by také mohl založit morální náboženství. Jak by to muselo vypadat, je explicitně doloženo ve Spinozově etice, vybudované po geometrickém způsobu. Do důsledku vzato je to taky utopie. Spinozův ateismus je panteismus a vede k popření života.Kromě ateismu se lze setkat s velmi primitivní formou náboženství, kterou pro účely tohoto kurzu nazvěme konzumerismus = nauka jak si užít života. Je to přístup, kdy život je pro mně jenom ten „můj život“, jen ten může mít smysl, žádný smysl mimo můj život přece není. Důsledná pozice konzumerismu je tedy egodeismus – zbožnění sebe sama.Stoupenci morálního náboženství trvají na smyslu, jako na něčem, co nemůže být jen moje, ale na čem pouze mohu mít podíl. V morálním náboženství je výchozí myšlenka, že život je dar (Dar darů). Chceme tedy ukázat, že ačkoliv si dnes většina lidí myslí, že jsou ateisty, ve skutečnosti je možností více.Chceme se pokusit ukázat, že první formou, v níž se morální náboženství realizovalo, je křesťanství, a to proto, že jeho morální kořeny jsou platonské. V dějinách křesťanství jsou dlouhá období, která platonská neboli morální nejsou (konstituce katolické církve končí rozchodem s Platonem a převládnutím aristotelského postoje) a trvale je to možná většinovým postojem. Proto titul našeho kurzu končí otazníkem. V tomto smyslu můžeme říci, že židovství nebo islám morálními náboženstvími nejsou, anebo jsou jím v mnohem menším smyslu, i když morální rozměr v nich nepochybně obsažen je, stejně i v některých formách buddhismu a hinduismu. V konzumerismu však morální aspekt téměř úplně chybí.Kurz v letním semestru obsahově navazuje na kurz semestru zimního. Kurz se řídí pravidly UKC. |
|
|
|
Kořeny evropské tradice II.
|
|
Kód předmětu:
YBFC182 |
Garant:
Pinc,Z. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
antika
|
Rozvrh:
út 11:30 - 12:50, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurs souvicí s Kořeny evropské tradice I., který je v tomto semestru paralelní, a je věnován řecké tradici. KET II se bude věnovat hebrejské tradici. Pojítkem je téma platónského motivu péče o duši v (tés psychés epimeleisthai) v tradici evropského myšlení. Budeme se tedy věnovat především hebrejskému myšlení, tedy druhému kořenu evropské tradice a jeho vývoji v evropských dějinách. Bližší podrobnosti najdete v Moodle v odevzdávárně pro tento kurz, pod názvem Úvodní kurzy a cykly (UKC). Tam je také popsán způsob zadávání úkolů, odevzdávání referátů a podmínky atestace. Literatura: stejně jako v KET I. |
|
Kořeny evropské tradice III.
|
|
Kód předmětu:
YBFC162 |
Garant:
Pinc,Z. + Pincová,E. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
pá 11:30 - 12:50, místnost YTAULA (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Cílem kursu je představit reflexi motivu tés psychés epimeleisthai v prvních stoletích našeho letopočtu, zejména pak u vybraných křesťanských patristických autorů (Iústina Martira, Klémenta z Alexandrie, Órigena, Grégoria z Nyssy atd.).V letním semestru školního roku 2020/21 bude výuka kurzu prováděna distanční formou. Vzhledem k tomu, že již několik let nahráváme na video všechny přednášky, nebude nahrávání i v tomto semestru žádným problémem. V tomto semestru ale v důsledku přechodu na distanční formu budeme přednášky sdružovat tak, že kurzy KET III. a KET IV. výkladově splynou, tudíž každý týden bude dvojitá přednáška, která bude problematiku sledovat od prvních století křesťanského letopočtu až do krize středovwku orientačně označované velkou morovou epidemií roku 1348. Bližší podrobnosti najdete v Moodle v odevzdávárně pro tento kurz, pod názvem Úvodní kurzy a cykly (UKC). Tam je také popsán způsob zadávání úkolů, odevzdávání referátů a podmínky atestace. Technickou stránku (odevzdávání a opravy prací) má na starosti E. Pincová. Nahrané přednášky budou tak jako v minulých letech veřejně dostupné i pro účastníky U3V a širší veřejnost. Nahrávání a zveřejňování je studentská iniciativa a v tomto semestru ji zajišťuje, stejně jako v semestru minulém, student Rafael Berti. |
|
Kořeny evropské tradice IV.
|
|
Kód předmětu:
YBFC164 |
Garant:
Pinc,Z. + Pincová,E. + Skripnik,O. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
pá 13:00 - 14:20, místnost YT112 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Uvedení k filosofii je v tomto kurzu předváděno na základě rozdílů mezi archaickou a moderní společností, na základě rozdílu mezi společenstvím žijícím v mýtu a společenstvím, v němž se mýtus stane alternativním a následně se rozpadá. Mýtus je zde vykládán jako symbolická forma, pro níž platí, že zde není místo pro otázky, a filosofie vzniká jako prostor pro otázky, reaguje na rozpadající se mýtus a usiluje nalézt novou pevnou půdu pod nohama. Filosofie je vždy skrze jazyk, je to jiný případ symbolické formy než mýtus a souvisí s prožitkem různojazyčnosti. Výklad je střídavě koncipován historicky a fenomenologicky, reflektuje zakladatelskou tradice evropské filosofie v linii Sokrates, Platón, Aristoteles a sleduje začasté výklady prof. Patočky z přelomu 60. a 70. let. V oblasti fenomenologického výkladu jsou nejdůležitější výklady Husserlovy, zejména z "Krize evropských věd". Důležitým pojmem je výměr diskursu, kde se ukazuje rozdíl mezi přístupy založenými teoreticky, tedy matematikou, filosofií, antickou vědou a přístupy založenými prakticky - mýtem, životem, moderní vědotechnikou. Žánr filosofického diskursu je vyložen na příkladu sokratického dialogu, s konkrétním vyústěním na příkladu dialogu Gorgias.V letním semestru školního roku 2020/21 bude obsahově tento kurz spojen s kurzem KET III. a pro přednášky platí anotace k kurzu KET III a pokyny uvedené v Moodle v podatelně UKC. Důvody, proč výuka kurzu prováděna distanční formou. Vzhledem k tomu, že již několik let nahráváme na video všechny přednášky, nebude nahrávání i v tomto semestru žádným problémem. V tomto semestru nejsou sloučeny v jeden nový kurz, jsou čistě administrativní. Studenti, kteří si zapíší oba kurzy, potřebují pro dvě atestace 60 bodů podle podatelny UKC, studenti, kteří si zapíší pouze jeden z kurzů, potřebují těchto bodů 30. Přednášky jsou pro oba kurzy společné. |
|
|
Michel Foucault: figury moci
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB051 |
Garant:
Petříčková,T. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
politická teorie
|
Rozvrh:
st 10:00 - 11:20, místnost YT220 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
V semináři se zabýváme institucí trestání a praxí moci ve vybraných pasážích knihy Dohlížet a trestat a Dějiny šílenství M. Foucaulta. Hledáme odpověď na otázku, jaké jsou vztahy společnosti k trestaným, k vězňům, k bláznům, k nemocným. Jaký je smysl krutosti veřejných poprav, je proces zrodu mírnosti trestání výrazem lidskosti a pokrokovosti, nebo jen změnou jednoho způsobu působení moci za jiný.Podmínka atestace: průběžná práce v semináři (bez vážných důvodů jsou možné 3 absence); při delší absenci náhradní atestace: písemná práce (3 - 5 stran). Četba knihy Michel Foucault, Dohlížet a trest, Dauphin, Praha 2000. Doporučené četba: M. Foucault, Dějiny šílenství, NLN, Praha 1994. V případě distanční výuky bude kurz probíhat prostřednictvím on-line přednášek v MS Teams (odkaz na název třídy a kód kurzu pošlu všem studentům mailem a vložím před začátkem výuky do anotace v SISu). V případě prezenční výuky, pro studenty, kteří se nebudou moci zúčastnit z vážnějších důvodů, bude seminář z fakulty online.(hybridní forma výuky-dle technických možností)OMLOUVÁM SE, ALE Z DŮVODU KAPACITY UČEBNY ZÁPIS NAD LIMIT NENÍ MOŽNÝ. |
|
Michel Foucault: rozum a ne-rozum
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB081 |
Garant:
Petříčková,T. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
po 10:00 - 11:20, místnost YT121 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
V semináři se budeme věnovat společné četbě úryvků z Dějin šílenství, vztahu rozumu a ne-rozumu jako jedné z originálních dimenzí západní kultury, tomu jak rozum chápe ne-rozum v průběhu dějin, dále pak analýze jednotlivých motivů i paralel s textem Dohlížet a trestat a úryvků z jiných textů MF. Podmínky atestace: aktivní účast (možné tři neomluvené neúčasti)-společné čtení a rozbor textu, samostatná četba Dějin šílenství. Pro lepší známku - prezentace na semináři, nebo krátký text věnující se některému Foucaultově textu. |
|
Myšlení z hlediska celku – textový seminář
|
|
Kód předmětu:
YBFC196 |
Garant:
Novák,A. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
st 14:30 - 15:50, místnost YT220 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Seminář související s přednáškou doc. Ladislava Benyovszkého "Myšlení z hlediska celku: Příprava na recepci filosofie" je konkrétní demonstrací filosofické zkušenosti a práce na příkladu zvolených klasických textů. Prvním byl v LS 2021 text Martina Heideggera "Anaximandrův výrok". V zimním semestru 2021/22 následoval Plótínos Enn. VI.9[7] "O dobru, čili o Jednu"; a konečně v letním semestru 2022 jsem se vyrovnali s pojednáním sv. Tomáše Akvinského "De ente et essentia" (čes. O jsoucnu a bytí). V letním semestru 2023 je náplní semináře text z roku 1714 od G. W. Leibnize nesoucí titul "Monadologie". |
|
|
Nietzsche: Filosofická interpretace - konzultační seminář
|
|
Kód předmětu:
YBFC139 |
Garant:
Chavalka,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Předmět je určen pouze pro posluchače kombinované/distanční formy studia (v případě zbývající volné kapacity mohou posluchači prezenční formy požádat o zápis přímo vyučujícího). Kurz je primárně orientován na dva navzájem se doplňující texty: Nietzschovu Genealogii morálky a Koubovu knihu Nietzsche. Filosofická interpretace. |
|
|
Propedeutika, hermeneutika, rétorika – cvičení
|
|
Kód předmětu:
YBFC199 |
Garant:
Pincová,E. + Pinc,Z. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
pá 14:30 - 15:50, místnost YT113 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz má studentovi pomoct rozvinout schopnost psaný (čtený) text myšlenkově uchopit a formálně předat čtenáři nebo posluchači. Obsah kurzu je možné shrnout do tří slov: propedeutika, hermeneutika a rétorika. Tento zorný úhel bude pro zimní semestr 2022 uplatněn zejména pro texty, které jsou součástí doporučené literatuty kurzu Úvod do humanitních všd a studia vzdělanosti (UHVSV). Kurz se řídí pravidly podatelny UKC v Moodlu. Studenti využijí pro tento kurz i texty, které zpracovali jako referáty či reflexe v kurzu UHVSV. Počet účastníků není limitován, zejména na počátku semestru se předpokládá účast studentů, kteří se potřebují naučit zpracovávat základní odborné texty. Později bude kurz sloužit k procvičení této dovednosti, takže počet účastníků prezenční výuky posléze poklesne. |
|
|
Sokratovské dialogy
|
|
Kód předmětu:
YBFC140 |
Garant:
Novotný,J. + Winklerová,L. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
komunikace
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Jedná se o 2-3 blokový seminář. Sokratovské rozhovory jsou specifickou formou skupinového rozhovoru. Seminář je vhodný pro všechny, kteří si chtějí vyzkoušet přemýšlení v praxi. Účastníci společně hledají odpověď na vybraná filosofická/etická/matematická témata.Účastníci vycházejí z konkrétní prožité zkušenosti, nikoliv ze známých teorií. Příklady témat: Co je přátelství? Kdy smím použít násilí? Kde leží hranice tolerance?Seminář probíhá formou blokového kurzu většinou mimo školní budovu ve Frýdlantu v předpokládaných termínech Frýdlant 12.-15.5.2023 česky a anglickyFrýdlant 26.-29.8.2023 česky a anglicky (pozor, seminář je výjimečně sobota-úterý)Praha 11.-12.11. 2023 česky i anglickySemináře NEBUDOU PROBÍHAT ONLINE. Uskuteční se pouze prezenčně, pokud to epidemiologická situace dovolí.Více k metodě výuky najdete zde: www.sokratici.czJe nutné se vždy přihlásit také online na výše uvedených webech. |
|
Sokratovské dialogy - AJ, NJ
|
|
Kód předmětu:
YBFC141 |
Garant:
Novotný,J. + Winklerová,L. |
Semestr:
zimní i letní
|
Jazyk výuky:
angličtina
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
komunikace
|
Rozvrh:
bez rozvrhu nebo dosud není rozvrh zadán
|
Sokratovské dialogy v angličtině jsou vhodné od jazykové úrovně B1, B2. Vhodné pro všechny, které už na jazykových kurzech nebaví pořád dokola mluvit o tom, co dělali o prázdninách. Na tomto kurzu spojíte trénink jazyka a praktickou filosofii:Co je přátelství? Kdy smím použít násilí? Kde leží hranice tolerance?Vycházíme z vlastních zkušeností, porovnáváme je a hledáme společnou podstatu. Není zapotřebí žádná odborná angličtina, jedná se o každodenní užití jazyka.Sokratovská metoda je založena na skupinové spolupráci - postupuje se pomalu, dokud všichni neporozumí. Když se účastníte v angličtině, vypilujete své schopnosti vyjadřování i poslechu. Seminář probíhá formou blokového kurzu většinou mimo školní budovu ve Frýdlantu v termínech Frýdlant 12.-15.5.2023 česky a anglickyFrýdlant 26.-29.8.2023 česky a anglicky (pozor, seminář je výjimečně sobota-úterý)Praha 11.-12.11. 2023 česky i anglickySemináře NEBUDOU PROBÍHAT ONLINE. Uskuteční se pouze prezenčně, pokud to epidemiologická situace dovolí. Více k metodě výuky najdete zde: www.sokratici.cz Je nutné se vždy přihlásit také online na výše uvedených webech. |
|
|
Štruktúra, diskurz, moc (Lévi-Strauss, Barthes, Foucault)
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB082 |
Garant:
Marcelli,M. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
pá 10:00 - 11:20, místnost YT212 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Zámerom kurzu je uvedenie do problematiky, ktorá sa otvára pojmami štruktúry, diskurzu a moci. Táto problematika bude približovaná na priesečníku systematického a dejinno-filozofického prístupu. Pokiaľ ide o dejinno-filozofický prístup primárnymi referenčnými autormi budú práce Clauda Lévi-Straussa (pojem štruktúry), Rolanda Barthesa (pojmy štruktúry a diskurzu) a Michela Foucaulta (pojmy diskurzu a moci). Na pozadí diel týchto autorov bude načrtnutá ideová atmosféra štrukturalizmu a postštrukturalizmu vrátane ich prienikov do prítomnosti.
Kurz nevyžaduje absolvovanie nijakých predchádzajúcich kurzov. Je určený pre študentov filozofie na bakalárskom stupni, je však otvorený aj pre študentov iných špecializácií. Forma kurzu: prednáška a následne seminár s prezentáciami študentov. Hoci väčšina preberaných textov pôvodne vyšla vo francúzštine, znalosti tohto jazyka sa od poslucháčov nevyžaduje. Preberané texty sú v češtine, resp. slovenčine a angličtine. |
|
|
Übung auf Deutsch: Deutschkurs für Philosophiestudenten II.
|
|
Kód předmětu:
YBFC228 |
Garant:
Novotný,K. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
němčina
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
čt 11:30 - 12:50, místnost YT212 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Diese Übung hat das Ziel, bereits erworbene Kompetenzen im Sprechen, Schreiben sowie im Hör- und Textverstehen der deutschen Sprache weiter zu vertiefen. Außerdem sollen Wortschatzkenntnisse erweitert sowie grammatische Fähigkeiten gefestigt werden. Diskutiert werden sollen im Rahmen der Übung Auszüge deutscher philosophischer Texte zum Themenkreis Argumentation und Logik sowie ggf. für diesen Themenkomplex geeignete Videos. Des Weiteren werden wir kleinere literarische und historiographische Texte lesen, um etwaige Unterschiede innerhalb des Deutschen im Hinblick auf Gattung und Zeitgeist ausfindig machen zu können. In der ersten Sitzung findet ein Einstufungstest statt. Teilnahmevoraussetzung: Deutschkenntnisse auf dem Niveau B1/B2 |
|
Umění a vizuální kultura
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB036 |
Garant:
Hájek,V. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
vizualita, výtvarné umění
|
Rozvrh:
pá 14:30 - 15:50, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Současnost je označována za období hypertrofie či nadvlády obrazů. Lze v rámci obrazových médií vymezit segment umění? A pokud ano, jaký vztah je mezi "uměleckými obrazy" a ostatní obrazovou produkcí? Tyto otázky si kladou relativně nové výzkumné obory, jako jsou vizuální studia, věda o obraze, vizuální sémiotika. Co zajišťuje status umění: instituce, arbitr, společenské přijetí či nějaké esenciální kvality uměleckých obrazů? Je koncept umění mýtem? Při reflektování těchto otázek se budeme věnovat historickým proměnám konceptu obrazu a umění i současným teoretickým debatám. |
|
Vědecká a technická gramotnost
|
|
Kód předmětu:
YBFC243 |
Garant:
Pinc,Z. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Cílem kurzu je představit historii různých vědních oborů a pokrok, kterého bylo dosaženo až do současnosti. Kurz je koncipován pro studenty, kteří nemají znalosti ve vyšší matematice. |
|
Vědění, umění a rozumění: Heidegger a Dilthey
|
|
Kód předmětu:
YBFC143 |
Garant:
Kružíková,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
3
|
Klíčová slova:
fenomenologie
|
Rozvrh:
st 13:00 - 14:20, místnost YT003 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurs se bude věnovat Heideggerově pozdní filosofii, výkladu jeho pojetí vědy, techniky a umění. Zaměří se především na výklad základních pojmů a koncepcí týkajících se vědy, techniky a umění v Heideggerových dílech, která byla přeloženy i do češtiny (Věk obrazu světa, Novověká matematická přírodní věda, Věda a zamyšlení, Otázka techniky). Poslední tři přednášky kurzu budou věnovány pojetí rozumění a umění u W. Diltheye. |
|
Vybrané kapitoly z estetiky
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB091 |
Garant:
Josl,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
teorie umění
|
Rozvrh:
po 13:00 - 14:20, místnost YT002 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Kurz je koncipován jako základní historicko-systematické seznámení s estetikou. Ze základních systematických témat se dotkneme následujících otázek: Může umění kazit charakter? Existuje vysoké a nízké umění? Co je estetický postoj? Co je to soud vkusu a jak ho poznáme? Existují standardy vkusu nebo je vkus relativní? Co je umění? Je směšné zároveň vždy kruté a ponižující? Jaký je vztah umění a filosofie? Historicky bude kurz témata sledovat v kontextu autorů, u nichž se otázka nejpalčivěji projevila a to chronologicky od antických klasiků po počátek 20. století. |
|
Základní otázky logiky II.
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB003 |
Garant:
Holeček,T. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
jazyk
|
Rozvrh:
st 14:30 - 15:50, místnost YT221 (Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, Praha 8 - Libeň)
|
Úvod do otázek logiky navazující na předmět Základní otázky logiky I., lze však zapisovat samostatně. Cílem kurzu je seznámit studenty s výchozími myšlenkami logiky a jejich promýšlením: řečí, analýzou, kalkulem, významem atd. Logika je předvedena jako jednotná myšlenková tradice pomocného filosofického oboru od antiky až po moderní matematickou logiku. Studenti jsou vedení jednak k procvičení návyků kalkulu, jednak k seznámení se s filosofickými otázkami logiky. (Kurz je dobré si zapsat spolu se seminářem Základní otázky logiky II. - seminář - YBFB005). |
|
|
|
Základní pojmy filosofie II. (kombinovaná forma)
|
Profilový předmět Filosofie
|
Kód předmětu:
YBFB047K |
Garant:
Novotný,J. |
Semestr:
letní
|
Jazyk výuky:
čeština
|
Kredity:
4
|
Klíčová slova:
-
|
Rozvrh:
nepravidelná výuka viz SIS
|
Úkolem přednášek je představit a problematizovat základní pojmy filosofie, které prostupují její tradici a tvoří obecný základ vzdělanosti. Představení pojmů má zároveň ukázat na jejich vzájemné souvislosti, jež vyvěrají z původní jednoty a provázanosti základních otázek metafysiky, epistemologie a etiky. – V letním semestru se budeme zaměřovat především na novověkou problematiku. |
|
|