Jaroslav Novotný ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Co se studenti díky předmětům z Filosofického modulu naučí? Základem, který by si studenti od nás měli odnést, i když nechtějí dále studovat filosofii naučili rozpoznávat problémy a dokázali je vyjádřit. To je jedna věc: zpřístupňovat filoso a zároveň se učit samostatně problémy vidět a artikulovat. Dále chceme, aby studenti pozna filosofie řeší, nejsou nějaké imaginární záležitosti výlučné skupiny lidí, ale jsou to zál se týkají osobně a bytostně každého. Jsou to věci, s nimiž se každý musí ve svém životě ně Třeba s tím, co to vůbec znamená být člověkem a co to od člověka požaduje, jak se vyrovnat jaké jsou možnosti a meze našeho poznání, co má vůbec určovat naše jednání nebo jaké fakto vstupují do našeho rozhodování a odkud se berou. Tohle je tedy druhá věc – vidět, že to, c sleduje od těch nejstarších autorů až po filosofii současnou, je vždycky něco, co se bytos z nás, a že filosofie je tudíž otevřena každému. Třetí věc je, že se pokoušíme přes proble a jeho umožňujících předpokladů poskytovat studentům schopnost určitého kritického odstupu projevit i v jejich práci v jiných odborných diskursech. Studenti by měli dokázat nejen bá nějaký výzkum v rámci metod toho kterého oboru (např. historie nebo antropologie), nýbrž m schopni si položit otázku po umožňujících předpokladech poznání v daném oboru a vidět neje ale i meze. Otázka po možnostech a mezích poznání v nějakém oboru překračuje běžný provoz v posledku o otázku filosofickou. A nakonec poskytujeme samozřejmě i základní bázi pro odb filosofie, která by měla studenty, jež mají o filosofii zájem, disponovat k napsání bakalá filosofii a v pokračování studia filosofie na magisterském stupni. Liší se nějak přístup k filosofii od toho, na nějž bývají studenti zvyklí ze střední školy Ten přístup se liší zásadně, protože neučíme filosofii jako dějiny filosofie, ale snažíme témata a problémy v textech konkrétních autorů poskytnout vstup do otázek filosofie tak, a studenti mohli v rámci tohoto diskursu začít pohybovat sami nebo v kooperaci s učitelem. N předávání fakt nebo učení se dějin, ale o zpřístupnění základních otázek a problémů. S tím to, že klademe velký důraz na práci s textem – vyžadujeme po studentech čtení primárních t výkladové literatury, učebnice nepoužíváme. S čím se studenti v rámci povinných atestů filosofického modulu nejvíce potýkají? V našich zkouškách jde o vidění a artikulaci problémů a o zdůvodnění možných stanovisek k na základě doporučené či vybrané literatury. To se může podařit jen tehdy, když se student problém sám nahlédnout a když si příslušnou literaturu skutečně přečte a dobře zpracuje. V strany studentů u této zkoušky spočívá v tom, že se připravují takovým tím biflovacím způs naučí z nějaké internetové přípravy schematické odpovědi nazpaměť a přijdou na zkoušku s d tam stačí přeříkat. To je špatný postup, protože hned při první otázce ze strany zkoušejíc příprava rozpadne a oni nejsou schopni pokračovat v řeči, protože daný problém prostě sami tím souvisí ještě taková představa, že máme někde v šuplíku schované správné odpovědi. Nem mohou být rozmanité, je ale důležité, aby se týkaly daného problému a aby byly zdůvodněné předložený seznam četby. Jsou nějaké směry v rámci filosofie, kterým se naši vyučující věnují více? Převažují tři oblasti, které jsou přitom velmi široké. Jednak je to fenomenologie, husserl heideggerovská i soudobá francouzská. Dále je to vůbec novověká filosofie, počínaje Descar století, po takové autory jako je Hegel, Nietzsche nebo Kierkegaard. A nakonec jde o antic respektive o souvislosti mezi řeckou zbožností a počátkem vědy a filosofie. Vedle těchto t oblastí zájmů a v kooperaci s nimi se u nás rozvíjí i mezioborové přesahy, např. filosofie vědy, filosofie a psychologie a další. Měli byste pro studenty, kteří už teď vědí, že by se rádi zaměřili na filosofii, nějaká do předmětů, které by stálo za to si zapsat už v 1. ročníku? Nabízíme sérii odborných úvodů, které fungují jako určité základy jednotlivých dějinných o přístupů ve filosofii. Takže bych zájemcům o filosofii doporučil navštěvovat tyto odborné věnované Platónovi, Aristotelovi, ranému novověku, pozdnímu novověku, fenomenologii a prob jazyka. Vedle toho lze pak samozřejmě podle individuálního zájmu studenta chodit na jakýko nebo seminář, který v rámci Filosofického modulu nabízíme.