PhDr. Gabriela Seidlová Málková, Ph.D. ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Oborové zaměření: pedagogická psychologie, vývojová kognitivní psychologie, psychologie ja Kontakt a konzultační hodiny: Viz SIS [ URL "https://is.cuni.cz/studium/kdojekdo/index.php? id=909c873d12060fb5896618ad0acf2554&tid=22&do=detailuc&kuc=14696"] . Vyučované kurzy: Viz SIS [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=909c873d12060fb5896618ad0acf2554&tid=22&do=ucit&kod=14696"] . Gabriela Seidlová Málková vystudovala psychologii a speciální pedagogiku (Mgr.) a pedagogi (Ph.D.) na Pedagogické fakultě UK v Praze (1966-2001), v roce 2007 ukončila doktorské stud Pedagogické psychologie na PedF UK v Praze. Přednáší a badatelské činnosti se věnuje na Fa studií UK v Praze a na Pedagogické fakultě UK v Praze. Ve výzkumu se věnuje otázkám raného vývoje gramotnosti v psycholingvistické perspektivě; s výzkumu v oblasti vývoje gramotnosti, významu fonologických schopností pro rozvoj počátečn psaní, dále pak otázkám kulturní a sociální podmíněnosti vývoje kognitivních funkcí, zejmé zprostředkovaného učení. Intenzivně se věnuje i otázkám implementace poznatků základního v praxe, nejvíce v oblasti tvorby diagnostických nástrojů a intervenčních programů pro rozvo čtení a psaní.   Nejvýznamnější grantové aktivity v posledních letech 2008 – 2012 Marie Curie ITN: project PITN-215961 – ELDEL– Rozvoj gramotnosti v evropských Enhancing Literacy development in European Languages (www.eldel.eu), senior scientist 2010-2011 GAČR Czech Science foundation project “Fonologické a syntaktické  uvědomování v věku /Phonological awareness and Syntactic Awareness in Preschool Age”-P407/10/2057 , hlav 2013- 2015 GAČR Czech Science Foundation “Porozumění čtenému- typický vývoj a jeho rizika comprehension - typical development and its risks . GA13-20678S, spoluřešitel 2013- 2014 GAČR Czech Science Foundation „Trénink fonematického povědomí a znalosti písmen souvislost a vliv na rozvoj počáteční gramotnosti/Phoneme awareness and letter knowledge t developmental relationship and impact to early literacy“ –  GA13-25625S, hlvaní řešitel COST IS1401 “Strengthening Europeans' capabilities by establishing the European Literacy N sítě a zástupce pro Českou republiku; Early Literacy Network ELN 2015- 2018 http://www.is1 Členství v mezinárodních vědeckých organizacích: - Členka Society for Scientific Studies of Reading (http://www.triplesr.org/) - Členka vědecké rady uskupení SILE - International Symposium for Educational Literacy - Členka Evropské sítě badatelů v oblasti gramotnosti  „Early Literacy Network“ ELN Publikační činnost Vědecké monografie SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2015). Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Prah 978-80-7476-093-8. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & SMOLÍK, F. (2014). Diagnostika jazykových schopností. Diagnostická pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Praha: Grada 978-80-247-4239-7. SMOLÍK, F., & SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2014). Vývoj jazykových schopností dítěte předškolního Grada. ISBN 978-80-247-4240-3. KUCHARSKÁ, A., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., SOTÁKOVÁ, H., ŠPAČKOVÁ, K., PRESSLEROVÁ, P., & RICHTE Porozumění čtenému II. – Porozumění čtenému u dětí s rizikem čtenářských obtíží – východis zdroje, kritická analýza a návrh výzkumu. Pedagogická fakulta UK v Praze. ISBN 978-80-7290 KUCHARSKÁ, A., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., SOTÁKOVÁ, H., ŠPAČKOVÁ, K., PRESSLEROVÁ, P., & RICHTE Porozumění čtenému I. – Typický vývoj porozumění čtenému – východiska, témata, zdroje, kri návrh výzkumu. Pedagogická fakulta UK v Praze. ISBN 978-80-7290-726-7. BRUMOVSKÁ, T., & SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2010). Mentoring. Výchova k profesionálně vedenému Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-772-5. MÁLKOVÁ, G. (2009). Zprostředkované učení. Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-585-1. MÁLKOVÁ, G. (2008). Umění zprostředkovaného učení. Praha: Togga. ISBN 978-80-87258-02-6. Části monografických publikací SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & CARAVOLAS, M. (2016). The development of phoneme awareness and let knowledge: A training study of Czech preschool children. In M.-F. Morin, D. Alamargot, C. Perspectives actuelles sur l’apprentissage de la lecture et de l’écriture [Contributions a to read and write]. Éditions de l’Université de Sherbrooke.(50%); http://savoirs.usherbroo handle/11143/10227/04_SILE2015_Seidlova_Malkova.pdf?sequence=3 SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & KUCHARSKÁ, A. (2015). Porozumění čtenému a jeho prekurzory – dílčí A. KUCHARSKÁ, G. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, H. SOTÁKOVÁ, K. ŠPAČKOVÁ, P. PRESSLEROVÁ, & E. RICHTERO Porozumění čtenému III. – Typický vývoj porozumění čtenému – metodologie, výsledky a inter (pp. 127–139). Pedagogická fakulta UK v Praze. ŠPAČKOVÁ, K., KUCHARSKÁ, A., & SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2015). Vývojová dynamika čtení – dekó A. KUCHARSKÁ, G. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, H. SOTÁKOVÁ, K. ŠPAČKOVÁ, P. PRESSLEROVÁ, & E. RICHTERO Porozumění čtenému III. – Typický vývoj porozumění čtenému – metodologie, výsledky a inter (pp. 57–84). Pedagogická fakulta UK v Praze. KUCHARSKÁ, A., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & ŠPAČKOVÁ, K. (2015). Porozumění čtenému – vývojová jeho předpoklady. In A. KUCHARSKÁ, G. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, H. SOTÁKOVÁ, K. ŠPAČKOVÁ, P. PRESS RICHTEROVÁ (Eds.), Porozumění čtenému III. – Typický vývoj porozumění čtenému – metodologi interpretace výzkumu (pp. 85–126). Pedagogická fakulta UK v Praze. Práce publikované v recenzovaných a impaktovaných odborných časopisech vydávaných v zahran RICHTEROVÁ, E., & SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2017). Specific language impairment in the long-te the importance of assessment procedures, reading skills, and communicative competence. Hea Report, 3(1); (50%) https://www.termedia.pl/Specific-language-impairment-in-the-long-term- the-importance-of-assessment-r-nprocedures-reading-skills-and-communicative-r-ncompetence, SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2017). Spelling skills of Czech primary school children in relation method of literacy instruction. Journal of Language and Cultural Education, 5(1), 59–77. d doi.org/10.1515/jolace-2017-0004 ; https://www.degruyter.com/view/j/jolace.2017.5.issue-1/ jolace-2017-0004.xml CARAVOLAS, M., LERVAG, A., DEFIOR, S., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & HULME, CH. (2013). Differen but equivalent predictors, of growth in reading in consistent and inconsistent orthographi Psychological Science 24(9). doi: 10.1177/0956797612473122 (http://pss.sagepub.com/content early/2013/06/06/0956797612473122.full). (IF = 5,667) CARAVOLAS, M., LERVAG, A., MOUSIKOU, P., EFRIM, C., LITAVSKÝ, M., ONOCHIE-QUANTILLAS, E., SCHOFFELOVA, M., DEFIOR, S., MIKULAJOVA, M., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & HULME, CH. (2012). Co prediction of literacy development in different alphabetic orthographies. Psychological Sc 10.1177/0956797611434536. (IF = 5,667) HULME, C., CARAVOLAS, M., MALKOVA, G., & BRIGSTOCKE, S. (2005). Phoneme isolation ability consequence of letter-sound knowledge. Cognition, 97(1), B1–B11. ISSN 0010-0277. (IF = 3,7 Práce publikované v recenzovaných odborných časopisech vydávaných v ČR a SR ŠEDINOVÁ, P., & SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2017). Studie přínosů intervenčního programu pro sys podporu rozvoje pro-čtenářských dovedností v předškolním věku. Gramotnost, pregramotnost a (2). (50%). http://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/22017-2/ SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & STERNAL, L. (2017). Vývoj slovní zásoby bilingvního česko-německéh klinické logopedie, 1(1), 25-33. (75%) http://casopis.aklcr.cz/subdom/casopis/2017/06/13/1 SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2016). Intervence v oblasti vývoje raných gramotnostních dovedností poznatků. E-Psychologie, 10(4), 65–75.; https://e-psycholog.eu/clanek/275   RICHTEROVÁ, E., & SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2016). Čtenářské profily dětí s vývojovou dysfázií s vrstevníky s typickým vývojem jazykových schopností. E-psychologie, 10(4), 9–23; (50%); psycholog.eu/clanek/272 [ URL "https://e-psycholog.eu/clanek/272"] SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2012). Vývoj slabičného uvědomování v předškolním věku. Pedagogika, KUCHARSKÁ, A., & SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., (2012). Čtenářská gramotnost – předpoklady rozvoje gramotnosti. Pedagogika, 62(1–2),1–9. SMOLÍK, F., & SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2011). Validity of language sample measures taken from elicitation procedures in Czech. Československá psychologie, 55(5), 448–458. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & BARTLOVÁ, A. (2010). Interkulturní výzkum poznávacích procesů v dí Colea. Pedagogický časopis/ Journal of Pedagogy, 1, 64–84. ISSN 1338-1563. MÁLKOVÁ, G. (2008). Vztah fonematického uvědomování a znalosti písmen v počátcích rozvoje Pedagogika, 58(4), 351–378. ISSN 0031-3815. KULHÁNKOVÁ, E., & MÁLKOVÁ, G. (2008). Fonematické uvědomování a jeho role ve vývoji gramot psychologie, 2(4). ISSN 1802-8853. MÁLKOVÁ, G. (2007). Výuka dovednosti myslet podle Edwarda de Bono. Lidé města, 21(2–3), 64 1212-8112. MÁLKOVÁ, G., & MÁJOVÁ, L. (2007). Problematické aspekty evaluace Instrumentálního obohacov Feuersteina. Pedagogika, 57(3) 19–29. ISSN 0031-3815. MÁLKOVÁ G. (2006). Co (ne)dokáže Instrumentální obohacování Reuvena Feuersteina. Českoslov psychologie, 50(6), 543–556. ISSN 0009-062X. (IF = 0,23)