doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Oborové zaměření ****************************************************************************************** pedagogická psychologie, vývojová kognitivní psychologie, psychologie jazyka ****************************************************************************************** * Kontakt a konzultační hodiny ****************************************************************************************** Viz SIS [ URL "https://is.cuni.cz/studium/kdojekdo/index.php? id=909c873d12060fb5896618ad0acf2554&tid=22&do=detailuc&kuc=14696"] . ****************************************************************************************** * Vyučované kurzy ****************************************************************************************** Viz SIS [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=909c873d12060fb5896618ad0acf2554&tid=22&do=ucit&kod=14696"] . Gabriela Málková vystudovala psychologii a speciální pedagogiku (Mgr.) a pedagogickou psyc na Pedagogické fakultě UK v Praze (1966-2001), v roce 2007 ukončila doktorské studium obor psychologie na PedF UK v Praze. Přednáší a badatelské činnosti se věnuje na Fakultě humani Praze a na Pedagogické fakultě UK v Praze. Ve výzkumu se věnuje otázkám raného vývoje gramotnosti v psycholingvistické perspektivě; s výzkumu v oblasti vývoje gramotnosti, významu fonologických schopností pro rozvoj počátečn psaní, dále pak otázkám kulturní a sociální podmíněnosti vývoje kognitivních funkcí, zejmé zprostředkovaného učení. Intenzivně se věnuje i otázkám implementace poznatků základního v praxe, nejvíce v oblasti tvorby diagnostických nástrojů a intervenčních programů pro rozvo čtení a psaní. ****************************************************************************************** * Publikační činnost ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Vědecké monografie *========================================================================================= SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2015). Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Prah 978-80-7476-093-8. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & SMOLÍK, F. (2014). Diagnostika jazykových schopností. Diagnostická pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Praha: Grada 978-80-247-4239-7. SMOLÍK, F., & SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2014). Vývoj jazykových schopností dítěte předškolního Grada. ISBN 978-80-247-4240-3. KUCHARSKÁ, A., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., SOTÁKOVÁ, H., ŠPAČKOVÁ, K., PRESSLEROVÁ, P., & RICHTE Porozumění čtenému II. – Porozumění čtenému u dětí s rizikem čtenářských obtíží – východis zdroje, kritická analýza a návrh výzkumu. Pedagogická fakulta UK v Praze. ISBN 978-80-7290 KUCHARSKÁ, A., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., SOTÁKOVÁ, H., ŠPAČKOVÁ, K., PRESSLEROVÁ, P., & RICHTE Porozumění čtenému I. – Typický vývoj porozumění čtenému – východiska, témata, zdroje, kri návrh výzkumu. Pedagogická fakulta UK v Praze. ISBN 978-80-7290-726-7. BRUMOVSKÁ, T., & SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2010). Mentoring. Výchova k profesionálně vedenému Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-772-5. MÁLKOVÁ, G. (2009). Zprostředkované učení. Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-585-1. MÁLKOVÁ, G. (2008). Umění zprostředkovaného učení. Praha: Togga. ISBN 978-80-87258-02-6. *========================================================================================= * Části monografických publikací *========================================================================================= BRUMOVSKÁ, T., & SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2020). Characteristics, quality features and dynami youth mentoring relationships: The Rhodes model revisited. Ceskoslovenska Psychologie, 64( BRUMOVSKÁ, T., & SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2020) The methodological issues in the assessment o benefits of formal youth mentoring interventions - the case of the Czech Big Brothers Big Prieto-Flores, ?. and Feu, J. Mentoring Child and Youth: Global Approaches to Empowerment.  London: Routledge. ISBN 9780429345951 Seidlová Málková G.; Bártová K.; Poláčková Šolcová I. (2020) Experiment. In Novotná, H.,Šp Šťovíčková Jantulová, M. Metody výzkumu ve společenských vědách. (pp 195-217).  Praha: Uni Fakulta humanitních studií, ISBN: 978-80-7571-025-3 SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & CARAVOLAS, M. (2016). The development of phoneme awareness and let knowledge: A training study of Czech preschool children. In M.-F. Morin, D. Alamargot, C. Perspectives actuelles sur l’apprentissage de la lecture et de l’écriture [Contributions a to read and write]. Éditions de l’Université de Sherbrooke.(50%); http://savoirs.usherbroo handle/11143/10227/04_SILE2015_Seidlova_Malkova.pdf?sequence=3 [ URL "http://savoirs.usher bitstream/handle/11143/10227/04_SILE2015_Seidlova_Malkova.pdf?sequence=3"] SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & KUCHARSKÁ, A. (2015). Porozumění čtenému a jeho prekurzory – dílčí A. KUCHARSKÁ, G. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, H. SOTÁKOVÁ, K. ŠPAČKOVÁ, P. PRESSLEROVÁ, & E. RICHTERO Porozumění čtenému III. – Typický vývoj porozumění čtenému – metodologie, výsledky a inter (pp. 127–139). Pedagogická fakulta UK v Praze. ŠPAČKOVÁ, K., KUCHARSKÁ, A., & SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2015). Vývojová dynamika čtení – dekó A. KUCHARSKÁ, G. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, H. SOTÁKOVÁ, K. ŠPAČKOVÁ, P. PRESSLEROVÁ, & E. RICHTERO Porozumění čtenému III. – Typický vývoj porozumění čtenému – metodologie, výsledky a inter (pp. 57–84). Pedagogická fakulta UK v Praze. KUCHARSKÁ, A., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & ŠPAČKOVÁ, K. (2015). Porozumění čtenému – vývojová jeho předpoklady. In A. KUCHARSKÁ, G. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, H. SOTÁKOVÁ, K. ŠPAČKOVÁ, P. PRESS RICHTEROVÁ (Eds.), Porozumění čtenému III. – Typický vývoj porozumění čtenému – metodologi interpretace výzkumu (pp. 85–126). Pedagogická fakulta UK v Praze. *========================================================================================= * Práce publikované v recenzovaných a impaktovaných odborných časopisech vydávaných v zahr *========================================================================================= CARAVOLAS, M., LERVAG, A., MIKULAJOVÁ, M., DEFIOR, S., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & HULME, CH ( Linguistic, Longitudinal Study of the Foundations of Decoding and Reading Comprehension Ab Studies of Reading, 23:5, 386-402, DOI: 10.1080/10888438.2019.1580284. RICHTEROVÁ, E., & SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2017). Specific language impairment in the long-te the importance of assessment procedures, reading skills, and communicative competence. Hea Report, 3(1); (50%) https://www.termedia.pl/Specific-language-impairment-in-the-long-term- the-importance-of-assessment-r-nprocedures-reading-skills-and-communicative-r-ncompetence, [ URL "https://www.termedia.pl/Specific-language-impairment-in-the-long-term-r-nperspectiv of-assessment-r-nprocedures-reading-skills-and-communicative-r-ncompetence,74,30480,0,1.ht SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2017). Spelling skills of Czech primary school children in relation method of literacy instruction. Journal of Language and Cultural Education, 5(1), 59–77. d doi.org/10.1515/jolace-2017-0004 [ URL "https://doi.org/10.1515/jolace-2017-0004"] ; https www.degruyter.com/view/j/jolace.2017.5.issue-1/jolace-2017-0004/jolace-2017-0004.xml [ URL www.degruyter.com/view/j/jolace.2017.5.issue-1/jolace-2017-0004/jolace-2017-0004.xml"] CARAVOLAS, M., LERVAG, A., DEFIOR, S., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & HULME, CH. (2013). Differen patterns, but equivalent predictors, of growth in reading in consistent and inconsistent orthographies. Psychological Science 24(9). doi: 10.1177/0956797612473122 (http://pss.sage content/early/2013/06/06/0956797612473122.full [ URL "http://pss.sagepub.com/content/ early/2013/06/06/0956797612473122.full"] ). CARAVOLAS, M., LERVAG, A., MOUSIKOU, P., EFRIM, C., LITAVSKÝ, M., ONOCHIE-QUANTILLAS, E., SCHOFFELOVA, M., DEFIOR, S., MIKULAJOVA, M., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & HULME, CH. (2012). Co prediction of literacy development in different alphabetic orthographies. Psychological Sc 10.1177/0956797611434536. HULME, C., CARAVOLAS, M., MALKOVA, G., & BRIGSTOCKE, S. (2005). Phoneme isolation ability consequence of letter-sound knowledge. Cognition, 97(1), B1–B11. ISSN 0010-0277. *========================================================================================= * Práce publikované v recenzovaných odborných časopisech vydávaných v ČR a SR *========================================================================================= Brumovská,T. Seidlová Málková, G.  (2020). Charakteristiky, indikátory kvality a dynamika mentorských vztahů: Revize teoretického modelu J. E. Rhodesové . Československá psychologi 197-211. Větrovská Zemánková, A., & Seidlová Málková, G. (2020). Studie verbální produkce předškoln vývojovou dysfázií. E-psychologie (E-psychology), 14(3), 31-48. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2017). The Literacy Profiles of Czech Precocious Readers. Gramotnost pregramotnost a vzdělávání, 1 (3),31-53. http://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2018/0 Gramotnost_03_Malkova_Seidlova.pdf [ URL "http://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2018/ Gramotnost_03_Malkova_Seidlova.pdf"] ŠPAČKOVÁ, K., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2017). Contributions to the Research on the Relationsh skills and Literacy Acquisition in the Czech Literature. Gramotnost, pregramotnost a vzděl 3-12. (50%). http://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2018/06/Gramotnost_03_Editorial.pd pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2018/06/Gramotnost_03_Editorial.pdf"] ŠEDINOVÁ, P., & SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2017). Studie přínosů intervenčního programu pro sys podporu rozvoje pro-čtenářských dovedností v předškolním věku. Gramotnost, pregramotnost a 1 (2). (50%). http://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/22017-2/ [ URL "http://pages.pedf.cuni. gramotnost/22017-2/"] SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & STERNAL, L. (2017). Vývoj slovní zásoby bilingvního česko-německéh klinické logopedie, 1(1), 25-33. (75%) http://casopis.aklcr.cz/subdom/casopis/2017/06/13/1 "http://casopis.aklcr.cz/subdom/casopis/2017/06/13/1-cislo-lkl/"] SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2016). Intervence v oblasti vývoje raných gramotnostních dovedností poznatků. E-Psychologie, 10(4), 65–75.; https://e-psycholog.eu/clanek/275 [ URL "https://e clanek/275"]   RICHTEROVÁ, E., & SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2016). Čtenářské profily dětí s vývojovou dysfázií s vrstevníky s typickým vývojem jazykových schopností. E-psychologie, 10(4), 9–23; (50%); psycholog.eu/clanek/272 [ URL "https://e-psycholog.eu/clanek/272"] SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2012). Vývoj slabičného uvědomování v předškolním věku. Pedagogika, KUCHARSKÁ, A., & SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., (2012). Čtenářská gramotnost – předpoklady rozvoje gramotnosti. Pedagogika, 62(1–2),1–9. SMOLÍK, F., & SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2011). Validity of language sample measures taken from elicitation procedures in Czech. Československá psychologie, 55(5), 448–458. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & BARTLOVÁ, A. (2010). Interkulturní výzkum poznávacích procesů v dí Colea. Pedagogický časopis/ Journal of Pedagogy, 1, 64–84. ISSN 1338-1563. MÁLKOVÁ, G. (2008). Vztah fonematického uvědomování a znalosti písmen v počátcích rozvoje Pedagogika, 58(4), 351–378. ISSN 0031-3815. KULHÁNKOVÁ, E., & MÁLKOVÁ, G. (2008). Fonematické uvědomování a jeho role ve vývoji gramot psychologie, 2(4). ISSN 1802-8853. MÁLKOVÁ, G. (2007). Výuka dovednosti myslet podle Edwarda de Bono. Lidé města, 21(2–3), 64 1212-8112. MÁLKOVÁ, G., & MÁJOVÁ, L. (2007). Problematické aspekty evaluace Instrumentálního obohacov Feuersteina. Pedagogika, 57(3) 19–29. ISSN 0031-3815. MÁLKOVÁ G. (2006). Co (ne)dokáže Instrumentální obohacování Reuvena Feuersteina. Českoslov psychologie, 50(6), 543–556. ISSN 0009-062X. (IF = 0,23) *========================================================================================= * Diagnostické testy a metodické příručky *========================================================================================= KUCHARSKÁ, A., ŠPAČKOVÁ, K., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., SOTÁKOVÁ, H. &, PRESSLEROVÁ P. (2021). Porozumění textu (Klíčové gramotnostní dovednosti u žáků základních škol). Praha : Pedagog Univerzita Karlova. https://e-portex.cz/testova-baterie/ [ URL "https://e-portex.cz/testov SCHREURS, B., de BREE, E. , KREJČOVÁ, L., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2020) Využití IT pro rozvo gramotnosti. ( Jak dlouhodobě udržet ve škole aplikace pro podporu gramotnosti – rozvoj plynulého čtení u žáků s obtížemi ve čtení). Available online: https://cs.aisforapp.eu/ _files/ugd/684e2c_847a8dff980c45019450186c40625c07.pdf [ URL "https://cs.aisforapp.eu/_fil ugd/684e2c_847a8dff980c45019450186c40625c07.pdf"] CARAVOLAS, M., DEFIOR, S., MIKULAJOVA, M., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2019) Multilingual Assess Early Literacy. www.eldel-mabel.net [ URL "http://www.eldel-mabel.net"] SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & CARAVOLAS, M. (2013 a 2017). Baterie testů fonologických schopnost pro vzdělávání, Praha; 1. a 2. vydání. *========================================================================================= * Grantové aktivity *========================================================================================= • Komplexní diagnostická baterie pro posuzování jazykových a fonologických schopností v př a raném školním věku, Program: Program na podporu aplikovaného společenskovědního a huma výzkumu, experimentálního vývoje a inovací ÉTA, Nositel: UK, Poskytovatel: Technologická republiky, (ID projektu: TL02000174), Trvání projektu: 01.01.2019 - 31.12.2022 (hlavní ř • A is for App; Reading Fluency Apps for Struggling Readers in Primary School, Program: Er UniLeuven, Poskytovatel: Evropská unie, Trvání projektu: 01.09.2018 - 31.12.2021 (hlavní ČR) • • Diagnostické markery vývojové dysfázie v českém jazykovém prostředí. Program: Grantová a UK, Nositel: UK, Poskytovatel: Univerzita Karlova, Trvání projektu: 1.1. 2019-31.12. 202 projektu). • Klíčové gramotnostní dovednosti u žáků základních škol - testová diagnostická baterie, P na podporu aplikovaného společenskovědního a humanitního výzkumu, experimentálního vývoj ÉTA, Nositel: UK, Poskytovatel: Technologická agentura České republiky. Trvání projektu: -31.12.2021 (spoluřešitelka) • Systematická intervence v oblasti podpory rozvoje předpokladů počátečního čtení a psaní, Grantová agentura UK, Nositel: UK, Poskytovatel: Univerzita Karlova, Trvání projektu: 01 31.12.2018 (vedoucí projektu) • Strengthening Europeans´ capabilities by establishing the European literacy network, Pro European Cooperation in Science and Technology, Nositel: UNI_porto, Poskytovatel: COST A Trvání projektu: 12.12.2014 - 11.12.2018 (zástupce pro ČR) • Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika, Program: Standardní projekty, Nositel: Poskytovatel: Grantová agentura ČR, (ID projektu: GA13-20678S), Trvání projektu: 01.02.2 (spoluřešitelka) • Trénink fonematického povědomí a znalosti písmen- jejich vývojová souvislost a vliv na r gramotnosti, Program: Standardní projekty, Nositel: UK, Poskytovatel: Grantová agentura projektu: GA13-25625S), Trvání projektu: 01.02.2013 - 31.12.2014 • Vliv rodiny na utváření a podporu rozvoje raných čtenářských dovedností. Program: Granto UK, Nositel: UK, Poskytovatel: Univerzita Karlova, Trvání projektu: 01.01.2013 - 31.12.2 projektu) • Fonologické a syntaktické uvědomování v předškolním věku, Program: Standardní projekty, UK, Poskytovatel: Grantová agentura ČR, (ID projektu: GAP407/10/2057), Trvání projektu: 31.12.2011 (hlavní řešitelka) • Tvorba předmětu Výzkumné dovednosti pro studenty doktorského studia Pedagogické fakulty Karlovy v Praze. Poskytovatel: Fond rozvoje vysokých škol.(ID projektu -506 B5b). Trvání 01.02.2013 - 31.12.2014 (hlavní řešitelka) • ELDEL– Rozvoj gramotnosti v evropských jazycích/ Enhancing Literacy development in Europ (www.eldel.eu), senior scientist. Project No.  PITN-215961. Poskytovatel: 7RP EU PEOPLE- Marie Curie Action.  Trvání projektu:2008 – 2012 (senior scientist for WP1 work package) *========================================================================================= * Členství v redakčních radách odborných časopisů *========================================================================================= • od 2016 dosud: Členka výkonné redakce časopisu Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání (h pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/redakcni-rada/ [ URL "http://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost rada/"] ) • • od 2017 dosud: Členka redakční rady časopisu Listy klinické logopedie (http://casopis.ak casopis/informace-pro-autory/redakcni-rada/ [ URL "http://casopis.aklcr.cz/subdom/casopi autory/redakcni-rada/"] ) • od 2019 dosud: Review Editor for Frontiers: the Editorial Board of Language Sciences (sp of Frontiers in Communication and Frontiers in Psychology) *========================================================================================= * Členství v profesních organizacích a hodnotících orgánech *========================================================================================= • Mezinárodní společnost pro výzkum čtení Society for Scientific Studies of Reading https: www.triplesr.org/ [ URL "https://www.triplesr.org/"]   • Členka Evropské sítě badatelů v oblasti gramotnosti  „ELN - Early Literacy Network“ http en/ [ URL "https://www.eln.eu/en/"] • Česká společnost Dyslexie http://www.czechdyslexia.cz/index.html [ URL "http://www.czech index.html"] • 2015–2012: Členka Expertního panelu Společenské vědy – 3SHVc Rady pro výzkum, vývoj a in